Gå til innhold

vaske tak og vegger


Gjest lumina

Anbefalte innlegg

Har hørt om sånne maskiner som ser ut som støvsugere som damper ren tak og vegger... hvordan får man tak i sånt? :forvirra:

og hvor?

kan det brukes på trepanel? og på tapet? gulvbelegg? fliser?

noen som har vært borti dette og har erfaring å dele? orker ikke tanken på å vaske vegger og tak for hand... må jo gjøres før jul, synes jeg... :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del orker ikke tanken på å vaske tak og vegger, er det noe alle gjør til jul...??? Trodde det var i gamle dager man gjorde sånt, jeg. :forvirret:

Hvis det er alternativet, går jeg heller og kjøper maling! :)

Men, sånn dampgreier høres litt merkelig ut inni hus synes jeg. Tenker på at det må jo bli mye vann som skal tørke ut etterpå...kan det ikke oppstå muggsopp av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, vi har jo bodd her i snart ett og et halvt år uten å vaske tak og vegger... gjorde det ikke før jul i fjor... men siden det røykes inne så bør det liksom vaskes før det groooor fast for godt :ler: så tenkte å ta det i forbindelse med julevasken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damp på tapet? Jeg damper når jeg skal rive tapet av veggene jeg..

Men det funker å ha en 'høytrykkspyler' sånn du pumper opp. Bland i salmiakkvann og spyl på vegger/tak. Ha mange rene mopper og mopp over, skift moppen når den er møkkete.. Dette er en rask og effektiv måte å gjøre det på ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt å bruke dampmaskin på tapet og tre. Det vil bare ødelegge. Dampvaskeren du snakker om er fin på steder der det er mye fett, f.eks. på flisene over kjøkkenbenken, toppen på komfyren, bad og den kan også brukes på vinduer. Å bruke den på belegg er jeg litt usikker på, men ser uansett ikke helt poenget med dette. Anbefaler deg å kjøpe deg et moppestativ beregnet for vegg og takvask. Et slikt som kan låses. Da er det fort gjort å tørke over med en lett fuktet mopp. Er ikke veggene så veldig skitne, men bare litt støvete så fungerer det vel fint å bare støvsuge dem med en vanlig støvsuger uten vann. Du bør forsikre deg om at tapeten og taket tåler litt vann og ikke ødelegges av det. På ubehandlet treverk kan det være lurt å bruke grønnsåpe for å få vekk misfarging på grunn av røyk. Kjøp et slikt grønnsåpe stykke og bruk omtrent ikke vann. Bruker du mye vann vil misfargingen bare trekke inn i treverket. Det finnes av og til mennesker i fargehandelsbutikker som kan litt om slikt. På tapet bør du være forsiktig med bruk av såpe. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har malte vegger og malt tak, så er det ikke sikkert at det tåler så mye vask. Da bruker du bare en microfibermopp som er godt oppvridd og drar over.

Er malingen/tapeten vaskbar, så kan du bruke en sånn pumpe som er beskrevet over her.

Fylles opp med ganske sterkt salmiakkvann som sprøytes på veggen. Møkka vil begynne å renne av. Gå over med en mopp med rent vann (og bare litt fuktig). Det kan hende at man må gå over to eller tre ganger med rent vann og ren mopp for å unngå skjolder.

Malte murtak er nesten umulig å få helt rene. Da er det bedre å male synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, vi har jo bodd her i snart ett og et halvt år uten å vaske tak og vegger... gjorde det ikke før jul i fjor... men siden det røykes inne så bør det liksom vaskes før det groooor fast for godt  :ler: så tenkte å ta det i forbindelse med julevasken..

her røykes det ikke inne, da ikke noen av oss røyker. Nå har vi hatt besøk som har vert her en uke. De fikk lov å røyke inne. Aldri mere. Det stinker over hele huset. skal vaske ned stuen i morgen.

Dere vasker ikke og dere røyker. Fyttikatta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...