AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #1 Skrevet 23. desember 2021 Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg. Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting. Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. Hva tenker dere jeg kan gjøre for at dette skal bli en hyggelig jul? Anonymkode: 21cfe...25a 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #2 Skrevet 23. desember 2021 Fy faen for noen rævva folk du feirer jul med. For en uspiselig oppførsel, har de aldri lært seg å respektere andre mennesker?! Selv hadde jeg valgt å feire jul alene hvis jeg var i din situasjon, men så lett er det jo sjeldent å bryte opp familietradisjonen, og jeg skjønner jo at tradisjoner stikker dypt hos dere når de oppfører seg sånn fordi du ikke spiser kjøtt. Hils fra meg og si "hold kjeft!". Anonymkode: f8c1d...e62 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg. Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting. Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. Hva tenker dere jeg kan gjøre for at dette skal bli en hyggelig jul? Anonymkode: 21cfe...25a Jeg ville startet med en tale "kjekt å se dere alle. Som dere vet er jeg vegetarianer og spiser "ekkel mat". Dere slipper heldigvis, og vi har vitset om det i 5 år. Det er nok. I dag er det jul, og jeg ønsker meg i julegave at vi ikke kommenterer hva jeg spiser ved bordet. Jeg har lyst til å slappe av og nyte min mat som alle andre på en julaften. Vel bekomme!" Anonymkode: 4bb40...455 62 1
Lilletrille79 Skrevet 23. desember 2021 #4 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg. Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting. Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. Hva tenker dere jeg kan gjøre for at dette skal bli en hyggelig jul? Anonymkode: 21cfe...25a Ja folk er så fæle med hverandre. Synes det er flott at noen velger å være vegetarianer. Selv prøvde jeg å innføre en dag i uken uten kjøtt fordi jeg synes vi spiser så mye. Men nei da. Det var ikke populært. Skulle gjerne vært i juleselskapet ditt å smakt på noen av dine retter😀 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #5 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville startet med en tale "kjekt å se dere alle. Som dere vet er jeg vegetarianer og spiser "ekkel mat". Dere slipper heldigvis, og vi har vitset om det i 5 år. Det er nok. I dag er det jul, og jeg ønsker meg i julegave at vi ikke kommenterer hva jeg spiser ved bordet. Jeg har lyst til å slappe av og nyte min mat som alle andre på en julaften. Vel bekomme!" Anonymkode: 4bb40...455 Dette!👍😊 Anonymkode: 98a1d...092
SoWhat? Skrevet 23. desember 2021 #6 Skrevet 23. desember 2021 Noen er harry på en sjarmerende måte, men noen er harry på en måte så en blir flau. Din familie tilhører dessverre sist nevnte her Ts. Jeg vet at det ikke er lett å si fra. Det kan være veldig vanskelig. Ingen vil støte noen eller lage sur stemning. Men her hadde jeg ikke klart å holde munn. Jeg hadde blitt skikkelig irritert. Syns du godt kan si noe, for det der ødelegger jo hele middagen. Noen folk ass 3
Flintis Skrevet 23. desember 2021 #7 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg. Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting. Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. Hva tenker dere jeg kan gjøre for at dette skal bli en hyggelig jul? Anonymkode: 21cfe...25a At de ikke vil spise din mat får nå så være, men de trenger ikke gjøre noe nummer ut av det. De virker litt barnslige. Det du kan gjøre er å sende en melding i dag om at du synes det har blitt litt mye fokus på at du er vegetarianer og maten du spiser og at du ønsker ro omkring dette temaet akkurat denne dagen og ber om forståelse for dette. Så kan du legge til at du selvfølgelig svarer på spørsmål omkring dette alle andre dager i året. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #8 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg ville startet med en tale "kjekt å se dere alle. Som dere vet er jeg vegetarianer og spiser "ekkel mat". Dere slipper heldigvis, og vi har vitset om det i 5 år. Det er nok. I dag er det jul, og jeg ønsker meg i julegave at vi ikke kommenterer hva jeg spiser ved bordet. Jeg har lyst til å slappe av og nyte min mat som alle andre på en julaften. Vel bekomme!" Anonymkode: 4bb40...455 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dette!👍😊 Anonymkode: 98a1d...092 Dette er som å be om å bli hetset Anonymkode: c7375...d0c 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2021 #9 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er som å be om å bli hetset Anonymkode: c7375...d0c Enig. Jeg kutter bare tvert når noen blir ufine og skal kommentere maten jeg spiser. Sier rett ut at jeg er dritt lei av kommenterer som dette og ber de nesten holde kjeft. Ingen har nevnt kostholdet mitt de siste årene da de vet at det bare blir dumt. Har heller aldri hatt gjester som ikke har spist det jeg har laget, er så 2015 å ikke like vegetarisk mat. Verste er at gjestene kommer igjen, år etter år. Og gleder seg til et hyggelig selskap med god mat. Julaften feires hos oss, vi får 10 gjester, alle sitter ved et langbord med en meters avstand og ingen døde dyr blir servert. Og alle hjerter gleder seg. Vil de ikke ha maten jeg lager, får de holde seg hjemme.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #10 Skrevet 23. desember 2021 Jeg forstår SÅ godt hvordan du har det, TS! Har selv vært veggis i snart et tiår, og det tok flere år før det ble "godtatt" at jeg ikke spiser kjøtt. "Godkjennelsen" kom da det for noe få år siden ble bedre vegetarprodukter på markedet. Både min mann og mine barn er vegetarianere nå, samt storebroren min og hans datter. Min mor spiser og mye vegetarmat. Så i min familie har det vært en ganske stor forandring de siste årene. Selv svigerfamilien, som alltid har vært imot meg som vegetarianer, har nå begynt å godta at mange vegetarprodukter smaker godt. Jeg henges heldigvis ikke ut lenger over julemiddagen. Men det har tatt tid og aaalt for mye høflighet fra min side. Noe jeg derimot ikke kommer unna, er kommentarene på hva jeg med IBS kan og kan ikke spise. Både min mor og min svigermor liker å snakke høyt om det der ved hver eneste familiemiddag "Du kan ha dette, men den er det løk i, så ikke spis den der. Og riskremen er laktosefri, så du kan spise stor porsjon av den." Ikke flaut i det hele tatt, foran svigerinner og tantebarn og hele pakka. Anonymkode: 03693...fd2 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #11 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg. Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting. Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. Hva tenker dere jeg kan gjøre for at dette skal bli en hyggelig jul? Anonymkode: 21cfe...25a Spis kjøtt igjen, slutt med det vegetar tullet. Anonymkode: c31cc...24f 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #12 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg. Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting. Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. Hva tenker dere jeg kan gjøre for at dette skal bli en hyggelig jul? Anonymkode: 21cfe...25a Du sier « dere, i år så kunne jeg tenkt meg at vi spiste julemiddagen uten så mye fokus på at jeg er vegetarianer. Kan vi ikke bare snakke om noe annet?» Anonymkode: 4def8...c6c 6
Gjest Blondie65 Skrevet 23. desember 2021 #13 Skrevet 23. desember 2021 Her må du få vertskapet på din side. Det er ikke DU som skal "belære" gjestene om høflig opptreden. det er vertskapet. Hadde en gjest kommet til meg og sagt at de var lei av kommentarer rundt sitt livssyn eller kosthold hadde jeg tatt det med i min lille "ønske velkommen til bords - tale". Da hadde jeg sagt noe sånt som at det er kjekt å kunne møtes selv om vi alle er forskjellige og har ulike meninger og utfordringer i livet. Jeg håper vi alle kan respektere det og ikke si om andres mat at man ikke liker den eller diskutere det etiske grunnlaget for de valg de forskjellige har gjort slik at alle kan føle seg velkommen og hygge seg. Og så hadde jeg tatt til side enhver som "brøt" med den forutsetningen og fortalt at den kommentaren var utbrukt for 4 år siden og om de kan være så vennlig å respektere at vi er forskjellige. Når det gjelder allergier, syndromer og intoleranser er det nok vanskelig for de som ikke sliter med dette selv å forstå at en ikke akkurat har lyst å være "laktoseintolerante Blondie" eller "IBS Per" til bords. Det JEG ville gjort som vert var å heller si at all mat er laktosefri (det er det hos meg) og at ting som vanligvis er IBS triggere blir satt i egne skåler slik at de som ikke har disse problemene kan tilsette det selv. Dette hadde selvsagt også vært en del av "talen". Det andre alternativet er at jeg sier fra til "IBS Per" på tomannshånd hva som kanskje ikke er lurt å spise. Det jeg prøver å si er at du må oppdra vertskapet til å være gode verter, TS. Det er det eneste som nytter.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #14 Skrevet 23. desember 2021 Skjønner deg godt, bare at det er litt omvendt med meg da. Spiser kun halal kjøtt og får samma hundre spørsmål om hvorfor vi ikke spiser gris, hvorfor og atter hvorfor og til slutt latterliggjøringen som gjør at jeg bare gruer meg til å spise med folk. Slitsomt med drittfolk. Nyt livet og la leve liksom hva er det med folk? Anonymkode: aaff6...f13 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #15 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg. Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting. Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. Hva tenker dere jeg kan gjøre for at dette skal bli en hyggelig jul? Anonymkode: 21cfe...25a jeg hadde reist meg, kremtet, sagt at du vil si noe og sagt høyt før dere starter med maten med å si: "Tenkte bare at vi kunne ha en hyggelig kveld og da håper jeg vi alle kan slippe den idiotiske diskusjonen og spørsmålene rundt veggis mat og kjøtt mat, ok? Den tragiske pratingen kommer hvert år så nå kan vi droppe det i år, ok? Takk. " Så hadde jeg smilt og satt meg Anonymkode: 3db2e...c0a 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #16 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Spis kjøtt igjen, slutt med det vegetar tullet. Anonymkode: c31cc...24f Kan du slutte spise dyr. Det er tragisk. Vi er også dyr, og du spiser liksom andre dyr når du har masse annet valg og muligheter. Tragisk svake menneske. Anonymkode: 3db2e...c0a 6
sommermor Skrevet 23. desember 2021 #17 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kan du slutte spise dyr. Det er tragisk. Vi er også dyr, og du spiser liksom andre dyr når du har masse annet valg og muligheter. Tragisk svake menneske. Anonymkode: 3db2e...c0a Det er ikke alle som kan gå over til et rent vegetarisk kosthold hele året. Da vil iallefall jeg sulte i pollensesongen. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #18 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er vegetarianer, og tar derfor med meg alternativ mat som jeg setter på bordet. Vi har flere middagstradisjoner, og serverer flere retter. Jeg lager mat så alle kan få forsyne seg. Det jeg gruer meg til er alt fokuset på at jeg er veggis. Jeg ønsker bare å servere mat, spise kose meg og skravle om koselige ting. Jeg vet at det kommer til og komme mange spørsmål om hvorfor jeg er veggis, selv om jeg har svart på dette i 5 år nå. Jeg vet også at jeg kommer til å få kommentarer som "det der spiser ikke jeg" "jeg vil ikke smake en gang på det der, det er ekkelt" "jeg skal spise mye mer kjøtt nå, bare for at det ikke hjelper for deg å spise mindre" Det føles så ut som jeg skal til et avhør, og at jeg skal stilles i et lys hvor alle skal gjøre narr av det jeg spiser. Jeg vurderer om jeg bare skal forlate matbordet om disse spørsmålene kommer. Hva tenker dere jeg kan gjøre for at dette skal bli en hyggelig jul? Anonymkode: 21cfe...25a Kan du si at du ønsker å feire jul uten å snakke om valg av mat? AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kan du slutte spise dyr. Det er tragisk. Vi er også dyr, og du spiser liksom andre dyr når du har masse annet valg og muligheter. Tragisk svake menneske. Anonymkode: 3db2e...c0a Og sånn er næringskjeden satt sammen da. Alt er en sirkel. Vi er dyr, kan kan ikke ta bort det faktum at vi er rovdyr, men vi er heldige å ha et svært allsidig fordøyelsessystem som gjør at vi kan velge hva vi skal spise. Noen reagerer instinktivt mot å spise andre rovdyr likevel spiser de ikke bjørn, krokodille og hai men Krabbe, gris, og tunfisk. I midtnorge spiser de ofte ikke tunfisk fordi det er en ådseleter. Dør en sjømann på havet blir liket tunfiskmat. Etter tsunamien i Thailand spiste veldig få Krabbe. Alle de døde ble krabbemat. Faller du om i et grisefjøs så spiser de deg. Grisen kan spise vegetarisk men er opprinnelig fra villsvinet og har både grønt og kjøtt på menyen. De beste delikatessene er byttedyr. Selv spiser jeg alt. Kan godt spise vegetarretter, de er ofte krydret godt men nye smaker. Spiser også alt fra hai til okse. Ja til allsidig kosthold. Men klart også ja til at folk skal kunne spise hva de vil. Anonymkode: acbf7...672
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #19 Skrevet 23. desember 2021 Forstår deg så godt, ts! er veganer, og i alle sammenhenger det blir servert mat føler jeg meg som en jævla wierdo, og kommenterer hagler inn fra alle kanter. På jobb når det er felles lunch, ender det alltid opp med at det jeg spiser blir kommentert. Det er kjekt med nysgjerrige spørsmål, men jeg er lei dette ensidige fokuset på mat hele tiden. Jeg er mer enn hva jeg spiser. Og noen kan være ganske frekke, også. I familieselskap blir det også alltid kommentert. En gang endte det opp med at jeg stakk og begynte å grine fordi min mor, søster og svoger begynte å diskutere med meg. Kanskje litt «overdramatisk», men jeg er lei av at det alltid skal være dem mot meg diskusjoner og at jeg aldri bare kan få spise MATEN MIN I FRED uten at de skal kommentere det. jeg har løst det med å spise julemiddag hjemme ned mannen min og barna mine før vi drar til familie. En dag i året vil jeg bare nyte maten i fred uten kommenterer og å forsvare det jeg spiser. Men om du ikke bor sammen med noen kan jo det bli ensomt å spise alene. Har ellers ingen gode tips…. Men du har virkelig min medfølelse! Anonymkode: 37885...701 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #20 Skrevet 23. desember 2021 sommermor skrev (6 timer siden): Det er ikke alle som kan gå over til et rent vegetarisk kosthold hele året. Da vil iallefall jeg sulte i pollensesongen. Javel? Jeg er veganer med flere allergier,intoleranser og kryssallergier men sulter ikke. Har cølaki,tåler ikke soya,mandler, sitrus og har kryssallergi på stenfrukter,nøtter purre,løk,hvitløk,paprika,selleri,tomat og epler. Men hva kryssallergi angår gjelder ikke alle kryssallergien hele sesongen da de ulike kryssreaksjonene er knyttet opp til forskjellige pollen typer Anonymkode: 54e76...7f5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå