AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #21 Del Skrevet 28. desember 2021 Mange gode poeng her, men føler at en del viktig del av artikkelen ikke blir diskutert ordentelig. Steforeldretråder handler fort om å beskylde andre for dårlige valg, lite følsomhet osv. Og, som noen påpeker, går dette ofte utover mor først og fremst. En bruker skriver at steforeldre er fine folk, og ja, det er helt rett. Steforeldre er like fine folk som alle andre. Askepotteffekten handler om biologi. Det er gitt fra naturens side at det er vanskeligere å knytte seg til andres barn. Det er derfor steforeldrerollen er så vanskelig. Derfor kan vi heller ikke snakke om at steforeldre gjør så mye galt i forholdet til barna, naturen gir at det skal være slik. Det vi nå fokusere på er derfor det som skjer før noen blir steforeldre, nemlig å investere i, pleie og bruke tid på eksisterende familier, og å tenke seg nøye gjennom før man går i en steforeldrerolle. Ts Anonymkode: 092b6...b90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #22 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mange gode poeng her, men føler at en del viktig del av artikkelen ikke blir diskutert ordentelig. Steforeldretråder handler fort om å beskylde andre for dårlige valg, lite følsomhet osv. Og, som noen påpeker, går dette ofte utover mor først og fremst. En bruker skriver at steforeldre er fine folk, og ja, det er helt rett. Steforeldre er like fine folk som alle andre. Askepotteffekten handler om biologi. Det er gitt fra naturens side at det er vanskeligere å knytte seg til andres barn. Det er derfor steforeldrerollen er så vanskelig. Derfor kan vi heller ikke snakke om at steforeldre gjør så mye galt i forholdet til barna, naturen gir at det skal være slik. Det vi nå fokusere på er derfor det som skjer før noen blir steforeldre, nemlig å investere i, pleie og bruke tid på eksisterende familier, og å tenke seg nøye gjennom før man går i en steforeldrerolle. Ts Anonymkode: 092b6...b90 Og barna bør bli hørt all den tid naturen gjør at de ikke lett aksepterer andre enn biologisk mor og far, som nettopp det. Steforeldre blir ikke alltid akseptert av naturlige årsaker. Viktigere å tenke på dem enn de voksne. Ja, dette sto også i artikkelen ang barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #23 Del Skrevet 28. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Mange gode poeng her, men føler at en del viktig del av artikkelen ikke blir diskutert ordentelig. Steforeldretråder handler fort om å beskylde andre for dårlige valg, lite følsomhet osv. Og, som noen påpeker, går dette ofte utover mor først og fremst. En bruker skriver at steforeldre er fine folk, og ja, det er helt rett. Steforeldre er like fine folk som alle andre. Askepotteffekten handler om biologi. Det er gitt fra naturens side at det er vanskeligere å knytte seg til andres barn. Det er derfor steforeldrerollen er så vanskelig. Derfor kan vi heller ikke snakke om at steforeldre gjør så mye galt i forholdet til barna, naturen gir at det skal være slik. Det vi nå fokusere på er derfor det som skjer før noen blir steforeldre, nemlig å investere i, pleie og bruke tid på eksisterende familier, og å tenke seg nøye gjennom før man går i en steforeldrerolle. Ts Anonymkode: 092b6...b90 Eventuelt kan vi akseptere at stemødre, litt som mødre, innimellom kjenner på andre følelser enn kjærlighet og raushet. Stemødre blir også frustrerte og slitne, litt som mødre blir det. Men i tillegg det mødre opplever, må stemødre også ta hensyn til et annet voksent menneske som skal ha medbestemnelsesrett i hennes hjem og fritid. Et menneske an kanskje er i åpen konflikt med. Og er stemor så syndig å føle noe annet enn "jeg får bare være raus, har tross alt valgt dette selv 😊❤️" dømmes hun nord og ned. DET tror jeg fører til mye undertrykt frustrasjon. Hva om vi kan si "vi vet det er slitsomt, du klarer det" istedet for "DETTE HAR DU VALGT SELV, HUSKET DU Å SPØRRE SÆRKULLSBARN OM LOV TIL Å ØNSKE EGET BARN? 🤬😡"? Vet ikke jeg? Kanskje det hadde føltes mindre frustrerende og ensomt å være stemor da? Anonymkode: ed710...091 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #24 Del Skrevet 28. desember 2021 SoWhat? skrev (2 timer siden): Hva legger du i at steforeldre er "fine folk" Handler det om det? Jeg skrev også en tråd om steforeldre. Om barna skulle bli hørt når steforeldre kom inn i bildet. Det ble litt av en tråd. Fremdeles blir jeg beskyldt for å "hate stemødre" i div tråder. Jeg liker ikke min stefar overhodet. Anonymkode: 39dca...5a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #25 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror dere helt oppriktig at steforeldre kan forutse enhver konflikt, vanske eller situasjon fremtiden vil by på før de velger? For isåfall kan vi gjerne diskutere på premissene at steforeldre er synske og vet alt på forhånd Anonymkode: ed710...091 Etter å ha levd i et samfunn hvor det har vært vanlig med skilsmisser og steforeldre i generasjoner nå, så bør en muligens ha fått med seg de utfordringene og problemene som er vanlige. Eller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #26 Del Skrevet 28. desember 2021 4 minutter siden, SoWhat? said: Etter å ha levd i et samfunn hvor det har vært vanlig med skilsmisser og steforeldre i generasjoner nå, så bør en muligens ha fått med seg de utfordringene og problemene som er vanlige. Eller? Det samme kan vi da si om kjærlighetsforhold, ekteskap, få barn, osv. Eller? Anonymkode: ed710...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #27 Del Skrevet 28. desember 2021 Min stefar er passiv agressiv på meg etter jeg nektet og delta på familiebesøk med hans barn. Vi er voksne alle mann men jeg kan være så barnslig og si at jeg føler han har overtatt mitt barndomshjem og min mor. Så da får jeg vel bare fortsette og være trassig til han reiser hjem igjen til sin egen familie. Anonymkode: 39dca...5a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #28 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det samme kan vi da si om kjærlighetsforhold, ekteskap, få barn, osv. Eller? Anonymkode: ed710...091 Ja, man er klar over risikoene der. Som henne jeg svarte, så spurte hun om de forventet at stemødre var synske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #29 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Eventuelt kan vi akseptere at stemødre, litt som mødre, innimellom kjenner på andre følelser enn kjærlighet og raushet. Stemødre blir også frustrerte og slitne, litt som mødre blir det. Men i tillegg det mødre opplever, må stemødre også ta hensyn til et annet voksent menneske som skal ha medbestemnelsesrett i hennes hjem og fritid. Et menneske an kanskje er i åpen konflikt med. Og er stemor så syndig å føle noe annet enn "jeg får bare være raus, har tross alt valgt dette selv 😊❤️" dømmes hun nord og ned. DET tror jeg fører til mye undertrykt frustrasjon. Hva om vi kan si "vi vet det er slitsomt, du klarer det" istedet for "DETTE HAR DU VALGT SELV, HUSKET DU Å SPØRRE SÆRKULLSBARN OM LOV TIL Å ØNSKE EGET BARN? 🤬😡"? Vet ikke jeg? Kanskje det hadde føltes mindre frustrerende og ensomt å være stemor da? Anonymkode: ed710...091 Men mange kvinner går inn i dette med helt feil ambisjoner, om å være en slags superkone/mamma - ja selvsagt myyye bedre enn den biologiske moren. Tror ofte den eneste måten å få det til å fungere på er å behandle stebarna som en av barnas venner, og overlate all oppdragelse til foreldrene. Anonymkode: d9745...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #30 Del Skrevet 28. desember 2021 2 minutter siden, SoWhat? said: Ja, man er klar over risikoene der. Som henne jeg svarte, så spurte hun om de forventet at stemødre var synske. Men når alle andre enn steforeldre lufter frustrasjon får de støtte og råd. Steforeldre får beskjed om at dette visste de, dette gar de valgt selv. Poenget er at ingen vet hvordan det blir. Ingen er synske. Hvorfor forventer vi at steforeldre skal vite så mye bedre enn alle andre akkurat hvordan fremtiden blir? Hvorfor kan de aldri få råd, men kun beskjed om at dette visste de? Nybakte mødre som spør om råd rundt å være drittlei av baby får råd. De får ikke beskjed om at dette visste de da de valgte å få barn. Hvorfor skal steforeldre behandles annerledes? Hvorfor forventer vi at de har et klarsyn rundt enhver frustrasjon fremtiden vil bringe? Hvorfor kan ikke de også få lov å be om råd uten å være onde? Anonymkode: ed710...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #31 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men når alle andre enn steforeldre lufter frustrasjon får de støtte og råd. Steforeldre får beskjed om at dette visste de, dette gar de valgt selv. Poenget er at ingen vet hvordan det blir. Ingen er synske. Hvorfor forventer vi at steforeldre skal vite så mye bedre enn alle andre akkurat hvordan fremtiden blir? Hvorfor kan de aldri få råd, men kun beskjed om at dette visste de? Nybakte mødre som spør om råd rundt å være drittlei av baby får råd. De får ikke beskjed om at dette visste de da de valgte å få barn. Hvorfor skal steforeldre behandles annerledes? Hvorfor forventer vi at de har et klarsyn rundt enhver frustrasjon fremtiden vil bringe? Hvorfor kan ikke de også få lov å be om råd uten å være onde? Anonymkode: ed710...091 Men jeg har ikke sagt at steforeldre er onde! Jeg har hele tiden hatt barna som fokus. Folk får jo høre det når det gjelder andre forhold og barn også, men det er lettere å kjempe når det er ens egne en risikerer å miste. Alle må vite at det ikke er like lett med andres barn, og ens egne og dem sammen, om å gi samme oppdragelse. De kommer fra to forskjellige hjem og historier og vaner/'rutiner. Det ligger opp i dagen at det blir mer problematisk.. Ang mødre, så er babyer og barn veldig ulike. Der vet man sjelden helt hva man går til 100% Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
colargoal Skrevet 28. desember 2021 #32 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men når alle andre enn steforeldre lufter frustrasjon får de støtte og råd. Steforeldre får beskjed om at dette visste de, dette gar de valgt selv. Poenget er at ingen vet hvordan det blir. Ingen er synske. Hvorfor forventer vi at steforeldre skal vite så mye bedre enn alle andre akkurat hvordan fremtiden blir? Hvorfor kan de aldri få råd, men kun beskjed om at dette visste de? Nybakte mødre som spør om råd rundt å være drittlei av baby får råd. De får ikke beskjed om at dette visste de da de valgte å få barn. Hvorfor skal steforeldre behandles annerledes? Hvorfor forventer vi at de har et klarsyn rundt enhver frustrasjon fremtiden vil bringe? Hvorfor kan ikke de også få lov å be om råd uten å være onde? Anonymkode: ed710...091 Er det nødvendig å flytte sammen når dere har barn på hver deres kant? Hvorfor ikke være særboere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #33 Del Skrevet 28. desember 2021 26 minutter siden, SoWhat? said: Ang mødre, så er babyer og barn veldig ulike. Der vet man sjelden helt hva man går til 100% Litt som barn generelt? Og relasjoner? Og stebarn, og partners eks osv? Slik at det faktisk er umulig å forutse akkurat hvordan det blir? Anonymkode: ed710...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #34 Del Skrevet 28. desember 2021 22 minutter siden, colargoal said: Er det nødvendig å flytte sammen når dere har barn på hver deres kant? Hvorfor ikke være særboere? Ikke alle har barn på hver sin kant. For noen er en av dem barnløs og ønsker kanskje barn. Hvorfor skal ikke disse få lov til å bo sammen? Anonymkode: ed710...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #35 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Litt som barn generelt? Og relasjoner? Og stebarn, og partners eks osv? Slik at det faktisk er umulig å forutse akkurat hvordan det blir? Anonymkode: ed710...091 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #36 Del Skrevet 28. desember 2021 13 minutter siden, SoWhat? said: Nei. Aha. Så de som blir sammen med noen som allerede har barn, skal forutse enhver potensiell situasjon som kan oppstå? Fint å få bekreftet at du stiller helt andre krav til de som faller for noen som har barn. Anonymkode: ed710...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #37 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Aha. Så de som blir sammen med noen som allerede har barn, skal forutse enhver potensiell situasjon som kan oppstå? Fint å få bekreftet at du stiller helt andre krav til de som faller for noen som har barn. Anonymkode: ed710...091 Jeg har forklart tidligere i tråden. Men ja, selvfølgelig må det stilles mer krav. Det er barn, ikke biologiske, inne i bildet. Les artikkelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #38 Del Skrevet 28. desember 2021 1 minutt siden, SoWhat? said: Jeg har forklart tidligere i tråden. Men ja, selvfølgelig må det stilles mer krav. Det er barn, ikke biologiske, inne i bildet. Les artikkelen. Hvorfor må det stilles MER krav til steforeldre som ikke engang skal oppdra, ha mandat eller noe de skulle ha sagt? Men, greit at noen bekrefter at de faktisk har denne dobbeltmoralen hvor de forlanger mer fra steforeldre enn foreldre. Det er da noe. Anonymkode: ed710...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #39 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor må det stilles MER krav til steforeldre som ikke engang skal oppdra, ha mandat eller noe de skulle ha sagt? Men, greit at noen bekrefter at de faktisk har denne dobbeltmoralen hvor de forlanger mer fra steforeldre enn foreldre. Det er da noe. Anonymkode: ed710...091 Igjen : les artikkelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #40 Del Skrevet 29. desember 2021 SoWhat? skrev (13 timer siden): Hva legger du i at steforeldre er "fine folk" Handler det om det? Jeg skrev også en tråd om steforeldre. Om barna skulle bli hørt når steforeldre kom inn i bildet. Det ble litt av en tråd. Fremdeles blir jeg beskyldt for å "hate stemødre" i div tråder. Tror det bare er forum på sitt beste, nekter å tro på at den ekte verden er så svarthvit som den er her, den har mange grå nyanser også, som er motsetningen fra eventyrene som blir nevnt som blir diskutert. Anonymkode: 1c519...f34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå