AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Del Skrevet 1. januar 2022 Når døden kommer uventet og den ene foresatte faller fra og den andre sitter igjen med et lite barn. Hvordan kan en hjelpe? Det er en ting å stille opp, å være tilstede. Men én annen ting er den økonomiske biten. Uroen om hvordan de skal klare seg. Fremtiden økonomisk. Akkurat den biten skulle jeg ønske at jeg kunne skånet dem for. Tapet av liv er hardt nok å takke. Hvordan hjelpe uten selv å ha noe ekstra å ta av? Anonymkode: 09f70...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Del Skrevet 1. januar 2022 Vi har et offentlig sikkerhetsnett i Morge. Alle med barn får hjelp. Anonymkode: f1b2c...bf2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Del Skrevet 1. januar 2022 Du kan hjelpe med å sette opp budsjett, finne frem til støtteordninger hos nav, hjelpe med barnepass. Anonymkode: 66f28...554 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har et offentlig sikkerhetsnett i Morge. Alle med barn får hjelp. Anonymkode: f1b2c...bf2 Hvem veileder i forbindelse med dette? Er dette noe som kommer automatisk? Eller må en vite om det for å kunne be om det slik som annet som kommer fra nav? Hjelper krisetimet med noe slikt? Familien er i sjokk, forståelig nok. Og jeg er redd de ikke får den hjelpen de har krav på. Anonymkode: 09f70...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan hjelpe med å sette opp budsjett, finne frem til støtteordninger hos nav, hjelpe med barnepass. Anonymkode: 66f28...554 Jeg vil selvsagt prøve å hjelpe så godt jeg kan. Anonymkode: 09f70...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Del Skrevet 1. januar 2022 Hjelpen fra det offentlige kommer ikke av seg selv, det meste må formelt søkes om. Du kan råde henne til å bestille en time hos nav og bli med henne som støtte og hjelp til å huske. Anonymkode: 66f28...554 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har et offentlig sikkerhetsnett i Morge. Alle med barn får hjelp. Anonymkode: f1b2c...bf2 42560 kr i året får man fra NAV. Alle bør sørge for å ha forsikring eller en annen pensjonsordning i tillegg, ellers blir det trangt økonomisk. Anonymkode: c2c52...469 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #8 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): 42560 kr i året får man fra NAV. Alle bør sørge for å ha forsikring eller en annen pensjonsordning i tillegg, ellers blir det trangt økonomisk. Anonymkode: c2c52...469 Det var ikke store greiene, men helt klart bedre enn ingenting. I denne settingen vil ikke den gjenværende klare husleie osv. Anonymkode: 09f70...da0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #9 Del Skrevet 1. januar 2022 Helt forferdelig.. har ikke så mange gode råd, men hva med å starte en spleis? Spleis.no Anonymkode: 3e903...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #10 Del Skrevet 1. januar 2022 Har ikke den som er igjen jobb? Hadde de livsforsikring? Hvordan bor de, eier eller leier? Var de gift? Hvor mange barn og hvor gamle? Man får barnepensjon og barnetrygd. Dersom den som er igjen mangler jobb eller utdanning, kan det være mulig å få overgangsstønad, men det avhenger av en del faktorer? Anonymkode: 7e01f...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Del Skrevet 1. januar 2022 Største problemet når faren til jentungen døde var faktisk drt å være alene om ting, alene om gleder og sorger. Små og store milepæler, bekymringer. Det økonomiske ordner seg. Barnepensjon fra nav, og i tillegg fra eventuell privat pensjonsordning, mange har det gjennom jobben. Om inntekten ikke er stor nok så redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehagen Anonymkode: 8f0a1...55e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #12 Del Skrevet 1. januar 2022 Var den avdøde ansatt i et firma? Da min mann døde relativt ung fikk jeg en forsikringsutbetaling fra jobben hans som gjorde at jeg kunne beholde huset. Det tok et par måneder før jeg fikk vite hvor mye - han jobbet i en stor bedrift så det er noen ledd det skulle gjennom. Jeg fikk også overgangsstønad etter å ha tatt kontakt med Nav. Det er lurt å gjøre så raskt som mulig, for søknadsdatoen avgjør når det beregnes fra. Det er fryktelig vondt og et stort sjokk når noen dør brått og uventet. Det økonomiske kan være en voldsom ekstrabelastning, så det er godt å lese at omgivelsene bryr seg og kan stille opp. Mange kan bli litt handlingslammet oppi kaoset. Anonymkode: d4785...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvem veileder i forbindelse med dette? Er dette noe som kommer automatisk? Eller må en vite om det for å kunne be om det slik som annet som kommer fra nav? Hjelper krisetimet med noe slikt? Familien er i sjokk, forståelig nok. Og jeg er redd de ikke får den hjelpen de har krav på. Anonymkode: 09f70...da0 Min erfaring er at ein må sjølv finne ut kva ein har rett på og skrive søknadar til NAV. Eg hadde heldigvis ei syster som hjelpte meg då eg brått og uventa vart åleine med to barn. Trur ikkje eg hadde vore i stand til å ordne ut sjølv, i alle fall ikkje den fyrste tida etter dødsfallet. Spør ho om ho ynskjer hjelp, og leit fram info på Nav sine sider. Søknadane er digitale, men ho treng ein del dokumentasjon som vedlegg. Fødselsattest til barnet, dokumentere felles bustadadresse, dødsattest osv. Sidan dei har felles barn kan ho søke om etterlattpensjon, barnepensjon og dobbel barnetrygd. Anonymkode: 16868...161 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min erfaring er at ein må sjølv finne ut kva ein har rett på og skrive søknadar til NAV. Eg hadde heldigvis ei syster som hjelpte meg då eg brått og uventa vart åleine med to barn. Trur ikkje eg hadde vore i stand til å ordne ut sjølv, i alle fall ikkje den fyrste tida etter dødsfallet. Spør ho om ho ynskjer hjelp, og leit fram info på Nav sine sider. Søknadane er digitale, men ho treng ein del dokumentasjon som vedlegg. Fødselsattest til barnet, dokumentere felles bustadadresse, dødsattest osv. Sidan dei har felles barn kan ho søke om etterlattpensjon, barnepensjon og dobbel barnetrygd. Anonymkode: 16868...161 Om barnet går i bhg/sfo, kan ein også søke om stønad til barnetilsyn. Då får ein dekka 64% av utgiftene. Anonymkode: 16868...161 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #15 Del Skrevet 1. januar 2022 Ikke til deg men til andre: Det er for slike situasjoner det er lurt å ha livsforsikring på hverandre, som tar seg av partnerens del av boliglån ++ så man slipper å lure på hvordan man skal klare seg midt i sorgen og sjokket. Anonymkode: 38c46...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå