AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #41 Del Skrevet 31. desember 2021 Ja. Jeg har selv vært i situasjonen og tok abort. Anonymkode: b4b00...23c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #42 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 23.00): Er det mindre vedt tenker dere? Jeg har 7 barn fra før. Anonymkode: f509d...9bb Har du 7 barn fra før og så har det vært så viktig for deg å få et til at du har brukt mange 1000 på ivf? Oi, da har du et vanskelig dilemma. Det er jo egentlig irrelevant hva andre ville gjort. Det viktigste må jo være om du er klar for oppgaven det er å ta vare på et barn med en kromosomfeil. Avhengig av kromosomfeilen, er det Turner syndrom burde det gå bra. Det er krevende og barnet vil aldri bli 100 % selvstendig. Med gamle foreldre vil etter hvert ansvaret falle på søsken. Og om det er andre små søsken i bildet er det viktig å være klar over at et barn med kromosomfeil krever mer enn andre barn. AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 12.56): Du har aldre bodd med en med Downs har du? Du tror de bare er de blide, sjarmerende smilende personene du kommer bort til? Det er mye helseproblemer, lærevansker, utviklingshemming, oppfølging, tilrettelegging, sosialevanskwr og utagering kan hende, psykiske lidelser osv. Anonymkode: 2c446...1be Andre diagnoser som autisme er heller ikke uvanlig. Anonymkode: 4e44a...b3a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #43 Del Skrevet 31. desember 2021 Ja, uten tvil. Anonymkode: 9517f...396 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #44 Del Skrevet 31. desember 2021 Ja. Før jeg fikk barn selv hadde jeg sagt nei. Men nå vet jeg hvor krevende det kan være å ha selv «friske» barn som krever endel ekstra på ulike vis. Kromosomavvik kan være veldig alvorlig. Selv Downs som vel er noe av det «minst» alvorlige er ofte forbundet med alvorlig sykdom og store vansker. Det er ikke Tangerudbakken. Jeg følger flere familier som har barn med Downs og er «advocates», og ja - barna deres er herlige, og jeg sier ikke at de ikke er verdt like mye som andre barn. Men de sier at Downs ikke er en sykdom, samtidig som samtlige av barna deres har alvorlige diagnoser på grunn av at de har Downs! Store ernæringsvansker, ikke språk, alvorlige hjertefeil som trenger flere operasjoner, autisme, kreft +++. To av dem er døde bare i løpet av det siste året! Så ja, jeg hadde tatt abort. Anonymkode: 06a2c...4ee 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #45 Del Skrevet 31. desember 2021 Jeg ville tatt abort i den situasjonen. Selv i uke 18. Anonymkode: eb1be...a4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #46 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): At barnet hadde kromosomfeil og var 45 år som hadde betalt mange 0000 for ivf? Anonymkode: f509d...9bb nei det ville jeg ikke, jeg ville hatt barnet, så lenge barnet ikke hadde hatt det vondt resten av livet så klart, da hadde jeg tatt abort Anonymkode: 808d8...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #47 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): nei det ville jeg ikke, jeg ville hatt barnet, så lenge barnet ikke hadde hatt det vondt resten av livet så klart, da hadde jeg tatt abort Anonymkode: 808d8...ae7 Det er det dessverre ingen måte å vite på forhånd. Ja, de kan kanskje se medfølgende hjertefeil o.l. på ultralyd, men alle de andre tilleggsdiagnosene og vanskene vet du ikke om før de dukker opp én etter én. Anonymkode: 54ed1...219 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #48 Del Skrevet 31. desember 2021 Ja, jeg hadde tatt abort. Anonymkode: 625bf...707 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #49 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du har aldre bodd med en med Downs har du? Du tror de bare er de blide, sjarmerende smilende personene du kommer bort til? Det er mye helseproblemer, lærevansker, utviklingshemming, oppfølging, tilrettelegging, sosialevanskwr og utagering kan hende, psykiske lidelser osv. Anonymkode: 2c446...1be Alt det du nevner her er ikke spesifikt for barn med medfødt kromosomfeil. Så det var et dårlig argument. Anonymkode: f509d...9bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #50 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt det du nevner her er ikke spesifikt for barn med medfødt kromosomfeil. Så det var et dårlig argument. Anonymkode: f509d...9bb Nei, det er ikke et dårlig argument. Downs fører til en sterkt økt risiko for disse tilstandene, og gjerne flere av dem samtidig. Forsinket utvikling både motorisk og språklig må man regne med. 40-50% risiko for hjertefeil, må ofte opereres. Lav muskeltonus. Redusert kognitiv funksjon. Disse tingene må man regne med at barnet får, alt sammen samtidig (med unntak av roughly 50/50 sjanse for hjertefeil). Og så kommer alle tilleggsdiagnosene, mange har flere samtidig: Autisme, kreft, demens (50-70-%, dette får de fleste i relativt ung alder, dvs typisk når de er i 60-årene), problemer med fordøyelsen (>70%), lavt stoffskifte (opp mot 50%), overvekt, epilepsi, problemer med syn/hørsel (opp mot 50%/75% risiko), sårbare for infeksjoner (100%!!). Lista er enda lengre, dette var bare noen av de vanligste sykdommene. Så ja, at også personer uten Downs kan få redusert hørsel eller Alzheimer eller hjertefeil er ikke noe argument når du ser de skyhøye risikoene - for MANGE sykdommer. Dette i tillegg til de tingene som alle får. Anonymkode: 06a2c...4ee 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 31. desember 2021 #51 Del Skrevet 31. desember 2021 Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 31. desember 2021 #52 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har du 7 barn fra før og så har det vært så viktig for deg å få et til at du har brukt mange 1000 på ivf? Oi, da har du et vanskelig dilemma. Det er jo egentlig irrelevant hva andre ville gjort. Det viktigste må jo være om du er klar for oppgaven det er å ta vare på et barn med en kromosomfeil. Avhengig av kromosomfeilen, er det Turner syndrom burde det gå bra. Det er krevende og barnet vil aldri bli 100 % selvstendig. Med gamle foreldre vil etter hvert ansvaret falle på søsken. Og om det er andre små søsken i bildet er det viktig å være klar over at et barn med kromosomfeil krever mer enn andre barn. Anonymkode: 4e44a...b3a Kan ikke jenter med Turner syndrom bli 100 % selvstendig?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #53 Del Skrevet 31. desember 2021 Anonymus Notarius skrev (På 30.12.2021 den 22.44): Ja, ville tatt abort ved kromosomfeil uansett. Kromosomfeil er jo også mye mer enn Downs syndrom - som er tøft nok - mange med sjeldnere kromosomfeil har virkelig vanskelige liv, både barnet og foreldrene. Jeg har kromosomfeil. Har nevrofibromatose 1. Jobber 100%. Lever et normalt liv. Men jeg er nok en av de heldige. Mange med nevrofibrotose blir utbrent i arbeidslivet. Anonymkode: b198c...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #54 Del Skrevet 31. desember 2021 On 12/30/2021 at 11:57 PM, Fru Uperfekt said: Nei, hadde ikke tatt abort om så graviditeten kunne drept meg Selv ikke med sju barn fra før av, som du allerede er ansvarlig for..? Anonymkode: 1c936...841 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 31. desember 2021 #55 Del Skrevet 31. desember 2021 En får vel aldri svar på alle kromosomfeil et foster kan ha i svangerskapet. Kromosomfeil kan være alt fra at det ikke påvirker hverdagen så mye , til tilstander som gir multifunksjonshemming. Jeg hadde ikke tatt abort. Thyra skrev (På 1.1.2022 den 0.17): Kan ikke jenter med Turner syndrom bli 100 % selvstendig?!? Jo det vil jeg da tro de kan. Hun jeg har møtt med Turner er en selvstendig kvinne iallefall. Men det er kanskje ulike grader av det syndromet som ved flere andre syndrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #56 Del Skrevet 1. januar 2022 Hadde lett tatt abort dersom det viste seg at noe var feil Anonymkode: cc938...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #57 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde lett tatt abort dersom det viste seg at noe var feil Anonymkode: cc938...dbb Lett faktisk! Håper du aldri blir gravid Anonymkode: 605a2...74d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lokmeister2016 Skrevet 1. januar 2022 #58 Del Skrevet 1. januar 2022 Jepp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #59 Del Skrevet 1. januar 2022 Ja hadde tatt abort. Ønsker ikke å føde et barn inn i lidelse, ønsker ikke at barnet vi har fra før skal måtte bli tilsidesatt for alle våre ressurser går til et sykt barn. Anonymkode: cacb3...6dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1. januar 2022 #60 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selv ikke med sju barn fra før av, som du allerede er ansvarlig for..? Anonymkode: 1c936...841 Selv ikke da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå