Gå til innhold

Pendling til jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter snart 2 år på hjemmekontor vil jeg og mannen ut av vår trange Osloleilighet.  Vi kan kjøpe et rekkehus i Oslo, men vi syns det er så steder som er verdt prisene.. Vi har ca 6,5 millioner å kjøpe for.

Vi tenker derfor på å flytte ut av Oslo, men vi syns det er vanskelig å vurdere pendlertiden. Vi planlegger barn, så det er klart at småbarn og pendling ikke er en god kombo. Samtidig kan vi nok begge ha noe hjemmekontor hver våre dager, og kanskje også arbeidsgivere som gir oss mulighet for å jobbe litt på tog. Vi vil helst pendle med tog og ikke buss.

Et sted vi nå vurderer er Ås. Vi ønsker fin natur og gjerne et litt akademisk miljø, og føler Ås er en god match på dette. Nesodden har blitt for dyrt for oss, og vi syns også det er upraktisk å kjøre derfra for å besøke venner. Ski hadde jo vært topp når Follobanen kommer, men jeg syns ikke Ski er så veldig fint.. veldig lite interessert i kjøpesenter. Har også tenkt på Asker, men der blir det fort for dyrt. 

Når det gjelder jobber er vi begge på utkikk etter noe nytt. Mannen jobber med IT og vi håper han har gode sjanser for en ok IT-jobb i Oslo sentrum. Jeg prøver også å se etter sentrale jobber. I tillegg vurderer jeg å jobbe redusert hvis vi får barn, f. eks 80 %, og kan da ha 6-timersdager. 

En del boliger på Ås ligger kanskje 15 min gange fra stasjonen, og toget til Oslo tar 28 min. Da er man oppe i 43 min. Jeg vil dermed si at man må beregne en time dør til dør. Er dette bærekraftig med småbarn? Jeg har pendlet en time før, da hadde jeg heller ikke fleksibel arbeidstid, og måtte være på jobb 8. Dro da hjemmefra 07:45.  Men da pendlet jeg også hver dag, jeg tror det hadde blitt noe annet å gjøre det f. eks 3 dager i uka. 

Så er det noen her med småbarn hvor begge foreldrene pendler? Har dere noe hjemmekontor og hjelper det? Vil det hjelpe om jeg f. eks jobber 80 %? Hvordan vurderte dere hvor langt vekk fra jobben dere kunne bo?

Anonymkode: 76692...7e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her gjorde vi det sånn at en dro veldig tidlig på jobb og den andre leverte i barnehagen. Den som startet på jobb kl. 7 hentet da i barnehagen.

Anonymkode: 59148...985

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere begge har fleksibel arbeidstid kan det gå, men det er veldig slitsomt å pendle langt. Mannen min pendler 45 min dør til dør, og jeg pendler 25 min hvis jeg kommer meg av gårde før køen, og 1 time hvis jeg bommer. Vi bor rett utenfor Oslo i rekkehus.

Anonymkode: 87c4c...329

Skrevet

Jeg har små barn og bor i Son. Da jeg jobbet i Oslo brukte jeg en time og ett kvarter fra jeg gikk ut døra hjemmefra og til jeg ankom jobben. Jeg synes det var en helt grei pendleravstand. Tok buss fra der jeg bor og til stasjonen, og så jobbet jeg kloss på Oslo s. Nå har jeg begynt å jobbe i samme kommune og bruker 45 minutter dør til dør med buss. Har venner i oslo som bruker lenger tid på pendling enn hva jeg gjør, så føler egentlig at man ikke slipper unna uansett hvor man bor.

Med redusert arbeidstid hadde det nok gått mye bedre, men nå bytter jeg og mannen på å jobbe noen timer ekstra en ukedag hver og så bytter vi på henting og levering så dagene ikke blir så lange. 

Anonymkode: 8df2c...a8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At en drar tidlig på jobb og henter i barnehagen mens den andre leverer og jobber sent blir slitsomt i lengden, i og med at dere da får lite familietid sammen. Og det ER et styr å skulle passe flere små barn samtidig som man må lage middag for å rekke å få i de mat før leggetid, f. eks. Men dersom dere kan ha hjemmekontor 2-3 dager i uka hver, på hver deres dager, så kan det funke gull. Da både leverer og henter den som har hjemmekontor den dagen i barnehagen, og den andre reiser på jobb før fuglene fiser, og kommer hjem rundt 15.30/16.00, og dere kan ha et normalt familieliv på ettermiddagene. 

Anonymkode: f052d...e82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...