AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Skrevet 28. desember 2021 Leste tråden med spørsmål om hvor mange gaver barna fikk totalt. Jeg ser at mange gir mange gaver, men de trenger jo ikke nødvendigvis være dyre. Jeg og mannen er ganske uenige når det gjelder forbruk til barna. Jeg vokste opp med foreldre som hadde god økonomi, men var ganske nøkterne. De nektet å bruke penger på merkeklær eller andre ting som "alle andre" hadde. Jeg fikk likevel mye gaver, men mest ting de mente var nyttige. Ellers arvet vi mange ting vi trengte, og brukte det til det ikke fungerte mer. Mannen har vokst opp i et hjem med høyt forbruk, og har det selv. Nå har vår eldste blitt 13, og hun vil ha bestemte merker for alle klær og alt utstyr. Pengefokuset bare det siste året er blitt helt enormt - det går ikke en dag uten mas om penger. Jeg vet hun har venninner som får veldig dyre ting, men jeg tror også at hennes lille "klikk" er blant de verste. Jeg vil helst ikke bidra til dette, men mannen gir etter gang på gang. Hun satte opp en ønskeliste med noen veldig dyre ting, og jeg måtte be henne moderere den. Mannen og jeg ble enige om hva hun skulle få, men han dro ut og kjøpte enda mer, og brukte 10.000,- ekstra til barna, så de nå har fått gaver for nærmere 16.000,-. De ekstra gavene gikk fra hans konto, så han mener jeg ikke kan klage. Men for meg er dette litt prinsipielt, og jeg vil ikke ha en datter som går rundt i merkeklær fra topp til tå. Dessuten har vi jo ikke helt separat økonomi, og han har sagt at vi må kutte ned på oppussingen vi hadde planlagt på nyåret fordi "julen ble så dyr"... Hvor mye bruker dere andre på gave til litt store barn (7-15)? Er det bare vi som sliter litt med å bli enige om hva en jul egentlig skal koste? Anonymkode: 702e8...0c1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Skrevet 28. desember 2021 Jeg synes pengebruken er på et helt ok nivå. Og bedre med noen få, dyre gaver, enn mange små. Men ikke bra at man maser og forventer, og glemmer å være takknemlig. Og ikke minst at foreldrene er uenige, og overstyrer hverandre. Anonymkode: 4e806...c88
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Skrevet 28. desember 2021 Jeg synes det er unødvendig å stå fast på at mange gaver er bedre, så lenge ingen enkeltgave er dyr. Det synes jeg blir for dumt. Dersom datteren min ønsker seg en merkegenser kjøper jeg ikke 3 til samme pris på hm. Helt greit å si at ønskene er for dyre, men ikke hvis det er greit så lenge det er flere ting. Høres ut som du synes det er greit med mange gaver, men at du skal bestemme hva det er. Forstår frustrasjonen din på mannen, men dette høres ut som noe dere må bli enige om. Ikke at du bare bestemmer, og at han da løper ut og gjør som han vil likevel. Dere må jo komme med en løsning begge kan leve med. Anonymkode: a2de4...e21 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 Samlet fikk barna gaver for ca 1500 fra foreldrene, men vi er skilt og kjøper hver for oss. De er åtte og 12. 16,000 i julegaver høres ut som en perversjon i min verden. Anonymkode: da663...7da 20
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Ser ut som jeg ikke var helt tydelig i tittelen; dette handler ikke så mye om mengden gaven for min del, jeg kjøper absolutt kvalitet fremfor kvantitet. Tråden gjaldt egentlig merkevarer og forventninger til gaveønsker. TS Anonymkode: 702e8...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 3 tenåringer som får gaver for ca. 3500 hver fra oss. Anonymkode: f1581...41e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 Totalt har vi brukt ca 60.000kr på julen. Når meg og mannen reknet ut. Har brukt ca 3000pr barn og 10.000 på hverandre. Samtidig mat, ting og tang og gaver til familien. No har vi økonomi til det, men synes samtidig det er forkastelig at en kveld skal koste så mye. Så har et mål om forbedring. Anonymkode: 63e9a...a47 3
Sheik Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 (endret) Jeg fa julegave til barnet mitt for ca 1500 kr. Føler det er mer enn nok når hun er 6 år. Endret 28. desember 2021 av Sheik 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Totalt har vi brukt ca 60.000kr på julen. Når meg og mannen reknet ut. Har brukt ca 3000pr barn og 10.000 på hverandre. Samtidig mat, ting og tang og gaver til familien. No har vi økonomi til det, men synes samtidig det er forkastelig at en kveld skal koste så mye. Så har et mål om forbedring. Anonymkode: 63e9a...a47 Det har gått såpass hos oss også. Jeg syntes 3.000 pr. barn var ok - da fikk de begge ganske fine ting. Kostnadene blir også høyere ved at mannen f.eks. drar på delikatesse og kjøper ferdigstekt ribbe fremfor å kjøpe den i butikken, fordi "det er mindre styr". Det er bare regelrett sløsing i mine øyne, så vi sliter litt med uenig på forbruk. TS Anonymkode: 702e8...0c1 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 Jeg gidder ikke svare i sånne tråder på KG fordi det er en konkurranse i å ha brukt mest mulig penger på barna sine. I virkeligheten er det ingen som bruker den slags summer i julegave, selv de jeg kjenner med to foreldre som tjener 2 mill hver i året. Orker ikke den skrytefesten her. Det er ikke normalt å bruke 10000 på julegave til et barn. Anonymkode: f2929...4a5 10
kri.star Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 Jeg tenker først og fremst at du og mannen må snakke sammen, og bli enige om hvordan dere skal oppdra deres barn. Hos oss, to stk med over gjennomsnittet lønn og ett barn, har kroneverdien på gavene variert fra år til år, utfra hva hun har ønsket seg, hvilke behov hun har osv. I år ble det 7 bøker kjøpt på salg, og ett brettspill. I fjor fikk hun ny Iphone. Hun har bursdag i nærhet av jul, så noen år blir det dyr gave til bursdag, og billigere til jul, og visa verca. Noen år blir begge dyre, eller begge "billige". Vi er av typen som ikke ser så mye på kroneverdien, men hvilken verdi gaven vil ha for mottaker. Vi har mer enn nok inntekt men vi ønsker heller ikke å oppdra en "bortskjemt drittunge". Selv om hun er en av de som f.eks fikk flere titusner i konfirmasjonsgave, og 35.000,- i 18-årsgave, så har hun av disse pengene kjøpt seg en klokke, hun har tatt lappen og hun har satt av resten på sparekonto. Så ja, hun får beløp og verdier andre bare kan drømme om, men samtidig får hun en god dose økonomiopplæring, som det virker som mange andre ikke får, samtidig. 4
kri.star Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gidder ikke svare i sånne tråder på KG fordi det er en konkurranse i å ha brukt mest mulig penger på barna sine. I virkeligheten er det ingen som bruker den slags summer i julegave, selv de jeg kjenner med to foreldre som tjener 2 mill hver i året. Orker ikke den skrytefesten her. Det er ikke normalt å bruke 10000 på julegave til et barn. Anonymkode: f2929...4a5 Men alikevel måtte du bare inn her. Tror kanskje du må åpne øynene litt hvis du tror det ikke er normalt å bruke over 1000,- på julegave til ett barn. Det er ytters få barn i dag som får gaver fra foreldrene til en verdi under 1000,- Og jeg har venner og bekjente i de fleste sosiale lag.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 Jeg har gutter på 15 og 16. De fikk julegave til ca 1500 kr hver + julesokk. Vi har ikke så god økonomi, så det er mye for oss. Hadde nok ønsket å bruke mer/kjøpe mer nyttig/bedre gave om økonomien var bedre, men det er fordi vi aldri har hatt mye og de har heller aldri fått mye. Jeg forventer også at en del av pengene de fikk til jul, skal brukes på klær, og noe er satt på sparing. Anonymkode: 2f9b5...71b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #14 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gidder ikke svare i sånne tråder på KG fordi det er en konkurranse i å ha brukt mest mulig penger på barna sine. I virkeligheten er det ingen som bruker den slags summer i julegave, selv de jeg kjenner med to foreldre som tjener 2 mill hver i året. Orker ikke den skrytefesten her. Det er ikke normalt å bruke 10000 på julegave til et barn. Anonymkode: f2929...4a5 Du svarte jo i tråden. Og det hadde holdt med siste setningen - det var jo egentlig bare synspunkter jeg var ute etter. Folk har lov å lufte problemstillinger. Det er ikke skryting bare fordi du ikke personlig deler problemstillingen (og ikke noe man får noe ut av anonymt på et forum). Og det er tydeligvis andre som ikke mener dette er urealistisk. TS Anonymkode: 702e8...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Skrevet 28. desember 2021 Vanskelig å være absolutt, da det er mye som spiller inn. Er det en nyttig ting, er det noe som barnet har ønsket seg veldig, veldig lenge, er det noe som vil vare lenge? Til et så stort barn kunne jeg sikkert gitt én dyr merketing (innenfor kostnadsrammen man på forhånd har bestemt) framfor flere gaver dersom jeg visste at det var noe barnet virkelig, virkelig ønsket seg. Hadde på forhånd snakket med barna om økonomi, at ting koster og at man ikke kan få mange dyre gaver. Vi er også opptatt av moderasjon og sparing, men kunne sikkert gitt et instrument til et svært musikkinteressert og spilleglad barn selv om det egentlig kostet mer enn vi i utgangspunktet hadde tenkt. Gaver til 10 000 og 16 000 høres helt vanvittig ut i mine ører. Jeg ville heller spart en del av det og gitt når barnet skulle inn på boligmarkedet. Anonymkode: 00a5d...c24
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 Frk.fri skrev (2 minutter siden): Men alikevel måtte du bare inn her. Tror kanskje du må åpne øynene litt hvis du tror det ikke er normalt å bruke over 1000,- på julegave til ett barn. Det er ytters få barn i dag som får gaver fra foreldrene til en verdi under 1000,- Og jeg har venner og bekjente i de fleste sosiale lag. Vedkommende skrev da 10.000 pr barn, så her har du nok lest for fort. Anonymkode: 2f9b5...71b 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #17 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vedkommende skrev da 10.000 pr barn, så her har du nok lest for fort. Anonymkode: 2f9b5...71b Jeg skrev ikke per barn, det er for to barn. TS Anonymkode: 702e8...0c1
kri.star Skrevet 28. desember 2021 #18 Skrevet 28. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vedkommende skrev da 10.000 pr barn, så her har du nok lest for fort. Anonymkode: 2f9b5...71b Ups... Ja, her gikk det litt fort ja! Og 10.000,- da er jeg enig. Det er nok ikke normalen. Vi har vel bare gjort det en gang i vår datters 18 år lange liv.. Beklager feillesingen!
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #19 Skrevet 28. desember 2021 Vårt barn på 10 fikk gaver for 2500 fra oss i år. Vi gir etter hva vi har råd til og hva han ønsker seg. Et år fikk han for 4000, men da hadde vi tjent litt ekstra, og det var en ting han ønsket seg veldig. I år kostet det han ønsket seg mest 1500, da kjøpte vi et par ting til. Ikke fordi vi følte vi "måtte" kjøpe mer, men fordi det var mer vi (eller jeg da) ønsket å gi, og når hovedgaven ikke kostet mer så hadde vi mulighet til det. Her er det jeg som har lyst til å gi mest og mannen som holder igjen, men for meg er det litt motsatt grunn av din mann. Jeg fikk aldri ting jeg ønsket meg og ting alle andre hadde som barn, og ønsker å gi mitt eget barn det. Men jeg vil ikke at han skal bli bortskjemt og ufordragelig heller, så jeg er glad mannen holder igjen. Vi pleier å komme til en enighet før vi kjøper noe, og da holder vi oss til det begge to. Anonymkode: b2df1...adc 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #20 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Til et så stort barn kunne jeg sikkert gitt én dyr merketing (innenfor kostnadsrammen man på forhånd har bestemt) framfor flere gaver dersom jeg visste at det var noe barnet virkelig, virkelig ønsket seg. Hadde på forhånd snakket med barna om økonomi, at ting koster og at man ikke kan få mange dyre gaver. Vi er også opptatt av moderasjon og sparing, men kunne sikkert gitt et instrument til et svært musikkinteressert og spilleglad barn selv om det egentlig kostet mer enn vi i utgangspunktet hadde tenkt. Anonymkode: 00a5d...c24 Takk for svar. Jeg er enig i dette, man kan legge ekstra penger i noe dersom det er et stort ønske, og kan brukes i lang tid fremover. Nå føler jeg at det er blitt litt slik at det bare blir krysset av listen, og så er det en ny, dyr ting hun vil ha. Det går helt inflasjon i merkeklær. Ifølge mannen er det bare "slik det er nå". Han er nok redd for at hun skal falle utenfor blant de andre jentene, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Hun er en sosial jente, og det har aldri vært et problem. TS Anonymkode: 702e8...0c1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå