Gå til innhold

Fjerning av mandler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Plutselig da jeg våknet igår fikk jeg vondt i øret hver gang jeg svelget. Det ble først verre utover dagen, så bedre, og så verre igjen, for så å utvikle seg til betennelse mot bihulene iløpet av neste natt. Nå har jeg også feberfølelse og en viss hodepine. Det har vært såpass vondt å svelge at jeg har kviet meg for det, og har nedsatt matlyst.

Halsbetennelse er det jeg har vært oftest syk av(dog vanligvis bare 1 gang i året, om vinteren) helt siden jeg var liten, og har fått høre før at det skyldtes streptokoker.

Jeg har lest litt rundt og prøvd å identifisere problemet, og funnet ut at det kan være pga mandlene.

Så jeg lurer på om det er noen her som har fjernet mandlene, som kan si noe om det anbefales, eller om det ikke høres nødvendig ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lurt hvis du har ofte halsbetennelse som jeg har. I år vinter fikk jeg det 2 ganger, måtte på sykehus andre ganga og stikke hull i halsen og åpne med tang 3 morgner på rad! Så de sa neste gang jeg får halsbetennelse, skal de fjerne mandlene buhu gruer meg til det :( Jeg vil ikke ligge og drite på meg på operasjonsbordet!! Og få annerledes stemme etterpå! Grøss

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at de kun fjerner mandlene hvis jeg har 4-5 halsbetennelser i året - som måtte behandles med antibiotika. . Jeg har bare hatt 3-4 - så det har ikke vært nok (selv om jeg også til vanlig har så store mandler at de nesten tetter svelget)

Men jeg har klart å holde det helt i sjakk med å spise råmelkstabletter - så nå er ikke behovet der lenger. (Begynner å spise tablettene med en gang jeg kjenner antydning i halsen)

Skrevet

Jeg har fjerna mandlene. Jeg var plaga med halsbetennelse, hovna opp i mandlene så jeg nesten ikke fikk puste. Og jeg snorka mye og høyt.

Tok vel bare rundt en og enhalv time fra jeg kom dit til jeg dro hjem igjen. Operasjonen tok ca. en halv time.

Spiste nesten bare is i ei uke etterpå da, hadde jævlig ondt.

Men det var verdt det, har nesten ikke vært syk etter jeg tok dem.

Og jeg har ikke fått annerledes stemme heller :)

Skrevet

Hm jeg får se an etterhvert om jeg får oftere halsbetennelse. Det er jo ganske kjedelig å sitte hjemme med en verkende hals og hodepine og feber

Skrevet
Det er lurt hvis du har ofte halsbetennelse som jeg har. I år vinter fikk jeg det 2 ganger, måtte på sykehus andre ganga og stikke hull i halsen og åpne med tang 3 morgner på rad! Så de sa neste gang jeg får halsbetennelse, skal de fjerne mandlene buhu gruer meg til det :( Jeg vil ikke ligge og drite på meg på operasjonsbordet!! Og få annerledes stemme etterpå! Grøss

Gruer du deg virkelig? Operasjonen er over på en time ca, du har riktignok vondt i 2 uker etterpå, men du får ikke halsbetennelse så fort igjen? Du får da ikke annerledes stemme, og du driter nok heller ikke på deg ;)

Jeg angrer ikke på at jeg tok mandlene. har ikke hatt halsbetennelse på over ett år nå..

Skrevet

Hvis du er plaget med halsbetennelse og får tilbudet om å fjerne de så er det ikke noe å lure på! Har fjernet de selv og det er ingen ting å grue seg til. jeg fikk smertestillende i bøtter og spann og sov for det meste den første uken.

Har ikke hatt halsbetennelse siden. :tommel:

Skrevet

Om du er plaget av betennelser i mandlene ville jeg har fjernet de! Jeg fjernet de for 3 år siden og har ikke hatt vondt i halsen eller feber siden. Jeg har ikke fått annerledes stemme og om jeg dreit på meg så fikk jeg ihvertfall ikke vite om det ;)

At man må ha halsbetennelse 4-5 ganger i året har jeg aldri hørt om, jeg fortalte fastlegen min hvor plagsomt det var ble henvist til spesialist som tok en liten kikk og sa at disse skal fjernes.

Skrevet

Tok vel bare rundt en og enhalv time fra jeg kom dit til jeg dro hjem igjen. Operasjonen tok ca. en halv time.

:overrasket: Ååå? Eg måtte ligge på sjukehuset i to netter eg. Trudde det var heilt vanlig.

Eg ville heilt klart tatt mandlane viss du er plaga med dei. Eg har heller aldri høyrt om at en må ha halsbetendelse 4-5 gongar i året for å få ta dei.

Eg hadde ganske store mandlar heile tida og når eg var sjuk var dei digre.

Gikk til legen, som skjønte godt at eg var plaga og sendte meg vidare til spesialtist. Han såg på dei og prata me meg i 10min og satte meg opp på lista for å opperere dei vekk.

Herlig å vere kvitt dei!! :)

Skrevet
:overrasket: Ååå? Eg måtte ligge på sjukehuset i to netter eg. Trudde det var heilt vanlig.

Jeg tok mandlene på privatklinikk, var så lang venteliste på sykehuset.

Der satt vi på "samlebånd", rett inn og rett ut liksom.

Med en gang jeg åpna øynene kom dem å jaga meg ut av senga, og når jeg var fin nok form ble jeg sendt hjem.

Skrevet

Hadde gått og hatt småvondt i halsen innimellom, og snorka mye, derfor fjerna de mine mandler. Det var grusomt, det var vondt å puste og spise og gråte, og jeg gikk ned 7kg på ti dager. Samt at jeg fortsatt har vondt i halsen og snorker.

Poenget med klagesangen er at jeg tror kanskje du skal undersøke grundig om det er mandlene som er problemet først!

Skrevet

Om du får fjerne mandler er vel egentlig ikke helt opp til deg. Men hvis legen din gir deg muligheten så hadde jeg gjort det.

Skrevet

Men hvordan er smertene i de to ukene da? Levbare? Uff halsen er det verste stedet å ha vondt, og halsveggene ved siden av drøvelen min ser totalt herpa ut etter forrige betennelse, og jeg har attpåtil fått et sår (spisst sukkertøy skar meg opp) på ene siden. AU! Jeg hater halsen min, halshogg meg :frustrert:

Skrevet

Smertene i de 2 ukene er helt foreferdelige, man går på smertestillende konstant og det hjelper jo litt. Men, det er verdt det!

Skrevet

Eg trur smertene er heilt individuelt.

Eg var forberedt på det verste pga alle mulige skrekkhistoriar. Men eg syns slettes ikkje det var så ille!!

Vondt ja, men ikkje sånn at eg tenker noko over det no. Hadde jo masse smertestillande. Dessuten klarte eg å ete nesten med ein gong.

Men første veka var det sjølvsagt vondt å prate og le osv.

Ingenting å grue for, viss du er like heldig som meg :)

Skrevet

Fikk nok smertestillende så jeg syns heller ikke det var så grusomt vondt som mange skulle ha det til. Jeg gikk også litt ned i vekt men de kom fort tilbake når matlysten kom tilbake for å si det sånn, ;)

Når de 2 ukene har gått så skal du være smertefri. :tommel:

Skrevet

Hvor mye koster det å operere vekk mandlene på privatklinikk.

Har en 18 årig datter som har hatt vondt i halsen i 3 mnd,men det er virus.kan de fjerne de for det ,hun har så vont at hun spiser lite og allmenntilstanden er dårlig.

Skrevet

Dra til en øre/nese/hals spesialist, de finner fort ut om man trenger å ta mandlene, var det jeg gjorde.

Veit ikke hvordan det er nå, men jeg ble satt opp på venteliste. Husker ikke hvor lang tid det var, men det var iallefall mange års ventetid.

Dette var i Trondheim da, og ettersom det var så lang ventetid der, tok privatklinikker unna pasienter. Og det var gratis.

Skrevet

Jeg var hos legen i slutten av september og ble operert i oktober. Jeg har veldig flaks med helsevesenet tror jeg for da jeg skulle ta galleblæren ventet jeg også kort tid..

Ang. smerter så er det veldig forskjellig som sagt over. Jeg syns det var skikkelig vondt og det varte i 3 uker og jeg har vanligvis høy smerteterskel (vil heller føde 1 gang til enn å gå igjennom dette..) men, det er absolutt verdt det og de smertestillende tablettene tar jo det verste.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg pleide ha 1-2 halsbetennelser hvert år. Da jeg i løpet av mars dette året hadde hatt 3 halsbetennelser, var ikke dette nok til å ta mandlene. Det er, som mange sier her, 4-5 betennelser du må ha hatt et år for at de fjerner dem. Dette pga. en viss risiko med operasjon. (mer vanlig på småbarn, men etter viss alder er det nøye vurderinger. selv er jeg 18). Da jeg innen mai hadde hatt 4 halsbetennelser, ble jeg sendt til spesialist i oktober. Og....

- Jeg tok mandlene torsdag 3.11. Ble lagt inn onsdag kveld, vekket meg torsdags morgen. Jeg dusjet og fikk beroliggende tabletter. Sovnet vel rundt halv9. Jeg var nr. 3 køen, og ble sendt på operasjonsbordet halv11. Der fikk jeg full narkose, det gikk bare et par sekund. Narkosen stenger "hele systemet", så ingen "bæsjer eller tisser" på bordet. (det er likevel viktig at du raskt kommer deg på do og får tisset etterpå,slik at blæren er i orden igjen...). Jeg lå der til fredags formiddag. Operasjonen var veldig vellykket på meg. Jeg blødde ingenting (10ml under operasjon) heldigvis. Likevel har jeg det grusomt vondt akkurat nå. Går på to ulike tabletter som er dobbelt så sterke som Paralgin Forte, så jeg er ganske "dopa" og sover mye... Foreldrene mine må nesten tvinge i meg mat og drikke, det er helt forferdelig..

Noen forslag til hva jeg kan spise UTENOM melkeprodukter??? Grøt, fløteis og yoghurt etterlater seg grusom smak i munnen og jeg kaster nesten opp bare ved tanken... (vanligvis ELSKER jeg dette....) Av dere andre som har tatt mandlene, hadde dere det likt? Mamma er så bekymret for at jeg ikke klarer spise og drikke, men er ikke dette ganske normalt? Noen tips o.l.?

Hilsen nylig mandel-operert jente på 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...