AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Del Skrevet 28. desember 2021 En kvinne er jo født med et visst antall egg. Dersom hun er gravid vvil hun da spare egg? Altså at en kvinne med mange graviditeter vil ha flere egg igjen enn en som ikke har vært gravid? Anonymkode: 9a099...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Del Skrevet 28. desember 2021 Nei. Man jeg har gått på p-piller i 15 år nå. Det betyr ikke at jeg har 15 år ekstra med egg jeg kan bruke. Jeg kan ikke forklare hvordan det fungerer, men det kan internett gjøre for deg. Men nei, det er ikke slik det fungerer. Anonymkode: a5229...601 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charminia Skrevet 28. desember 2021 #3 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Det anonym over her skriver er feil. Hvis man er gravid har man ikke eggløsning, dvs at antall egg man har ikke reduseres. Endret 28. desember 2021 av Charminia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charminia Skrevet 28. desember 2021 #4 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Tillegg til over: P-piller virker først og fremst ved at hormonet gestagen hindrer eggløsning. Fant imidlertid dette på forskning.no: https://forskning.no/menneskekroppen/p-piller-krymper-eggstokkene/551408 Kort fortalt: Egg brukes opp selv om man ikke har eggløsning når du går på p-piller. Endret 28. desember 2021 av Charminia Feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Del Skrevet 28. desember 2021 Charminia skrev (1 minutt siden): Det anonym over her skriver er feil. Hvis man er gravid har man ikke eggløsning, dvs at antall egg man har ikke reduseres. Går du feks på p-piller har du eggløsning, men pillen hindrer at du blir befruktet. Poenget med p-pillen er jo at man hindrer eggløsning. Som gynokologien min sier det så hviler eggstokkene mine nå, og har det veldig fint. Anonymkode: a5229...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Del Skrevet 28. desember 2021 Charminia skrev (1 minutt siden): Tillegg til over: P-piller virker først og fremst ved at hormonet gestagen hindrer eggløsning. Her motsier du deg selv. P-piller forhindrer eggløsning som du skriver her. Men du skriver motsatt i det første du skriver 🤨 Anonymkode: a5229...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charminia Skrevet 28. desember 2021 #7 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her motsier du deg selv. P-piller forhindrer eggløsning som du skriver her. Men du skriver motsatt i det første du skriver 🤨 Anonymkode: a5229...601 Ja endret siden jeg så at jeg hadde surret, se over nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Del Skrevet 28. desember 2021 Ts. P piller blir noe annet. Da forbrukes eggene. Det har jeg googlet meg frem til🙂 da har man jo og fremdeles mensen, fordi eggene kommer uten, men p pillen gjør at sædcellene ikke får festet seg. Men dette blir jo annerledes under graviditet? Anonymkode: 9a099...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Del Skrevet 28. desember 2021 https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-az/contraceptives-does-the-pill-store-up-my-eggs-762686.html?amp Anonymkode: a5229...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts. P piller blir noe annet. Da forbrukes eggene. Det har jeg googlet meg frem til🙂 da har man jo og fremdeles mensen, fordi eggene kommer uten, men p pillen gjør at sædcellene ikke får festet seg. Men dette blir jo annerledes under graviditet? Anonymkode: 9a099...359 Nei, p-piller hindrer eggløsning. Men antall egg minimeres hele tiden. https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-az/contraceptives-does-the-pill-store-up-my-eggs-762686.html?amp Anonymkode: a5229...601 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 28. desember 2021 #11 Del Skrevet 28. desember 2021 Charminia skrev (1 time siden): Tillegg til over: P-piller virker først og fremst ved at hormonet gestagen hindrer eggløsning. Fant imidlertid dette på forskning.no: https://forskning.no/menneskekroppen/p-piller-krymper-eggstokkene/551408 Kort fortalt: Egg brukes opp selv om man ikke har eggløsning når du går på p-piller. Det der var skremmende lesing. P-piller får unge eggstokker til å se ut som de nærmer seg overgangsalderen. Det står riktig nok at eggstokkene øker i størrelse igjen noen måneder etter pilleslutt. Men hvordan kan man være sikre på at de ikke har tatt skade? Dette kan være en medvirkende årsak til at kvinner er mindre fertile enn tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Del Skrevet 28. desember 2021 Man har vel mange hundre (om ikke tusen) egg. Problemet er aldri at man går "tom" ved eggløsning. Men at man blir eldre, og eggreservene da synker som følge av alder, eller andre tilstander. Anonymkode: ab2d8...9ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Del Skrevet 28. desember 2021 Det jeg er fortalt er at p piller hindrer eggløsning. Det er "fake" mensen man får. p spiral gjør at pH nivået i skjelden og egglederne blir slik at sædceller dør. synes samtidig det er rart at man skal evt ha eggløsning da, fordi når jeg gikk på det hadde jeg ikke mensen på tre år. Anonymkode: 25174...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #14 Del Skrevet 28. desember 2021 Hulderen skrev (4 minutter siden): Det der var skremmende lesing. P-piller får unge eggstokker til å se ut som de nærmer seg overgangsalderen. Det står riktig nok at eggstokkene øker i størrelse igjen noen måneder etter pilleslutt. Men hvordan kan man være sikre på at de ikke har tatt skade? Dette kan være en medvirkende årsak til at kvinner er mindre fertile enn tidligere. Kvinner har brukt p-piller i mange tiår. Så den sammenhengen vært åpenlys for mange, mange år siden, og p-piller ville da ikke vært tillatt. Anonymkode: ab2d8...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 28. desember 2021 #15 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Charminia skrev (1 time siden): Det anonym over her skriver er feil. Hvis man er gravid har man ikke eggløsning, dvs at antall egg man har ikke reduseres. Når vi når naturlig overgangsalder så er det ikke fordi det er tomt for egg, da går resterende egg til grunne. Man kan ikke utsette overgangsalderen ved å "spare" på egg. Si at man er fruktbar fra 12-52, har 13 menssykluser i året. Det blir 520 eggløsninger. Hos de fleste er det nok en del ferre. Men kvinner fødes med langt flere egg enn det. Googlet meg akkurat fram til at vi har 6-7 millioner egg i fosterlivet, fødes med ca 1 million egg, og når puberteten starter har vi ca 300 000. Endret 28. desember 2021 av Thyra Tilføyelse 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 28. desember 2021 #16 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts. P piller blir noe annet. Da forbrukes eggene. Det har jeg googlet meg frem til🙂 da har man jo og fremdeles mensen, fordi eggene kommer uten, men p pillen gjør at sædcellene ikke får festet seg. Men dette blir jo annerledes under graviditet? Anonymkode: 9a099...359 P-piller forhindrer eggløsning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 28. desember 2021 #17 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kvinner har brukt p-piller i mange tiår. Så den sammenhengen vært åpenlys for mange, mange år siden, og p-piller ville da ikke vært tillatt. Anonymkode: ab2d8...9ec P-piller er tillatt til tross for at den gir høyere andel av blodpropp enn Aztra Cenica. Kvinner er mindre fertile enn før, uten at det forskes så veldig på området. Man har bare hoppet på konklusjonen om at det skyldes at kvinner starter å prøve å få barn i høyere alder nå enn før. Denne oppdagelsen om påvirkningen på eggstokkene er ny, så den er ikke forsket på. Selv så er jeg ufrivillig barnløs, selv om jeg startet å prøve å få barn alt som 24 åring. Men da hadde jeg gått på P-piller i noen år, så hvem vet? Det er først når man har prøvd å få barn i ett år at man får komme til utredning. Så det er først da at det tas ultralyd av eggstokkene. Og da har eggstokkene fått tilbake sin normale størrelse. Så behandlerne ser ikke da at eggstokkene ikke lenge før har sett gamle ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #18 Del Skrevet 28. desember 2021 Godt spørsmål ts! Anonymkode: 4e185...4ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #19 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts. P piller blir noe annet. Da forbrukes eggene. Det har jeg googlet meg frem til🙂 da har man jo og fremdeles mensen, fordi eggene kommer uten, men p pillen gjør at sædcellene ikke får festet seg. Men dette blir jo annerledes under graviditet? Anonymkode: 9a099...359 Eggene forbrukes ikke ved p-pillebruk. Eggløsning finner ikke sted, lik i er svangerskap. Og nei. 15 års p-pillebruk eller 10 svangerskap gjør ikke at eggene er spart. De går til grunne med alderen når de ikke brukes til graviditet underveis. Anonymkode: 00073...c1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #20 Del Skrevet 28. desember 2021 Hulderen skrev (25 minutter siden): Det er først når man har prøvd å få barn i ett år at man får komme til utredning. Så det er først da at det tas ultralyd av eggstokkene. Og da har eggstokkene fått tilbake sin normale størrelse. Så behandlerne ser ikke da at eggstokkene ikke lenge før har sett gamle ut. Altså er alt normalt og helt fint ett lite år etter pillestopp. Null problem. Anonymkode: ab2d8...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå