Festlig Skrevet 23. desember 2021 #41 Del Skrevet 23. desember 2021 Eh nei … Fra gammelt av var julaften en feiring av vintersolverv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #42 Del Skrevet 23. desember 2021 Lucille skrev (20 minutter siden): tror dette med før-kristne tradisjoner er velkjent stoff for de fleste, men en del av dere som bruker dette argumentet overser jo fullstendig de 2000 årene imellom, der julen og dens tradisjoner rent faktisk endret sitt innhold til å bli en kristen høytid. I tillegg overser dere at den hedenske julen også var en religiøs feiring. Det er selvfølgelig riktig at julen er eldre enn kristendommen, men det er rimelig historieløst å hevde at julen ikke er en kristen høytid, og ganske tåpelig å hevde at man feirer den opprinnelige julen, med mindre dere driver og ofrer dyr og stenker blod på dere selv og interøret, da ? Det interessante spørsmålet idag er jo om sekulariseringen er i ferd med å endre julen til å bli helt livssynsnøytral. Jeg har flere muslimske kolleger og naboer som feirer jul, da de rett og slett ikke oppfatter det som en religiøs høytid, og det har de nok til felles med de aller fleste av oss. Idag koker det vel ned til at vi har behov for en midtvinters lysfest uansett hva slags innhold vi legger i den. Personlig synes jeg vi mister en dimensjon. Jeg elsker det mystiske og høytidelige i at 1. juledag er årets helligste dag, selv om jeg er agnostiker. Uansett, jeg synes det er en ærlig sak å si at man feirer jul fordi det er tradisjon, fordi det er koselig, fordi vi trenger litt lys midtvinters. Jeg synes på den andre siden at det er ganske respektløst overfor alle som står i en 2000 år lang tradisjon og feirer den religiøse høytiden julen er, å bare avfeie dem med at vikingene hadde midtvintersblot, så derfor er ikke julen en kristen høytid. Den er jo rent faktisk det, så jeg skjønner ikke helt hva dere vil frem til. Vi ofrer ikke dyr og sprer blod rundt, nei. Men det er nettopp det den røde fargen representerer! https://www.bitchute.com/video/3Nd13H6mohIi/ her er en god oppsummering av det meste som har med jul å gjøre. Den gamle julen altså, før kristendommen. Julen er opprinnelig skandinavisk. Anonymkode: 2ff4e...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #43 Del Skrevet 23. desember 2021 Lucille skrev (21 minutter siden): Personlig synes jeg vi mister en dimensjon. Jeg elsker det mystiske og høytidelige i at 1. juledag er årets helligste dag, selv om jeg er agnostiker. Hva er du agnostisk overfor? Agnostisisme betyr jo bare at du er usikker på noe, det sier ikke noe om hva du er usikker på, eller om du tror på en gud eller ikke. Jeg har aldri møtt en "agnostiker" som ikke har vist seg å egentlig være en agnostisk ateist, men synes at ordet "ateist" er litt for skummelt. Anonymkode: 18635...41c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #44 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg spør av ren nysgjerrighet, ingen vonde tanker bak spm mitt 😊 Anonymkode: 0a3c2...78c Det er en hyggelig tid med familie og det er en tradisjon. Vintersolverv ble feiret på denne tiden før kristendommen kom. Så feiring er ikke kristent, det kommer ann på hvordan man feirer den. Julenissen er vel egentlig ikke kristen Anonymkode: a2698...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balian d'Ibelin Skrevet 23. desember 2021 #45 Del Skrevet 23. desember 2021 Jeg feirer ikke jul, jeg feirer vintersolverv noen dager for sent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 23. desember 2021 #46 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi ofrer ikke dyr og sprer blod rundt, nei. Men det er nettopp det den røde fargen representerer! https://www.bitchute.com/video/3Nd13H6mohIi/ her er en god oppsummering av det meste som har med jul å gjøre. Den gamle julen altså, før kristendommen. Julen er opprinnelig skandinavisk. Anonymkode: 2ff4e...c09 ja, som jeg sa så er dette kjent stoff for de fleste, og det er ingen som benekter det eller har problemer med det. Jeg peker bare på at selv om dette er sant, så er det like sant at julen er en kristen høytid. De som hevder det driver med historieforfalsking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 23. desember 2021 #47 Del Skrevet 23. desember 2021 Lucille skrev (27 minutter siden): nei, det er sant. Upresist fra min side! men kristendommen er eldre i verden enn i Norge da! Ble feil i forhold til norske tradisjoner ( vikingenes blot fest osv) men kristendommens spede start i « verden» er definitivt over 2000 år siden ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #48 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg spør av ren nysgjerrighet, ingen vonde tanker bak spm mitt 😊 Anonymkode: 0a3c2...78c Jeg feirer ikke jul. Glad for det, slipper alt det gavestresset og penger spart.😍 Anonymkode: 03196...21c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #49 Del Skrevet 23. desember 2021 Det er som nevnt en hedensk skikk. For meg er det et avbrekk i en lang vinter og tid til å tilbringe tid med familien som jeg ikke ser så ofte (bor langt borte) Anonymkode: 7d301...62d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #50 Del Skrevet 23. desember 2021 Gruppepress. Jul er en sosial viruspest og et svigermordrevet kjøpehysteri som ikke engang pandemier, atomkrig, at månen krasjer i jorda og alle disse tre samtidig ville klart å stoppe. Anonymkode: 09e86...a67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #51 Del Skrevet 23. desember 2021 Jesus ble jo angivelig ikke født på julaften en gang. Feirer fordi det er tradisjon. Syns det er en hyggelig tradisjon i mørketiden, samles for å spise god mat og se igjen familie man kanskje ikke har sett på en stund. Anonymkode: d9348...5d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 23. desember 2021 #52 Del Skrevet 23. desember 2021 Tråden er ryddet for latterliggjøringer, diskriminerende ytringer og sitater av slettede innlegg. - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #53 Del Skrevet 23. desember 2021 Det er opprinnelig en førkristen høytid, ja. Da kristendommen kom til Norge, tok de kristne over høytiden så det skulle bli enklere å omvende nordmenn. Det finnes ingen kilder som forteller at Jesus ble født 24,desember. Datoen ble mest sannsynlig valgt fordi den skulle passe med den hedenske høytiden. Julefeiringa har altså vært en tradisjon her i Norge og andre land i mange, mange år, til og med før landet ble kristnet. Det er helt vanlig at vi fremdeles følger gamle tradisjoner. Det er en tradisjon som har fulgt oss i alle år. Helt sikkert fått litt mer blest rundt seg pga kristendommen, men for mange er det en tradisjon. Ikke at man feirer det fordi man er kristen. Anonymkode: bd1e5...b42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #54 Del Skrevet 23. desember 2021 Denne diskusjonen kommer opp hvert år og hvert år dras det frem at det ble feiret i Norge fra viktingtid av. Jeg tror det er ytterst få som feirer Jol med blot og det hele av de som skriver i slike tråder. Man feirer like lite Jol som man feirer Christmas (Kristmesse), men ens feiring er antagelig mer influert av sistnevnte. Anonymkode: fbe50...700 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #55 Del Skrevet 23. desember 2021 9 hours ago, Lucille said: tror dette med før-kristne tradisjoner er velkjent stoff for de fleste, men en del av dere som bruker dette argumentet overser jo fullstendig de 2000 årene imellom, der julen og dens tradisjoner rent faktisk endret sitt innhold til å bli en kristen høytid. I tillegg overser dere at den hedenske julen også var en religiøs feiring. Det er selvfølgelig riktig at julen er eldre enn kristendommen, men det er rimelig historieløst å hevde at julen ikke er en kristen høytid, og ganske tåpelig å hevde at man feirer den opprinnelige julen, med mindre dere driver og ofrer dyr og stenker blod på dere selv og interøret, da ? Det interessante spørsmålet idag er jo om sekulariseringen er i ferd med å endre julen til å bli helt livssynsnøytral. Jeg har flere muslimske kolleger og naboer som feirer jul, da de rett og slett ikke oppfatter det som en religiøs høytid, og det har de nok til felles med de aller fleste av oss. Idag koker det vel ned til at vi har behov for en midtvinters lysfest uansett hva slags innhold vi legger i den. Personlig synes jeg vi mister en dimensjon. Jeg elsker det mystiske og høytidelige i at 1. juledag er årets helligste dag, selv om jeg er agnostiker. Uansett, jeg synes det er en ærlig sak å si at man feirer jul fordi det er tradisjon, fordi det er koselig, fordi vi trenger litt lys midtvinters. Jeg synes på den andre siden at det er ganske respektløst overfor alle som står i en 2000 år lang tradisjon og feirer den religiøse høytiden julen er, å bare avfeie dem med at vikingene hadde midtvintersblot, så derfor er ikke julen en kristen høytid. Den er jo rent faktisk det, så jeg skjønner ikke helt hva dere vil frem til. Religion kan endre skikker og tradisjoner, ja. Det kan også endre et helt samfunn. Også forandrer religion seg også, som videre endrer skikker og tradisjoner. Jul var før en hedensk høytid, så ble den kristen, og nå er den for mange en ikke-religiøs høytid. Like naturlig det som at den endret seg fra hedensk til kristen tradisjon. Jeg tror nok dette er det riktige svaret for de fleste. Ikke at de feirer hedensk jólablot, som du sier. Vi feirer en høytid som har endret seg i takt med samfunnet, som alt annet. Og nå i år 2021 har vi såpass religionsfrihet, at det er helt ok å tilpasse en høytid eller feiring til noe som passer mer personlig for seg selv og sin familie. Anonymkode: bd1e5...b42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #56 Del Skrevet 23. desember 2021 For gavenes skyld selvsagt Anonymkode: c7870...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2021 #57 Del Skrevet 24. desember 2021 0pprinnelig var jo hele dette opplegget en hedensk høytid. Selve ordet JOL var jo selvfølgelig navnet på en eldgammel sol-feiring. Vintersolverv har jo blitt feiret så lenge øyet rekker bakover i vår historie. men i dagens moderne samfunn har dette dessverre utviklet seg til en ren shopping-festival. All denne fråtsingen i god mat, drikke og kjøpelyst ærer nordmenns hedenske bakgrunn LAAANGT mer enn den kristne Anonymkode: 8f839...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 25. desember 2021 #58 Del Skrevet 25. desember 2021 Er ikke kristen men feirer og hedrer Jesus. Karen er som meg bro. Han hadde Gud i seg. Jesus var syk kar. Han lekte ikke rundt. Hva skal man si om Jesus? Karen er tidenes største spirituelle legende og konge. Jeg har opplevd ting som bare de aller største har gått bortenfor. Jeg er 100% totalt Gud-realisert. Men Jesus var Gud’s sønn, ikke bokstavelig talt, men han fikk den tittelen av Gud selv, karen var... Spesiell. Det finnes ingen skapning høyere en Jesus og lignende mennesker. Ateister er mammuks bro lol. Mammuks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2021 #59 Del Skrevet 25. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 10.07): Det samme spørsmålet kommer hver jul. Det er opprinnelig en hedensk høytid. Les deg litt opp. Når kristne hører det blir det bom stilt hver gang. Man kan desverre ikke gjøre noe med historien. God jul. Anonymkode: e3c9c...cbc Nei, det har aldri vært en hedensk høytid uansett hvor mye ateistene lyver om det. Her blander du solsnu og jul som er to forskjellige datoer og høytider. AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 11.42): Ellers går det i god mat og dessert, familie, gaver, fri fra jobb/skole, levende lys, pynt, nisser, julefilmer/serier, og andre koselige tradisjoner. Hvor finner du religion der? Julepynten har kristen symbolikk i seg. Julestjerna spesielt, men også lenkene osv. man putter på treet. Filmene og seriene også. Så hvorfor feirer dere ateister en høytid dere ikke tror på? Burde dere ikke gå på jobb som vanlig? Anonymkode: d9bf8...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 26. desember 2021 #60 Del Skrevet 26. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.12.2021 den 12.37): Julepynten har kristen symbolikk i seg. Julestjerna spesielt, men også lenkene osv. man putter på treet. Filmene og seriene også. Noe av julepynten har er kristen symbolikk, det har du rett i, men filmene vi har sett her hjemme (jeg har to døtre) har fint lite spor av kristen symbolikk. Vi har sett: Love Actually, The Holiday, Tre nøtter til Askepott (den gamle selvsagt), Alene hjemme, Klaus og Karl-Bertil. Jeg må lete godt for å finne kristen symbolikk i disse. Sitat Så hvorfor feirer dere ateister en høytid dere ikke tror på? Jeg er oppvokst i en kristen familie og var selv kristen. Men selv da var jo i praksis julefeiringen nesten bare forventning, bake kaker med bestemor, finne tre, pynte huset med alt mulig, både med og uten kristen symbolikk, gaver, god mat, kos, gode filmer osv. Nesten ingenting av dette var avhengig av det kristne budskapet. Slik er det nå som voksen også. Døtrene mine gleder seg til jul med tre, pynt, kaker, tradisjoner, god mat og gaver. Vi feirer «Jul» uten å feire «Jesus fødsel» som det uansett ikke er noen grunn til å tro skjedde 24. eller 25. desember. Så vi feirer ikke høytiden vi ikke tror på, men høytiden som er kos og tradisjon. Sitat Burde dere ikke gå på jobb som vanlig? Hvorfor «burde» vi det? Hvorfor bryr dere kristne dere så mye med hva andre gjør, når det ikke går ut over noen? Burde dere ikke heller la være å bry dere med andre slik du gjør? Endret 26. desember 2021 av Capitan Fracassa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå