Gå til innhold

Hvor ofte passer besteforeldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen timer her og der + noen overnattinger innimellom. Er bestemor som tar initiativ, men det hender vi spør om barnepass fordi vi f.eks har fått billetter til noe vi ønsker å dra på. 

Noen ganger avtaler samboer over hodet på meg og jeg må mentalt forberede meg på at barnet skal overnatte borte. Hvis ikke klarer ikke hjernen min å plassere hva som skjer sånn at jeg våkner hver time om natta fordi noe mangler 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min far passer noen timer/en kveld et par ganger i året. Min mor passer aldri. Samboers foreldre bor langt unna og passer kanskje én gang annenhvert år. Er misunnelig på de med ressurssterke besteforeldre som hjelper til med glede. Ikke det at våre ikke vil hjelpe til, men de har ikke helse til det.

Anonymkode: cd563...c25

Skrevet

Mye sjeldnere enn jeg hadde ønsket og faktisk forventet. Ja, jeg er klar over at besteforeldre har ett eget liv, ikke har noen plikter ovenfor barnebarn, er ferdig å oppdra barn og alt det der. Jeg er heller ikke en som tror at alle er super interessert i mine barn. Men mine foreldre hadde jeg faktisk trodd skulle vise litt mere interesse. De har hatt fireåringen på overnatting to ganger. Passet han ett par ganger utenom det også i ett par timer. Minstemor på 1 år har de gått en trilletur med når jeg var syk og trengte hvile. De bor 10 minutter unna. 
Selv prøver jeg å ta initiativ til at de skal bli bedre kjent ved å invitere de og komme på besøk uten forventninger om pass. Da er de mest opptatt av telefonene sine eller å prate med meg og samboer, ikke ungene. 
Er helt klart skuffet. 

Anonymkode: 294b6...017

• Liker 1
Skrevet

Ofte, henter gjerne eldste i barnehagen en dag i uka, og har henne gjerne noen timer en dag i helgen. Overnatter ca 1 natt i mnd. Alt dette er på initiativ fra besteforeldrene på den ene siden. De bor her, og har et ønske om å delta i barnebarnas liv. Minste blir passet litt av mormor når jeg leverer eldste i barnehagen, mannen er på jobb og gradestokken viser altfor kaldt. 

De andre besteforeldrene bor ikke her, men er som regel på besøk 1 gang i mnd. Da pleier de (en eller begge) å ta med seg minste på ut på lekeplassen, for å ake osv. Eller trille en tur med minste. Dette er også på eget initiativ. Trenger vi pass en dag så kan de som regel stille opp om vi spør.

Vi er utrolig heldig som har en familie som ønsker å være deltagende i barnebarnas liv.

Anonymkode: d5380...e21

Skrevet

Moren min har passet barnet to ganger på fire år  Ser henne sjeldent. 

Svigers ser vi nesten ukentlig. Passer kanskje en gang i måneden.  Overnatting to ganger i året. 

Anonymkode: 8765d...805

Skrevet

Mine foreldre passet alltid når det var nødvendig på grunn av jobben min. Det var til stor hjelp og jeg er veldig takknemlig for det. (Jeg var alenemor.) Jeg måtte imidlertid trygle om barnepass dersom det var for noe sosialt, selv om runde dager og spesielle anledninger. Det synes jeg er litt rart, siden de selv ofte benyttet mine bestemødre når de skulle på sosiale ting da jeg vokste opp. 

Jeg er likevel veldig takknemlig for at de stilte opp når det var nødvendig angående jobb. 

Anonymkode: a801a...0fd

Skrevet (endret)

Mormor passet meg og søsteren min en gang i uken når vi var yngre. Ellers var vi en del på besøk, og sov over ved behov. Mormor er den jeg ringer nesten hver dag  og har best forhold med i dag. Hun engasjerte (og engasjerer) seg mest i interesser vi har. Ringer henne mer eller mindre hver dag, enten om jeg er lei meg, sur eller glad :) 

Bodde 20 min unna i barndommen. 

Farmor og  farfar passet oss en god del i barndommen, spesielt i ferier når foreldrene våre jobbet. Farfar jobbet ikke selv så han passet oss mest, kunne fort bli en uke i strekk (både med og uten overnatting). Han er den som definitiv stilte opp mest når vi var små. 
Da gjorde vi alt fra å gå på turer, spilte kort, dro på hytta og badeland!

Farmor jobbet selv så tok ikke like mye initativ, ville ikke være med på noen ting. Engasjerte seg lite. 
Farfar er dessverre død, og har helt ok kontakt med farmor i dag. 

De bodde også 20 min unna i barndommen, 5 min unna frem til jeg var 3. Leste i fotoalbum at jeg var der en del på overnatting når jeg var 1-3 år :)

Bestefar hadde barn på alder med meg.  Vi var en del sammen fra jeg var 8/9 år, når vi flyttet til samme sted. Vi gikk på samme skole, så ble med de hjem og sånn. Da var det mest tantene  mine jeg var sammen, ikke besteforeldrene mine sånn sett. Bor 5 min unna hverandre med bil, men er kanskje de som har tatt minst initaitv og de jeg har minst kontakt med. 

Endret av Tulla25j
Skrevet

Mine foreldre bor timer med flyreise unna, men de passet i sommerferie da ungene reiste opp tidligere enn oss som "barn reiser alene" eventuelt ble hentet. De var der gjerne 2 uker før vi kom opp i tillegg til at vi var der alle sammen i 2 uker til, og barna dro gjerne opp i vinterferie med eller uten oss. 

1, 2 av måneder av årets 12 måneder der barna bodde sammen med besteforeldre. De er store nå ungene, men har et veldig godt forhold til sine besteforeldre. Det er dyp gjensidig kjærlighet der, og sommerferien uten tur til Bestemor og Bestefar er helt uaktuelt. Det blir prioritert lenge før sydenferie. 

Skrevet

Hmm… 3-4 ganger på 15 år?

null stress her, deres tap om de vil dyrke kjærligheten frem for barnebarn. De gangene jeg har hatt barnepass har jeg spurt. Siste 3 åra har mamma begynt å besøke meg, men første 12 årene var alt avhengig av at jeg ba meg selv på besøk.

Anonymkode: 482ed...f56

Skrevet

Farmor og farfar sitter alltid barnevakt når vi spør og kommer som regel på besøk annen hver helg, da tar de som regel barna med seg ut på tur. Av ulike grunner kan vi ikke ta med barna hjem til dem, så da blir det til at de tar dem med ut når de er her så de kan være litt alene sammen. 

Mormor og morfar er våre nærmeste naboer, vi spiser som regel middag der ca annen hver uke. Eldste jenta går bort til dem når hun selv ønsker og blir sjelden sendt hjem igjen. De tar også med seg eldste på hytta av og til på eget initiativ 😊 (Yngste er baby så blir ikke helt det samme med han enda) 

Anonymkode: 6cf1b...001

Skrevet

De tar aldri iniativ selv, men sier aldri nei når de blir spurt, i grunn. 

Anonymkode: b6c65...85b

Skrevet

Sikkert 3-7 ganger i uken. Men vi bor veldig nære, og er vanligvis kort av gangen. Er ikke egentlig «pass» er mer at barnet er på besøk.

Anonymkode: a25a4...0ad

Skrevet

Totalt sett på farmor og bonusbesteforeldre har vi barnevakt kanskje 1-2 ganger i måneden. Noen ganger fordi vi hadde behov for det, noen ganger er vi på middag, og så blir barnet lagt hos besteforeldre slik at vi ikke må haste hjem, noen ganger fordi besteforeldrene har lyst til å være sammen med barnebarnet eller allerede har ett av dem på besøk, og da gjerne vil ha dem sammen.

Anonymkode: bd6c9...bb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...