Gå til innhold

Sliter med å klare 6 masker på strømpepinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal strikke ammeinnlegg og skal starte med 6 masker på 3 strømpepinner (2 på hver). Jeg har egentlig ingen problem med strømpepinner, men det er så få masker at jeg bare surrer og klarer virkelig ikke å få det til. Kan jeg bruke magic loop i stedet? Eventuelt noen som har noen tips?

Anonymkode: d1260...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strikker forresten med Alpaca Silk og pinne nr. 2,5, så alt blir så veldig smått.

Anonymkode: d1260...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal strikke ammeinnlegg og skal starte med 6 masker på 3 strømpepinner (2 på hver). Jeg har egentlig ingen problem med strømpepinner, men det er så få masker at jeg bare surrer og klarer virkelig ikke å få det til. Kan jeg bruke magic loop i stedet? Eventuelt noen som har noen tips?

Anonymkode: d1260...967

Jeg bruker alltid denne metoden (se link fra garnstudio).

Ps. Etter å ha strevd lenge med sokkestrikking på strømpepinner der det ble stygt i skjøtene mellom pinnene, har jeg funnet teknikken som gir meg fine resultater både på sokker, votter og andre ting: Jeg strikker med 2 stk rundpinner som er 60 eller 80 cm lange.

Her er video med den teknikken:

https://www.garnstudio.com/video.php?id=97&lang=no

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1474680-vanskelighetsstige-på-strikkeprosjekter-og-teknikker/?tab=comments#comment-27483893

 

Anonymkode: af28e...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg bruke magic loop i stedet?

Det kan du nok. Du skal strikke rundt og rundt? Jeg synes det er enklere med 2 rundpnner-

Anonymkode: af28e...ce5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan du nok. Du skal strikke rundt og rundt? Jeg synes det er enklere med 2 rundpnner-

Anonymkode: af28e...ce5

Skal strikke rundt, ja. Får ikke til å samle maskene til en ring - pinnene bare sklir og hopper unna, og får ikke sett hva som er i hvilken ende, haha.

1 hour ago, nordlending said:

Hva hvis du heller strikket på ei pinne, og tar over på flere etterhvert? 

Skal starte med 6 m og strikke rundt mens jeg øker for hver omgang. Til slutt skal jeg sitte med 90 m. Vil det likevel gå å starte på én pinne?

Anonymkode: d1260...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal strikke rundt, ja. Får ikke til å samle maskene til en ring - pinnene bare sklir og hopper unna, og får ikke sett hva som er i hvilken ende, haha.

Skal starte med 6 m og strikke rundt mens jeg øker for hver omgang. Til slutt skal jeg sitte med 90 m. Vil det likevel gå å starte på én pinne?

Anonymkode: d1260...967

På en rundpinne med magic loop eller på denne måten:

 

 

Anonymkode: af28e...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skal strikke rundt, ja. Får ikke til å samle maskene til en ring - pinnene bare sklir og hopper unna, og får ikke sett hva som er i hvilken ende, haha.

Skal starte med 6 m og strikke rundt mens jeg øker for hver omgang. Til slutt skal jeg sitte med 90 m. Vil det likevel gå å starte på én pinne?

Anonymkode: d1260...967

Er det mulig å starte med 90 og minke seg ned til 6 masker?

Anonymkode: af28e...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skal strikke rundt, ja. Får ikke til å samle maskene til en ring - pinnene bare sklir og hopper unna, og får ikke sett hva som er i hvilken ende, haha.

Skal starte med 6 m og strikke rundt mens jeg øker for hver omgang. Til slutt skal jeg sitte med 90 m. Vil det likevel gå å starte på én pinne?

Anonymkode: d1260...967

Hva med å hekle 6 luftmasker, feste de sammen til en ring, og deretter bruke luftmaskene til å strikke i?

Anonymkode: af28e...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal strikke rundt, ja. Får ikke til å samle maskene til en ring - pinnene bare sklir og hopper unna, og får ikke sett hva som er i hvilken ende, haha.

Skal starte med 6 m og strikke rundt mens jeg øker for hver omgang. Til slutt skal jeg sitte med 90 m. Vil det likevel gå å starte på én pinne?

Anonymkode: d1260...967

Jeg synes det er lettere å samle maskene til en ring hvis jeg strikker en pinne først. Da får strikketøyet litt mer fasthet, og jeg unngår evinnelige mobius-ringer. Den første skjøten syr jeg bare sammen når jeg fester trådene til slutt.

Et annet triks jeg også bruker er at jeg legger opp en maske ekstra ekstra. Når jeg skal strikke sammen til en ring strikker jeg første og siste maske sammen. Da henger de to endene godt sammen, uten at det blir en lang tråd imellom. 

Siden du skal strikke en runding tror jeg jeg ville valgt en variant av mine metoder. Først legge opp, og strikke første pinne flatt. Så strikke andre pinne og øke som oppskriften. Men på siste maske, i stedet for å ta den gamle maske  av pinnen, beholde den. Så sette dette sammen til en runding  og strikke den gamle masken på slutten sammen med den første masken på begynnelsen. Så strikke normalt etter oppskriften.

 

Ideen om å hekle en ring er også ganske smart. Jeg ville nok forsøkt det selv om jeg ikke fikk til dette med min egen metode, for 6 masker på pinne 2,5 blir veldig pirkete. Og jeg kan knapt hekle.

Anonymkode: 1cb30...9a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...