Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en kort video på VG istad som informerer om at minnestedet ved Utøya er blitt dyrere å lage. Prislappen går fra 500 mil til 700 mil. Det er nesten 50% økning! 

:klo: Hvor går grensen før man kan si at penger kastes ut av vinduet? Er det virkelig rimelig å bruke 700 mil (prisen kommer nok til å øke enda mer) på et minnested de færreste vil besøke eller bruke? Er det ikke langt mer prekære problemer i landet som krever penger og som rammer langt flere? Ikke minst - hvem betaler? Er det Ap av egne penger? Er det LO? Eller staten? Kan ikke 600 av de millionene gis til folket for å hjelpe mer effektivt overlevelsen denne vinteren? Jeg er sikker på at minnested kan bli bygd også mindre prangende og til en langt rimeligere pris enn ... 700 mil. Seriøst ... 

Jeg forstår at for Ap er det et prestisjeprosjekt og nå som de er i regjering vil de betale prislappen uansett tall bare for å bli ferdig med det, men er det virkelig fornuftig å bruke så mye penger? Men igjen - hvem sine penger er det? 

• Liker 34
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er nok et eksempel på latterlig pengebruk av det offentlige. 10% av denne summen hadde fortsatt vært alt for mye for et minnesmerke!

Endret av Jokernord
  • Liker 28
Skrevet
Jokernord skrev (5 minutter siden):

Dette er nok et eksempel på latterlig pengebruk av det offentlige. 10% av denne summen hadde fortsatt vært alt for mye for et minnesmerke!

Er det ikke Ap som betaler av egen lomme eller finansiering med private midler typ donasjoner fra private personer, så er det en gedigen skandale. Brukes det offentlige midler til dette, blir det bare enda tydeligere at Norge stemte feil ved siste valg. Prioriterer eget prestisjeprosjekt enn folket. Det er vanlig folk sin tur å betale en unødvendig regning til.

• Liker 11
Skrevet

Man har da ikke lov til å kritisere noe når det gjelder Utøya. 

• Liker 18
Gjest rampenissen72
Skrevet
Muskath skrev (3 minutter siden):

Nop. Kommer snart en hel drøss som blir krenka. Og tråden slettes. 

Skrevet

Jeg fant en mer detaljert omtale av saken på NRK:

https://www.nrk.no/norge/kostnadssmell-for-minnestedet-pa-utoyakaia-_-men-til-varen-blir-det-ferdig-1.15604791

Gjul viser til at et nasjonalt minnested på Utøyakaia har bred støtte på Stortinget og vil ha stor betydning for fremtidige generasjoner.

– Vi mener at minnestedet er nødvendig for hele nasjonen, og for etterlatte og overlevende, sier hun, og fortsetter:

– Vi trenger et sted for å sørge over dem vi mistet, hedre overlevende, frivillige og hjelpemannskaper, og for å minne oss om konsekvensene av de grusomme handlingene som fant sted 22. juli 2011.

Men må det virkelig koste 700 mil? Så dyrt minnested er det virkelig ikke behov for ... Betydningen for fremtidige generasjoner blir de økonomiske konsekvensene av at så mye penger ble brukt på det.

• Liker 17
Skrevet (endret)
Muskath skrev (19 minutter siden):

Utøya hendelsen var en tragedie, men tragedien blir ikke noe mindre av å sløse bort 700 millioner på et prestisjeprosjekt.  Pengene kunne ha vært brukt til noe langt mer fornuftig!

Endret av Jokernord
  • Liker 29
Skrevet

Kan jo snu på det. Minnesmerket skal stå i lang tid, slik at våre oldebarn får en relasjon til hendelsen når de besøker øya om 70 år. 

700 millioner i 2022 var ca 30 millioner i 1950, altså for 70 år siden. 

Så om man ser litt stort på det er det viktig å heller betale litt mer for å gjøre det skikkelig, det skal tross alt stå lenge. 

• Liker 2
Skrevet
Gjest McGjest skrev (48 minutter siden):

Kan jo snu på det. Minnesmerket skal stå i lang tid, slik at våre oldebarn får en relasjon til hendelsen når de besøker øya om 70 år. 

Så om man ser litt stort på det er det viktig å heller betale litt mer for å gjøre det skikkelig, det skal tross alt stå lenge. 

Uansett hvordan man snur på det, er 700 mil (også 500 mil) altfor mye, dvs kriminelt mye penger å bruke på dette i en tid hvor folk mister jobb, fryser, sulter og sliter økonomisk. Men dette er en regjering som er opptatt av seg selv og sin egen prestisje. Minnestedet er for det meste for Ap og AUF, så de må stå for regningen. Da kan de bruke 1 mil av egne penger hvis de vil. Et parti som er så opptatt av fellesskap og at alle skal bli med, vanlige folk sin tur og andre bla-bla-ismer, sparker virkelig et selvmål ved å gjøre dette. Det er bare fellesskapets penger de er opptatt av ... 

Man ''gjør det skikkelig'' også for en brøkdel av beløpet. Hvor mange millioner tror du brukte arkitektene og byggingeniørene (eller tilsvarende stillinger) i Aten og Roma for to tusen år siden for å bygge bygninger som står også i dag? De var praktisk anlagte og satset på holdbarhet og enkle materialer. 

• Liker 24
Skrevet
Gjest McGjest skrev (1 time siden):

Et minnesmerke i stein, lik de som ble satt opp etter andre verdenskrig hadde vært godt nok. Disse minnesmerkene står fortsatt og kommer til å stå i lang tid, til en brøkdel av prisen. 

• Liker 30
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at for Ap er det et prestisjeprosjekt og nå som de er i regjering vil de betale prislappen uansett tall bare for å bli ferdig med det, men er det virkelig fornuftig å bruke så mye penger? Men igjen - hvem sine penger er det? 

AP har allerede 22. Juli-senteret, men naturligvis mååå de ha et dyrt minnested i tillegg, selvsagt betalt av skattebetalerne, ikke av dem selv. 700 millioner er vanvittig mye penger å bruke på dette, en enkelt steintavle el. burde vært nok.

• Liker 18
Skrevet (endret)

Den slags "kunst" og prislapp er en scam mellom rike for å gjøre rike mennesker enda rikere, gjerne med penger fra statskassen. 

Endret av Kaur
  • Liker 14
Skrevet

Helt syk prislapp! Så ble tydeligvis ikke hensynet til de nærmeste naboene lagt noe særlig vekt på heller.

• Liker 18
Skrevet

Jeg synes 700 mil er for lite på et slikt minnested.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er helt for et minnesmerke - gjerne flere - men jeg forstår ikke prislappen.

Men så har jeg et helt genuint problem med å forstå så store tall. Det skulle koste X-100 milloner og nå blir det Y-100 millioner. Hvorfor bruker vi så mye penger på dette? En minneplate med navnene i litt stilig utførelse ... Voila.

Skrevet

Merkelig hvor løst pengene sitter i enkelte saker. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg forstår ikke hva de 700 millionene brukes på. Det er sinnssykt mye penger og jeg vil vite nøyaktig hva ALLE pengene faktisk går til. HVA er det som koster så mye?

• Liker 16
Skrevet

Tipper dette ikke blir den endelige prislappen.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...