AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Del Skrevet 30. desember 2021 Jeg finner ikke noe om dette på nettet, men har fått det fortalt at de spiste de gamle/syke fordi de ikke hadde mat nok til de. Anonymkode: d00e2...0ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 30. desember 2021 #2 Del Skrevet 30. desember 2021 De tok ikke vare på dem og når en person var blitt gammel og «en byrde» var sedvanen at de tok livet av seg, hvis de ikke ville ble de drept. Nen spist ble de ikke så vidt jeg vet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 30. desember 2021 #3 Del Skrevet 30. desember 2021 Jeg trodde de ble satt på et isflak og sendt til havs. Kanskje jeg husker feil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balian d'Ibelin Skrevet 30. desember 2021 #4 Del Skrevet 30. desember 2021 Nei de spiste ikke sine eldre, de sendte dem på et isflak til havs, men det var ikke noe som var vanlig. Det siste kjente tilfelle hvor det skjedde var i 1939. Det var hovedsakelig bare når det var hungersnød at man sendte de eldre ut på et isflak 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Del Skrevet 30. desember 2021 Balian d'Ibelin skrev (10 minutter siden): Nei de spiste ikke sine eldre, de sendte dem på et isflak til havs, men det var ikke noe som var vanlig. Det siste kjente tilfelle hvor det skjedde var i 1939. Det var hovedsakelig bare når det var hungersnød at man sendte de eldre ut på et isflak Ok takk for info. Syntes det var litt drøyt at de spiste de da. Ikke alle kildene mine er seriøse😉 Ts Anonymkode: d00e2...0ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Del Skrevet 30. desember 2021 Jeg vet at i gamle dager, når noen ble gammel og syk, pleide de å gå ut i skogen og legge seg der og dø. De ville ikke være byrde for familien siden livet var ganske hardt. Anonymkode: f2f5e...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 30. desember 2021 #7 Del Skrevet 30. desember 2021 Ops, jeg ble visst anonym. Det var meg som skrev over om å gå ut i skogen for å dø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Del Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet at i gamle dager, når noen ble gammel og syk, pleide de å gå ut i skogen og legge seg der og dø. De ville ikke være byrde for familien siden livet var ganske hardt. Anonymkode: f2f5e...82b Herrejesus, ingen «pleide» å gjøre det i gamledager. Hvor tar dere alt dette fra?! Anonymkode: bef9c...46f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Del Skrevet 30. desember 2021 visp skrev (1 time siden): Jeg trodde de ble satt på et isflak og sendt til havs. Kanskje jeg husker feil. Balian d'Ibelin skrev (34 minutter siden): Nei de spiste ikke sine eldre, de sendte dem på et isflak til havs, men det var ikke noe som var vanlig. Det siste kjente tilfelle hvor det skjedde var i 1939. Det var hovedsakelig bare når det var hungersnød at man sendte de eldre ut på et isflak Hvorfor ikke bare gi dem en rask død? AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg vet at i gamle dager, når noen ble gammel og syk, pleide de å gå ut i skogen og legge seg der og dø. De ville ikke være byrde for familien siden livet var ganske hardt. Anonymkode: f2f5e...82b Hvorfor ikke ta en raskere og mindre ubehagelig død? Anonymkode: 4a5b6...3f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Del Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Herrejesus, ingen «pleide» å gjøre det i gamledager. Hvor tar dere alt dette fra?! Anonymkode: bef9c...46f Det lurer jeg også på 😂 Anonymkode: 535f7...099 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balian d'Ibelin Skrevet 30. desember 2021 #11 Del Skrevet 30. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke bare gi dem en rask død? Anonymkode: 4a5b6...3f2 Det må du nesten spør inuittene om. For jeg vet ikke svaret på det. Endret 30. desember 2021 av Balian d'Ibelin 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 31. desember 2021 #12 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Herrejesus, ingen «pleide» å gjøre det i gamledager. Hvor tar dere alt dette fra?! Anonymkode: bef9c...46f Inuittene pleide det ja. Inuittkulturen var ikke 100% sympatisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 0.12): Jeg vet at i gamle dager, når noen ble gammel og syk, pleide de å gå ut i skogen og legge seg der og dø. De ville ikke være byrde for familien siden livet var ganske hardt. Anonymkode: f2f5e...82b Svar til ab 82b: AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 0.15): Herrejesus, ingen «pleide» å gjøre det i gamledager. Hvor tar dere alt dette fra?! Anonymkode: bef9c...46f Ditt svar til ab 46f: Entern skrev (På 31.12.2021 den 9.13): Inuittene pleide det ja. Inuittkulturen var ikke 100% sympatisk. Inuittene pleide å gå ut i skogen for å dø? Ikke veldig mye skog der de bor, da… Anonymkode: 535f7...099 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 1. januar 2022 #14 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Svar til ab 82b: Ditt svar til ab 46f: Inuittene pleide å gå ut i skogen for å dø? Ikke veldig mye skog der de bor, da… Anonymkode: 535f7...099 De pleide å ta livet av sine gamle. Det er mye som ikke er common knowledge om dem. De var krigerske, bl.a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 1. januar 2022 #15 Del Skrevet 1. januar 2022 Entern skrev (2 timer siden): De pleide å ta livet av sine gamle. Det er mye som ikke er common knowledge om dem. De var krigerske, bl.a. Har du noen lenke til dokumentasjon om at de pleide å ta livet av sine gamle? Ikke det at jeg har noen spesiell grunn til å betvile deg, men det er jo en del påstander i tråden her, og ingen av dem (heller ikke din) er så vidt jeg kan se dokumentert, så det er greit å få vite om dette er noe du (og andre) mener dere har hørt et sted, eller vet fra en troverdig kilde. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #16 Del Skrevet 1. januar 2022 Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden): Har du noen lenke til dokumentasjon om at de pleide å ta livet av sine gamle? Ikke det at jeg har noen spesiell grunn til å betvile deg, men det er jo en del påstander i tråden her, og ingen av dem (heller ikke din) er så vidt jeg kan se dokumentert, så det er greit å få vite om dette er noe du (og andre) mener dere har hørt et sted, eller vet fra en troverdig kilde. Tenk om det eksisterte noe, hvor man kunne finne ut av slikt selv. Anonymkode: 56738...cfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 1. januar 2022 #17 Del Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenk om det eksisterte noe, hvor man kunne finne ut av slikt selv. Anonymkode: 56738...cfa Jeg er fullt klar over at jeg kan begynne å google selv. Men vi er på et diskusjonsforum, ikke et sleng-ut-udokumenterte-påstander-forum. Jeg synes folk bør kunne begrunne påstandene de kommer med - og forventer egentlig det her også. Jeg ser at det tydeligvis er mye å be om på forumet her, men har inntrykk av @Entern at han er en av dem som har grunnlag for påstandene han kommer med, og synes derfor det er naturlig å spørre, for å få til en interessant og lærerik diskusjon. ...men det virker som du syntes det var teit av meg...🤔 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #18 Del Skrevet 1. januar 2022 Capitan Fracassa skrev (17 minutter siden): Har du noen lenke til dokumentasjon om at de pleide å ta livet av sine gamle? Ikke det at jeg har noen spesiell grunn til å betvile deg, men det er jo en del påstander i tråden her, og ingen av dem (heller ikke din) er så vidt jeg kan se dokumentert, så det er greit å få vite om dette er noe du (og andre) mener dere har hørt et sted, eller vet fra en troverdig kilde. Les novellen "The custom" av den inuittiske forfatteren Charlie Patsauq. Anonymkode: ca16c...83c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 1. januar 2022 #19 Del Skrevet 1. januar 2022 Capitan Fracassa skrev (14 minutter siden): Jeg er fullt klar over at jeg kan begynne å google selv. Men vi er på et diskusjonsforum, ikke et sleng-ut-udokumenterte-påstander-forum. Jeg synes folk bør kunne begrunne påstandene de kommer med - og forventer egentlig det her også. Jeg ser at det tydeligvis er mye å be om på forumet her, men har inntrykk av @Entern at han er en av dem som har grunnlag for påstandene han kommer med, og synes derfor det er naturlig å spørre, for å få til en interessant og lærerik diskusjon. ...men det virker som du syntes det var teit av meg...🤔 Jeg leste en bok om den gamle inuittiske kulturen for lenge lenge siden. Muligheten er åpen for at jeg husker feil, absolutt - og i så fall en uforbeholden unnskyldning til alle inuitter! Som historiker (sjøl om jeg ikke jobber med det nå) burde jeg ha belegg for å si slike ting. Du har helt rett. Merk at det er vanlig å være litt kald mot de gamle i strøk med ekstremt klima; i følge en samisk venn av meg gikk alltid de gamle fremst gjennom snøstormer, og falt de plukket ingen dem opp - det er en anekdote men han er en intelligent mann med hovedfag. Og samene var alltid et fredelig folk mens inuittene kriget stadig vekk (de hadde tilmed ganske effektive rustninger av skinn og bein). Men jeg som historiker har et særlig ansvar for å være etterrettelig og komme med korrekt informasjon. Skal være flinkere 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 1. januar 2022 #20 Del Skrevet 1. januar 2022 Entern skrev (1 time siden): Jeg leste en bok om den gamle inuittiske kulturen for lenge lenge siden. Muligheten er åpen for at jeg husker feil, absolutt - og i så fall en uforbeholden unnskyldning til alle inuitter! Som historiker (sjøl om jeg ikke jobber med det nå) burde jeg ha belegg for å si slike ting. Du har helt rett. Merk at det er vanlig å være litt kald mot de gamle i strøk med ekstremt klima; i følge en samisk venn av meg gikk alltid de gamle fremst gjennom snøstormer, og falt de plukket ingen dem opp - det er en anekdote men han er en intelligent mann med hovedfag. Og samene var alltid et fredelig folk mens inuittene kriget stadig vekk (de hadde tilmed ganske effektive rustninger av skinn og bein). Men jeg som historiker har et særlig ansvar for å være etterrettelig og komme med korrekt informasjon. Skal være flinkere 😊 Jeg mener å huske at en av de første beskrivelsene av de forskjellige folkegruppene her oppe i Norden, skrev om samene at de var et folk som unngikk krig om territorier. Ble de angrepet ville de bare flytte seg til et annet sted. Inuittene skal derimot ha vært i en god del stridigheter med de norrøne grønlenderne. Ifølge en artikkel jeg leste i høst skal det på folkemunne gå en historie blant inuittene om at et angrep fra inuittene skal ha utryddet den norrøne befolkningen på Grønland. Sannhetsgehalten i det trekkes i tvil av historikerne da det ikke er funnet arkeologiske beviser på det. Men en av teoriene for at de norrøne grønlenderne (som selv kalte seg nordmenn) forsvant etter rundt et halvt årtusenlang bosetting på Grønland, er som følge av krig med inuitter (eller skrælinger som nordmennene kalte dem). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå