Gå til innhold

Begynnende spontanabort. Hvordan forløp din spontanabort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt en misses abortion (MA) for noen år siden. Da opphørte plutselig graviditetssymptomene som kvalme, tretthet, ømfintlighet for lukt osv over natta. Ultralyd viste fosterdød helt sammenfallende med dato for symptomfall. Har også hatt en spontanabort for flere år siden. Den begynte med rød blødning som raskt tok seg opp.  

Nå er jeg gravid igjen, bare stakkarslige 4,5 uker på vei. Men etter to barn og to tidligere mislykkede svangerskap, kjenner jeg lusa (eller musa…) på gangen. Plutselig da jeg våknet i dag var uggenheten og den allerede etablerte manglende lysten på kaffe og sjokolade borte. På toalettet kom det blod på papiret. Litt friskt, litt brunlig. Det varte fem timer men fylte ikke et bind en gang. Det murret som om mensen kommer hvert øyeblikk. Så stoppet det. Ikke noe mere blod eller brunlig utfold siden kl 15. Svangerskapssymptomene er imidlertid helt borte. Vet det er tidlig, og at mange ikke kjenner noe før uke 6 osv. Det minner dog vel mye om opplevelsen av å ha mistet tidligere. Som om man kjenner at hcg ikke stiger mer, selv om fosteret enda ikke er støtt ut. Er dermed rimelig sikker på at dette er en begynnende spontanabort som vil ta seg opp. Håper inderlig jeg slipper en ny MA, det var lite kjekt. 

Er IKKE på jakt etter trøst og solskinnshistorier. Overlever tingenes tilstand og lurer rett og slett bare på om andre har erfaring med at en spontanabort begynner med spotting i dagene før selve utstøtingen? Hvor lang tid tok der fra første blødning til selve aborten var fullført? 

Anonymkode: 463e9...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var 7+3. Synes hcg steg sakte på urintestene. Oppdaget blødning og gammelt blod etter sex kl 19 mandag. Hadde ikke hatt noe blod før det. Fortsatte å blø litt men lite resten av dagen. Oppdaget da at jeg ikke hadde kjent på noen av graviditetssymptomene på 1-2 dager med unntak av murring i ryggen. Tirsdag ble murringen verre og jeg blødde mer, både ferskt og gammalt blod med klumper. Var hos legen, tok blodprøver og senere den kvelden økte ryggsmertene og blødningen og så kom fosteret, morkaka og alt annet. Murringen roet seg veldig etter at det var kommet ut og blødningen avtok. Historien din høres dessverre ganske lik ut min, selv om jeg var litt lengre på vei. 

Anonymkode: ed5cd...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med brunlig utflod/spotting som varte en dag eller to. Deretter kom det for fullt. Var som en vanlig mensen, litt kraftigere. Blødde i 1 uke så var alt borte, fikk det bekreftet av gyn. Var ca 5 uker på vei

Anonymkode: d55d5...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket puppene ble litt mindre øm.  Var på wc på morgenen og oppdaget frisk blod på papiret. Blødde en uke. Var omtrent som mensen. Ikke vondt. Ikke særlig med koagler (om jeg ikke hadde vist jeg var gravid, hadde jeg tenkt det var mensen). Var i uke 5.

Anonymkode: 37569...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min SA forløp dessverre ganske likt som det du beskriver:( Jeg våknet opp en dag (var vel bare 4+5 uker på vei) og da følte jeg at symptomene mine , som ømme pupper, var borte. Senere utpå dagen fikk jeg en brunlig rennende blødning/utflod da jeg satt i sofaen. Ikke spesielt mye eller lenge, men jeg forstod likevel hva som var på ferde. Senere samme kveld (eller kan det ha vært dagen etter?) startet den ordentlig blødningen og da var det absolutt null tvil.

Håper det går bra for deg❤️ 

Anonymkode: ba7af...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Her er blødningen helt stoppet siden i går. Ingen symptomer på svangerskap. Kjennes øm ut i skjeden (høres sært ut, men føles sånn) og opplever nedpress. Må være sånn livmorfremfall oppleves, tenker jeg 🙈 Teststreken på RFSU var noen nyanser mørkere enn i går, men det kan være tilfeldig. Eller at hcg ikke snur skikkelig før alt er ute. Akkurat nå ønsker jeg bare at det skal gå kjapt hvis det først skal være SA (eller kjemisk heter det vel så tidlig). Ser med gru pågå gå i limbo i to uker, uten blødninger og uten symptomer og så bekrefte på tidlig ul at det ikke er hjerteaksjon og så av gårde til sykehuset for narkose og utskraping som sist MA. Alle de ukene. Ed limbo og venting den gang var verre enn å miste tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har hatt en misses abortion (MA) for noen år siden. Da opphørte plutselig graviditetssymptomene som kvalme, tretthet, ømfintlighet for lukt osv over natta. Ultralyd viste fosterdød helt sammenfallende med dato for symptomfall. Har også hatt en spontanabort for flere år siden. Den begynte med rød blødning som raskt tok seg opp.  

Nå er jeg gravid igjen, bare stakkarslige 4,5 uker på vei. Men etter to barn og to tidligere mislykkede svangerskap, kjenner jeg lusa (eller musa…) på gangen. Plutselig da jeg våknet i dag var uggenheten og den allerede etablerte manglende lysten på kaffe og sjokolade borte. På toalettet kom det blod på papiret. Litt friskt, litt brunlig. Det varte fem timer men fylte ikke et bind en gang. Det murret som om mensen kommer hvert øyeblikk. Så stoppet det. Ikke noe mere blod eller brunlig utfold siden kl 15. Svangerskapssymptomene er imidlertid helt borte. Vet det er tidlig, og at mange ikke kjenner noe før uke 6 osv. Det minner dog vel mye om opplevelsen av å ha mistet tidligere. Som om man kjenner at hcg ikke stiger mer, selv om fosteret enda ikke er støtt ut. Er dermed rimelig sikker på at dette er en begynnende spontanabort som vil ta seg opp. Håper inderlig jeg slipper en ny MA, det var lite kjekt. 

Er IKKE på jakt etter trøst og solskinnshistorier. Overlever tingenes tilstand og lurer rett og slett bare på om andre har erfaring med at en spontanabort begynner med spotting i dagene før selve utstøtingen? Hvor lang tid tok der fra første blødning til selve aborten var fullført? 

Så det er ca. 3 dager forsinket mens? Hadde du ikke testet, så hadde du ikke merket du var gravid. Mange mister i uke 4-5 uten å vite det. Blødningen bare kommer noen dager forsinket.

Anonymkode: 1a2d2...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så det er ca. 3 dager forsinket mens? Hadde du ikke testet, så hadde du ikke merket du var gravid. Mange mister i uke 4-5 uten å vite det. Blødningen bare kommer noen dager forsinket.

Anonymkode: 1a2d2...e76

Stemmer det. Bare at jeg testa for en uke siden og vet utmerket godt at jeg er gravid. Har ei heller fått mens enda. Bare denne blødningen i går, så stoppa det. Ser for meg at det er et vanlig forløp for tidlige svangerskapsavbrudd. Derfor jeg spurte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet plutselig gravidsymptomene i uke 6, puppene gikk tilbake til normal størrelse, hadde bittelitt rosa på dopapiret. Var på UL, hvor legen bekreftet Det,  tom fostersekk. Fikk piller så jeg kunne få det ut hjemme. 

neste MA hadde jeg gravidsymptomene hele veien egentlig, men fikk svak positiv test samme dag som mensen skulle komme, begynte å blø senere på kvelden. 

den siste gangen var det likt som med den forrige, men mensen ble forsinket med 1,5 uker. Blødde ikke før 1,5 uke etter mensen, men testen gikk fra svak positiv til negativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet i uke 8. Startet med brun utflod. Så ble det rosa utflod. Gikk deretter over i mer og mer blod, klumper og til slutt kom smertene og krampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen 🙂 Her er det fremdeles helt blødningsstopp og ingen tester som har blitt svakere på teststreken. Tvert imot. HCG kan imidlertid øke, bare ikke tilfredsstillende nok, ved mislykket svangerskap som enda ikke er støtt ut. Ingen ømme pupper. Litt kvalm i går igjen mens det i dag atter er som blåst for solen. Noen merkelige dager i uvisse. Veldig klar over at et så tidlig svangerskapsavbrudd er lite å sutre over. Men det er likevel rart å ikke ane om det kommer et barn med termin 1. september eller ikke. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...