-lykke- Skrevet 1. januar 2022 #21 Del Skrevet 1. januar 2022 Jeg synes det er helt innenfor å opprette en spleis i slike tilfeller, folk velger jo selv hva de vil støtte. Og, ja, ideelt sett burde alle med barn ha livsforsikring, men det er jo ikke sånn i realiteten at alle med barn har dette. For det første er det en helt forferdelig situasjon å bli stående i for de etterlatte, altså at de mister sin partner og sin forelder, og jeg unner ingen å måtte bekymre seg over økonomien oppå alt dette. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #22 Del Skrevet 1. januar 2022 SoWhat? skrev (10 minutter siden): Jeg hadde støttet ja! Å opprette spleis er en god idé, og jeg tipper det er mange som vil støtte! For en forferdelig situasjon han og barnet er kommet opp i. Håper de får beholde hjemmet sitt, og at barnet får ha faren tilstede hele tiden som trygghet nå. Det er traumatisk å miste både moren sin og søsken, så faren blir den viktigste klippen nå. Håper du oppretter spleis, og at de får penger så de slipper økonomiske bekymringer oppe i dette! Jeg må høre med han hva han tenker om det. Nå vet jeg at han ønsker ikke oppmerksomhet men han har ikke råd til å ikke ta i mot. Jeg håper på å klekke ut noe som skjermer dem til en viss grad men som også vil få inn penger til dem. Flytte må de da han ikke har råd til utgiftene. Dette med penger til barnet, et fond for barnet istedet for blomster er jo noe vi kan drøfte. Anonymkode: 2aa11...1ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 1. januar 2022 #23 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg må høre med han hva han tenker om det. Nå vet jeg at han ønsker ikke oppmerksomhet men han har ikke råd til å ikke ta i mot. Jeg håper på å klekke ut noe som skjermer dem til en viss grad men som også vil få inn penger til dem. Flytte må de da han ikke har råd til utgiftene. Dette med penger til barnet, et fond for barnet istedet for blomster er jo noe vi kan drøfte. Anonymkode: 2aa11...1ca Ja, snakk med han, og så finner dere en løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #24 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvilke støtteordninger? En ekstra barnetrygd? Anonymkode: f3f35...234 Utvidet barnetrygd, som også gir skattefradrag. Gjenlevende- og barnepensjon, overgangsstønad hvis man f eks må omskolere seg, redusert foreldrebetaling og støtte hvis barnet er i sfo/bhg. jeg bidrar mye heller til spleis for foreldre eller barn som er alvorlig syke og ikke får en behandling som kan helbrede dem💜 Anonymkode: d80be...511 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #25 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Utvidet barnetrygd, som også gir skattefradrag. Gjenlevende- og barnepensjon, overgangsstønad hvis man f eks må omskolere seg, redusert foreldrebetaling og støtte hvis barnet er i sfo/bhg. jeg bidrar mye heller til spleis for foreldre eller barn som er alvorlig syke og ikke får en behandling som kan helbrede dem💜 Anonymkode: d80be...511 Utvidet barnetrygd: 12.000kr i året Særskilt skattefradrag som enslig forsørger: 12.000kr i året Gjenlevendepensjon: 0kr ved egen inntekt på ca.500.000kr Barnepensjon: 42.000kr i året Redusert støtte til barnehage/SFO går vel på inntekt, ikke om en av foreldrene er døde? Men, ja, kunne kanskje fått redusert regninga litt med en inntekt på 500.000kr. Men han tjener vel kanskje mer? Da får man ikke slik jeg forstår. Overgangsstønad til ny jobb/utdannelse: Dette er vel ikke aktuelt. Han kan vel bytte jobb uten å måtte gå på OS. Håper det, OS vil jo være et betydelig tap sammenlignet med vanlig inntekt. Sum =66.000-80.000kr ekstra i året. Ektefellen som døde hadd vel gjerne en inntekt på ca. 500.000? Dvs, 420.000 mindre inn til husholdningen i året. Selvsagt er det krise for de fleste husholdninger. Må være knalltøft å plutselig bli bakpå med alt av faste utgifter, for de kommer jo ikke inn nok penger. Selvsagt risikerer man å måtte selge både hus og bil. Og det midt i en traumatisk livskrise. Noen har jo private forsikringer eller etterlater seg en del oppspart pensjon. De vil jo hjelpe. Men, vi tenker nok for lett i Norge at sikkerhetsnettet "NAV" alltid ordner opp. Slik er det ikke alltid. Man kan risikere å stå ganske alene! Anonymkode: 94f2a...c76 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. januar 2022 #26 Del Skrevet 1. januar 2022 (endret) Strengt tatt blir situasjonen for en del ikke annerledes enn ved skilsmisse når det gjelder økonomi. For mange faktisk bedre, da mange har forsikringsordninger via jobb som gir ok utbetalinger til de etterlatte. Endret 1. januar 2022 av Brunello 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #27 Del Skrevet 2. januar 2022 Jeg har kommet frem til at jeg må bruke meg selv for å oppnå noe i denne settingen. Noe jeg synes er veldig skremmende. Jeg har alltid gått for å være anonym og reservert. Jeg må bruke min egen livssituasjon, og min relasjon til de etterlatte og ønsket om å hjelpe dem for å kunne hjelpe. Anonymkode: 2aa11...1ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #28 Del Skrevet 3. januar 2022 SoWhat? skrev (På 1.1.2022 den 18.02): Ja, snakk med han, og så finner dere en løsning. Kan du hjelpe meg å si fra hva du synes om det jeg har skrevet til nå? Jeg er ikke sikker om spleis er det riktige men jeg har lagd et skriv. Anonymkode: 2aa11...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 3. januar 2022 #29 Del Skrevet 3. januar 2022 Er det et behov for det så er det helt innafor å opprette en spleis. Jeg støtter iblant, ingen svimlende summerz men tenker at mange små bidrag hjelper det også, og det er fint å kunne hjelpe om man har mulighet til tross for at man betaler skatt osv. Er det en spleis jeg ikke ønsker å støtte eller ikke kan støtte så blar jeg bare forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #30 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1.1.2022 den 17.11): Jeg regner med at alle med barn har livsforsikring og evner å skaffe seg jobb som er forenelig med å ha barn Anonymkode: e19f8...b66 Du er nok ikke den skarpeste gaffelen i skuffen, for å si det på en måte du kanskje forstår. Å regne tror jeg ikke du bør gjøre alene ute hjelp av noen andre fremover hvis du skal få riktig konklusjon 🤯🤦♀️ Anonymkode: 5caf9...055 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #31 Del Skrevet 3. januar 2022 SoWhat? skrev (På 1.1.2022 den 18.02): Ja, snakk med han, og så finner dere en løsning. Kan du hjelpe meg å si fra hva du synes om det jeg har skrevet til nå? Jeg er ikke sikker om spleis er det riktige men jeg har lagd et skriv. Jeg fikk inntrykk av at du hadde litt peiling, det er derfor jeg spør om du vil se på det jeg har skrevet. Jeg følte at det ble veldig langt. Ingen tvang 😊 Anonymkode: 2aa11...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 3. januar 2022 #32 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kan du hjelpe meg å si fra hva du synes om det jeg har skrevet til nå? Jeg er ikke sikker om spleis er det riktige men jeg har lagd et skriv. Anonymkode: 2aa11...1ca Ja, legg det ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #33 Del Skrevet 3. januar 2022 SoWhat? skrev (Akkurat nå): Ja, legg det ut.. Tar det på pm om det er greit? Har lite lyst til å legge det ut her inne. Jeg tror at det vil også bli mer delt blandt kjente av oss, bekjente osv. Eller jeg vet ikke, er fortsatt veldig usikker. Anonymkode: 2aa11...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 3. januar 2022 #34 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tar det på pm om det er greit? Har lite lyst til å legge det ut her inne. Jeg tror at det vil også bli mer delt blandt kjente av oss, bekjente osv. Eller jeg vet ikke, er fortsatt veldig usikker. Anonymkode: 2aa11...1ca Ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #35 Del Skrevet 3. januar 2022 Fin tanke. Jeg har få svar men mange spm. For når tar gavmildheten slutt? Når må evt NAV kobles inn? Gjøre tjenester isf penger? Hvorfor slutte i jobben lurte jeg også på? Anonymkode: 85c1e...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #36 Del Skrevet 3. januar 2022 Hadde jeg dødd og etterlatt meg barn og mann hadde jeg satt pris på at det ble opprettet spleis. Jeg har jo forsikring, men det hadde ikke dekket opp tapet av at mannen min måtte slutte i jobben sin offshore. Inntekten hadde blitt redusert noe helt ekstremt, da han ikke har en utdanning som gjør at han tjener like mye på land. Anonymkode: fcce9...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #37 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fin tanke. Jeg har få svar men mange spm. For når tar gavmildheten slutt? Når må evt NAV kobles inn? Gjøre tjenester isf penger? Hvorfor slutte i jobben lurte jeg også på? Anonymkode: 85c1e...840 Er vel ikke så vanskelig å forstå at mange må slutte i jobben når de plutselig står helt alene med foreldreansvaret? Mange jobber som ikke er forenlige med det. F.eks arbeid i Nordsjøen, mange jobber innen fiske, alt av reisejobber, mange anleggsjobber hvor man jobber mandag til torsdag borte og bor i brakker, samme med en del tømrerjobber med lignende ordning, ellers bare jobber hvor det er mye kveld og helg, osv. En bekjent med 4 barn mistet kona til kreft. Han hadde reisejobb og måtte jo da selvsagt få noe annet. Når må NAV koples på? Familien får jo selvsagt det lille ekstra de kan få fra NAV årlig uavhengig av Spleisinnsamling eller ei. Anonymkode: 94f2a...c76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #38 Del Skrevet 6. januar 2022 A-hunter skrev (På 1.1.2022 den 17.21): Synes det er ugreit at man liksom skal leve på almisser etter plutselige endringer i livet der tilfeldigheter avgjør om noen gidder å opprette en 'spleis' eller ikke og hvor flinke disse eventuelt er til å promotere den blant alle verdens andre gode formål. Det å sikre seg og sine mot konsekvensene av store endringer bør være opp til hver og en før de skjer - ikke sympatiinnsamlinger i etterkant. Dessuten er det virkelig ingen som kastes under bussen i dette landet, velferdssystemet tar (enn så lenge) relativt godt vare på oss alle gjennom den ufrivillige spleisen skatt og avgift. Jada, det høres hjertløst ut, men altså, vi er ikke en kjempestor familie. Vi er, og må være, ansvarlige for vårt eget. Når foreldre mister svært alvorlig syke barn, og har levd på pleiepenger /hjelpestønad/omsorgspenger, så mister de gjerne inntektene kort tid etter dødsfallet. Da er det gjerne opprettet spleis for å sikre de inntekt den første tiden etter dødsfallet. For en kan ikke kreve at foreldre skal ut i jobb med en gang etter å ha mistet det aller kjæreste man har. Anonymkode: f1090...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå