Entern Skrevet 30. desember 2021 #21 Del Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner en del pinsekristne, og det er vel kun en av dem som er veganer. De andre bryr seg ikke noe særlig om dyr. Men det finnes kristne grupperinger/retninger som helt eller delvis "skal" avstå fra kjøtt. Min bestemor er ortodoks kristen, når hun faster spiser hun ikke kjøtt f.eks. Anonymkode: aa04f...349 Katolske monker skal heller ikke spise kjøtt (i middelalderen hadde de lov til å spise kjøtt hvis de var alvorlig syke) men spise korn- og melkeprodukter, grønnsaker, og fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 30. desember 2021 #22 Del Skrevet 30. desember 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, som vist er det ingen tvang for oss. Vi gjør det av egen fri vilje, og i større grad enn ikke-troende Anonymkode: 874b7...b3d Du glemte å svare hvor du har sitatet fra Når du sier "i kirken" antar jeg at du mener DnK. Jeg har en del erfaring fra lav-/frikirkelige miljøer som har vært preget av både stor oppriktig giverglede, og nærmest tvang, av typen Jan Hanvold driver med, der drivkraften åpenbart er en kombinasjon av frykt, lydighet og håp om å få noe tilbake fra Gud. Det kan godt hende du har rett i at troende gir mer og/eller mer frivillig, men skulle altså gjerne sett en kilde på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #23 Del Skrevet 30. desember 2021 linsejesus skrev (15 minutter siden): Når du sier "i kirken" antar jeg at du mener DnK. Jeg har en del erfaring fra lav-/frikirkelige miljøer som har vært preget av både stor oppriktig giverglede, og nærmest tvang, av typen Jan Hanvold driver med, der drivkraften åpenbart er en kombinasjon av frykt, lydighet og håp om å få noe tilbake fra Gud. Nei, det er ikke tvang der heller. Anonymkode: 874b7...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #24 Del Skrevet 30. desember 2021 De jeg kjenner som er personlige kristne, er dessverre de som bryr seg minst om dyrene. Mye prat om at dyr ikke har sjel osv. Og når det religion generelt sett, så er jo ofring av dyr (på ofte grusomme måter) en del av religiøse ritualer. Helt forkastelig og får meg bare til å bli enda mer overbevist om at religion er roten til veldig mye vond og ondt. Anonymkode: 8b4c6...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #25 Del Skrevet 30. desember 2021 Jeg er kristen og har alltid vært glad i dyr, jeg hater å se dyr pines og drepes. Gud velsignet dyrene før menneskene og han har gitt oss dyrene for at vi skal behandle dem godt og ikke la dem pines og lide. Men vi har og fått dyrene for å spise dem, det står jo og i bibelen det at kjøtt er mat for oss mennesker. Dessverre er det både ukristne og kristne som driter i dyrenes verdi, men ikke alle gjør det. Jeg har faktisk bedre erfaring med dyr enn mennesker. Anonymkode: c0a45...907 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #26 Del Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De jeg kjenner som er personlige kristne, er dessverre de som bryr seg minst om dyrene. Mye prat om at dyr ikke har sjel osv. Og når det religion generelt sett, så er jo ofring av dyr (på ofte grusomme måter) en del av religiøse ritualer. Helt forkastelig og får meg bare til å bli enda mer overbevist om at religion er roten til veldig mye vond og ondt. Anonymkode: 8b4c6...5d2 Veldig få religiøse driver med ofring av dyr lengre, hvilket år trur du vi lever i? Kristne bryr seg om at dyrene skal ha det godt mens de lever, innenfor rimelighetens grenser når det gjelder dyr som vi skal spise. Anonymkode: 874b7...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #27 Del Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 18.33): I bibelen spiser de kjøtt, i tillegg ofret de dyrene. Så ifølge bibelen er jo Gud enig. Tror STERKT at du burde sette deg inn i det du debatterer. Anonymkode: 66758...ae6 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men religiøs tekst er jo veldig klar på at dyrene er der for vår del. De har altså i religiøst øyemed ingen hensikt uten å glede eller mate oss. Ja, det skal ha det så bra som mulig, men det er ikke veldig viktig. De har ingen egenverdi. Anonymkode: f207b...996 Så kristne er egentlig umoralske mennesker som ikke reflekterer over smerten de påfører andre levende vesener. Anonymkode: 63f6e...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #28 Del Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så kristne er egentlig umoralske mennesker som ikke reflekterer over smerten de påfører andre levende vesener. Det er slik naturen fungerer at man spiser dem lavere på rangstigen, men bryr seg om at dyrene skal ha hatt det greit ut ifra at de skal spises. NOAH og slike ekstremister sin definisjon bryr vi oss ikke om. Anonymkode: 874b7...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 30. desember 2021 #29 Del Skrevet 30. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, det er ikke tvang der heller. Anonymkode: 874b7...b3d Når Hanvold og andre presser folk til å gi ved å si at de skylder Gud penger, eller at det skal be spesielt for dem som gir så og så mye, og at de kan forvente å få noe tilbake fra Gud om de gir, så gir ikke folk fordi de bryr seg om andre, men fordi de er redde og desperate. Dette har jeg sett veldig mye av på nært hold. Som sagt ikke i DNK, men i frikirkelige miljøer. Det utgjør nok en ganske liten del av kristennorge, men det er dessverre høyst reelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #30 Del Skrevet 30. desember 2021 linsejesus skrev (11 minutter siden): Når Hanvold og andre presser folk til å gi ved å si at de skylder Gud penger, eller at det skal be spesielt for dem som gir så og så mye, og at de kan forvente å få noe tilbake fra Gud om de gir, så gir ikke folk fordi de bryr seg om andre, men fordi de er redde og desperate. Dette har jeg sett veldig mye av på nært hold. Som sagt ikke i DNK, men i frikirkelige miljøer. Det utgjør nok en ganske liten del av kristennorge, men det er dessverre høyst reelt. Hanevold er ingen religiøs mann, han er en svindler. Anonymkode: 874b7...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #31 Del Skrevet 30. desember 2021 linsejesus skrev (12 minutter siden): Når Hanvold og andre presser folk til å gi ved å si at de skylder Gud penger, eller at det skal be spesielt for dem som gir så og så mye, og at de kan forvente å få noe tilbake fra Gud om de gir, så gir ikke folk fordi de bryr seg om andre, men fordi de er redde og desperate. Dette har jeg sett veldig mye av på nært hold. Som sagt ikke i DNK, men i frikirkelige miljøer. Det utgjør nok en ganske liten del av kristennorge, men det er dessverre høyst reelt. De fleste religiøse gir fordi de bryr seg, ikke fordi de må. Ingen er bundet til å gi, men er likevel aktive i frivillige organisasjoner og gir mer enn ateistene. Anonymkode: 874b7...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 30. desember 2021 #32 Del Skrevet 30. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hanevold er ingen religiøs mann, han er en svindler. Anonymkode: 874b7...b3d Det er godt mulig han selv ikke er religiøs (lenger), men de som gir ham penger er definitivt religiøse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå