Gå til innhold

Hvorfor feirer alle dere som ikke er kristne, jul? Det er en kristen høytid.​🤔 ​

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du tar fremdeles feil :)

Anonymkode: 18635...41c

Nå er det vel ingenting som egentlig er helt rett siden alt blir feil når det hele er grunnfestet på en tankefeil? Jesus ble (etter all tilgjengelig dokumentert informasjon) sannsynligvis født på senhøsten - ikke i desember. AT "noen" fant det praktisk å feire det samtidig som en rekke andre markeringer er vel ikke feil - merkelig ja - men ikke direkte feil? En annen følgefeil er da at vi kaller det St.Hans etter døperen Johannes som ble født (ifølge Bibelen) et halt år før Jesus - men som da igjen ikke ble født 24.juni men heller en gang på tidlig vår? Eller skal vi trekke inn Horus i diskusjonen og hvorvidt mytene og historiene om han har "fargelagt" hvordan Jesus markeres? 

Tenker det greieste er å godta at jul er en koselig tid - og så får det være opp til enhver hva man ønsker å feire, spise eller synge ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Premisset i spørsmålet er jo feil, du spør hvorfor vi feirer jul som er en hedensk(og alle andre kulturer egentlig, man feirer jo solsnu, det har jo noe å si i naturen). Hvis du skal stille det spørsmålet må du jo spørre hvorfor vi feirer Kristus messe når vi ikke er kristne, og da er jo svaret at det gjør vi ikke....

Neste spørsmål er vel hvorfor vi pynter med engler når vi ikke tror på dem, så da vil jeg gjerne spørre hvorfor alle kristne pynter med nisser?

Anonymkode: f7543...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feirer på grunn av at midt på vinteren er det fint å få litt pause fra hverdagen, ha litt god mat og drikke.  Tror det er sundt for kropp og sjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 10.02):

Jeg spør av ren nysgjerrighet, ingen vonde tanker bak spm mitt 😊

Anonymkode: 0a3c2...78c

fordi vi ikke er krisne og ingen vi kjenner gjør det,men jul feirer man, tenker det er mer tradsjon i verden at det er kristen

Anonymkode: 92ff1...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri feiret noen form for kristen jul. Annet enn evnt noen kristne julesanger som hører med, men som dog passer godt inn. 

Jeg feirer jul, fordi det samler familien. Norge har alt for få høytider å samles rundt. Så det kommer jeg til å beskytte så langt det lar seg gjøre. 

Vi spiser god mat, og pynter oss litt sammen. Godt å ha en fast ting som får alle hjem til minst en fast dag i året

Anonymkode: 57767...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...