Gå til innhold

Forbereding til graviditet? når?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når startet dere å forberede kroppen på graviditet (kosthold, trening, vitamin-tilskudd, osv) før prøvingen? 

Det er nå ett år til vi ønsker å begynne å prøve, er det lenge eller kort i forhold å "klargjøre" kroppen? Kosthold og trening er jo selvfølgelig bra uansett, så tenker kanskje mest på vitamintilskudd. Når startet dere med det? 😋

Anonymkode: 6d707...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forberedte ikke noe. Men jeg reduserte kaffedrikkingen da vi sluttet med prevensjon. Det er ikke nødvendigvis nødvendig å gjøre, men jeg drakk ganske mye kaffe og var godt over anbefalt koffein-nivå i svangerskap. Og så begynte jeg med folat samtidig. Det er anbefalt å begynne med minst en måned før, egentlig. 

Anonymkode: ca498...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på prevensjon 1 år før prøving (dårlig erfaring første gang ved prøving da p-piller klusset det til veeeldig). Og ca.3-6 måneder før prøving startet jeg på medisinen metformin fordi jeg lærte sist at det var bra for hormonene i min kropp.

Vil anbefale deg å slutte på hormonprevensjon nå om du går på det, bli kjent med syklusen din (hvor lang den er og når du har eggløsning). Visshet om dette vil gjøre prøvetiden mye enklere/bedre. Kan love at i det man blir prøver så vil man helst bli gravid med èn gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet med hormonprevensjon 1 år ++ før vi begynte prøvingen, startet med vitaminer + folat for gravide 3 måneder før, kuttet ut sukker, juice og ting med skjult sukker.

Kommer til å prøve samme oppskrift når vi ønsker å prøve igjen (hormonprevensjon begynte jeg aldri på igjen da) .

Anonymkode: 212bb...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Sluttet på prevensjon 1 år før prøving (dårlig erfaring første gang ved prøving da p-piller klusset det til veeeldig). Og ca.3-6 måneder før prøving startet jeg på medisinen metformin fordi jeg lærte sist at det var bra for hormonene i min kropp.

Vil anbefale deg å slutte på hormonprevensjon nå om du går på det, bli kjent med syklusen din (hvor lang den er og når du har eggløsning). Visshet om dette vil gjøre prøvetiden mye enklere/bedre. Kan love at i det man blir prøver så vil man helst bli gravid med èn gang.

Men hvordan skal man da preventere graviditet i ett år uten hormonprevansjon? Kondom funker ikke for oss. Må man da kun ha sex noen få dager i måneden i et helt år? 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvordan skal man da preventere graviditet i ett år uten hormonprevansjon? Kondom funker ikke for oss. Må man da kun ha sex noen få dager i måneden i et helt år? 🙈

Personlig har jeg brukt kobberspiral de to siste gangene før jeg ønsket barn igjen. Kommet rett i syklus da, som har vært veldig deilig. Men skjønner det kanskje ikke er superaktuelt hvis det kun er snakk om ett år igjen til prøvestart 🤔

Så da er jo kondom det mest vanlige. Går ikke det er det flere som går for "sikre perioder". Altså unngår sex de fertile dagene (ca. 5-7 dager hver syklus). Men det foreligger jo alltid en viss risiko da. Man skal være temmelig sikker på når man har EL for at det skal fungere. Men hvis det ikke er -krise- om man blir gravid litt før påtenkt prøvestart så er det mange som går for denne taktikken. 

Hvis man velger å bruke hormonprevensjon helt frem til prøvestart så er det iallefall viktig å være bevisst og forberedt på at det kan ta tid før kroppen kommer i syklus. Trenger jo ikke det, noen klarer det raskt. Men vær iallefall klar over at det kan ta tid. Er så kjipt å forvente det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Spiral med lite hormoner ødelegger ikke for eggløsning osv. Er nok lettere å komme i syklus og gjøre kroppen prøveklar etter å ha tatt ut hormonspiral med lite hormoner enn etter å ha slutter på p-piller

Anonymkode: 7ac45...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde bare 2 ting når jeg sluttet på prevansjon: Sluttet på en medisin som ikke kan brukes under graviditet + begynte å ta folat. 

Gjorde ingenting annet. Levde vanlig. Spiste ikke supersunt og drakk mye kaffe, drakk alkohol i blant, trente ikke noe mer enn det lille jeg pleide å gjøre osv... 

Etter 2 PP sjekket mannen sædkvaliteten forresten, så det var jo en ting vi gjorde. Han endret heller ingen levevaner (han lever mer usunt enn meg, mer alkohol osv som jo kan påvirke sædkvalitet)

For meg så gikk jeg rett fra 15+ år på forskjellige hormonprevansjoner (p-piller, minipiller, p-plaster) til å få ganske regelmessig menstruasjon med normal sykluslengde (26-30 dager). Testet vel EL første gang på syklus 3 etter prevansjonsslutt og testene indikerte EL midt i syklus. Så fikk inntrykk av at det ikke tok lang tid før ting "virket" selv om jeg hadde brukt prevansjon lenge. Det tok litt tid å bli gravid da, 9PP. Kanskje hadde det gått fortere om jeg eller mannen var sunnere - det er jo ikke mulig å si sånn i etterkant :) 

Anonymkode: c65bf...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Etter 2 PP sjekket mannen sædkvaliteten forresten, så det var jo en ting vi gjorde. Han endret heller ingen levevaner (han lever mer usunt enn meg, mer alkohol osv som jo kan påvirke sædkvalitet)

Glemte å legge til at prøven var normal, ellers hadde han jo måttet endre på noen vaner sikkert.

Og kanskje ett år før jeg sluttet på prevansjon var jeg hos gynekolog og tok en sjekk og ba dem da også se på eggledere osv så de så at det ikke var noe åpenbart galt med meg (ikke full fruktbarhetssjekk men litt utvidet gynekologisk undersøkelse på et sted som også gjør fruktbarhetssjekker, sa til gynekolog at vi vurderte å prøve på barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...