Gå til innhold

Er det så feil å gi dukkehus til barn på 3 år? Er dukkehus babyleke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ga niesene mine Maileg dukkehus med litt innredning til jul. De er 3, snart 4. Har i ettertid fått kommentarer fra søsteren min om at de ikke er babyer lenger og er altfor store til den type leker. Men leker man virkelig med dukkehus før man er 3? Har ikke barn selv, så vet ikke. Men ble litt såret over kommentarene.

Anonymkode: 97782...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ikke uvanlig for 3-4 åringer å leke med det. Denne aldersgruppen må være midt i nåløyet. Dessuten skal man aldri si til barn at leker er barnslige. Den som liker dukkehus kan leke med det uansett alder. Liker de det ikke har du bommet litt med gave. 

Anonymkode: 19886...e58

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farfaren min lagde et dukkehus til meg da jeg var rundt 3 år og det brukte jeg til jeg var rundt 6 år eller noe  <_< 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ga niesene mine Maileg dukkehus med litt innredning til jul. De er 3, snart 4. Har i ettertid fått kommentarer fra søsteren min om at de ikke er babyer lenger og er altfor store til den type leker. Men leker man virkelig med dukkehus før man er 3? Har ikke barn selv, så vet ikke. Men ble litt såret over kommentarene.

Gutten min på 3 år liker fantasilek og hadde satt pris på et dukkehus. Her kjøper jeg playmo for det kan utvides med så mye greier. Husker selv jeg lekte med dukkehus lenge og har aldri hørt at det er en babyleke. 

Anonymkode: 4c560...ff5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fin gave du har gitt niesene dine! De dukkehusene er jo kjempefine. Målgruppen for dukkehus er ikke under 3 år. Delene er jo ofte små også. Vil si du traff utmerket på aldersgruppe, men det kan jo tenkes at jentene ikke er så glad i den type leker, og heller vil leke med biler eller dinosauruser, men det er en annen diskusjon. Skjønner du blir lei deg av slike kommentarer, utrolig frekke. 

Anonymkode: 445df...2bc

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager... Jeg lekte med dukkehus til langt opp i barneskolealder. Absolutt en av mine favorittleker.

Anonymkode: b1257...392

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ingen baby leke, fikk dukkehus da jeg var 7-8 år.

Anonymkode: 1f113...cc7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren din er helt på vidda. Den type leke passer fra ca 4 år og oppover. Jentene mine har lekt med dukkehus langt opp i barneskolen. 

Anonymkode: 479e3...e4b

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott gave! For meg ser det ut som mye av tilbehøret er så smått at det ikke anbefales barn under 3 år pga kvelningsfare...

Min tiåring leker forøvrig fortsatt med dukker/dukkehus av tilsvarende kaliber, så søsteren din er helt klart på villspor. 

Anonymkode: 0bb3c...4b3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en frekk søster! 🤦‍♀️
Har selv en 3-åring og hun har bare så vidt begynt å leke med dukkehuset hun fikk da hun var 2 år. Så det er absolutt ingen babyleke. 

Anonymkode: 75f6f...00e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 jenter og det var 3-4 års alder de begynte å leke med det. Varte vel til 6-7 års alder.

Anonymkode: 156e9...0ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt dukkehus til mitt barn som snart blir tre år. Hadde ikke vært noe poeng å gitt henne det før, hun hadde vært for liten og uinteressert. Lurer egentlig på om hun fremdeles er litt for liten. Så nei, ungene er absolutt ikke for små og det er en flott gave du har gitt dem! 

Anonymkode: 277d0...575

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde 3-4 år var ypperlig alder for slik? Er jo gjerne da de begynner med mer type rollelek. Feks mor, far og barn. Og hvor de da kan bruke huset, innredning, rommene, figurene osv i leken. 
Barn på mindre alder enn det skjønner vel ikke helt bruken av et dukkehus, selv om de sikkert kan synes det er gøy å flytte på diverse inni huset. 

Er barna hennes kanskje blitt for vant til tv og iPad framfor lek? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde dette var mer for eldre barn. Husker jeg alltid ønsket meg ett, og aldri fikk 😅

Men nå er det jo stor forskjell på dukkehusene også:

fisher-price-my-first-dollhouse.jpg

amazing-doll-houses.jpg

Anonymkode: 05338...308

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer? Har aldri hørt om babyer som leker med dukkehus. De er da under 1 år om de er babyer, iallefall i min verden.

Jeg elsket dukkehuset mitt, det var en tro kopi av huset jeg vokste opp i. Bygd av min morfar. 

Anonymkode: ea19e...214

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, sønnen min fikk dukkehus til 5-årsdagen. Han hadde ønsket seg det, og lekte masse med det. Det ble vel pakket bort da han var 8-9 år, og flere av vennene hans var også interessert i å leke med det helt frem til da. Mest jentene mot slutten da, men det tror jeg helst var fordi guttene syntes det begynte å bli flaut. 😛

Anonymkode: bff46...0b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dukkehus var en stor greie for meg. Fikk et jeg arvet fra nabojenta som hadde vokst fra det. Da var jeg seks år. Elsket det dukkehuset mer enn noe, og jeg fikk eksen min til å lage til ene niesen min da hun var 4 år. Så det er da ikke noen babyleke? Så rart og også frekt av søsteren din å si. Merkelig

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei kjære vene. Det er jo kjempefint med dukkehus i den alderen! Finnes sikkert dukkehus for babyer, men det er vel fra 3 års alder at rollelek er morro, og dukkehus er populært. 

Min er 7 og leker masse med dukkehus.

Anonymkode: f5577...518

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dukkehus og litt møbler til 3årignen vår. Hun ble 3 år i høst. Hun syns det var stas med møblene, men forstår ikke helt bruken av møblene + huset + dukkene enda, så de ligger slengt litt overalt. Søsteren din er litt på viddene, ja, mest sannsynlig er det barna hennes som ikke forstår leken riktig enda. 

Anonymkode: 69230...623

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...