Gå til innhold

Lutealfase på 8 dager denne måneden...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 dagers syklus. Er det joe galt med meg? Tidligere har jeg hatt en lengre lutealfase, basert på EL-testing. Slutta på ppilla i slutten av august, og vi har prøvd aktivt siden. Merket jeg ble veldig lei meg da jeg fikk mensen i dag. Bør jeg kontakte lege, eller kan jeg ennå skylde på at kroppen forsøker å finne ut av det etter pilleslutt? 

Anonymkode: b567c...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det tyder på lavt progesteronnivå. Det vil dessverre være veldig vanskelig å bli gravid de månedene lutealfasen er så kort fordi verdiene av progesteron da er såpass  lave at et egg ikke vil klare feste seg. Det kan rette seg selv etter hvert som kroppen ikke får p piller. Du kan kontakte lege men ikke alle «bryr seg», etter så kort prøvetid. Du kan også prøve kjøpe B6 vitamin å bruke etter el, og/eller kjøpe en progesteronkrem å bruke etter el. Har selv kjøpt det å skal bruke etter el. Selv har jeg fin lengde på lutealfasen, Men jeg spotter litt og det er også et tegn på for lite progesteron. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (18 minutter siden):

Ja det tyder på lavt progesteronnivå. Det vil dessverre være veldig vanskelig å bli gravid de månedene lutealfasen er så kort fordi verdiene av progesteron da er såpass  lave at et egg ikke vil klare feste seg. Det kan rette seg selv etter hvert som kroppen ikke får p piller. Du kan kontakte lege men ikke alle «bryr seg», etter så kort prøvetid. Du kan også prøve kjøpe B6 vitamin å bruke etter el, og/eller kjøpe en progesteronkrem å bruke etter el. Har selv kjøpt det å skal bruke etter el. Selv har jeg fin lengde på lutealfasen, Men jeg spotter litt og det er også et tegn på for lite progesteron. 

Takk for svar. Forstår jeg det slik at lutealfasen kan endre seg raskt/fra måned til måned? Ganske sikker på at jeg hadde "vanlig" lutealfase (dvs. 12-14 dager) i oktober feks, men usikker på forrige måned... Har bestilt noen vitamintilskudd, håper det hjelper... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge siden du sluttet på pillen, og kan ta opptil 6mnd før syklusen er stabil. så hang in there og ikke ta sorgene på forskudd ☺️😍

jeg hadde noen slike sykluser I starten, men fra 5mnd har jeg vært veldig regelmessig ☺️

Anonymkode: 49e40...ba4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. Forstår jeg det slik at lutealfasen kan endre seg raskt/fra måned til måned? Ganske sikker på at jeg hadde "vanlig" lutealfase (dvs. 12-14 dager) i oktober feks, men usikker på forrige måned... Har bestilt noen vitamintilskudd, håper det hjelper... 

Den kan nok endre seg litt forskjellig ja :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke så lenge siden du sluttet på pillen, og kan ta opptil 6mnd før syklusen er stabil. så hang in there og ikke ta sorgene på forskudd ☺️😍

jeg hadde noen slike sykluser I starten, men fra 5mnd har jeg vært veldig regelmessig ☺️

Anonymkode: 49e40...ba4

Takk for at du delte - dette var oppmuntrende 😄🍀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laura80 skrev (14 timer siden):

Jeg forsøkte meg på B6, men opplevde å få mer uregelmessige og kortere blødninger. Men aner ikke om det var tilfeldig. Har også opplevd et par leger som ikke bryr seg. Jeg forstår at man ikke skal sendes til utredning etter få måneder, men hvis noen har et åpenbart problem, f.eks kort lutealfase flere sykluser, så forstår jeg ikke hvorfor det ikke skal være mulig med en ørliten sjekk. Hørt at flere må gå privat for å få hjelp. 

Anonymkode: 968d6...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...