AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Del Skrevet 28. desember 2021 https://www.nettavisen.no/nyheter/askepotteffekten-nar-steforeldre-blir-skadelige-for-barn/s/12-95-3424223208 Etter å ha lest denne artikkelen tenkte jeg på alle steforeldretrådene her på KG. Det er jo helt klart at biologien spiller inn, men at noen kan klare å kompensere med knallhardt arbeid. Kanskje hadde flere tenkt seg om, dersom lærdomen fra folkeeventyr og forskning ble tatt på alvor? Det kan også være en trøst for de som ikke klarer å få et forhold til barna. Det er jo en grunn til det, som du ikke styrer selv. Konklusjonen må være. Lev sammen med partner med barn livet ut. Vann gresset for å få det til å bli grønt der du er. Er partneren en dritsekk det er umulig å få grønn, så gå, men lev et så lykkelig liv du kan som singel til barna er ute av hus. Anonymkode: 092b6...b90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Del Skrevet 28. desember 2021 Veldig enig. Folk burde tenke deg om mange ganger før de bryter opp familien. Skremmende å se hvor dårlig stebarn blir behandlet. Anonymkode: d9745...4bc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Del Skrevet 28. desember 2021 Er separert her, og ser etter hovedsakelig empati i en mann. Barnet mitt kommer alltid først og blir han ikke godt behandlet så går jeg. Håper at de som ikke greier å behandle stebarna bra, også forlater forholdet. Anonymkode: 19345...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Del Skrevet 28. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Konklusjonen må være. Lev sammen med partner med barn livet ut. Vann gresset for å få det til å bli grønt der du er. Er partneren en dritsekk det er umulig å få grønn, så gå, men lev et så lykkelig liv du kan som singel til barna er ute av hus. Anonymkode: 092b6...b90 Overrasker meg selv litt med hvor enig jeg er med deg. Jeg tror egentlig at steforeldre kan gå greit, men man må være utrolig bevisst på hvordan ny partner går overens med sitt barn. Og det er det ikke alltid man greier når man er nyforelsket. Og helst ikke få nye barn med dem, det er ganske vondt når en forelder etterlater deg for å starte ny familie. Anonymkode: 650d2...b33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Del Skrevet 28. desember 2021 Ta lærdom av folkeeventyr? Jeg er stemor. I motsetning til folkeeventyr er ikke barnas mor død. Hun lever i høyeste velgående, og ringer tre ganger om dagen. Jeg har null problemer med barnet, men er utslitt av at min partners eks tar så stor del av hverdagen. Anonymkode: ed710...091 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Del Skrevet 28. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ta lærdom av folkeeventyr? Jeg er stemor. I motsetning til folkeeventyr er ikke barnas mor død. Hun lever i høyeste velgående, og ringer tre ganger om dagen. Jeg har null problemer med barnet, men er utslitt av at min partners eks tar så stor del av hverdagen. Anonymkode: ed710...091 Leste du hele artikkelen? Anonymkode: 650d2...b33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Del Skrevet 28. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Leste du hele artikkelen? Anonymkode: 650d2...b33 Ja, og jeg har lest mye av dette før. Det er intet nytt. Likevel reagerer jeg på at man sier "ta lærdom av folkeeventyr". Det er ikke sammenlignbart. Jeg har tidligere forsøkt å diskutere temaet her inne (lenge siden husker tråden). Blant annet lurer jeg på hvorfor det ofte virker som stemødre dømmes hardere enn stefedre, når stefedre er farligere? De ALLER fleste steforeldre er fine folk. Akkurat slik de alle fleste foreldre er det. Vi dømmer ikke alle foreldre når vi får medieoppslag om at en mor har drept barna sine. Meg bekjent har vi hatt én sak med en stefar som har drept barn i Norge i nyere tid, ingen med stemødre. Anonymkode: ed710...091 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Del Skrevet 28. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, og jeg har lest mye av dette før. Det er intet nytt. Likevel reagerer jeg på at man sier "ta lærdom av folkeeventyr". Det er ikke sammenlignbart. Jeg har tidligere forsøkt å diskutere temaet her inne (lenge siden husker tråden). Blant annet lurer jeg på hvorfor det ofte virker som stemødre dømmes hardere enn stefedre, når stefedre er farligere? De ALLER fleste steforeldre er fine folk. Akkurat slik de alle fleste foreldre er det. Vi dømmer ikke alle foreldre når vi får medieoppslag om at en mor har drept barna sine. Meg bekjent har vi hatt én sak med en stefar som har drept barn i Norge i nyere tid, ingen med stemødre. Anonymkode: ed710...091 Drap og vold er jo ekstreme ytterpunkter. Jeg tror mye av styret her inne kommer av at det er stemødre som lager tråder her inne. Og en del av dem er ganske ekstreme, andre bare litt kjipe. Har ikke sett mange tråder om stefedre. Men husker jo godt hun som ikke lot stedatteren bruke kjøkkenet, en del tråder om bortskjemte stebarn, tråden om de slemme stebarna og det perfekte biobarnet som led sånn, osv. Og en del av disse har nok reelle problemstillinger, men i mange av dem virker stemor direkte fiendtlig mot stebarna og/eller deres mor. Og så har du hun som tror stedatteren er narkoman og utakknemlig fordi hun ikke likte julemiddagen og bestilte en bok stemor ikke likte... Det var nok trolletråder, men de blir likevel med på å forsterke inntrykket man har av enkelte stemødre. Anonymkode: 650d2...b33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Del Skrevet 28. desember 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Drap og vold er jo ekstreme ytterpunkter. Jeg tror mye av styret her inne kommer av at det er stemødre som lager tråder her inne. Og en del av dem er ganske ekstreme, andre bare litt kjipe. Har ikke sett mange tråder om stefedre. Men husker jo godt hun som ikke lot stedatteren bruke kjøkkenet, en del tråder om bortskjemte stebarn, tråden om de slemme stebarna og det perfekte biobarnet som led sånn, osv. Og en del av disse har nok reelle problemstillinger, men i mange av dem virker stemor direkte fiendtlig mot stebarna og/eller deres mor. Og så har du hun som tror stedatteren er narkoman og utakknemlig fordi hun ikke likte julemiddagen og bestilte en bok stemor ikke likte... Det var nok trolletråder, men de blir likevel med på å forsterke inntrykket man har av enkelte stemødre. Anonymkode: 650d2...b33 Jeg tror den fiendtligheten du ser er flere år med undertrykket frustrasjon over å miste råderett i eget hjem som får en utblåsning. Det er bedre med en utblåsning her enn at de faktisk er fæle. Som for alle andre mennesker kan ting som ikke er noens feil oppleves frustrerende for stemødre. Men de er også de som dømmes hardest for frustrasjonen sin Anonymkode: ed710...091 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Del Skrevet 28. desember 2021 Jeg har ikke valgt å bli alene i en alder av 38 og det er ganske mange år til mine flytter hjemmefra. Akkurat nå føler jeg ikke noe voldsomt behov for en ny partner, men jeg er definitivt åpen for det. Kommer til å ta ting rolig uansett og barna kommer ikke til å bli involvert med det første. Ser også for meg en særboerløsning. Har selv vokst opp med stefar en og det var en dårlig og konfliktfylt relasjon, men jeg ser også hva min mor og stefar kunne gjort annerledes. Anonymkode: ca764...895 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 28. desember 2021 #11 Del Skrevet 28. desember 2021 Steforeldre er ikke noe verre enn andre mennesker men de har gjerne havnet i en situasjon som er vanskeligere enn for oss som har kun felles barn. Hvis jeg og mannen skal på ferie så trenger vi ikke å klarere det med andre voksne mennesker eller ta andres ferie med i våre planer. Hvis jeg tar med ett av mine barn på noe gøy(ferie, kino, eller hvasomhelst) så trenger jeg ikke å føle på dårlig samvittighet for den andre, det jevner seg ut over tid... Hvis vi velger å gi det ene barnet en svært dyr gave et år så trenger vi ikke å kompensere til søskenet, det jevner seg ut... Vi trenger helle ikke å måle med millimeter hva som henger på veggene av bilder og hvem som får det største rommet. Hva som prioriteres og brukes av penger er heller ikke så mye å bekymre seg om, alt som en gang er igjen av våre penger, hus og ting havner til slutt hos våre felles barn. Alle disse tingene gir ofte grobunn for konflikter i forhold med mine og dine(og våre) barn. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Del Skrevet 28. desember 2021 Det er også en forskjell på å være stemor/bonusmor for barn som bor mye hos den andre forelderen og på å være erstatningsmor for en mor som er død eller helt ute av livet til sine barn. De første kan slappe litt mer av og ha rollen som en støtte for barnas far (eller mor) mens de andre må anse barna mer eller mindre som sine egne. Om stemor og far også har egne barn blir det mer trøbbel, men barn med tre foreldre kan kanskje få mer enn barn med to foreldre og det er kanskje heller ikke riktig? Anonymkode: 47aee...721 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Veldig enig. Folk burde tenke deg om mange ganger før de bryter opp familien. Skremmende å se hvor dårlig stebarn blir behandlet. Anonymkode: d9745...4bc Og hvertfall, hvis de MÅ bryte opp familien, start for guds skyld ikke en ny familie for de første barnas skyld! Det er mange foreldre som lever i en egen verden; «så lenge vi er lykkelige er barna lykkelige også….» Jada, helt til man får steforeldre, stevesteforeldre (som selvsagt behandler sine egne barnebarn annerledes (og det burde være helt greit)), stesøsken, halvsøsken osv osv. Førstekullsbarna - og i mange tilfeller andrekullsbarna også siden mor og far ikke var lykkelige med partner nummer 2 også etter nok et kjærlighetsbarn - må bare finne seg i å ikke få være med mor og far hele tiden, de må bare finne seg i å feire annenhver jul hos mor/far mens nye kjærlighetsbarn alltid får være med mor/far . Nye steforeldre vil ikke ha førstekullet fra partner med på ferie, så de må bare finne seg i at det blir dyrt hvis alle skal til syden osv osv 😥😥 Mange triste og ødelagte barn og senere voksne der ute…. men, så lenge mor (har det inntrykket) er lykkelig, så….. Anonymkode: f81ec...866 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #14 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, og jeg har lest mye av dette før. Det er intet nytt. Likevel reagerer jeg på at man sier "ta lærdom av folkeeventyr". Det er ikke sammenlignbart. Jeg har tidligere forsøkt å diskutere temaet her inne (lenge siden husker tråden). Blant annet lurer jeg på hvorfor det ofte virker som stemødre dømmes hardere enn stefedre, når stefedre er farligere? De ALLER fleste steforeldre er fine folk. Akkurat slik de alle fleste foreldre er det. Vi dømmer ikke alle foreldre når vi får medieoppslag om at en mor har drept barna sine. Meg bekjent har vi hatt én sak med en stefar som har drept barn i Norge i nyere tid, ingen med stemødre. Anonymkode: ed710...091 Hva legger du i at steforeldre er "fine folk" Handler det om det? Jeg skrev også en tråd om steforeldre. Om barna skulle bli hørt når steforeldre kom inn i bildet. Det ble litt av en tråd. Fremdeles blir jeg beskyldt for å "hate stemødre" i div tråder. Endret 28. desember 2021 av SoWhat? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Del Skrevet 28. desember 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Ja, og jeg har lest mye av dette før. Det er intet nytt. Likevel reagerer jeg på at man sier "ta lærdom av folkeeventyr". Det er ikke sammenlignbart. Jeg har tidligere forsøkt å diskutere temaet her inne (lenge siden husker tråden). Blant annet lurer jeg på hvorfor det ofte virker som stemødre dømmes hardere enn stefedre, når stefedre er farligere? De ALLER fleste steforeldre er fine folk. Akkurat slik de alle fleste foreldre er det. Vi dømmer ikke alle foreldre når vi får medieoppslag om at en mor har drept barna sine. Meg bekjent har vi hatt én sak med en stefar som har drept barn i Norge i nyere tid, ingen med stemødre. Anonymkode: ed710...091 Selv i den saken fikk kvinnen mye av skylden. Jeg tror det dreier seg, i stor grad, om kvinnehat, og at kvinner og deres rolle i samfunnet og familien dømmes langt hardere. Anonymkode: 5c528...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 28. desember 2021 #16 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, og jeg har lest mye av dette før. Det er intet nytt. Likevel reagerer jeg på at man sier "ta lærdom av folkeeventyr". Det er ikke sammenlignbart. Jeg har tidligere forsøkt å diskutere temaet her inne (lenge siden husker tråden). Blant annet lurer jeg på hvorfor det ofte virker som stemødre dømmes hardere enn stefedre, når stefedre er farligere? De ALLER fleste steforeldre er fine folk. Akkurat slik de alle fleste foreldre er det. Vi dømmer ikke alle foreldre når vi får medieoppslag om at en mor har drept barna sine. Meg bekjent har vi hatt én sak med en stefar som har drept barn i Norge i nyere tid, ingen med stemødre. Anonymkode: ed710...091 Vi dømmer dem også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #17 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og hvertfall, hvis de MÅ bryte opp familien, start for guds skyld ikke en ny familie for de første barnas skyld! Det er mange foreldre som lever i en egen verden; «så lenge vi er lykkelige er barna lykkelige også….» Jada, helt til man får steforeldre, stevesteforeldre (som selvsagt behandler sine egne barnebarn annerledes (og det burde være helt greit)), stesøsken, halvsøsken osv osv. Førstekullsbarna - og i mange tilfeller andrekullsbarna også siden mor og far ikke var lykkelige med partner nummer 2 også etter nok et kjærlighetsbarn - må bare finne seg i å ikke få være med mor og far hele tiden, de må bare finne seg i å feire annenhver jul hos mor/far mens nye kjærlighetsbarn alltid får være med mor/far . Nye steforeldre vil ikke ha førstekullet fra partner med på ferie, så de må bare finne seg i at det blir dyrt hvis alle skal til syden osv osv 😥😥 Mange triste og ødelagte barn og senere voksne der ute…. men, så lenge mor (har det inntrykket) er lykkelig, så….. Anonymkode: f81ec...866 Det er jo underlig at det oppi alt dette helt konsekvent er steforeldre (som regel stemor) som får skylden for det hele. Det er jo barnet/barnas foreldre som faktisk har lovet seg til hverandre, satt barn til verden, for så å bryte opp. Og de har ansvar for at barna har det bra. De har også hovedansvaret for barna når de etablerer seg på ny. Skulle man tro noen av brukerne her inne så har mor og far gjort alt riktig, inklusive skilsmissen som alltid er berettiget, inntil den nye kvinnen suser inn og ødelegger alt. Det er påfallende at det alltid er den nye kvinnen som er hovedproblemet. "Når du har valgt en mann med barn.." - som om ikke han har valgt henne like mye som hun har valgt ham. Anonymkode: 9dab4...425 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #18 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) fru Alving skrev (4 timer siden): Steforeldre er ikke noe verre enn andre mennesker men de har gjerne havnet i en situasjon som er vanskeligere enn for oss som har kun felles barn. Hvis jeg og mannen skal på ferie så trenger vi ikke å klarere det med andre voksne mennesker eller ta andres ferie med i våre planer. Hvis jeg tar med ett av mine barn på noe gøy(ferie, kino, eller hvasomhelst) så trenger jeg ikke å føle på dårlig samvittighet for den andre, det jevner seg ut over tid... Hvis vi velger å gi det ene barnet en svært dyr gave et år så trenger vi ikke å kompensere til søskenet, det jevner seg ut... Vi trenger helle ikke å måle med millimeter hva som henger på veggene av bilder og hvem som får det største rommet. Hva som prioriteres og brukes av penger er heller ikke så mye å bekymre seg om, alt som en gang er igjen av våre penger, hus og ting havner til slutt hos våre felles barn. Alle disse tingene gir ofte grobunn for konflikter i forhold med mine og dine(og våre) barn. Steforeldre "havner" ikke i en vanskeligere situasjon. De velger det helt frivillig. Det er bare det at så mye bl ur ignorert fra starten av, og de skjønner ikke hva som kreves av dem. Du må ikke fremstille dem som ofre som har "havnet" i noe. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo underlig at det oppi alt dette helt konsekvent er steforeldre (som regel stemor) som får skylden for det hele. Det er jo barnet/barnas foreldre som faktisk har lovet seg til hverandre, satt barn til verden, for så å bryte opp. Og de har ansvar for at barna har det bra. De har også hovedansvaret for barna når de etablerer seg på ny. Skulle man tro noen av brukerne her inne så har mor og far gjort alt riktig, inklusive skilsmissen som alltid er berettiget, inntil den nye kvinnen suser inn og ødelegger alt. Det er påfallende at det alltid er den nye kvinnen som er hovedproblemet. "Når du har valgt en mann med barn.." - som om ikke han har valgt henne like mye som hun har valgt ham. Anonymkode: 9dab4...425 Les artikkelen kanskje? Endret 28. desember 2021 av SoWhat? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 28. desember 2021 #19 Del Skrevet 28. desember 2021 fru Alving skrev (4 timer siden): Steforeldre er ikke noe verre enn andre mennesker men de har gjerne havnet i en situasjon som er vanskeligere enn for oss som har kun felles barn. Steforeldre har vel ikke havnet i noen situasjon, de har valgt det selv og det vi ser ørtiførti tråder om her på KåGe er at de tviholder på en situasjon i årevis istedenfor å komme seg ut av den uten kollaterall skade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #20 Del Skrevet 28. desember 2021 Tror dere helt oppriktig at steforeldre kan forutse enhver konflikt, vanske eller situasjon fremtiden vil by på før de velger? For isåfall kan vi gjerne diskutere på premissene at steforeldre er synske og vet alt på forhånd Anonymkode: ed710...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå