Samantha Skrevet 7. november 2005 #21 Skrevet 7. november 2005 Eg klarte å ete ganske fort. Åt ting som tomatsuppe, gryterett o.l. (Ikkje veldig varmt sef.) Drakk masse vatn og eplenektar med isbitar i. Det syns eg lindra litt smerta. Men det er jo heilt vanlig å ha problem med å ete dei neste to veke. Ta det gradvis, så går det berre betre og betre. Det er uansett verdt 2 veker med smerte for å vere kvitt dei hersens mandlane!!
Månekvinnen Skrevet 7. november 2005 #22 Skrevet 7. november 2005 Jeg slet med halsbetennelse 4-6 ganger i året før, og fikk endelig fjerna faenskapet i september i år.Masse styr for min del, sprakk opp i halsen og måtte legges inn og opereres igjen. Men er glad jeg gjorde det,har ikke hatt vondt i halsen i det hele tatt på snart 2mnd. Før ble jeg syk bare jeg gikk uten skjerf...om sommeren! Men nu er alt meget bedre:)
Gjest Pupsilure Skrevet 30. september 2008 #23 Skrevet 30. september 2008 Det er svært stor forskjell på legene! Jeg hadde også hørt at man måtte ha mange halsbetennelser i året for å få lov. Jeg var forberedt på at jeg ikke kom til å få lov til å fjerne mandlene, ettersom jeg ikke har hatt en halsbetennelse på flere år. Er ikke så mye plaget med mandlene, men har gule propper som samler seg i mandlene. Helt levbart, men allikevel plagsomt. Så jeg vil gjerne fjerne dem. Legen så på meg i noen minutter, og spurte om jeg ville ha operasjon. Eh, ja, takk Hvis jeg tør da......
Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 7. mai 2009 #24 Skrevet 7. mai 2009 Hei! Jeg pleide ha 1-2 halsbetennelser hvert år. Da jeg i løpet av mars dette året hadde hatt 3 halsbetennelser, var ikke dette nok til å ta mandlene. Det er, som mange sier her, 4-5 betennelser du må ha hatt et år for at de fjerner dem. Dette pga. en viss risiko med operasjon. (mer vanlig på småbarn, men etter viss alder er det nøye vurderinger. selv er jeg 18). Da jeg innen mai hadde hatt 4 halsbetennelser, ble jeg sendt til spesialist i oktober. Og.... - Jeg tok mandlene torsdag 3.11. Ble lagt inn onsdag kveld, vekket meg torsdags morgen. Jeg dusjet og fikk beroliggende tabletter. Sovnet vel rundt halv9. Jeg var nr. 3 køen, og ble sendt på operasjonsbordet halv11. Der fikk jeg full narkose, det gikk bare et par sekund. Narkosen stenger "hele systemet", så ingen "bæsjer eller tisser" på bordet. (det er likevel viktig at du raskt kommer deg på do og får tisset etterpå,slik at blæren er i orden igjen...). Jeg lå der til fredags formiddag. Operasjonen var veldig vellykket på meg. Jeg blødde ingenting (10ml under operasjon) heldigvis. Likevel har jeg det grusomt vondt akkurat nå. Går på to ulike tabletter som er dobbelt så sterke som Paralgin Forte, så jeg er ganske "dopa" og sover mye... Foreldrene mine må nesten tvinge i meg mat og drikke, det er helt forferdelig.. Noen forslag til hva jeg kan spise UTENOM melkeprodukter??? Grøt, fløteis og yoghurt etterlater seg grusom smak i munnen og jeg kaster nesten opp bare ved tanken... (vanligvis ELSKER jeg dette....) Av dere andre som har tatt mandlene, hadde dere det likt? Mamma er så bekymret for at jeg ikke klarer spise og drikke, men er ikke dette ganske normalt? Noen tips o.l.? Hilsen nylig mandel-operert jente på 18 Hei! Jeg er nesten like gammel som deg, blir 17 dette året. Jeg er nettopp ferdig med å ta mandlene, var tilbake på skolen på mandag, etter 14 dager hjemme. Jeg spiste mye babymat, det var en kjærkommen avveksling fra yoghurt og is, som man blir veldig lei av etterhvert, som du sier. Ellers kan du jo spise eggedosis, most banan osv.. står massevis av forslag i et sånt brev som sykehuset gir deg, vet ikke om du har fått et sånt?? Til dere som lurer på om det er vondt. Nei, det er ikke noe særlig vondt. Det som skjedde meg var at jeg hadde litt vondt i drøvelen, og den var veldig hoven så føltes som jeg skulle sluke den hver gang jeg svelget, men det er fordi den blir irritert når de har rotet nedi der. Men det gikk over samme dag. Videre hadde jeg litt vondt i to jeksler, men det er fordi de bruker et sånt instrument som plasseres mellom tennene for å holde kjevene oppe, og det var forresten ikke vondt heller, men sånn følelse som man får av å tygge dent pastiller hvis dere skjønner hva jeg mener. Men jeg er en røyker da, så jeg var så dum at jeg røyket samme dag som operasjonen (var så heldig at jeg fikk dra etter bare 13 timer på sykehuset), og da ble det såklart infeksjon. Det var IKKE godt. Fikk mye smertestillende da, så jeg klarte meg, men om morgenen når jeg våknet var det enormt vondt, og enkelte dager ville jeg helst ta selvmord. Men fikk pensillin da, og mer smertestillende, så det gikk fint. Så, det er ingenting å grue seg til! Hvis du får infeksjon som jeg gjorde får du veldig vondt, men om du er smart og tar forhåndsregler får du ikke det, og da gjør det nesten ikke vondt i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #25 Skrevet 25. juni 2009 Hei! Jeg er nesten like gammel som deg, blir 17 dette året. Jeg er nettopp ferdig med å ta mandlene, var tilbake på skolen på mandag, etter 14 dager hjemme. Jeg spiste mye babymat, det var en kjærkommen avveksling fra yoghurt og is, som man blir veldig lei av etterhvert, som du sier. Ellers kan du jo spise eggedosis, most banan osv.. står massevis av forslag i et sånt brev som sykehuset gir deg, vet ikke om du har fått et sånt?? Til dere som lurer på om det er vondt. Nei, det er ikke noe særlig vondt. Det som skjedde meg var at jeg hadde litt vondt i drøvelen, og den var veldig hoven så føltes som jeg skulle sluke den hver gang jeg svelget, men det er fordi den blir irritert når de har rotet nedi der. Men det gikk over samme dag. Videre hadde jeg litt vondt i to jeksler, men det er fordi de bruker et sånt instrument som plasseres mellom tennene for å holde kjevene oppe, og det var forresten ikke vondt heller, men sånn følelse som man får av å tygge dent pastiller hvis dere skjønner hva jeg mener. Men jeg er en røyker da, så jeg var så dum at jeg røyket samme dag som operasjonen (var så heldig at jeg fikk dra etter bare 13 timer på sykehuset), og da ble det såklart infeksjon. Det var IKKE godt. Fikk mye smertestillende da, så jeg klarte meg, men om morgenen når jeg våknet var det enormt vondt, og enkelte dager ville jeg helst ta selvmord. Men fikk pensillin da, og mer smertestillende, så det gikk fint. Så, det er ingenting å grue seg til! Hvis du får infeksjon som jeg gjorde får du veldig vondt, men om du er smart og tar forhåndsregler får du ikke det, og da gjør det nesten ikke vondt i det hele tatt. Når kan man røyke igjen?? Fjernet mandlene for 9 dager siden å vil gjerne ha en sigarett snart:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå