AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #1 Del Skrevet 23. desember 2021 Jeg spør av ren nysgjerrighet, ingen vonde tanker bak spm mitt 😊 Anonymkode: 0a3c2...78c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 Populært innlegg #2 Del Skrevet 23. desember 2021 Er du sikker på det du skriver her? Kristen høytid? Anonymkode: e1e85...46a 54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 Populært innlegg #3 Del Skrevet 23. desember 2021 Jul kommer fra ordet joul , som er en hedensk feiring før kristendommen kom til Norge. (Les i det store norsk leksikon ) Vi er ateister, men feirer for å samme familien og ha det hyggelig og spise god mat. Jesus har ikke førsterett på jula. Anonymkode: 000fc...3f3 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #4 Del Skrevet 23. desember 2021 Det samme spørsmålet kommer hver jul. Det er opprinnelig en hedensk høytid. Les deg litt opp. Når kristne hører det blir det bom stilt hver gang. Man kan desverre ikke gjøre noe med historien. God jul. Anonymkode: e3c9c...cbc 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #5 Del Skrevet 23. desember 2021 Jul er nå strengt tatt ikke en kristen høytid om man ser tilbake i tid. Jesus fødsel ble flyttet til den hedniske feiringen i desember, slik at de enklere skulle akseptere den kristen tro. I Vikingtiden ble det feiret «jol»: https://www.nrk.no/nordland/hva-ordet-jul-betyr-er-fortsatt-en-gate-for-sprakforskerne-1.13255645 Det er mange som feirer jul, som har god mat, nissen på besøk, og gaver på kvelden. Jesus blir gjerne ikke ofret en tanke en gang. Jul er langt fra bare en kristen greie. Anonymkode: 5c6ae...4be 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #6 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er du sikker på det du skriver her? Kristen høytid? Anonymkode: e1e85...46a Nei, det er derfor jeg tok tenke emojien bak setningen i overteksten her. Jeg så noen andre skrev det i en gruppe på facebook. Jeg har aldri tenkt over det før, og ble nysgjerrig. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det samme spørsmålet kommer hver jul. Det er opprinnelig en hedensk høytid. Les deg litt opp. Når kristne hører det blir det bom stilt hver gang. Man kan desverre ikke gjøre noe med historien. God jul. Anonymkode: e3c9c...cbc Godt svar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det samme spørsmålet kommer hver jul. Det er opprinnelig en hedensk høytid. Les deg litt opp. Når kristne hører det blir det bom stilt hver gang. Man kan desverre ikke gjøre noe med historien. God jul. Anonymkode: e3c9c...cbc Bra svar fra dere her. Jeg bare lurte på det. God jul AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jul er nå strengt tatt ikke en kristen høytid om man ser tilbake i tid. Jesus fødsel ble flyttet til den hedniske feiringen i desember, slik at de enklere skulle akseptere den kristen tro. I Vikingtiden ble det feiret «jol»: https://www.nrk.no/nordland/hva-ordet-jul-betyr-er-fortsatt-en-gate-for-sprakforskerne-1.13255645 Det er mange som feirer jul, som har god mat, nissen på besøk, og gaver på kvelden. Jesus blir gjerne ikke ofret en tanke en gang. Jul er langt fra bare en kristen greie. Anonymkode: 5c6ae...4be Det er fint med litt fakta her. Takk skal du ha - TS Anonymkode: 0a3c2...78c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #7 Del Skrevet 23. desember 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spør av ren nysgjerrighet, ingen vonde tanker bak spm mitt 😊 Anonymkode: 0a3c2...78c Helt ærlig, jeg feirer av tradisjon. Jeg har absolutt null fokus på jesus, juleevangeliet og alt det der, for meg er det like mye eventyr som Julenissen fra Nordpolen. Så da har vi en julefeiring hvor fokuset går på sistnevnte, spise god mat, pynte i rødt og ha fine, sosiale lag. Anonymkode: 7ec9d...5f1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #8 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jul kommer fra ordet joul , som er en hedensk feiring før kristendommen kom til Norge. (Les i det store norsk leksikon ) Vi er ateister, men feirer for å samme familien og ha det hyggelig og spise god mat. Jesus har ikke førsterett på jula. Anonymkode: 000fc...3f3 👍 Anonymkode: 0a3c2...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 23. desember 2021 #9 Del Skrevet 23. desember 2021 Bare på gøy, tradisjon.. som ateist er jeg ikke så opptatt av hva som er fra den ene eller andre religionen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #10 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Helt ærlig, jeg feirer av tradisjon. Jeg har absolutt null fokus på jesus, juleevangeliet og alt det der, for meg er det like mye eventyr som Julenissen fra Nordpolen. Så da har vi en julefeiring hvor fokuset går på sistnevnte, spise god mat, pynte i rødt og ha fine, sosiale lag. Anonymkode: 7ec9d...5f1 Høres veldig fint og koselig ut Tone83 skrev (10 timer siden): Bare på gøy, tradisjon.. som ateist er jeg ikke så opptatt av hva som er fra den ene eller andre religionen. 😊👍 Anonymkode: 0a3c2...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #11 Del Skrevet 23. desember 2021 Jeg tenker mer på alle de røde dagene man har i året, det er kristelige helligdager, som påske, pinse ol. Disse skulle man ha droppet fordi de er ikke viktig for andre enn dem som er kristen, for alle andre er det bare digg med fridager🤷♀️ Anonymkode: 6ef54...34c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 23. desember 2021 #12 Del Skrevet 23. desember 2021 Det er kultur og tradisjon. God stemning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 23. desember 2021 #13 Del Skrevet 23. desember 2021 Fordi den er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #14 Del Skrevet 23. desember 2021 Fordi jeg feirer jul, men ikke Kristi Fødsel. Vikingene feiret dessuten også jul, men de kalte den Blòt. Da feiret de norrøne guder Anonymkode: 845ce...f6a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #15 Del Skrevet 23. desember 2021 Selv om feiringen av denne tiden kan spores tilbake til før kristi fødsel så er det ikke tvil om at den julen vi feirer i dag er basert på den kristne tradisjonen. Feks er det å gå i kirken på julaften en tradisjon for svært mange og det er så langt fra hedensk feiring man kan komme. Hvorfor alle og ikke bare kristne feirer jul er jo egentlig ganske selvsagt. Dette har blitt en tradisjon som har vært markert i århundrer. Akkurat som påske, pinse, etc. Det religiøse har blitt mindre viktig for endel, men siden dette uansett er en hyggelig tid med familien så fortsetter det. Anonymkode: 6a443...6a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #16 Del Skrevet 23. desember 2021 De aller fleste såkalte kristne høytidsdager er opprinnelige hedenske. Anonymkode: e3c9c...cbc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pennant Skrevet 23. desember 2021 #17 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg spør av ren nysgjerrighet, ingen vonde tanker bak spm mitt 😊 Anonymkode: 0a3c2...78c Jeg feirer ikke kristen jul. Julen er ikke utelukkende en kristen høytid. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #18 Del Skrevet 23. desember 2021 Jeg kjenner ingen som går i kirka på julaften. Jeg tror ikke kirka her er åpen på julaften en gang. Anonymkode: 845ce...f6a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #19 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selv om feiringen av denne tiden kan spores tilbake til før kristi fødsel så er det ikke tvil om at den julen vi feirer i dag er basert på den kristne tradisjonen. Feks er det å gå i kirken på julaften en tradisjon for svært mange og det er så langt fra hedensk feiring man kan komme. Hvorfor alle og ikke bare kristne feirer jul er jo egentlig ganske selvsagt. Dette har blitt en tradisjon som har vært markert i århundrer. Akkurat som påske, pinse, etc. Det religiøse har blitt mindre viktig for endel, men siden dette uansett er en hyggelig tid med familien så fortsetter det. Anonymkode: 6a443...6a3 "Svært mange" Nåja, det er under 10% av befolkningen som går i kjerka på julaften. Anonymkode: 18635...41c 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 23. desember 2021 #20 Del Skrevet 23. desember 2021 Ingen jeg kjenner feirer jul på grunn av Jesus, det er en koselig tradisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå