Gå til innhold

Dere med erfaring ang overstimulering og graviditet. IVF

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en postiv test og er gravid, veldig tidlig enda da. Akkurat 4 uker eller noe sånt. Jeg var litt overstimulert ved egguttak og fikk ut 15 egg, men tydeligvis hentet de ikke ut alle. Jeg fikk innsett to dager etter, og jeg har igjen nå de siste dagene fått tilbake samme smertene som  jeg fikk ved overstimulering før uttaket ( kun i venstre eggstokk). Jeg har rimelig vondt i venstre eggstokk til tider,og dro derfor til min faste gynekolog først igår. Han sa at det var to store egg som var overstimulerte igjen på den vestre  eggstokken og at det var mest sannsynlig derfor jeg hadde så vondt.

Såå dro jeg til klinikken jeg går til i dag, og de sa noe helt annet. De mente at det to eggene i eggstokken ikke var problemet selvom de var store, at jeg hadde litt væske I buken, og at det kanskje kunne være en graviditet utenfor livmoren. De så ingenting på ul noe sted, men jeg er jo maks 4 uker, så det er er jo ikke rart. Men det ble tatt blodprøver og jeg skal ta nye 23 desember for å se stigning på verdier, men jeg bare synes det var så rart at min faste gynekolog mente at smerte kom av overstimulert eggstokk- det var akkurat på nære håret at jeg fikk innsett pga overstimulering i utgangspunktet liksom. Og så kommer klinikken og sier noe heeelt annet 🥴

Trenger å høre andre sine erfaringer.

Anonymkode: b2469...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overstimulering blir verre om du blir gravid, det er derfor de ofte avbryter. Ved overstimulering vil det komme væske i buken, det er vel det som er hovedproblemet (og mindre væske i blodet, så drikk mye selv om det høres ulogisk ut). Selve eggstokken kan bli forstørret, men jeg har ikke hørt noe om store egg eller at de ikke henter ut alle ved uttak? Om man så har 30+ eggposer så trodde jeg de punkterte alle.. Smerter v tidlig graviditet kan jo også være symptom på graviditet utenfor livmor, så godt at de sjekker ut og følger opp dette. Tror jeg ville stolt på de som jobber spesifikt med prøverørsbehandling, andre gynekologer driver jo ikke med denne type behandling men alt fra kjønnssykdommer til fremfall.. 

Anonymkode: 53bc6...468

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overstimulering blir verre om du blir gravid, det er derfor de ofte avbryter. Ved overstimulering vil det komme væske i buken, det er vel det som er hovedproblemet (og mindre væske i blodet, så drikk mye selv om det høres ulogisk ut). Selve eggstokken kan bli forstørret, men jeg har ikke hørt noe om store egg eller at de ikke henter ut alle ved uttak? Om man så har 30+ eggposer så trodde jeg de punkterte alle.. Smerter v tidlig graviditet kan jo også være symptom på graviditet utenfor livmor, så godt at de sjekker ut og følger opp dette. Tror jeg ville stolt på de som jobber spesifikt med prøverørsbehandling, andre gynekologer driver jo ikke med denne type behandling men alt fra kjønnssykdommer til fremfall.. 

Anonymkode: 53bc6...468

Jeg vet at de ikke tok ut alle, for legen som tok ut egg skulle ta ut noen flere egg når kollegaen hans som ropte ut hvor mange egg som ble samlet, sa at det var nok. Det var fortsatt noen egg igjen, men legen sa at disse ikke var helt modne. Men hva hvis de har blitt det nå? 🥴 

Min faste gynekolog har jobbet med sånne ting før, så han har litt peiling han også. Han var skråsikker i sin sak, og viste meg to STORE egg på venstre side på ultralyden, så jeg så de selv- de var som de store de hentet ut. Derfor blir jeg så utrolig usikker, men klinikken var liksom sikker i sin sak fra sin side om at det ikke var et problem. Vi følger jo opp for å se om det et en gravidtet utenfor livmoren, men jeg synes det er rart at det er de samme smertene som jeg hadde rett før egg-uttak OG at det sitter på den samme siden jeg hadde mest vondt før egg-uttaket. Jeg har et lite håp, men jeg vet ikke om det er noen vits å ha det. Jeg bare føler at noe er rart 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Progesteron hemmer eggene fra å utvikle seg videre, så ville ikke uroe meg for videre vekst av disse umodne folliklene de ikke tømte.

Hør på klinikken din. Selv mild OHSS er smertefult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (1 minutt siden):

Progesteron hemmer eggene fra å utvikle seg videre, så ville ikke uroe meg for videre vekst av disse umodne folliklene de ikke tømte.

Hør på klinikken din. Selv mild OHSS er smertefult!

Ok, da er det sikkert ikke de eggene i den eggstokken da hvis de ikke kan vokse mer pga progesteron, selvom de var STORE. Huff,da heller det kanskje mot det andre da, og ikke smerter pga overstimuleringen. Smertene sitter nemlig kun i den venstre siden.Takk for svar 😊  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, da er det sikkert ikke de eggene i den eggstokken da hvis de ikke kan vokse mer pga progesteron, selvom de var STORE. Huff,da heller det kanskje mot det andre da, og ikke smerter pga overstimuleringen. Smertene sitter nemlig kun i den venstre siden.Takk for svar 😊  

Men smertene kan godt være på en side ved ohss, at eggstokken på den siden er forstørret:) målte de eggstokkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (22 minutter siden):

Men smertene kan godt være på en side ved ohss, at eggstokken på den siden er forstørret:) målte de eggstokkene?

Ja, begge steder gjorde det. Og det var da min egen gynekolog la alle sin tro på at det var den venstre eggstokken som var problemet, men de på klinikken nevnte det nesten ikke- jeg måtte spørre å grave der selv nesten 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen. Det skjedde noe rart i natt. 

Jeg våknet midt på natten av intense smerter som vare i ca 15 sekunder før alt ga seg, det satt mest på venstre side, men også litt på høyre side. Nå har jeg ikke noe vondt lengre, ingen smerter eller noe som helst lengre. Jeg blør ikke, og er i fin form. Hvis det hadde vært svangerskap utenfor livmor, hadde bare smertene gitt seg helt da? Har ikke hatt noe antydning til smerter eller ubehag på mange timer siden det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat som jeg også har fått ekstra vannete utflod som "renner litt ut", men som sagt ingen smerter. Beklager detaljene 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man nok bare smøre seg med tålmodighet. Om noen dager vil du nok få sikkert svar på hvordan ståa er😊

min erfaring med overstimulering. Magen begynte å vokse veldig (buken ble fylt med væske) ca 3+6. Da fikk jeg også positiv test og smertene kom. 4+3 var jeg på UL og de kunne se en bitteliten sort lomme inne i livmoren. Det var flaks å se noe mente de på sykehuset. Magen fortsatte å vokse og jeg ble tett fulgt opp med UL hver tredje dag for å følge med på væskeutviklingen. Etter ca 4 uker (ca 8 uker på vei) våknet jeg også på natten av helt ekstreme smerter i magen. Jeg ble hastet på sykehuset og utredet i det vide og det brede. De kunne ikke si noe sikkert, men det jeg fikk inntrykk av var at de store væskefylte eggposene hadde sprukket og væsken rant ut i magen. Etter den dagen var smertene borte og graviditeten var normal etter dette. 

Anonymkode: 301d2...36d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ingen smerter lengre, bare vært et par svaaake stikninger. Dere som har opplevd svangerskap utenfor livmoren, var det sånn at smertene deres kom og gikk? Kunne smertene være helt borte lenge før de kom tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd svangerskap utenfor livmor, var da i uke 7. 

Blødde hver dag i en uke i forkant, men uten smerter. Målte HCG hos lege, og det var stigende. Da jeg plutselig fikk akutte smerter skjønte jeg hva det var, for å si det slik. Jeg lå å vrei meg på gulvet og hylte og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Smertene var vedvarende. Rett på sykehus i ambulanse, eggleder var da sprukket, og det ble en dramatisk hasteoperasjon.

Om du mistenker at det er ex. u bør du få det sjekket opp. Blir det oppdaget tidlig nok, slipper du kanskje operasjon og fjerning av eggleder osv.

Anonymkode: fcb6f...f28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå drar jeg til legevakta dere, ønsk meg masse lykke til. Smertene er tilbake og jeg skjønner nå at noe er galt, kan ikke vente på sykehustimen imorgen. Jeg er så redd nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nå drar jeg til legevakta dere, ønsk meg masse lykke til. Smertene er tilbake og jeg skjønner nå at noe er galt, kan ikke vente på sykehustimen imorgen. Jeg er så redd nå. 

Huff! Dette høres ikke godt ut i det heletatt! Forstår at du er redd, det er ikke rart. Masse lykke til og hold oss gjerne oppdatert🌺 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 21.19):

Hvordan har det gått med deg? Fikk så vondt av deg ved å lese innleggende dine. 

Anonymkode: 114ba...00c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...