Gå til innhold

Å opprette såleis for de etterlatte.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker folk om det å opprette en speis for de etterlatte i en familietragedie? 

Er det noen som har erfaring rundt dette som de vil dele. 

Er en situasjon der mor og et barn er gått bort og far og et barn er igjen. Far må slutte i jobben sin for å ta seg av barnet. De befinner seg plutselig oppi en forferdelig krisesituasjon og også snart oppi en økonomisk krise. 

Hva tenker folk? Hva ville dere gjort? Ville dere støttet? 

Hadde jeg hatt muligheten så ville jeg gitt dem en trygg økonomisk fremtid. 

Anonymkode: 2aa11...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva tenker folk om det å opprette en speis for de etterlatte i en familietragedie? 

Er en situasjon der mor og et barn er gått bort og far og et barn er igjen. Far må slutte i jobben sin for å ta seg av barnet. De befinner seg plutselig oppi en forferdelig krisesituasjon og også snart oppi en økonomisk krise. 

Spleis skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg regner med at alle med barn har livsforsikring og evner å skaffe seg jobb som er forenelig med å ha barn 

Anonymkode: e19f8...b66

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke direkte, familien må selvsagt få støtte fra NAV. Vi bor i Norge og alle støtter indirekte via skatt. 

Anonymkode: 950e9...807

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg regner med at alle med barn har livsforsikring og evner å skaffe seg jobb som er forenelig med å ha barn 

Anonymkode: e19f8...b66

Dust. 
det er helt greit å lage en spleis :) kjenner til en mor med to barn som mistet mannen sin til kreft. Der ble det opprettet en spleis for at de skulle få en god buffer til å fikse ferdig huset og ha litt økonomisk trygghet. Det ble samlet inn over 200k. Tviler på at noen reagerte på det. Da regner jeg med at folk bare ikke ga til spleisen🤷🏼‍♀️

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn egentlig, så er det vel ikke nødvendig. Vi bor heldigvis i Norge, og ingen blir satt på gata selv om økonomien er dårlig. Men veldig leit å høre om denne familien 😔

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninne mistet mannen i trafikkulykke, satt alene igjen med tre barn. Hadde dårlig økonomi i utgangaspunktet. Ble opprettet spleis, mange som støttet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å være ærlig syns jeg det er en veldig rar ting å gjøre om det ikke er veldig spesielle grunner for det. Det er en hyggelig gest, men ville ikke likt om noen gjorde det for meg. Å ta imot mange tusen kroner fordi mannen min døde liksom? Det er vel også sjelden slik at man må slutte i jobben sin for å ta seg av barna i etterkant. Skjønner at en del yrker passer mindre bra med å ha barn. Så oppsummert; en hyggelig gest, men jeg syns det er rart og ville heller satt pris på en annen type hjelp selv. :)

Anonymkode: 3d6e6...7c2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ugreit at man liksom skal leve på almisser etter plutselige endringer i livet der tilfeldigheter avgjør om noen gidder å opprette en 'spleis' eller ikke og hvor flinke disse eventuelt er til å promotere den blant alle verdens andre gode formål.

Det å sikre seg og sine mot konsekvensene av store endringer bør være opp til hver og en før de skjer - ikke sympatiinnsamlinger i etterkant. Dessuten er det virkelig ingen som kastes under bussen i dette landet, velferdssystemet tar (enn så lenge) relativt godt vare på oss alle gjennom den ufrivillige spleisen skatt og avgift.

Jada, det høres hjertløst ut, men altså, vi er ikke en kjempestor familie. Vi er, og må være, ansvarlige for vårt eget.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har støtteordninger for etterlatte i Norge, så jeg støtter gjennom skatteseddelen. Hvorfor må han egentlig slutte å jobbe?🤔

Anonymkode: d80be...511

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin tanke, men som flere har nevnt har vi offentlige støtteordninger i tillegg til at de aller, aller flest har privat livsforsikring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har støtteordninger for etterlatte i Norge, så jeg støtter gjennom skatteseddelen. Hvorfor må han egentlig slutte å jobbe?🤔

Om en for eksempel er offshorearbeider så ville det jo være veldig vanskelig å ta vare på barnet sitt. 

Det finnes nok mange yrker som ikke er kompatible med å være aleneforelder. 

Jeg ser mange har gode tanker om støtteordninger her i landet. Men det siste jeg hørte om det var at nav støttet med 40-50 tusen på ett år eller noe slikt. Hvis det stemmer så er jo ikke det mye sammenliknet med inntekten til en som faller bort. 

Hadde mannen min gått bort så ville jo det meste blitt problematisk økonomisk. Jeg hadde aldri klart å betale alle utgiftene med bare det jeg får inn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken hjelp er det dere mener man får fra NAV når partner plutselig dør? 

Anonymkode: 94f2a...c76

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde støttet ja! Å opprette spleis er en god idé, og jeg tipper det er mange som vil støtte! 

For en forferdelig situasjon han og barnet er kommet opp i. Håper de får beholde hjemmet sitt, og at barnet får ha faren tilstede hele tiden som trygghet nå. Det er traumatisk å miste både moren sin og søsken, så faren blir den viktigste klippen nå.

Håper du oppretter spleis, og at de får penger så de slipper økonomiske bekymringer oppe i dette! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette bør du i så fall forhøre deg med familien det gjelder om først. Dersom folk skal støtte en Spleis så krever det litt bilder og info, og det er ikke sikkert familien setter pris på å bli blottlagt på den måten i en tiggekampanje. 

Anonymkode: 52d21...66a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Siden det er snakk om økonomisk krise så synes jeg det høres ut som en god gest, og en fin måte å vise støtte på i en vanskelig tid. 

Anonymkode: 15661...c23

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I denne tråden er det mange som er ansatt i offentlig sektor, antar jeg. Og med en helt overdreven tro på hva NAV hjelper til med ved livsomveltende endringer. Enige i at man bør ha livsforsikringer, men har de fleste med barn dét? 

Å opprette en spleis er uansett en fin gest i en situasjon hvor man ikke kan gjøre noe annet for å bidra til å gjøre livet levelig for de etterlatte. Med mindre den bomber og ingen gir til den, såklart…

Anonymkode: c55d9...e3a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette bør du i så fall forhøre deg med familien det gjelder om først. Dersom folk skal støtte en Spleis så krever det litt bilder og info, og det er ikke sikkert familien setter pris på å bli blottlagt på den måten i en tiggekampanje. 

Anonymkode: 52d21...66a

Selvfølgelig må familien være informert og enig. Det er bedre å kalle det støttekampanje enn tiggekampanje....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da min svigerinne døde stod det i dødsannonsen at de heller ønsket økonomisk støtte på konti til barna framfor blomster. Synes det var lurt. Hva skulle min bror med alle de blomstene? 

Anonymkode: f3f35...234

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvilke støtteordninger? En ekstra barnetrygd? 

Anonymkode: f3f35...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...