Gå til innhold

Bup barn over 12 år

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 4.07):

Vi har et barn på 14 år som har fått time på bup. Vi foreldre har ikke krav på fri for å følge barn på sykehus, lege etc eller være hjemme med sykt barn over 12 år. 
men i innkallelsen fra bup er barnet og foreldre innkalt. 
da må en jo få permisjon med lønn når vi foreldre er innkalt? 

Anonymkode: 2095b...6fd

dere klarer vel EN dag uten lønn?? 

eventuelt de XX antall dager det faktisk tar å være der... 

Anonymkode: cb904...5d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 4.07):

Vi har et barn på 14 år som har fått time på bup. Vi foreldre har ikke krav på fri for å følge barn på sykehus, lege etc eller være hjemme med sykt barn over 12 år. 
men i innkallelsen fra bup er barnet og foreldre innkalt. 
da må en jo få permisjon med lønn når vi foreldre er innkalt? 

Nei, man MÅ ikke det. Man må få fri, ja, for å følge barnet sitt. Men det er ikke sånn at foreldre skal få ubegrenset fri fra jobb med betaling fordi de har syke barn. Noen kostnader ved å ha barn må man forvente å ta som forelder. 

Vi har det søren meg for godt i Norge når det er en forventning at man selvfølgelig må få fri med lønn til dette. Fri fra jobb, det er selvfølgelig. Men ikke fri med lønn. 

Anonymkode: f0a6c...3d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 17.06):

Du kan krangle så mye du vil på det, men du HAR IKKE KRAV PÅ PERMISJON MED LØNN. Du kan søke om det. Opp til arbeidsgiver. Det er du som satte ungen til verden, ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: 25715...f84

Spør etter ikke personlige meninger når det gjelder dette. Spør etter lovverk. 
så du mener alle som har satt barn til verden bør være hjemme med syke barn uten lønn? 🙄 

hva du personlig mener er helt irrelevant. 

Skrevet

Man får fri fra jobb, men man kan ikke forvente at man får fri med lønn fordi det står i innkallingen at mor eller far må være med!

Det kan godt hende arbeidsgiver er grei med sånt, og at du får det. Jeg har jobbet ulike steder, noen steder har det vært brukt av "velferdsdag"-kvota, eller så har jeg måttet avspasere eller ta fri uten lønn. Evt en feriedag. Det har aldri vært noe problem å få fri, så lenge man viser bekreftelsen på hva man skal. Men hvordan den tiden med fri organiseres, det varierer. Å forvente fri med lønn fordi man MÅ være med, det er ikke sånn det funker.

Skrevet
Ulrikke skrev (1 time siden):

Man får fri fra jobb, men man kan ikke forvente at man får fri med lønn fordi det står i innkallingen at mor eller far må være med!

Det kan godt hende arbeidsgiver er grei med sånt, og at du får det. Jeg har jobbet ulike steder, noen steder har det vært brukt av "velferdsdag"-kvota, eller så har jeg måttet avspasere eller ta fri uten lønn. Evt en feriedag. Det har aldri vært noe problem å få fri, så lenge man viser bekreftelsen på hva man skal. Men hvordan den tiden med fri organiseres, det varierer. Å forvente fri med lønn fordi man MÅ være med, det er ikke sånn det funker.

Hos barn under 12 år får man fri med lønn når du følger barn til lege/ sykehus etc. 

hadde mormor kunne kjørt han har det ikke vært noe problem, men nå er jeg og mannen innkalt. 
For 3 år siden gikk jeg til psykolog i nabobyen. Da fikk jeg fri med lønn hele dagen. Velferdspermisjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 16.51):

Hvis jeg får en innkallelse på sykehus får jeg permisjon med lønn. 
har jeg legetime får jeg lønn. 
nå er jeg innkalt til bup. 
ja det handler om barnet mitt. Men jeg er også pliktig til å møte og da er det jo en innkallelse på meg 

Men da er det jo en ekstra gode du har hos arbeidsgiveren din. Har jeg legetime (for meg selv), så får jeg ikke lønn, da har jeg fri med trekk, eller jeg jobber det inn igjen.

Men nå har jeg ekstra omsorgsdager for gutten min, så da bruker jeg av det når jeg skal på bup med gutten min.

Anonymkode: 69644...2d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 17.09):

Jeg får aldri lønn om jeg er syk,  eller noen har dødd eller hva som helst. Hilsen freelancer uten sympati for det her. 

Anonymkode: ca592...7a6

Wtf for relevant svar. Empatien er visst også fraværende.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Spør etter ikke personlige meninger når det gjelder dette. Spør etter lovverk. 
så du mener alle som har satt barn til verden bør være hjemme med syke barn uten lønn? 🙄 

hva du personlig mener er helt irrelevant. 

Det kommer an på hvor du jobber. Jeg jobber i offentlig sektor og får velferdspermisjon med lønn. Reglement her: 

https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2021/KAPITTEL_10-8-2-1

Som du ser hører dette til arbeidsgivers styringsrett og kan variere. Din arbeidsgiver har sagt nei? Da kan du ta egenmelding, få sykemelding (man kan bli sykemeldt for behandling i helsevesenet), ta ut ferie, bruke fleksitid eller permisjon uten lønn. 

Anonymkode: 4c5c2...b19

Skrevet

Eventuelt snakker du med din tillitsvalgte. 

Anonymkode: 4c5c2...b19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...