AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #1 Del Skrevet 24. desember 2021 Jeg tenkte på det da jeg så en fugl som fløy igjennom snøværet i dag, det så ut som om den lekte seg og hadde det moro blant snøfnuggene høyt oppe, etterhvert la den retningen mot byen -og da kom plutselig tanken; tenker fuglen "nå skal jeg ta meg en tur over byen!"? Og så gikk tankene videre -vi hører fuglene synge og snakke, men vi vet jo ikke noe særlig om hva de sier. Vi hører forskjell på lokkerop og fare, og litt til, men kan ikke tyde samtalene. Verden har forandret seg veldig mye over historien, og menneskets språkutvikling også. Og da satt jeg plutselig der for meg selv og tenkte, hmm, jeg lurer på om dyrene og fuglene også har forandret språket sitt? Har de "ord" for biler, trafikklys og neonskilt? Har fugler på landet et annet språk enn den samme type fugl i byen? Vi får vel aldri vite, men tanken var litt spennende Anonymkode: 4414a...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #2 Del Skrevet 24. desember 2021 Tvilsomt at de har «ord» for det vi har ord for, men de varsler vel ting de er opptatt av. Som fare f.eks. Artsfrender har nok samme «språk». Anonymkode: 5dfcf...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #3 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenkte på det da jeg så en fugl som fløy igjennom snøværet i dag, det så ut som om den lekte seg og hadde det moro blant snøfnuggene høyt oppe, etterhvert la den retningen mot byen -og da kom plutselig tanken; tenker fuglen "nå skal jeg ta meg en tur over byen!"? Og så gikk tankene videre -vi hører fuglene synge og snakke, men vi vet jo ikke noe særlig om hva de sier. Vi hører forskjell på lokkerop og fare, og litt til, men kan ikke tyde samtalene. Verden har forandret seg veldig mye over historien, og menneskets språkutvikling også. Og da satt jeg plutselig der for meg selv og tenkte, hmm, jeg lurer på om dyrene og fuglene også har forandret språket sitt? Har de "ord" for biler, trafikklys og neonskilt? Har fugler på landet et annet språk enn den samme type fugl i byen? Vi får vel aldri vite, men tanken var litt spennende Anonymkode: 4414a...674 Jeg er så lei av folk som alltid skal menneskiggjøre dyr.....dyr har lyder ,ikke språk.Lydene kommer instinktivt,de snakker ikke med hverandre. Dyrene utvikler seg nok,så får vi tro de utvikler seg riktige veien slik at de ikke blir dummere og dummere,som mange mennesker blir. Anonymkode: fa39e...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #4 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tvilsomt at de har «ord» for det vi har ord for, men de varsler vel ting de er opptatt av. Som fare f.eks. Artsfrender har nok samme «språk». Anonymkode: 5dfcf...297 Det er jo det vi ikke vet da, vi vet veldig lite om hva de egentlig sier. Og tenk deg fugler som holder til laaangt ut på landet og ikke reiser langt, tipper de snakker litt annerledes enn de som "bor" i byen jeg! Anonymkode: 4414a...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #5 Del Skrevet 24. desember 2021 Ja. Fuglesangen har endret seg rundt og i byene. Grunnet mere larm og bråk,så kompenserer de med sin kommunikasjon seg imellom i et annet toneleie enn for 40 år siden. ( for å trenge gjennom) Anonymkode: 315b1...7ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #6 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er så lei av folk som alltid skal menneskiggjøre dyr.....dyr har lyder ,ikke språk.Lydene kommer instinktivt,de snakker ikke med hverandre. Dyrene utvikler seg nok,så får vi tro de utvikler seg riktige veien slik at de ikke blir dummere og dummere,som mange mennesker blir. Anonymkode: fa39e...7d6 Jada, og vårt språk er også lyder -også lagde viskriftspråket etterhvert. Og jo da, mange dyr snakker selvsagt med hverandre, og til og med oss! https://www.aftenposten.no/kultur/i/Wbx8KQ/kunstig-intelligens-kan-hjelpe-oss-aa-snakke-med-dyr Anonymkode: 4414a...674 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #7 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Verden har forandret seg veldig mye over historien, og menneskets språkutvikling også. Og da satt jeg plutselig der for meg selv og tenkte, hmm, jeg lurer på om dyrene og fuglene også har forandret språket sitt? Anonymkode: 4414a...674 Selvsagt. I riktig gamle dager så snakket fuglene dinosaurisk. Anonymkode: 0933b...4e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #8 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja. Fuglesangen har endret seg rundt og i byene. Grunnet mere larm og bråk,så kompenserer de med sin kommunikasjon seg imellom i et annet toneleie enn for 40 år siden. ( for å trenge gjennom) Anonymkode: 315b1...7ab Ja, sant! I hvertfall toneleiet liksom, jeg tror det er mer som har forandret seg også jeg da, men det bli spennende å se om forskerne oppdager det mer og mer etterhvert. Anonymkode: 4414a...674 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #9 Del Skrevet 24. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvsagt. I riktig gamle dager så snakket fuglene dinosaurisk. Anonymkode: 0933b...4e6 Haha 😄 Anonymkode: 4414a...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #10 Del Skrevet 24. desember 2021 https://www.abcnyheter.no/sedenne/v/195463199/imponerende-og-trist-imiterer-lyden-av-sagen-som-river-hjemmet-hans Har også lest om andre fugler som lager menneskeskapte lyder. Anonymkode: 362b3...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #11 Del Skrevet 24. desember 2021 Fulle finker synger falskt Alkohol påvirker evnen til å kommunisere. Det gjelder også for sebrafinker, som blir dårligere til å lære sangene hvis de drikker alkohol i oppveksten. https://forskning.no/dyreverden/fulle-finker-synger-falskt/662884 Anonymkode: 362b3...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 27. desember 2021 #12 Del Skrevet 27. desember 2021 Selvfølgelig kommuniserer dyr, om man kaller det «språk» er vel forsåvidt uvesentlig. Og ja selvfølgelig forandrer kommunikasjonen deres seg etterhvert, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 27. desember 2021 #13 Del Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 24.12.2021 den 16.01): Jeg tenkte på det da jeg så en fugl som fløy igjennom snøværet i dag, det så ut som om den lekte seg og hadde det moro blant snøfnuggene høyt oppe, etterhvert la den retningen mot byen -og da kom plutselig tanken; tenker fuglen "nå skal jeg ta meg en tur over byen!"? Og så gikk tankene videre -vi hører fuglene synge og snakke, men vi vet jo ikke noe særlig om hva de sier. Vi hører forskjell på lokkerop og fare, og litt til, men kan ikke tyde samtalene. Verden har forandret seg veldig mye over historien, og menneskets språkutvikling også. Og da satt jeg plutselig der for meg selv og tenkte, hmm, jeg lurer på om dyrene og fuglene også har forandret språket sitt? Har de "ord" for biler, trafikklys og neonskilt? Har fugler på landet et annet språk enn den samme type fugl i byen? Vi får vel aldri vite, men tanken var litt spennende Anonymkode: 4414a...674 Ja dyrespråk er selvsagt også en del av evolusjonen. De dyrere som kommuniserer best spiser bedre og gjør hverandre oppmerksomme på fare, derfor overlever disse og får flere unger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #14 Del Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 24.12.2021 den 16.14): Jeg er så lei av folk som alltid skal menneskiggjøre dyr.....dyr har lyder ,ikke språk.Lydene kommer instinktivt,de snakker ikke med hverandre. Dyrene utvikler seg nok,så får vi tro de utvikler seg riktige veien slik at de ikke blir dummere og dummere,som mange mennesker blir. Anonymkode: fa39e...7d6 Hah! Stakkars deg. Google litt om kråker du så vil du forstå at dyr har språk. De informerer og varsler hverandre. Spekkhoggere kommuniserer og lærer de yngre jakt teknikker osv. Det menes også at de informerer hverandre om hvordan ting skal håndteres før de ankommer stedet der hvor disse "tingene" er. Har du hatt, papegøye, hund, katt så vil du også ha erfart at dyret prøver å kommunisere med deg. De prøver å bli forstått. Anonymkode: 43c38...7b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 27. desember 2021 #15 Del Skrevet 27. desember 2021 Flere dyrearter har egne «dialekter» innen samme art. Og så har vi hunder som Bunny da, en sheepadoodle som har blitt så flink i menneskespråk at hun har begynt å stille eksistensielle spørsmål 🤯 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hah! Stakkars deg. Google litt om kråker du så vil du forstå at dyr har språk. De informerer og varsler hverandre. Spekkhoggere kommuniserer og lærer de yngre jakt teknikker osv. Det menes også at de informerer hverandre om hvordan ting skal håndteres før de ankommer stedet der hvor disse "tingene" er. Har du hatt, papegøye, hund, katt så vil du også ha erfart at dyret prøver å kommunisere med deg. De prøver å bli forstått. Anonymkode: 43c38...7b8 Spekkhoggere har ulike dialekter tror jeg! Iallefall har de ulike gruppene egne unike jakteknikker som de lærer ungene. Delfiner har egennavn på hverandre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #16 Del Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hah! Stakkars deg. Google litt om kråker du så vil du forstå at dyr har språk. De informerer og varsler hverandre. Spekkhoggere kommuniserer og lærer de yngre jakt teknikker osv. Det menes også at de informerer hverandre om hvordan ting skal håndteres før de ankommer stedet der hvor disse "tingene" er. Har du hatt, papegøye, hund, katt så vil du også ha erfart at dyret prøver å kommunisere med deg. De prøver å bli forstått. Du må jo være temmelig kort hvis du tror at dyr ikke prater med hverandre... Anonymkode: 43c38...7b8 Anonymkode: 43c38...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #17 Del Skrevet 27. desember 2021 Frøkensina skrev (Akkurat nå): Flere dyrearter har egne «dialekter» innen samme art. Og så har vi hunder som Bunny da, en sheepadoodle som har blitt så flink i menneskespråk at hun har begynt å stille eksistensielle spørsmål 🤯 Spekkhoggere har ulike dialekter tror jeg! Iallefall har de ulike gruppene egne unike jakteknikker som de lærer ungene. Delfiner har egennavn på hverandre. Ja, det har jeg også hørt/sett. Det er nok i samme dokumentaren der de mente at de forstår hverandre og at de informerer hverandre om hvilke jakteknikker som er egnet til hvilket jaktområde. Anonymkode: 43c38...7b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 27. desember 2021 #18 Del Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det har jeg også hørt/sett. Det er nok i samme dokumentaren der de mente at de forstår hverandre og at de informerer hverandre om hvilke jakteknikker som er egnet til hvilket jaktområde. Anonymkode: 43c38...7b8 Ja det var det nok, det var veldig interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 28. desember 2021 #19 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hah! Stakkars deg. Google litt om kråker du så vil du forstå at dyr har språk. De informerer og varsler hverandre. Spekkhoggere kommuniserer og lærer de yngre jakt teknikker osv. Det menes også at de informerer hverandre om hvordan ting skal håndteres før de ankommer stedet der hvor disse "tingene" er. Har du hatt, papegøye, hund, katt så vil du også ha erfart at dyret prøver å kommunisere med deg. De prøver å bli forstått. Anonymkode: 43c38...7b8 Jepp! Kommuniserer daglig med en gammel katt i nabolaget, de forskjellige mjauene han lager betyr forskjellige ting (i et Praktisk Info program snakket de litt om dette): om han har set bra eller er lei seg f.eks., om han vil inn eller bare har opplevd noe spennende. Hunder har jo etter beste evne lært seg menneskelige ansiktsuttrykk 😁 Og JA til det med kråker, de prater masse med hverandre, og jeg har sett flere ganger når kråker befinner seg sammen med sine arge konkurrenter måkene (som jo er større og sterkere) at hvis kråkene er flere begynner de å prate sammen, og så litt etter går de sammen og jager måkene... Kråker er også gode til å imitere lyder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 28. desember 2021 #20 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, det har jeg også hørt/sett. Det er nok i samme dokumentaren der de mente at de forstår hverandre og at de informerer hverandre om hvilke jakteknikker som er egnet til hvilket jaktområde. Anonymkode: 43c38...7b8 Det er en grunn til at mange forskere mener at den ekstremt skremmende fortidshaien Megalodon døde ut pga. spekkhoggere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå