Gå til innhold

Har en god jobb men vil gjerne studere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mann 26 her, har egen leilighet i Oslo. Fast jobb med 900.000kr i lønn. Har mastergrad, men vil gjerne studere noe der jeg jobber med mennesker for å bli flinkere sosialt og gjøre noe nyttig, men usikker på om jeg bør studere igjen…. Noen som har prøvd å slutte i jobb og gå tilbake til skolebenken….

Anonymkode: 65bd0...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint bli sosial og "gjøre noe nyttig" uten å studere igjen. Meld deg på idrettslag eller foreninger.

Studietiden er en engangs-opplevelse.

Nå har du jo opplevd den, har god lønn, og sikkert en god jobb og.

Anonymkode: e5920...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert lyst til å beholde leiligheten din, og studiestøtte er kanskje ikke nok til at det går rundt økonomisk. Men kanskje du finner et studie du kan ta på deltid, og søke om delvis permisjon fra jobben din? Eller om du finner en studieretning som din nåværende arbeidsgiver kan ha interesse av at du tar, så du kan få noe videreutdanningsstøtte/lønn mens du studerer?

Anonymkode: 9a4d5...263

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mann 26 her, har egen leilighet i Oslo. Fast jobb med 900.000kr i lønn. Har mastergrad, men vil gjerne studere noe der jeg jobber med mennesker for å bli flinkere sosialt og gjøre noe nyttig, men usikker på om jeg bør studere igjen…. Noen som har prøvd å slutte i jobb og gå tilbake til skolebenken….

Anonymkode: 65bd0...8dd

Ikke slutt i jobben din. Kombiner studiene med jobben din. Eventuelt gå ned i stillingsprosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan fint bli sosial og "gjøre noe nyttig" uten å studere igjen. Meld deg på idrettslag eller foreninger.

Studietiden er en engangs-opplevelse.

Nå har du jo opplevd den, har god lønn, og sikkert en god jobb og.

Anonymkode: e5920...26e

Men det er jo lettere når man studerer å bli kjent med andre og utvikle seg personlig. Har ganske kjølige kolleger og miljøet er ganske arrogant….

Anonymkode: 65bd0...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som har prøvd å slutte i jobb og gå tilbake til skolebenken….

Anonymkode: 65bd0...8dd

Faktisk ja og jeg gjorde det da jeg var 26. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo lettere når man studerer å bli kjent med andre og utvikle seg personlig. Har ganske kjølige kolleger og miljøet er ganske arrogant….

Anonymkode: 65bd0...8dd

Det tenkte jeg også. 

MEN. Jeg skjønte (for sent)* at man ikke kan gjennoppleve studenttiden. Som 26 åring så er man for gammel til å feste med 18 åringer og å studere er egentlig ganske ensom aktivitet, det handler om å lese og gjøre oppgaver. Arbeidslivet er ofte langt mer sosialt. 

Om du ikke trives med det sosiale miljøet på jobb så prøv å finn en ny jobb. Det er MYE bedre enn å prøve å studere. Du får det både bedre sosialt og får bedre økonomi. Ikke kast bort det du har! Du har leilighet, jobb og god økonomi. Ikke gi slipp på det for å føle deg som en klovn sammen med 18-åringer. 

Anonymkode: d1311...c7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Faktisk ja og jeg gjorde det da jeg var 26. 

Det tenkte jeg også. 

MEN. Jeg skjønte (for sent)* at man ikke kan gjennoppleve studenttiden. Som 26 åring så er man for gammel til å feste med 18 åringer og å studere er egentlig ganske ensom aktivitet, det handler om å lese og gjøre oppgaver. Arbeidslivet er ofte langt mer sosialt. 

Om du ikke trives med det sosiale miljøet på jobb så prøv å finn en ny jobb. Det er MYE bedre enn å prøve å studere. Du får det både bedre sosialt og får bedre økonomi. Ikke kast bort det du har! Du har leilighet, jobb og god økonomi. Ikke gi slipp på det for å føle deg som en klovn sammen med 18-åringer. 

Anonymkode: d1311...c7c

Hvordan kan arbeidslivet være mere sosialt enn studielivet? Det er min erfaring at folk som jobber allerede er etablerte og som gjør det vanskelig å bli med på sosiale aktiviteter…

Anonymkode: 65bd0...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan kan arbeidslivet være mere sosialt enn studielivet? Det er min erfaring at folk som jobber allerede er etablerte og som gjør det vanskelig å bli med på sosiale aktiviteter…

Anonymkode: 65bd0...8dd

Det tenkte jeg også. Men sannheten er jo 1) Det er mange i jobb som ønsker et sosialt nettverk og det sosiale nettverket får de ofte gjennom arbeidsplassen. 2) Mange som flytter for å få seg jobb og dermed må bygge det sosiale nettverket på nytt, så mange i jobb som leter etter venner.  

Jeg sluttet som nevnt i jobben min og endte kun med å tape enormt mye penger(husk ett arbeidsår er 900 000 for deg). 

Da jeg sluttet i jobben var jeg deprimert og isolert(så ingen fortalte meg at jeg gjorde noe helt idiotisk).  Mitt råd er å bruke dette året til å kontakte alle du kjenner og spørre om dere skal finne på noen. Gå gjennom facebook-listen din, snakk med de på jobben din, osv. 

Ville også vurdert psykolog om du tror det er lur ide å slutte i jobb for å studere. Angrer som en hund på at jeg ikke brukte pengene mine på psykolog i stedet for å gå arbeidsløs. Mye billigere og mye mer effektivt. Snakk med familien din også. Kanskje kan du bruke mer tid på dem i stedet for å gå arbeidsløs?

IKKE gjør samme feil som meg! 

Anonymkode: d1311...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er begynt å studere i en alder av 42, så alt går! :)

Jeg kombinerer det med jobb, da, siden vi har hus og heim og 3 unger. Tar et desentralisert/mye nettbasert studie. Den som ikke våger, intet vinner! 

Anonymkode: f576f...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er begynt å studere i en alder av 42, så alt går! :)

Jeg kombinerer det med jobb, da, siden vi har hus og heim og 3 unger. Tar et desentralisert/mye nettbasert studie. Den som ikke våger, intet vinner! 

Anonymkode: f576f...060

Det er noe helt annet. Trådstarter ønsker å slutte jobben for å ha det sosialt med studenter. Det er en forferdelig ide. Mye bedre å ha jobb og være sosial enn å være arbeidsløs og prøve å late som man er 18 igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det tenkte jeg også. Men sannheten er jo 1) Det er mange i jobb som ønsker et sosialt nettverk og det sosiale nettverket får de ofte gjennom arbeidsplassen. 2) Mange som flytter for å få seg jobb og dermed må bygge det sosiale nettverket på nytt, så mange i jobb som leter etter venner.  

Jeg sluttet som nevnt i jobben min og endte kun med å tape enormt mye penger(husk ett arbeidsår er 900 000 for deg). 

Da jeg sluttet i jobben var jeg deprimert og isolert(så ingen fortalte meg at jeg gjorde noe helt idiotisk).  Mitt råd er å bruke dette året til å kontakte alle du kjenner og spørre om dere skal finne på noen. Gå gjennom facebook-listen din, snakk med de på jobben din, osv. 

Ville også vurdert psykolog om du tror det er lur ide å slutte i jobb for å studere. Angrer som en hund på at jeg ikke brukte pengene mine på psykolog i stedet for å gå arbeidsløs. Mye billigere og mye mer effektivt. 

IKKE gjør samme feil som meg! 

Anonymkode: d1311...c7c

Fikk du deg ny jobb i etterkant? 

Anonymkode: 65bd0...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk du deg ny jobb i etterkant? 

Anonymkode: 65bd0...8dd

Nei, jeg tigget meg tilbake til jobben jeg hadde hatt. Heldigvis fikk jeg den. Det er mye vanskeligere å få jobb når man er arbeidsløs enn når man er i jobb. Som arbeisløs må man ofte sende enormt med søknader, om man først har en attraktiv jobb så kommer ofte jobbtilbudene til deg. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg tigget meg tilbake til jobben jeg hadde hatt. Heldigvis fikk jeg den. Det er mye vanskeligere å få jobb når man er arbeidsløs enn når man er i jobb. Som arbeisløs må man ofte sende enormt med søknader, om man først har en attraktiv jobb så kommer ofte jobbtilbudene til deg. 

Anonymkode: d1311...c7c

* I tillegg er det svært tungt for psyken å slite med å få jobb. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

MEN. Jeg skjønte (for sent)* at man ikke kan gjennoppleve studenttiden.

Anonymkode: d1311...c7c

Edit: Jeg lagde faktisk en tråd om det her på Kvinneguiden og spurte samme spørsmål som deg. SAMTLIGE sa at det var en forferdelig ide, men jeg slutte jobben min likevel. 

Vær så snill, ikke gjør samme feil som jeg gjorde. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det tenkte jeg også. Men sannheten er jo 1) Det er mange i jobb som ønsker et sosialt nettverk og det sosiale nettverket får de ofte gjennom arbeidsplassen. 2) Mange som flytter for å få seg jobb og dermed må bygge det sosiale nettverket på nytt, så mange i jobb som leter etter venner.  

 

Anonymkode: d1311...c7c

Edit: 3) Det er mye lettere å få venner når man er i jobb. I jobb så har man en selvtillit man mangler som arbeidsløs. Hvor gøy tror du det er å si at man er arbeidsløs fordi man sluttet i jobben for å få venner? 

Anonymkode: d1311...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Edit: Jeg lagde faktisk en tråd om det her på Kvinneguiden og spurte samme spørsmål som deg. SAMTLIGE sa at det var en forferdelig ide, men jeg slutte jobben min likevel. 

Vær så snill, ikke gjør samme feil som jeg gjorde. 

Edit: 3) Det er mye lettere å få venner når man er i jobb. I jobb så har man en selvtillit man mangler som arbeidsløs. Hvor gøy tror du det er å si at man er arbeidsløs fordi man sluttet i jobben for å få venner? 

 

Anonymkode: d1311...c7c

Men du er jo ikke arbeidsløs fordi du studerer. Du er jo ikke på nav eller lat… jeg har vært student i mange år, og har aldri sett på meg selv som arbeidsløs. Tenker du at folk ser slik på studenter?? 
 

hvilke arenaer mener du er bedre for å være mere sosial for folk som jobber enn for studenter? Det finnes jo millioner av tilbud for sosiale aktiviteter for studenter. Finner ingenting for unge voksne etter mange timers leting på nettet….

Anonymkode: 65bd0...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hvilke arenaer mener du er bedre for å være mere sosial for folk som jobber enn for studenter? Det finnes jo millioner av tilbud for sosiale aktiviteter for studenter. Finner ingenting for unge voksne etter mange timers leting på nettet….

Anonymkode: 65bd0...8dd

Du bor i Oslo. Det finnes enormt mange der du kan være sosial med. Du kan jo også være sosial med studenter selv om du er i jobb. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

 

hvilke arenaer mener du er bedre for å være mere sosial for folk som jobber enn for studenter? Det finnes jo millioner av tilbud for sosiale aktiviteter for studenter. Finner ingenting for unge voksne etter mange timers leting på nettet….

Anonymkode: 65bd0...8dd

Trådstarter kan du sende meg en Personlig melding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri gått tilbake på skolebenken med den inntekten. Studerer du noe helsefaglig går du ned ca 50% i årsinntekt om du velger å jobbe med det, og miljøet i helsesektoren er rævva. Mye baksnakking, og svært hierarkisk.

Mitt råd; meld deg som frivillig. Kirkens sos trenger eks mange frivillige som chatoperatør, mange trenger også besøksvenner, aktivitetsvenner etc. Turlag trenger også frivillige. 

Anonymkode: 3fc13...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du virkelig vil bytte karriere så gjør det. Men du blir en voksen student hvilket ikke er det samme som ung student. Jeg studerte når jeg var 20, så senere når jeg var 34 og nå når jeg er 42. Jeg var forskjellig type student og levde forskjellig liv alle ganger. Å gå inn i en studentgruppe med 19 åringer når du har noen år i arbeidslivet med deg er ikke noe du vil. Vurder nøye over hvordan studentlivet vil være for deg. Og hva det vil gi. Det er tøffere å studere som voksen og det koster mye mer penger i tapt lønn og pensjon. Og de fleste tar mastergrader i dag for å ha sjanse på arbeidsmarknaden. Vil du studere 5 år? 

Anonymkode: 9a44d...ffc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ønsker å studere? 🙂 

Anonymkode: 6a379...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mann 26 her, har egen leilighet i Oslo. Fast jobb med 900.000kr i lønn. Har mastergrad, 

Anonymkode: 65bd0...8dd

Hva slags jobb er det som betaler så godt for 26 åringer?

Anonymkode: 94901...1d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags jobb er det som betaler så godt for 26 åringer?

Anonymkode: 94901...1d6

Jobber som senioranalytiker stilling som risikoanalytiker i et forsikringsselskap. Byttet jobb nylig fra 650 tusen 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er det du ønsker å studere? 🙂 

Anonymkode: 6a379...e92

Noe med mennesker, fx vernepleie eller grunnskolelærer, det er også mange jenter på  slike studier, det er ikke akkurat en ulempe når Tinder ikke funker….

Anonymkode: 65bd0...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...