Gå til innhold

Forenkle husarbeid for eldre person

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 
Vi merker at husarbeid stadig blir vanskeligere for en eldre dame i familien, hun har en hund og to katter, så hår blir det. Hun er av den eldre typen som har MYE ting og det er fullt overalt. Tviler på at vi får henne til å kvitte seg med så mye, men noe går ut en gang i blant. Mye bøker og nips, og veldig mye som står fremme. Hun har et stort hus, men det er rimelig fullt mange steder. Hun er også av typen som gjør det meste selv av matlaging og sånt, og liker egentlig best den gammeldagse måten å leve på. Huset er gammel og det er derfor gulvtepper over alt ettersom det er gulvkaldt der, så robotstøvsuger funker ikke.

Noen som har tips som kan forenkle husarbeid og rengjøring for henne? 

Anonymkode: 5c0ea...cb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Robotstøvsuger kan gå på tepper, mulig koen må byttes ut men.

ellers, leie en ungdom en gang i uka?

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville tatt en ekstra titt på robotstøvsuger allikevel. Det finnes modeller som takler tepper og mindre kanter/dørterskler og lignende.

Kanskje matkasse kunne vært noe for henne, eller få levert varer hjem fra Meny? Kunne hjulpet litt på om hun i tillegg må på handlerunder osv. Litt på siden av det du spør om, men.

Der jeg bor finnes det avfallssekker man kan kjøpe/låne av renovasjonsselskapet, som man så legger ut for henting. Kanskje det kan senke terskelen for å kvitte seg med ting, siden man slipper jobben med å kjøre vekk selv.

Skrevet
Tone83 skrev (29 minutter siden):

Robotstøvsuger kan gå på tepper, mulig koen må byttes ut men.

ellers, leie en ungdom en gang i uka?

Hun har masse små møbler også, så jeg tror ikke det monner🙈 Fullt overalt…. Hun er minstepensjonist også, så har neppe råd til å leie noen. Dessuten er hun også veldig opptatt av å klare seg selv, så når vi gjør ting for henne gjør vi det litt i skjul😅

Wildanden skrev (26 minutter siden):

Jeg ville tatt en ekstra titt på robotstøvsuger allikevel. Det finnes modeller som takler tepper og mindre kanter/dørterskler og lignende.

Kanskje matkasse kunne vært noe for henne, eller få levert varer hjem fra Meny? Kunne hjulpet litt på om hun i tillegg må på handlerunder osv. Litt på siden av det du spør om, men.

Der jeg bor finnes det avfallssekker man kan kjøpe/låne av renovasjonsselskapet, som man så legger ut for henting. Kanskje det kan senke terskelen for å kvitte seg med ting, siden man slipper jobben med å kjøre vekk selv.

Jeg skal sjekke ut det sistnevnte, men er redd det ikke er så lett siden hun bor på landsbygda. Tror ikke egentlig at matkasser er det hun trenger, tviler på meny leverer her, og hun hadde uansett ikke klart å bestille😅 Hun har mye småmøbler og møbler generelt, og det er gjerne der det samler seg støv, der robotstøvsugeren ikke kommer til😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har masse små møbler også, så jeg tror ikke det monner🙈 Fullt overalt…. Hun er minstepensjonist også, så har neppe råd til å leie noen. Dessuten er hun også veldig opptatt av å klare seg selv, så når vi gjør ting for henne gjør vi det litt i skjul😅

Jeg skal sjekke ut det sistnevnte, men er redd det ikke er så lett siden hun bor på landsbygda. Tror ikke egentlig at matkasser er det hun trenger, tviler på meny leverer her, og hun hadde uansett ikke klart å bestille😅 Hun har mye småmøbler og møbler generelt, og det er gjerne der det samler seg støv, der robotstøvsugeren ikke kommer til😅

Skjønner! Håper dere kommer på noe lurt i alle fall 🤗

Skrevet

Denne er vrien. Tenker kanskje hun nesten må komme på selv at det ikke går lengre? At dere gjør ting i skjul forlenger egentlig bare «pinen». Hva sier hun selv ift hva hun orker? Hva hun ikke rekker/kan selv? Er hun ellers oppegående? De beste løsningene er jo så klart:

1) flytte til noe mindre (borettslag uten vedlikehold annet enn det som er inne i leiligheten). Billigere er det også.

2) kvitte seg med dyra - hvor gamle er de?

3) få bort gulvtepper. Dette er fallulykke nr 1 for mange gamle, så de er noe herk. Selv om man er sprek som gammel kan det fort ødelegges av et knust bekken eller at man slår hodet i et bord eller gulvet.

4) rydde til enklere stil inne - nips, småmøbler osv må ut, evt skaff skap og bokhyller med glass dører så det ikke blir så støvete og overflater som skal rengjøres blir enklere og flatere?

5) hjelp utenfra - men det er jo dyrt. Tror ikke robotstøvsuger har noe for seg mer alt for mye møbler og nips og tepper. 

Hva sier hun til slike forslag? Hva opplever hun som det største hinderet for å flytte eller gjøre om på ting? Kan dere hjelpe med å vise hvordan det skal bli, hjelpe henne med å gå på visning osv? Hvis hun er oppegående må hun nesten få lov til å bestemme selv, og hun må nok møte en eller annen form for grense for at det skal skje noe.

Anonymkode: 1a59f...fb7

Skrevet

Sjekk hva kommunen kan bidra med.

De har ofte et tilbud om middagsbestilling fra sentralkjøkkenet. Her bestiller min bestemor middag for en uke av gangen, fra en meny der de kan velge mellom et antall retter. Maten blir levert en gang i uken og er klar til oppvarming.

Det er også mulig hun kan få bistand til vasking.

Har hun alt på en flate? Altså soverom, bad, vaskemaskin, kjøkken og stue? Om ikke ville jeg sett på muligheten for å få dette til. Vi fikk flyttet vaskemaskinen til mine besteforeldre fra kjelleren - det lettet klesvasken.

Og ville ikke avskrevet robotstøvsugeren helt- vår går fint på tepper. Så lenge det ikke ligger masse småting på gulvet bør den klare å manøvrere rundt småmøbler også.

Anonymkode: 8e56f...3de

Skrevet

Min mors hjem er akkurat likedan, og hun er kjempesta og nekter å innse at hun ser dårlig og dermed ikke ser hvor støvete det er hjemme hos henne. Vi klarte å overtale henne til å hjelpe en hyggelig innvandrerdame som trenger en samtalepartner for å bli bedre i norsk. Jeg fikk anbefalt vaskedamen av en venninne og ringte og tok en lang prat med henne, og hun forstod situasjonen så hun gikk med på å late som at hun bare er der for å øve på norsken sin, og at de vasker bare for å ha noe å gjøre mens de prater sammen. Hun er helt fantastisk, hun vasker og prater med mamma, mens mamma surrer rundt med en klut og vasker litt hist og her mens hun skravler i vei. For oss var dette en supergod løsning for mamma skjønner ikke (eller vil ikke skjønne) at hun faktisk er der for å vaske. Og så er hun bare helt nydelig som er så søt og holder mamma med selskap et par timer. 

Anonymkode: eaa2e...49b

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Denne er vrien. Tenker kanskje hun nesten må komme på selv at det ikke går lengre? At dere gjør ting i skjul forlenger egentlig bare «pinen». Hva sier hun selv ift hva hun orker? Hva hun ikke rekker/kan selv? Er hun ellers oppegående?

Det er mer som at vi ikke spør om å gjøre noe, men gjør det også ser hun det underveis eller etterpå. Hun ser dårlig og har ikke så høy standar, så tror ikke hun tenker at hun ikke får til alt selv dessverre. 

De beste løsningene er jo så klart:

1) flytte til noe mindre (borettslag uten vedlikehold annet enn det som er inne i leiligheten). Billigere er det også.

2) kvitte seg med dyra - hvor gamle er de?

3) få bort gulvtepper. Dette er fallulykke nr 1 for mange gamle, så de er noe herk. Selv om man er sprek som gammel kan det fort ødelegges av et knust bekken eller at man slår hodet i et bord eller gulvet.

4) rydde til enklere stil inne - nips, småmøbler osv må ut, evt skaff skap og bokhyller med glass dører så det ikke blir så støvete og overflater som skal rengjøres blir enklere og flatere?

5) hjelp utenfra - men det er jo dyrt. Tror ikke robotstøvsuger har noe for seg mer alt for mye møbler og nips og tepper. 

Hva sier hun til slike forslag? Hva opplever hun som det største hinderet for å flytte eller gjøre om på ting? Kan dere hjelpe med å vise hvordan det skal bli, hjelpe henne med å gå på visning osv? Hvis hun er oppegående må hun nesten få lov til å bestemme selv, og hun må nok møte en eller annen form for grense for at det skal skje noe.

Anonymkode: 1a59f...fb7

1) Dessverre ikke aktuelt, hun skulle helst bodd i et enda eldre hus…

2) Heller ikke aktuelt, dvs hunden flytter til noen i familien den dagen hun ikke får gått de turene den trenger, men hunden er gammel så det er ikke noe problem i ennå. Kattene er det mye selskap i, og de er flinke til å ta mus i område så om hun kvitter seg med de er fordi hun må på sykehjem. 

3) Jeg kan prøve å få henne til å vurdere det, men når det er så gulvkaldt vinterstid blir det nok neppe nå med 15 minusgrader ute. 

4) Dette tipset tror jeg er mest aktuelt, skal prøve å få gjort litt for hver gang og kanskje jeg får med noe flere og får sortert enda mer. Tenker vitrineskap uten den «benken» kan være aktuelt, skal følge litt med på finn. 

5) Jeg tror ikke vi kommer til å leie inn noen, men kanskje hun kan akseptere at vi hjelper henne enda mer.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sjekk hva kommunen kan bidra med.

De har ofte et tilbud om middagsbestilling fra sentralkjøkkenet. Her bestiller min bestemor middag for en uke av gangen, fra en meny der de kan velge mellom et antall retter. Maten blir levert en gang i uken og er klar til oppvarming.

Jeg skal sjekke det ut! Det er nok ikke det store problemet ennå, men kan hende hun hadde likt å fått det et par ganger i uka feks

Sitat

Det er også mulig hun kan få bistand til vasking.

Jeg skal sjekke ut, men vil tippe hun har for god helse… Det er støv og møkk, men på ingen måte helseskadelig. 

Sitat

Har hun alt på en flate? Altså soverom, bad, vaskemaskin, kjøkken og stue? Om ikke ville jeg sett på muligheten for å få dette til. Vi fikk flyttet vaskemaskinen til mine besteforeldre fra kjelleren - det lettet klesvasken.

I teorien har hun mulighet til det, men det som egentlig er tiltenkt soverom har et stort piano som ikke er så enkelt å flytte… Hun oppbevarer mye mat nede, og man får ikke flyttet alt opp, så å få absolutt alt på en flate er dessverre ikke mulig. 

Sitat

Og ville ikke avskrevet robotstøvsugeren helt- vår går fint på tepper. Så lenge det ikke ligger masse småting på gulvet bør den klare å manøvrere rundt småmøbler også.

Anonymkode: 8e56f...3de

Det tviler jeg ikke på, vi har robotstøvsuger hjemme selv. Men tingen er at støvet og hårene havner der robotstøvsugeren ikke kommer til…

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min mors hjem er akkurat likedan, og hun er kjempesta og nekter å innse at hun ser dårlig og dermed ikke ser hvor støvete det er hjemme hos henne. Vi klarte å overtale henne til å hjelpe en hyggelig innvandrerdame som trenger en samtalepartner for å bli bedre i norsk. Jeg fikk anbefalt vaskedamen av en venninne og ringte og tok en lang prat med henne, og hun forstod situasjonen så hun gikk med på å late som at hun bare er der for å øve på norsken sin, og at de vasker bare for å ha noe å gjøre mens de prater sammen. Hun er helt fantastisk, hun vasker og prater med mamma, mens mamma surrer rundt med en klut og vasker litt hist og her mens hun skravler i vei. For oss var dette en supergod løsning for mamma skjønner ikke (eller vil ikke skjønne) at hun faktisk er der for å vaske. Og så er hun bare helt nydelig som er så søt og holder mamma med selskap et par timer. 

For en fin ting! Dessverre hører hun veldig dårlig, så jeg tror ikke det funker for henne. 

Tusen takk for alle tips!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 21.46):

Hei! 
Vi merker at husarbeid stadig blir vanskeligere for en eldre dame i familien, hun har en hund og to katter, så hår blir det. Hun er av den eldre typen som har MYE ting og det er fullt overalt. Tviler på at vi får henne til å kvitte seg med så mye, men noe går ut en gang i blant. Mye bøker og nips, og veldig mye som står fremme. Hun har et stort hus, men det er rimelig fullt mange steder. Hun er også av typen som gjør det meste selv av matlaging og sånt, og liker egentlig best den gammeldagse måten å leve på. Huset er gammel og det er derfor gulvtepper over alt ettersom det er gulvkaldt der, så robotstøvsuger funker ikke.

Noen som har tips som kan forenkle husarbeid og rengjøring for henne? 

Vil hun ha det forandret da? For mange eldre er tingene de har samla gjennom et helt liv, viktige å ha rundt seg. Og det holder ikke at andre syns hun har tungvint hus og mye ting, hun må ville ha forandring sjøl. 

Anonymkode: e1a3c...5f7

• Liker 2
Skrevet

Swiffer / mopp med sånne tørre engangs kluter som fanger opp støv.

Mye lettere å håndtere enn støvsuger, og dere kan bytte klutene når dere er innom.

En i hvert rom hvor det er størst behov, så slipper hun å flytte dem og kan ta et sveip når hun kommer på det.

Fungerer veldig bra på dyrehår og støv, selv om det ikke blir rent. Om dere tar er sveip med våte kluter innimellom så er det enkelt å holde ting sånn noenlunde.

Anonymkode: 4b80f...d3d

Skrevet

Lei inn rengjøringshjelp en gang i uka. Støvtørking, kjøkkenrengjøring, støvsuging. Kanskje hun får hjelp av kommunen, med hjemmehjelp en gang i blant? Ellers er det mulig å leie seg hjelp selv, dersom hun har råd til det. Rengjøringshjelpen vil nok koste litt, da det tar lang tid å tørke støv når man må flytte på haugevis av nips og ting for å komme til først, og så sette det tilbake igjen.

Anonymkode: 22609...9b0

Skrevet

Søk praksis bistand hos komunnen.

Anonymkode: 2099f...b02

Skrevet

Det spørs jo helt deres relasjon, og om dere kan snakke åpent sammen. Men jeg ville prøvd å snakke med henne om det var ei jeg sto nær. 

Noen eldre ønsker jo egentlig å flytte, de bare klarer ikke tanken på selve prosessen. Så en samtale om hvorvidt hun synes huset er blitt for stort og at dere er behjelpelige med alt når hun en gang ønsker å flytte, kan være et skritt i riktig retning. 

Andre ønsker ikke å flytte. Og det er jo forståelig, da en flytting jo er et skritt nærmere det uunngåelige som venter... og da bør man kanskje snakke om med henne litt om renhold - føler hun at det  går fint, eller om det er vanskelig. Og i så fall hva som kan gjøres for å lette byrden. 

Er dama fornøyd med hus og hygiene, så tenker jeg at støv og hundehår egentlig ikke er noe problem. 

Min mormor solgte huset da hun var 75  og flyttet i leilighet. Og hun snakket resten av livet om hvor glad hun var at hun gjorde det da, og ikke ventet til det ble for seint. Hun hadde mange venninner som hadde huset til langt opp i 80åra, og brått ble det for seint - og neste skritt ble sykehjem.

Det er en stor påkjenning å flytte. Og det kan jo være at deres gamle dame rett og slett har ventet for lenge, og nå er for gammel og sliten til å flytte på seg. Og at hun nå blir værende noen år til sykehjem er neste stasjon. 

Anonymkode: 6ff50...5af

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vil hun ha det forandret da? For mange eldre er tingene de har samla gjennom et helt liv, viktige å ha rundt seg. Og det holder ikke at andre syns hun har tungvint hus og mye ting, hun må ville ha forandring sjøl. 

Anonymkode: e1a3c...5f7

Tja, jeg tror egentlig at hun synes at det er kjedelig å organisere og planlegge. Også er hun litt sta og vil ikke være til bry.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Swiffer / mopp med sånne tørre engangs kluter som fanger opp støv.

Mye lettere å håndtere enn støvsuger, og dere kan bytte klutene når dere er innom.

En i hvert rom hvor det er størst behov, så slipper hun å flytte dem og kan ta et sveip når hun kommer på det.

Fungerer veldig bra på dyrehår og støv, selv om det ikke blir rent. Om dere tar er sveip med våte kluter innimellom så er det enkelt å holde ting sånn noenlunde.

Anonymkode: 4b80f...d3d

Takk for tips! Skal sjekke det ut!

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lei inn rengjøringshjelp en gang i uka. Støvtørking, kjøkkenrengjøring, støvsuging. Kanskje hun får hjelp av kommunen, med hjemmehjelp en gang i blant? Ellers er det mulig å leie seg hjelp selv, dersom hun har råd til det. Rengjøringshjelpen vil nok koste litt, da det tar lang tid å tørke støv når man må flytte på haugevis av nips og ting for å komme til først, og så sette det tilbake igjen.

Anonymkode: 22609...9b0

Hun har nok ikke råd til å leie noen, og jeg tror ikke hun ser at vaskingen ikke er så bra som hun tror😅

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal sjekke det ut!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det spørs jo helt deres relasjon, og om dere kan snakke åpent sammen. Men jeg ville prøvd å snakke med henne om det var ei jeg sto nær. 

Noen eldre ønsker jo egentlig å flytte, de bare klarer ikke tanken på selve prosessen. Så en samtale om hvorvidt hun synes huset er blitt for stort og at dere er behjelpelige med alt når hun en gang ønsker å flytte, kan være et skritt i riktig retning. 

Hun vil nok ikke flytte uansett. I praksis vil hun ikke få plass i noe mindre heller. Da må hun ut på leiemarkedet også, nå leier hun billig hos en i familien. 

Andre ønsker ikke å flytte. Og det er jo forståelig, da en flytting jo er et skritt nærmere det uunngåelige som venter... og da bør man kanskje snakke om med henne litt om renhold - føler hun at det  går fint, eller om det er vanskelig. Og i så fall hva som kan gjøres for å lette byrden. 

Er dama fornøyd med hus og hygiene, så tenker jeg at støv og hundehår egentlig ikke er noe problem. 

Min mormor solgte huset da hun var 75  og flyttet i leilighet. Og hun snakket resten av livet om hvor glad hun var at hun gjorde det da, og ikke ventet til det ble for seint. Hun hadde mange venninner som hadde huset til langt opp i 80åra, og brått ble det for seint - og neste skritt ble sykehjem.

Det er en stor påkjenning å flytte. Og det kan jo være at deres gamle dame rett og slett har ventet for lenge, og nå er for gammel og sliten til å flytte på seg. Og at hun nå blir værende noen år til sykehjem er neste stasjon. 

Anonymkode: 6ff50...5af

Jeg ville ikke utstype for mye, men er vel 99% sikker på at flytting er uaktuelt…

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hjemmehjelpen skal ikke løfte eller flytte på ting, så da må huset tømmes for nips, potteplanter, småmøbler og annet som står i veien. De vasker kun midt på gulvet, og ikke under eller bak sofa. I tillegg kommer de en gang i måneden, og de lan reservere seg mot å gå inn i hjem hvor det bor dyr eller hvor det røykes. Så det er lite hjelp å få fra kommunen til rengjøring, og så er det overraskende dyrt. Det beste er å gjøre det selv eller betale noen privat.

• Liker 3
Skrevet

Har hun sånn liten håndstøvsuger? Jeg syns selv det er helt gull å ha en slik til å få bort støv, smuler osv, uten å møtte dra frem enten en diger støvsuger eller vaskeklut og bøtte. 

Anonymkode: 0b7ec...5d0

Skrevet

Her i trheim får ihvertfall eldre husvask hver 3. uke mot betaling. Det er uansett billigere enn privat. Min mormor hadde dette og var minstepensjonist.

Hjemmesykepleie kan også bidra med handling, matlaging osv. 

Utover det kan dere i familien komme innom én gang i måneden foe litt støvsuging om robotstøvsuger er uaktuelt? Dersom dere er flere som kab besøke henne, vil det jo kanskje bli snakk om støvsuging 3-4 ganger i året på hver av dere.

Anonymkode: c5de7...602

Skrevet

Robotstøvsuger!

Men har hun helse til å ta ordentlig vare på hunden og kattene? Kattene er gjerne enkelte hvis de kan gå ut/inn selv. Men hunden trenger jo mosjon. Klarer man ikke godt nok husarbeid hvordan klarer man å ta bare på hund? 

Ellers er det mulig å betale for privat rengjøring. Eventuelt via kommunalt tilbud hvis hun fyller kriteriene for det.

Er dere i nærme familie bør dere kunne ta en samtale om hun trenger alt. Hun som avgjør. Men vær på tilbudssiden. Dere kan hjelpe å rydde ut hvis det er behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...