Gå til innhold

Gruer meg til julemiddagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble HELE tiden ertet og gjort narr av for mine matvaner, dette gjaldt i hovedsak venner, til slutt ga jeg tydelig beskjed om at nok er nok, har ikke blitt sagt et kvepp siden. 

Anonymkode: d90ff...d85

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg.  Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting.  Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" 

Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. 

Hva tenker dere jeg kan gjøre for at dette skal bli en hyggelig jul? 

Anonymkode: 21cfe...25a

Ungene mine har visst siden de var små at man snakker ikke sånn om andre sin mat… 

Anonymkode: 4028b...69d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du slutte spise dyr. Det er tragisk. Vi er også dyr, og du spiser liksom andre dyr når du har masse annet valg og muligheter. Tragisk svake menneske.

Anonymkode: 3db2e...c0a

Rovdyr spiser også andre dyr, de er jo ikke tragiske og svake de.
Noen av oss mennesker har for mange allergier til å kunne leve som en vegetarianer. Jeg feks, ble ekstremt svak, tynn og sjuk av å spise vegetar i 7 år for jeg ikke fikk i meg nok næring som dere andre sikkert gjør. Andre har ikke økonomien til det råflotte kostholdet.

La folk få spise det de vil, og ta hensyn, du vet ikke hvorfor folk ikke kan spise det samme som deg, og det er virkelig det samme for deg.

Håper TS får en fin julemiddag for det om og folk lar henne være ifred :)

• Liker 1
Skrevet

"det der spiser jeg ikke" "det er helt i orden, ingen tvinger deg."
"Det er ekkelt" "ingen tvinger deg til å spise det, men det hadde vært fint med litt normal folkeskikk rundt bordet"
"jeg skal spise mer kjøtt" "det er ditt valg, men du kan oppføre deg som ett voksent menneske uansett" 

Jeg er enig med andre her, ta det opp før maten kommer på bordet, eller når dere setter dere ved bordet. Si at du er lei av alle barnslige og uhøflige kommentarer om matvalget ditt, og at du håper dette kan bli den første julemiddagen hvor folk oppfører seg, og viser litt respekt for andre, og at alle kan bidra til at det faktisk blir hyggelig.

Jeg synes det er helt greit å gjøre folk oppmerksom på at dem oppfører seg som en gjeng drittunger uten folkeskikk når de kommer med slike barnslige kommentarer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg.  Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting.  Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" 

Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. 

Det må du enkelt og greit bare finne deg i!

Anonymkode: 94644...9d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det må Ts IKKE!!!

Anonymkode: 54e76...7f5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, man må ikke finne seg i at andre voksne oppfører seg som barnslige drittunger.

Man må derimot finne seg i at folk liker forskjellig mat, og selv om man ikke deler andres meninger om mat må man kunne oppføre seg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 3.44):

sutre sutre sutre

Anonymkode: 58965...07b

Skrevet

Jeg spiser ikke svinekjøtt.  Har fått en tale gjennom 17 år fra et nært familiemedlem hver eneste julekveld,om hvor tullete jeg er. 

Som i foredrag på 10 minutter rundt matbordet. Har med egen oksestek, mens de andre spiser ribbe,medisterkaker og pølser.  

Skal sies at vedkommende har en diagnose ,så hen er unnskyldt.  

Anonymkode: 8e2d6...8ee

• 9 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 15.54):

Javel? Jeg er veganer med flere allergier,intoleranser og kryssallergier men sulter ikke. Har cølaki,tåler ikke soya,mandler, sitrus og har kryssallergi på stenfrukter,nøtter purre,løk,hvitløk,paprika,selleri,tomat og epler. Men hva kryssallergi angår gjelder ikke alle kryssallergien hele sesongen da de ulike kryssreaksjonene er knyttet opp til forskjellige pollen typer

Anonymkode: 54e76...7f5

Pluss på grønne epler, rå tomat, rå paprika, saft, brun saus, nøtter, laktose, kiwi, plommer osv. Ulike tannkremer

Anonymkode: 88af5...8cb

Skrevet

Hva slags familie er det du har, ts? Jeg spiser selv kjøtt, men ville ikke brydd meg i det hele tatt om noen i familien min hadde tatt med seg noe veggismat på julaften. Møtes dere aldri utenom julaften heller? I og med at det høres ut som at det kommer som julekvelden på kjerringa at du er veggis? Jeg skjønner godt at du gruer deg, og husk at det er lov å si i fra at det er nok med kommentarer nå.

Anonymkode: c9d98...366

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...