Gå til innhold

Er intelligente mennesker mer umodne enn andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker jo på dem som er ganske mye over snittet. Vet jo om noen privat også, og det er samme tendensen der. Skjønner ikke forpliktelser, blir fort furtne og sinte. Ene fester mye i en alder av 42. De har begge yrker som krever veldig høy utdannelse, og er uten tvil svært intelligente. 

Anonymkode: fae39...56f

Jeg har mange intelligente og kunnskapsrike venner med god forståelse av verden og med tunge studier bak seg. De er mye smartere enn meg selv og jeg ligger over snittet. Ingen av disse vennene bortsett fra én skiller seg ut i forhold til modenhet. Med mindre du tenkte på det at mange velger å studere til de er ganske voksne fremfor å stifte familie?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trump er ikke intelligent, han arvet penger. Og han har tapt mer enn han har tjent i løpet av livet.

Anonymkode: d382a...c4e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (1 minutt siden):

Jeg har mange intelligente og kunnskapsrike venner med god forståelse av verden og med tunge studier bak seg. De er mye smartere enn meg selv og jeg ligger over snittet. Ingen av disse vennene bortsett fra én skiller seg ut i forhold til modenhet. Med mindre du tenkte på det at mange velger å studere til de er ganske voksne fremfor å stifte familie?

Det kan kanskje ha noe med hvilke studier de velger også. Hvis du er professor i matematikk, så lærer vel ikke all verden om mennesker.

En professor i sosiologi og psykriatri vil nok være mer modne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trump er ikke intelligent, han arvet penger. Og han har tapt mer enn han har tjent i løpet av livet.

Anonymkode: d382a...c4e

Det er ihvertfall lite intelligent å gjenta dette til det kjedsommelige i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjødselbille er moden noen dager etter fødsel. En hund 1-2 år etter fødsel.

Mannlige menneskebarn er senest modne av alle skapninger på jorda. Det er naturligvis slik at jo større intellekt jo lenger tid trengs det for å modnes.

Anonymkode: 402a9...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da tenker jeg fks på Elon Musk, Donald Trump og Magnus Carlsen. De har alle en tendens til å oppføre seg veldig barnslig som å ikke beherske sinne og frustrasjon, samt å si ting veldig spontant og ubetenksomt. Siste gjelder kanskje ikke Carlsen, men ihvertfall de to andre. Det fins nok flere eksempler. 

Musk er autist, Trump er narsissist, vet ikke hva som er gæernt med Carlsen men han har vel ikke gjort så mye annet enn å spille sjakk hele livet?

Er forsåvidt ikke sikker på hvor intelligente noen av disse egentlig er. Carlsen er en genial sjakkspiller, men hva annet er han god til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at du bruker sånne fjollete eksempler som elon musk, Donald Trump og Magnus Carlsen har nok mer å gjøre med ditt eget interessefelt. Disse folka peker seg ut i generell media og blir husket for sin eksentriske personlighet. Det er svært mange intelligente mennesker som jobber med mye spennende - men pga de kanskje har en mer nøktern, tilbakelent og "normal" væremåte så blir de ikke husket. 

Anonymkode: 6a664...303

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (5 timer siden):

Der er ikke en sammenheng. Ofte er de mest intelligente bare annerledes. For noen betyr det at de er barnslige, men ofte synes jeg heller de virker ganske trauste og kjedelige. 🤣

Jeg tror bare du legger mer merke til de barnslige fordi du kanskje forventer at de skal oppføre seg mer voksent? Alle mennesker er sammensatte, men jeg tror ikke trenden er at de mest intelligente er de mest barnslige. Men forskjellen i forventning og oppførsel er så stor at du blir overrasket og derfor husker de.

Når du tenker på dumme white trash folk, tenker du ikke at de som gruppe er mer barnslige? Når voksne folk skriker til hverandre istedenfor å snakke, når de oppfører seg som Karens i butikker, når de kjører rundt og skyter med rifler ut av vinduene mens de hyler "Yiiiiihaw!". Synes det er mer barnslig enn å vise et tydelig irritert kroppspråk når man ha tapt et intellektuelt spill man har investert mye krefter og ressurser i.

Ja. I tillegg vil jeg tilføye at man må huske på at det finnes ulike former for intelligens, og det å være smart. 

En som er utrolig god til å skape eller flink med tall, kan ha andre brister, feks lite emosjonell intelligens. Osv. 

Anonymkode: e4bb5...179

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, må man si at man intelligent så er man ikke intelligent. 

Anonymkode: 506f5...20e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. I tillegg vil jeg tilføye at man må huske på at det finnes ulike former for intelligens, og det å være smart. 

En som er utrolig god til å skape eller flink med tall, kan ha andre brister, feks lite emosjonell intelligens. Osv. 

Anonymkode: e4bb5...179

Ja, absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligent for meg handler om å være skarp på alle områder, også sosialt. Er man kun flink til en ting, som å løse regnestykker eller spille sjakk, og ikke klarer å holde en normal samtale med noen, er man i mine øyne tilbakestående.

Anonymkode: 9decf...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare på spørsmålet: jeg tror at en nerd som kun har løst mattestykker hele livet er umoden når det kommer til alt annet i livet, som f eks kjærlighet og sex.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente et menas-medlem en gang, han var ganske umoden, men voksen på samme tid. Noen ganger gjorde han rare ting. Han mente selv at han var Asperger. Jeg tror han bare var forsømt som barn av sin mor. 

Anonymkode: 593c8...6c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Intelligent for meg handler om å være skarp på alle områder, også sosialt. Er man kun flink til en ting, som å løse regnestykker eller spille sjakk, og ikke klarer å holde en normal samtale med noen, er man i mine øyne tilbakestående.

Nå fins det en definisjon på intelligens. Din oppfatning er irrelevant. 

Anonymkode: 90924...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12/31/2021 den 3.57):

Er man i verdenstoppen  i f.eks sjakk så er jeg ganske sikker på at de også ville vært suksessfulle på andre områder i livet de hadde hatt interesse for og fokusert på. Ja det fins noen få savanter med ekstreme egenskaper innenfor en enkelt ting som f.eks. hukommelse eller å kalkulere, men disse ville aldri hevdet seg i noe så komplisert som sjakk som krever ulike typer mentale ferdigheter.

Sosial kompetanse er til en viss grad medfødt, men for det meste handler det om interesse og erfaring. Og da kan man ikke si at det handler om intelligens som for meg handler om en grunnleggende evne og må skilles fra tillært kunnskap. Psykopater f.eks. starter som barn med veldig dårlig sosial kompetanse, men gjennom erfaring ender de etterhvert opp med å bli mestere på dette området.

Anonymkode: 6633e...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott da er jeg fryktelig intelligent for jeg er veldig umoden. ha ha ha

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er slik at de smarteste blant oss ikke er så ofte på tv, med noen unntak. Har du en doktorgrad sitter du nok på universitetet, lab'en eller kontoret fra 8-16 og jobber fletta av seg. Hører ikke om så mye uro fra de kantene, så regner med de stort sett klarer å håndtere følelsene sine.

Anonymkode: 17cd9...bed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 19.51):

Da tenker jeg fks på Elon Musk, Donald Trump og Magnus Carlsen. De har alle en tendens til å oppføre seg veldig barnslig som å ikke beherske sinne og frustrasjon, samt å si ting veldig spontant og ubetenksomt. Siste gjelder kanskje ikke Carlsen, men ihvertfall de to andre. Det fins nok flere eksempler. 

Når i allverden har Elon Musk sagt noe spontant og ubetenksomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...