Gå til innhold

Jeg er pensjonsplanen til foreldrene mine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, i og med at han sluttet selv, og ikke ble sagt opp, så får han ikke det. Min mor har aldri jobbet. 

ts

Anonymkode: 82bff...2d8

Jo, han har krav på dagpenger. Er bare litt flere uker han må gå uten, enn om han ble sagt opp. Men om han ikke beviser for nav at han søker jobb, så mister han dagpengene.
Hvor lang tid er det snakk om her?

Anonymkode: 09f9e...ece

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, i og med at han sluttet selv, og ikke ble sagt opp, så får han ikke det. Min mor har aldri jobbet. 

ts

Da må de søke om sosial stønad når du flytter 

Anonymkode: b6152...571

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
IDGAF skrev (Akkurat nå):

Har du «bevis» på at du har betalt huslån? Isåfall kan du kanskje kreve en del av boligen. Da har du kanskje til å kjøpe noe du, kjæreste og «Leo» kan bo i. 

Ikke ha dårlig samvittighet ovenfor foreldrene dine, de bryr seg tydeligvis ikke noe om deg og din økonomi.

Det er jeg ikke interessert i. Jeg syntes virkelig det var rettferdig at jeg betalte da jeg har bodd der, og jobbet ute lange perioder. Jeg hadde aldri kunnet ha jobben min uten de. 

jeg og nye kjæresten skal kjøpe noe sammen. Det er billige boliger her, og vi har gode lønninger. 

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Det er helt og holdent deres eget valg for sitt liv. Du har brutt den sosiale arven ved å få deg en utdannelse og jobb. Hva de skal leve for må de jo finne ut av selv. Jeg er selv en kvinne på 47 år som har jobbet eller vært under utdannelse hvert år siden jeg var 18 år (etter vgs) Det er god mestringsfølelse i å forsørge seg selv når det ikke er gode grunner til å stå utenfor arbeidslivet selvsagt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, han har krav på dagpenger. Er bare litt flere uker han må gå uten, enn om han ble sagt opp. Men om han ikke beviser for nav at han søker jobb, så mister han dagpengene.
Hvor lang tid er det snakk om her?

Anonymkode: 09f9e...ece

Han får bittelitt dagpenger ja, men det er ikke nok til de begge to, og det ble ytterligere redusert da jeg ble 18. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han får bittelitt dagpenger ja, men det er ikke nok til de begge to, og det ble ytterligere redusert da jeg ble 18. 

ts

Da må nesten moren din ut i arbeid nå da. Hun har vært dagmamma og jobbet som barnepasser for deg i noen år nå. Lønna fikk hun i kost og losji. Denne jobben er hun ferdig med og må dermed finne seg en ny jobb. Kanskje kan hun være dagmamma for et par andre barn?

Anonymkode: 74aa2...26a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Moren din har aldri jobbet ? Er foreldrene dine innvandrer? Litt mer vanlig i andre kulturer å ta vare på hverandre og bo sammen. 

Du må jo få lov til å leve livet ditt og forsørge barnet ditt. Dine foreldrene er jo unge og har faktisk 15-20 år igjen av arbeidslivet.  Tenk på deg selv nå og den familien dere skaper sammen. 

Anonymkode: daa92...51c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ts

Han får dagpenger etter 4 måneder så jo. Det gjør han. Sosialstønad også for den saks skyld. Dette kan alle få. 

Dine foreldre har virkelig loppa deg for penger.

Anonymkode: b20e6...5df

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

ts

Jeg nekter å tro at så "unge" folk kan være så korttenkte, for de (foreldrene dine) er virkelig unge i dagens samfunn.

Lurer på hva de tenker om pensjon og pensjonstilværelsen ?

Dette er latskap, jeg hadde som datter kommet meg langt unna galskapen. 

Anonymkode: 7ff0d...7f7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Atte hva???

Hilsen ei på 46 i full jobb

Anonymkode: 82aaf...af8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med kun videregående skole fikk du en så godt betalt jobb at du kunne forsørge tre voksne og et barn, inkl betale låneavdrag og alle utgifter og din far fikk ikke dagpenger fra NAV etter karantenetiden på 12 uker? 
Beklager, men jeg føler det er en logisk brist i denne historien.

Anonymkode: bae93...2d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er overhodet ikke en dårlig datter. Dine foreldre kan jo ha 40 år igjen å leve, de kan da ikke ha tenkt t du skal fø på de livet ut?

Det høres jo ut som det er en stund siden faren din sa opp jobben. Hadde han sykemeldt seg, så kunne han ha vært sykemeldt i 1 år før jobben kunne startet prosessen med å bli kvitt han. Og før den tid er det mye møter og oppfølging. Så da hadde han endt på uansett. Han ville da fått like mye dagpenger som om da han sa opp selv. Unntaket er de 3 første mnd. Og ja, dagpenger er mindre enn full lønn, men men om din mor hadde tatt en deltidsstilling så ville jo de fort ha kommet opp på samme nivå. Men for å få dagpenger må han søke jobb, og det bør jo også være det langsiktige målet hans, å komme ut i arbeid.

De har absolutt gitt deg super hjelp, men du har også betalt for den hjelpen. Å anta at du skal hjelpen skal vare livet ut er jo så korttenkt at jeg ikke har ord. Om Leo flytter ut når han er 20, skal du da som 40 åring fremdeles bo hjemme med foreldrene dine i 40 år til fordi de passet Leo for x antall år siden? 

Anonymkode: 9fca6...36a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Moren din har aldri jobbet ? Er foreldrene dine innvandrer? Litt mer vanlig i andre kulturer å ta vare på hverandre og bo sammen. 

Du må jo få lov til å leve livet ditt og forsørge barnet ditt. Dine foreldrene er jo unge og har faktisk 15-20 år igjen av arbeidslivet.  Tenk på deg selv nå og den familien dere skaper sammen. 

Anonymkode: daa92...51c

Nei, aldri jobbet, vi er 100% norske. Hun jobbet før jeg ble født, og litt da jeg var liten, men ikke etter det. Det er umulig for henne å få seg jobb nå, ingen utdannelse og ingen arbeidserfaring. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg nekter å tro at så "unge" folk kan være så korttenkte, for de (foreldrene dine) er virkelig unge i dagens samfunn.

Lurer på hva de tenker om pensjon og pensjonstilværelsen ?

Dette er latskap, jeg hadde som datter kommet meg langt unna galskapen. 

Anonymkode: 7ff0d...7f7

De tenkte nok at jeg skulle stå for den, og at det var rett og rimelig siden de har hjulpet meg mye. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Med kun videregående skole fikk du en så godt betalt jobb at du kunne forsørge tre voksne og et barn, inkl betale låneavdrag og alle utgifter og din far fikk ikke dagpenger fra NAV etter karantenetiden på 12 uker? 
Beklager, men jeg føler det er en logisk brist i denne historien.

Anonymkode: bae93...2d1

Ja, jeg tjener veldig godt, med en slitsom jobb innen fiskeri. Tjener nå rett opp under en mill. Jobber MASSE og ubekvem arbeidstid da. 

ts

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Dette er tull. Selvfølgelig skal han få penger fra NAV. Det tar 18 uker før du kan få dagpenger når du sier opp selv, deretter får man arbeidsledighetstrygd som alle andre. 

Jeg skjønner ikke dette jeg. Har vanskelig for å tro at dette er sant. Mener du at du har gitt foreldrene dine lommepenger også?

Endret av Aureka
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, aldri jobbet, vi er 100% norske. Hun jobbet før jeg ble født, og litt da jeg var liten, men ikke etter det. Det er umulig for henne å få seg jobb nå, ingen utdannelse og ingen arbeidserfaring. 

ts

Da går hun til NAV og får arbeidstrening. Hun får også  litt betalt for dette. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det at du har fått hjelp av dem, mer enn veies opp av at du har betalt for deg. De må selvsagt forsørge seg selv når du endelig får sjansen til å flytte hjemmefra. 

Anonymkode: caba9...b32

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De tenkte nok at jeg skulle stå for den, og at det var rett og rimelig siden de har hjulpet meg mye. 

ts

Vel… de valgte å få deg. Du valgte ikke å få dem.

Alle normale foreldre hjelper barnet sitt i en slik situasjon som du har vært i, og det uten å forvente at dette er en «gjeld» som skal tilbakebetales. Med det sagt så høres det ut som om du allerede har betalt blodpris for barnepasset. Flytt ut med verdens beste samvittighet. Du skylder dem ingenting!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (Akkurat nå):

Vel… de valgte å få deg. Du valgte ikke å få dem.

Alle normale foreldre hjelper barnet sitt i en slik situasjon som du har vært i, og det uten å forvente at dette er en «gjeld» som skal tilbakebetales. Med det sagt så høres det ut som om du allerede har betalt blodpris for barnepasset. Flytt ut med verdens beste samvittighet. Du skylder dem ingenting!

Det er vel kjernen i det jeg er usikker på. Er det «normalt» å forvente at foreldrene mine skal stille opp for barnet mitt som jeg fikk da jeg var tenåring? Er det bare helt å forvente, eller er det helt ekstraordinært slik de får meg til å føle det? 

De utbroderer hvor ufattelig langt de har strukket seg, at min mor  har tilnærmet jobbet fulltid som min barnepike for å ofre seg for meg, og at jeg ikke bare kan «si opp» den jobben. De ønsker at jeg og kjæresten min flytter hjem til de og at jeg da fortsetter å betale for dem. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...