Gå til innhold

Dyre julegaver til barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

16 000 i julegave fra mamma og pappa? Jeg tenker at det blir en hard virkelighet den dagen husleie skal betales med første utbetaling fra lånekassa 🤔 

Kan dere opprettholde dette prisnivået og denne standarden? Det blir kjipere og vanskeligere for henne å forstå "nei du kan ikke få så dyre klær/ting" når dere allerede har vist henne at hun KAN få.... det er mulig det ble enklere nå, men det vil ikke overraske meg om det blir vanskeligere på sikt. 

Anonymkode: 848ad...2c0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer jo an på hva man kjøper ellers.

De fleste tenåringer trenger jo ny telefon nå og da, nye slalomski- og støvler når man vokser, Mac/Pc, noen fine klær, ny ytterjakke, sportsklokke, nintendo switch, og så videre. 

Om man sparer det opp til jul/bursdag, blir det jo raskt en høy sum. Mens mange som tjener 2-3 millioner kjøper slikt umiddelbart, i stedet for å la barnet glede seg og vente til en merkedag, slik vi gjør. 

Anonymkode: 4e806...c88

Trenger man sportsklokke og ni tendo switch? Trenger man slalomski? Det genererer utgifter til heiskort... En mac er utrolig dyr sammenlignet med en vanlig pc til 3000 som gjerne holder i 4-5 år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kunne jo dere i prinsippet gitt 10 vanskeligstilte familier en ordentlig julefeiring. Helt sprøtt at dere kan være så selvsentrert at dere mener det er innafor å bruke så mye på dere selv. 

Anonymkode: a107d...671

Selvfølgelig kan de bruke disse pengene på seg selv uten å måtte stå skolerett og bli beskyldt for å være selvsentrerte. De har arbeidet for pengene sine og kan benytte de slik de vil så lenge de dekker barna og familien sine behov. For alt vi vet har denne familien donert penger til ulike organisjasjoner, driver med frivillig arbeid og er en ressurs ut i sitt lokalsamfunn.

• Liker 2
Skrevet

Vi ga våre 3 barn mellom 5-7000kr hver seg. Det har gått til ordentlige gaver.(De fikk 1gave). Datteren min ønsket seg klær fra juicy couture,der en bukse koster 1300kr. Det er klær hun får spare til selv. Nå skal hun bruke av pengene hun fikk til jul på dette.  Å betale 2500kr for et joggesett synes jeg er galskap,men det er  hennes penger 🤪

Anonymkode: 179b8...250

Skrevet

Har ikke lest alle svarene i tråden, men syntes 16.000 var helt ekstremt på julegave til èn unge? 😅

Ang merkepress så er det absolutt en ting. Her fikk eldste datteren juicy-joggedress (til hva da, 2600-2800,-) som «hovedgave» da hun ønsket seg det og «alle andre har det!», og så fikk hun noen småting ellers. Har tre barn, og lå vel på rundt 4000,- til de to eldste og minstemann på rundt 1500-2000,- .. Brukte altså 10.000 på tre barn, og ikke ett 😅🤷🏼‍♀️

Anonymkode: b7fb1...747

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke lest alle svarene i tråden, men syntes 16.000 var helt ekstremt på julegave til èn unge? 😅

Ang merkepress så er det absolutt en ting. Her fikk eldste datteren juicy-joggedress (til hva da, 2600-2800,-) som «hovedgave» da hun ønsket seg det og «alle andre har det!», og så fikk hun noen småting ellers. Har tre barn, og lå vel på rundt 4000,- til de to eldste og minstemann på rundt 1500-2000,- .. Brukte altså 10.000 på tre barn, og ikke ett 😅🤷🏼‍♀️

Anonymkode: b7fb1...747

Må klargjøre - de totale kostnadene ble 16.000 for to barn (ett barn og en tenåring). Da hadde vi regnet med 3.000,- for hver i utgangspunktet, men med alt ekstra far kjøpte anslår jeg det til rundt 16. Det handler også om at vi hadde snakket om et par ting vi kunne kjøpe, og at han har kjøpt det i en butikk der det var dyrere, eller lagt til en del ekstra ting.

TS

Anonymkode: 702e8...0c1

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

16 000 i julegave fra mamma og pappa? Jeg tenker at det blir en hard virkelighet den dagen husleie skal betales med første utbetaling fra lånekassa 🤔 

Sannsynligvis kommer ikke disse barna til å stå i den situasjonen, for pappa vil trå til økonomisk også når de studerer. Hvis de ikke bare blir boende hjemme da, "for å spare egenkapital" før de flytter rett inn i "egenkjøpt" (=sponset av pappa) leilighet. 

Ingen krise siden de har råd til det, men økonomisk ansvarlighet og hensyn til miljø lærer de jo absolutt ingenting om. Og blir det plutselig trangere kår i fremtiden (mamma og pappa mister jobben og renta skyter i været) blir det et sjokk. Men hvis pappa vil ha det sånn så... 🤷‍♀️

Skrevet

Det som blir feil her, er jo at dere må kutte ned på oppussingen som var planlagt. Har man ikke økonomi til å handle vilt i jula, så må en jo bruke fornuft. 

Har en haug med tantebarn, og alle familiene sitter godt i det økonomisk. Ingen av dem gir ungene svindyre gaver, av prinsipp.

Jeg gir de dyrere gaver, og det er helt ok for alle. Jeg bryr meg lite om penger til eget forbruk, for har aldri vært særlig materialistisk. Så jeg gir bort mye isteden, og tanteungene vet de får det øverst på ønskelisten fra meg. Men jeg bruker ikke 10 000 kr pr barn altså. Da hadde foreldrene lynsjet meg. For dem er det stolthet å være nøkterne, og har reagert på min pengebruk flere ganger. Jeg blåser i penger, så det får de bare irritere seg over. 

Skrevet

Blir målløs jeg nå. Bruke 50-60 000 på jula??

Her fikk hvert barn julegaver for kr 2500. De er hhv 4, 8 og 10 år. Dette var gaver fra hele familien inkl foreldre, beste- og oldeforeldre. Jeg syns det var nok jeg 😂 Kan tenke meg at vi svidde av ca 10 000 kroner på jula i år. Vi har samlet inntekt på 1,5 mill og sløser ikke bort penger på tull 😊

Anonymkode: a7d9a...2e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer jo an på hva man kjøper ellers.

De fleste tenåringer trenger jo ny telefon nå og da, nye slalomski- og støvler når man vokser, Mac/Pc, noen fine klær, ny ytterjakke, sportsklokke, nintendo switch, og så videre. 

Om man sparer det opp til jul/bursdag, blir det jo raskt en høy sum. Mens mange som tjener 2-3 millioner kjøper slikt umiddelbart, i stedet for å la barnet glede seg og vente til en merkedag, slik vi gjør. 

Vi kan jo ikke vente til jul med å gi vintersko, nye skihansker eller skibukse når de har vokst ut av det de har og trenger det allerede i oktober 😆 Men ja det er lurt å prøve å konsentrere mest mulig til julaften, om det går. 

• Liker 1
Skrevet

Ble for 6000-7000 per barn. Yngste trengte ny iPad (kun lånt og nå kunne de ikke oppdateres), tøy (ikke merke), deksel, fikk litt leker og slikt. Eldste hadde en ødelagt arvemobil som knapt nok kunne ringe halvveis med så han fikk en iPhone (12, ikke 13) og en lader. 
Jeg ville aldri gått høyere enn det og vanligvis er det rundt 5000 per barn. Vi har en samlet inntekt på 2mill+ så har råd til slike gaver. Hadde det stått mellom oppussing og dyre gaver hadde vi valgt oppussing.

Anonymkode: 8179c...ef0

Skrevet
Albbas skrev (16 minutter siden):

Sannsynligvis kommer ikke disse barna til å stå i den situasjonen, for pappa vil trå til økonomisk også når de studerer. Hvis de ikke bare blir boende hjemme da, "for å spare egenkapital" før de flytter rett inn i "egenkjøpt" (=sponset av pappa) leilighet. 

Ingen krise siden de har råd til det, men økonomisk ansvarlighet og hensyn til miljø lærer de jo absolutt ingenting om. Og blir det plutselig trangere kår i fremtiden (mamma og pappa mister jobben og renta skyter i været) blir det et sjokk. Men hvis pappa vil ha det sånn så... 🤷‍♀️

Jeg tenker at han vil ønske å bidra økonomisk også når de studerer, og dette vil bli en diskusjon mellom oss.

Nå høres det ut som det er steile fronter, men vi er enige om det aller meste og ganske like faktisk 😅 Men akkurat dette med økonomi og oppdragelse er et punkt der vi krasjer litt iblant.

Foreldrene hans har hjulpet ham hele veien, mens mine har vært mye mer tilbakeholdne. Jeg synes mine egne foreldre overdrev iblant, så jeg kan være mer generøs enn dem, men han er ikke mer restriktiv enn sine, for "alt har jo gått bra". Jeg tror det ofte går den veien, og de fleste som har råd til det gir samme eller mer som sine foreldre, ikke mindre. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi kan jo ikke vente til jul med å gi vintersko, nye skihansker eller skibukse når de har vokst ut av det de har og trenger det allerede i oktober 😆 Men ja det er lurt å prøve å konsentrere mest mulig til julaften, om det går. 

Helt enig i den.

Om telefonen/Mac/Switch er ødelagt (uten at det er barnets skyld) kjøper vi selvfølgelig ny med en gang. Om det bare er litt slitent så venter man til jul. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Blir målløs jeg nå. Bruke 50-60 000 på jula??

Her fikk hvert barn julegaver for kr 2500. De er hhv 4, 8 og 10 år. Dette var gaver fra hele familien inkl foreldre, beste- og oldeforeldre. Jeg syns det var nok jeg 😂 Kan tenke meg at vi svidde av ca 10 000 kroner på jula i år. Vi har samlet inntekt på 1,5 mill og sløser ikke bort penger på tull 😊

Vi sløser heller ikke bort penger på tull

Anonymkode: 575a4...a4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Leste tråden med spørsmål om hvor mange gaver barna fikk totalt. Jeg ser at mange gir mange gaver, men de trenger jo ikke nødvendigvis være dyre.

Jeg og mannen er ganske uenige når det gjelder forbruk til barna. Jeg vokste opp med foreldre som hadde god økonomi, men var ganske nøkterne. De nektet å bruke penger på merkeklær eller andre ting som "alle andre" hadde. Jeg fikk likevel mye gaver, men mest ting de mente var nyttige. Ellers arvet vi mange ting vi trengte, og brukte det til det ikke fungerte mer.

Mannen har vokst opp i et hjem med høyt forbruk, og har det selv. Nå har vår eldste blitt 13, og hun vil ha bestemte merker for alle klær og alt utstyr. Pengefokuset bare det siste året er blitt helt enormt - det går ikke en dag uten mas om penger. Jeg vet hun har venninner som får veldig dyre ting, men jeg tror også at hennes lille "klikk" er blant de verste. 

Jeg vil helst ikke bidra til dette, men mannen gir etter gang på gang. Hun satte opp en ønskeliste med noen veldig dyre ting, og jeg måtte be henne moderere den. Mannen og jeg ble enige om hva hun skulle få, men han dro ut og kjøpte enda mer, og brukte 10.000,- ekstra til barna, så de nå har fått gaver for nærmere 16.000,-. De ekstra gavene gikk fra hans konto, så han mener jeg ikke kan klage. Men for meg er dette litt prinsipielt, og jeg vil ikke ha en datter som går rundt i merkeklær fra topp til tå. Dessuten har vi jo ikke helt separat økonomi, og han har sagt at vi må kutte ned på oppussingen vi hadde planlagt på nyåret fordi "julen ble så dyr"...

Hvor mye bruker dere andre på gave til litt store barn (7-15)? Er det bare vi som sliter litt med å bli enige om hva en jul egentlig skal koste?

gutt  snart 9 fikk gaver til 1250 og 500 på sparekonto

Anonymkode: 28ca4...eb8

Skrevet

Nå er vår sønn bare 5 år, vi hadde egentlig snakket om å  kanskje ikke kjøpe han noe stor jule gave fordi han får så mye uansett. Vel, det endte opp i andre enden av gata....så ungen fikk julegaver fra oss for 6000-7000kr. Bl.a vintage leker og merkeklær. Er fullstendig hull i hode!

Han fikk også en bursdagsgave fra oss og besteforeldre fullstendig ute av propsosjoner, mener den kosten rundt om 7000kr den også.  

Vi er begge enig om at vi skaper ett monster,men på mystisk vis så ender vi opp å gå i fella hver bidige gang. 

• Liker 1
Skrevet
Slitenmamma skrev (2 minutter siden):

Nå er vår sønn bare 5 år, vi hadde egentlig snakket om å  kanskje ikke kjøpe han noe stor jule gave fordi han får så mye uansett. Vel, det endte opp i andre enden av gata....så ungen fikk julegaver fra oss for 6000-7000kr. Bl.a vintage leker og merkeklær. Er fullstendig hull i hode!

Han fikk også en bursdagsgave fra oss og besteforeldre fullstendig ute av propsosjoner, mener den kosten rundt om 7000kr den også.  

Vi er begge enig om at vi skaper ett monster,men på mystisk vis så ender vi opp å gå i fella hver bidige gang. 

Det er litt paradoksalt at man kan ende opp med å bruke mye penger på et lite barn som ikke trenger så mye. Små barn er jo også glad for ganske "enkle" ting.

Men trøsten er vel at dere ennå kan snu dette rundt, og har ikke skapt et "monster" ennå. Han er ennå såpass liten at han ikke er så bevisst merkevarer og den type ting. Jeg har også nieser og nevøer som fikk veldig mye til jul, men de er 3-4, og foreldrene er enige om at de kutter ned når de blir større.

Nå som barna er blitt større føler jeg helt ærlig at julen er et kostbart styr. De har lange og kostbare ønskelister, de forventer utrolig mye og de viser halvparten av euforien små barn gjør når de åpner gavene. 

Så legg grunnarbeidet nå, og lær barna takknemlighet. Om fem år er kravene større og takknemligheten enda mindre.

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt paradoksalt at man kan ende opp med å bruke mye penger på et lite barn som ikke trenger så mye. Små barn er jo også glad for ganske "enkle" ting.

Men trøsten er vel at dere ennå kan snu dette rundt, og har ikke skapt et "monster" ennå. Han er ennå såpass liten at han ikke er så bevisst merkevarer og den type ting. Jeg har også nieser og nevøer som fikk veldig mye til jul, men de er 3-4, og foreldrene er enige om at de kutter ned når de blir større.

Nå som barna er blitt større føler jeg helt ærlig at julen er et kostbart styr. De har lange og kostbare ønskelister, de forventer utrolig mye og de viser halvparten av euforien små barn gjør når de åpner gavene. 

Så legg grunnarbeidet nå, og lær barna takknemlighet. Om fem år er kravene større og takknemligheten enda mindre.

TS

Ja, det er ekstremt paradoksalt. Han har jo egentlig ikke snøring på merkeklær annet enn hva vi lærer han, men akkurat der var det jeg som falt ned i ett dypt rabbithole. 

Vi kjøper han sjeldent gaver ellers i året,men har så ekstremt gavmilde besteforeldre at det går over styr. Han får faktisk små gaver storsett hver uke. Vi har sagt ifra til alle at det må ta slutt, for nå forventer han gave hver gang han treffer besteforeldrene.  

Og som sagt så hadde vi en plan om bare noe lite til jul,men så hadde jeg kjøptklær som jeg bestemte meg for å bare pakke inn, faren ville gi leker... også volá så var vi oppe i en sinnsyk pris.  

Skrevet

Det varierer veldig ut fra hva de «trenger» her; i fjor fikk f eks ene seg iPad til 4000, men i år fikk han «bare» En sovepose til 900,-. Det kan m a o gå mye til gaver et år men mindre året etter. 

Av prisnipp får de f eks ikke iPhone til 10000,- kr selv om vi har råd til det.

våre eldste er utvokst og har skiutstyr, sykkel etc så om de ønsker seg et par sko eller fotballsko som vi ellers ikke kjøper pga pris, så kan de godt få det til jul. 

De ønsker seg gjerne dyre merkeklær til jul og da synes jeg det er ok. Til hverdags får de ikke det, men til jul kan vi kjøpe eller tanter/onkler spleiser f eks på en ACNE t skjorte til 1400,- siden det ikke er noe de får vanligvis, eller noe de har råd til selv. 

Anonymkode: 21d2a...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...