Gå til innhold

Prøverør 2022 ❤

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her som har hatt korona under stimulering? Eller rett før egguttak? Jeg har har hatt det og har egguttak snart, men lurer nesten på å avbryte det, er så redd det har noe å si for eggkvaliteten.. 

Anonymkode: e24d1...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lillespire2022 skrev (17 timer siden):

Til dere som går på hormonmedesin nu til faste klokkeslett, hva gjør dere nu når kl skal stilles?

Jeg ble litt usikker på hva jeg skulle gjøre 🤔men valgte å holde meg til «gammel» tid, da jeg følte det ble mest riktig å ha det samme intervallet som tidligere mellom sprøytene. Jeg er nå på dag 9 med stimulering og har første time til ultralyd i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carmanelle skrev (6 minutter siden):

Jeg ble litt usikker på hva jeg skulle gjøre 🤔men valgte å holde meg til «gammel» tid, da jeg følte det ble mest riktig å ha det samme intervallet som tidligere mellom sprøytene. Jeg er nå på dag 9 med stimulering og har første time til ultralyd i morgen.

valgte å gjøre det samme, følte det ble tryggest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊. Vi er i gang med første IVF-forsøk ved St.Olavs. Vi hadde uttak forrige uke, og har forhåpentligvis innsett denne uken. Jeg ble bare veldig overrasket og skuffet over at St.Olavs ikke sender oppdateringer underveis om hvordan det har gått med befruktning, hvor mange som har klart seg til dag 3 osv. Vi trodde det var vanlig å gi litt informasjon underveis. Det er virkelig tortur å ikke vite hvordan det står det står til med embryoene på laben. Hvordan gjøres det på andre sykehus og private klinikker i Norge? Vi har tidligere hatt oppfølging (inseminasjoner) ved Spiren i Trondheim. Kanskje vi bare er bortskjemt med hvor god og tett kontakt man får der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Germinien skrev (2 timer siden):

Hei 😊. Vi er i gang med første IVF-forsøk ved St.Olavs. Vi hadde uttak forrige uke, og har forhåpentligvis innsett denne uken. Jeg ble bare veldig overrasket og skuffet over at St.Olavs ikke sender oppdateringer underveis om hvordan det har gått med befruktning, hvor mange som har klart seg til dag 3 osv. Vi trodde det var vanlig å gi litt informasjon underveis. Det er virkelig tortur å ikke vite hvordan det står det står til med embryoene på laben. Hvordan gjøres det på andre sykehus og private klinikker i Norge? Vi har tidligere hatt oppfølging (inseminasjoner) ved Spiren i Trondheim. Kanskje vi bare er bortskjemt med hvor god og tett kontakt man får der? 

På riksen ble jeg kun oppringt dagen etter uttak for å vite hvor mange som ble befruktet og at de ville fortsette å dyrke til blasto og fikk time for innsett på 5.dagen. 

Ville bli ringt opp dagen etter igjen dersom det ville lønne seg å heller sette inn på dag 3,men ble ikke ringt. 

Kom til time for innsett på dag 5 hvor jeg selv måtte spørre om hvor mange som kom på frys eventuelt. 

Tror det kan variere litt fra sted til sted, men ganske sikker på at de private skjemmer bort mest 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Germinien skrev (3 timer siden):

Vi er i haugesund sykehus, skal ha 4 utakk på på fredag. 
Vi får kun beskjed på telefon om det ikke går bra, eller så får vi resultatet når vi kommer på time til innsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillespire2022 skrev (4 timer siden):

Vi er i haugesund sykehus, skal ha 4 utakk på på fredag. 
Vi får kun beskjed på telefon om det ikke går bra, eller så får vi resultatet når vi kommer på time til innsett. 

Takk for svar 😊 lykke til med med uttak! Det er sånn de gjør det her også ja. Intet nytt er godt nytt med andre ord 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Germinien skrev (13 timer siden):

Fikk ingen informasjon jeg, bortsett fra at vi avtalte innsettet allerede ved uttaket, de satt inn 2dagers... De sa de skulle ringe hvis det ikke var noe å sette inn da.

Anonymkode: 62fef...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk ingen informasjon jeg, bortsett fra at vi avtalte innsettet allerede ved uttaket, de satt inn 2dagers... De sa de skulle ringe hvis det ikke var noe å sette inn da.

Riksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk.Pøls skrev (På 16.3.2022 den 22.25):

Hei!

Takk! Det gikk så fint så ☺️ Kom inn til en veldig hyggelig lege som tydelig var forberedt på å ta oss i mot, fordi hun visste litt om oss. Så det var veldig hyggelig! Har vært så vant til å komme til en ny lege hver gang og måtte forklare alt fra scratch, så det var forfriskende å komme til en lege som hadde lest journalen 😂 Vi snakket litt om forrige gang og hvordan det gikk. gikk gjennom blodprøvene jeg hadde tatt på forhånd og hva de betydde, så en vaginal ultralyd for å sjekke livmoren  og hvordan arret etter keisersnittet så ut, og hvordan eggstokkene og eggreservene så ut. Og til slutt snakket vi om hvorvidt jeg skulle ha naturlig eller styrt fryseforsøk og fikk beskjed om å ringe inn mensen som kommer om  en 4 ukers tid for oppstart🥰 Så det blir skummelt, spennende og følelsesladd på en gang! Hun sa det var rundt 2 måneders ventetid fra forsamtale til oppstart, men fordi jeg venter mens nå snart og har en syklus på gjennomsnittlig 25 dager, så blir da faktisk oppstart allerede rett etter påske 😯Som da blir min "mens nummer 2" etter timen i dag 🙃

@Ginger83 Hvordan går det med deg? ❤️ Har du fått vite noe mer om veien videre?

Hei Frøken Påls, har vært så opptatt i det siste, forferdelig mye på jobb. Men nå er jeg klar til å skravle igjen :).. Hvordan går det? :)

Håper det går bra for dere, babystøv og gode tanker til deg! Og til alle! 

Da er har jeg satt ovitrelle sprøyte i dette forsøket og skal sette inn igjen neste torsdag 12.30. Spennende tid nå. Prøver også å leve lavkarbo og spise vitaminer osv..

Hadde en god prat med legen på Livio klinikken og han mente at siden noen har lurt på om jeg har pcos så trodde han som meg at det kunne være lurt med en litt sttyrt fryseforsøk med at jeg setter ovitrelle og ikke venter på naturlig eggløsning. Det var jo sånn jeg ble gravid sist, I mer styrt syklus. Så nå håper jeg det skal gjøre utslaget og har innsett av Embry nå til torsdag. 

Hvor er du i prosessen? :)

Og fortsatt takk for tips OM Mari Krogshus. Veldig kul den Facebook gruppen de har blant annet :) mange gode idder til sunn mat :)

Ps til dere som henter ut egg har jeg foresten lest at å ta melatonin, qoq10 og vitemin e skulle være bra for eggkvaliteten. som tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginger83 skrev (Akkurat nå):

Hei Frøken Påls, har vært så opptatt i det siste, forferdelig mye på jobb. Men nå er jeg klar til å skravle igjen :).. Hvordan går det? :)

Da er har jeg satt ovitrelle sprøyte i dette forsøket og skal sette inn igjen neste torsdag 12.30. Spennende tid nå. Prøver også å leve lavkarbo og spise vitaminer osv..

Hadde en god prat med legen på Livio klinikken og han mente at siden noen har lurt på om jeg har pcos så trodde han som meg at det kunne være lurt med en litt sttyrt fryseforsøk med at jeg setter ovitrelle og ikke venter på naturlig eggløsning. Det var jo sånn jeg ble gravid sist, I mer styrt syklus. Så nå håper jeg det skal gjøre utslaget og har innsett av Embry nå til torsdag. 

Og fortsatt takk for tips OM Mari Krogshus. Veldig kul den Facebook gruppen de har blant annet :) mange gode idder til sunn mat :)

Ps til dere som henter ut egg har jeg foresten lest at å ta melatonin, qoq10 og vitemin e skulle være bra for eggkvaliteten. som tilskudd.

@Frøken pøls mente jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saschi skrev (På 21.3.2022 den 8.36):

Gratulerer med et fint uttak❤️ Selv så har jeg aldri vært gjennom et ferskt forsøk på grunn av pcos, så har bare erfaringer med totalfrys, men skal forklarer begge 😉

Fryseforsøk varierer avhengig av om det er styrt eller naturlig syklus.

Styrt syklus (med østrogen fra CD1) så venter man bare på tykk nok slimhinne, siden det ikke er noe egg som modner. Når slimhinnen er tykk nok så kan klinikken planlegge hvilken dag som passer best for dem med innsett, og så må man begynne med progesteron så mange dager før innsett som egget er. Progesteron får da kroppen til å tro at den har hatt eggløsning, så da gjør den seg klar for å ta imot et befruktet egg. Klinikkene har litt ulik praksis på å telle antall dager, så noen vil ved innsett av 5 dagers blasto at man starter med progesteron 5 dager før - andre vil at man starter 4 dager før (og teller innsettdagen som nummer 5.) Når man har styrt syklus må man fortsette med medisiner til uke 10/12 siden kroppen ikke har hatt eggløsning.

Naturlig syklus er uten medisiner (dette gjelder ikke for deg siden du sier at du ikke har har eggløsning men forklarer likevel) Da skal man bare finne eggløsning, og så sette inn egg riktig antall dager etter eggløsning. Da trenger man ikke egentlig medisiner, siden kroppen har helt normal hormonutvikling. Dette velger man vanligvis ikke hos de med ustabil syklus (og det kan være at forsøket blir avbrutt om man får eggløsning slik at innsett måtte bli en lørdag eller søndag, om klinikken er stengt da.)

Det er en del som har naturlig syklus, men likevel får progesteron etter eggløsning. Det er også en del som har delvis naturlig syklus hvor de får f.eks. Letrozol og Ovitrelle for å stimulere og time eggløsning litt likevel.

Jeg har hatt innsett i styrt og naturlig syklus. Når jeg har hatt styrt syklus har det variert litt hvordan slimhinnen min har respondert på østrogen. Så jeg har endt opp med ekstra stimuleringstid for å få tykk nok slimhinne.

Håper dette svarte på spørsmålene dine ❤️

Tusen takk for et så godt å utfyllende svar ♥️ Off ja, PCOS er noe hærk! Det skulle vært en av og på bryter for den diagnosen!  Selv har jeg PCOS og har aldri i hele mitt liv hatt menstrasjon. Merkelig hvordan kvinnekroppen virker (eller ikke virker 😂) av og til! 

Forrige forsøk (2014) var jeg så heldig at jeg fikk satt inn fersk blastocyst som festet seg, og har nå en frisk jente på snart 7 år ♥️ Vi var enormt heldige, skulle bare mangle at vi fikk kjenne på litt mer motgang mtp søskenforsøk😅 Det blir spennende med frys, selv syns jeg det virker så "enkelt" og nesten urealistisk at det skal så lite medisiner m.m til kontra et prøverør, for å lure kroppen. Men det er jo masse bevis på at det virker♥️ Krysser fingrene for at det funker for oss også ♥️ 

Hvor langt har du kommet i prosessen? 🤞🏻♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiger skrev (På 21.3.2022 den 22.42):

Masse lykke til ❤️ Har også PCOS og har vært gjennom 2 forsøk, begge ble totalfrys pga overstimulering med bare 1 blasto på frys i hver av forsøkene. Ble ikke gravid på noen av disse, men krysser fingrene for at du har fått gullegget ❤️

Jeg er på dag 12 med stimulering for forsøk 3 og fikk idag beskjed om at det mest sannsynlig blir avbrutt eller inseminasjon pga lite utvikling av eggposer 😔 Skal på en siste ul på onsdag, men føler løpet er kjørt. Hormondosen ble ikke oppjustert så jeg forstår ikke hvordan ting skal magisk snu på 48 timer 🤷🏻‍♀️ Men har fremdeles et bittelite håp.

Er det mange her som har blitt gravide vha inseminasjon? Er det mye mindre prosentvis sjanse for graviditet sammenlignet med ivf? Synes det er vanskelig å velge mellom inseminering eller om vi bare skal prøve selv for har over 2 timer reisevei. Er mye styr om det er like stor sjanse om vi bare prøver hjemme. Klinikken har sagt at det er opp til oss. 

Tusen takk for det ♥️ Jeg hadde veldig godt av å komme over den kneiken, nå gruer jeg meg ikke så mye til neste egguttak om det blir. Litt godt for kropp å sjel, hadde virkelig gruet meg mye mer enn hva jeg trengde 😅 Glad for at jeg fikk mer medisiner iforkant dette forsøket. 

hvordan gikk det med deg og egguttak? 🤞🏻Vi var gjennom inseminasjon i 2014, det ble en kjemisk graviditet. Men ble ihvertfall gravid 😅 selv hadde vi 2 timers reisevei, men ønsket å gi det en sjangs ♥️

selv skal jeg denne onsdagen til UL for å sjekke slimhinnen i forbindelse med fryseforsøk. Blir spennende å høre med dem hva ressultatet blir, om kroppen er klar eller ei 🤞🏻♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deseo skrev (18 timer siden):

På riksen ble jeg kun oppringt dagen etter uttak for å vite hvor mange som ble befruktet og at de ville fortsette å dyrke til blasto og fikk time for innsett på 5.dagen. 

Ville bli ringt opp dagen etter igjen dersom det ville lønne seg å heller sette inn på dag 3,men ble ikke ringt. 

Kom til time for innsett på dag 5 hvor jeg selv måtte spørre om hvor mange som kom på frys eventuelt. 

Tror det kan variere litt fra sted til sted, men ganske sikker på at de private skjemmer bort mest 😁

Se der ja. Men en telefon dagen etter er bedre enn ingen ting det også. Jeg fikk beskjed om at de ringer så fort de ser det, dersom det ikke gjenstår noe å sette inn. Det varierer visst litt fra sted til sted ja. Jeg synes sykehusene har litt å lære av private der. Jeg skjønner at de er presset på tid, men jeg føler at mangelen på informasjon viser lite forståelse for hvor emosjonelt involvert mange er i embryoene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner. Hvor er dette? Jeg fikk vite dato for både uttak og 5 dagers innsett 4 dager før uttaket. De sa at de skulle ringe så fort de ser det hvis det ikke er noe å sette inn, ja. Jeg hopper litt hver gang telefonen ringer. Disse 5 dagene er virkelig tortur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Germinien skrev (10 minutter siden):

Se der ja. Men en telefon dagen etter er bedre enn ingen ting det også. Jeg fikk beskjed om at de ringer så fort de ser det, dersom det ikke gjenstår noe å sette inn. Det varierer visst litt fra sted til sted ja. Jeg synes sykehusene har litt å lære av private der. Jeg skjønner at de er presset på tid, men jeg føler at mangelen på informasjon viser lite forståelse for hvor emosjonelt involvert mange er i embryoene. 

Det er jo den delen man betaler for ved en privat klinikk. St Olavs har ikke ventetid i det hele tatt. Det ville vært en drøm for de på andre offentlige sykehus å gå rett fra frys til frys og ingen ventetid før uttak. Ved en slik ekstraservice måtte nok st Olavs også begynt med ventetid i mellom forsøk. Hva som skjer med eggene er utenfor din påvirkningskraft uansett, du får ikke gjort noe fra eller til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Neutral90 skrev (2 minutter siden):

Det er jo den delen man betaler for ved en privat klinikk. St Olavs har ikke ventetid i det hele tatt. Det ville vært en drøm for de på andre offentlige sykehus å gå rett fra frys til frys og ingen ventetid før uttak. Ved en slik ekstraservice måtte nok st Olavs også begynt med ventetid i mellom forsøk. Hva som skjer med eggene er utenfor din påvirkningskraft uansett, du får ikke gjort noe fra eller til. 

Det har du helt rett i. Vi er veldig heldige som får støtte til hjelp i det offentlige 😊 og man kan ikke forvente det samme der som ved private klinikker. Det handler vel mest om forventninger jeg hadde. Dette er som sagt mitt første IVF-forsøk, og min første prosess offentlig. Jeg hadde vel en tanke om hvordan jeg trodde det ville foregå, etter å ha fulgt med på hvordan prosessen har vært for en del andre par.

Jeg vet at jeg ikke får gjort noe fra eller til uansett om jeg vet hvordan ståa er eller ikke, altså. Men jeg klarer liksom ikke å slutte å tenke på det og holder på å bli sprø. Hvis du har noen gode tips til hvordan man kan slappe av mer og ikke tenke så mye på det, tar jeg mer enn gjerne imot 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginger83 skrev (9 timer siden):

Hei!

Så spennende! Hvilke medisiner begynte du med? Har det gått greit med tanke på medisiner, bivirkninger og jobb?  Jeg også skal ha styrt forsøk, men det er mer pga stress og et ønske om en viss kontroll på det som skjer 🙃

Det går fint her, er hjemme akkurat nå da jeg har en voldsom hoste, men regner med jeg er på beina om et par dager ☺️ Jeg skal ringe inn til riksen ved neste mens for oppstart. Problemet er at jeg venter mens rundt påskeaften, så jeg vet ikke hvordan det blir med medisiner da. Fikk ingen svar her heller 🤪 Må selvfølgelig få rotet meg til å ringe, men bommer alltid på disse telefontidene  😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk.Milliusen skrev (12 timer siden):

Tusen takk for det ♥️ Jeg hadde veldig godt av å komme over den kneiken, nå gruer jeg meg ikke så mye til neste egguttak om det blir. Litt godt for kropp å sjel, hadde virkelig gruet meg mye mer enn hva jeg trengde 😅 Glad for at jeg fikk mer medisiner iforkant dette forsøket. 

hvordan gikk det med deg og egguttak? 🤞🏻Vi var gjennom inseminasjon i 2014, det ble en kjemisk graviditet. Men ble ihvertfall gravid 😅 selv hadde vi 2 timers reisevei, men ønsket å gi det en sjangs ♥️

selv skal jeg denne onsdagen til UL for å sjekke slimhinnen i forbindelse med fryseforsøk. Blir spennende å høre med dem hva ressultatet blir, om kroppen er klar eller ei 🤞🏻♥️

Huff ja alle uttak er ulike synes jeg 🙈 Satt og gruet meg like mye som de andre gangene i går før jeg skulle inn. Egguttaket gikk fint, ganske vondt men fikk ut 3 egg. Litt få, men satser på god kvalitet og at gullegget er blant disse. Fikk oppdatering idag om at 2 var fint befrukta så satser på innsett på torsdag ❤️ Er mye bedre i formen denne runden heldigvis. Veldig glad for at det ble IVF og at jeg slapp å ta valget mellom inseminering og avbrutt forsøk. Masse lykke til på UL, hold meg oppdatert 🤞🏻🥰

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2022 at 10:17 AM, Germinien said:

Hei, vi ble informert at vi skulle bli ringt dagen etter uttak om hvor mange egg ble befruktet og dette var på en lørdag! Vi fikk 8 egg hvorav 7 ble befruktet.

Etter det ble vi ikke informert at kun 2 av de 7 klarte seg til blastocyst og at en ble fryst. Det måtte jeg spørre selv ved insett da jeg allerede lo i senga rett for innsett, jeg opplevde det som at de har så mange pasienter at de bare glemmer å informere eller tar for gitt at vi "vet", dette var vårt første forsøk. Porsgrunn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...