Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne dommen er ganske unik, men skaper nok en presedens for fremtidige dommer. Det å hetse på nett er det samme som om at han stod foran henne og skrek disse ordene. https://www.nrk.no/norge/transkvinne-hetsa-_-mann-domd-etter-facebook-kommentarar-1.15782198

Kanskje flere klarer å oppføre seg, og ikke bruke tiden sin på å spy ut masse hat når det er faktiske juridiske konsekvenser av oppførselen. 

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jammen på tide.

• Liker 8
Skrevet

Det VIKTIGE spørsmålet blir: vil det påvirke trollingen på KG? 🤔

• Liker 5
Skrevet

Wow, her har politiet gjort noe bra! 

• Liker 6
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

En står ikke fritt til å ytre seg som en vil, så lenge man har noen begrensninger. Samtidig er hets en veldig unødvendig og stygg måte å ytre seg på.

Nå er det også mye som beskyldes for å være hets, som ikke er ment som det. (snakker da generelt. Ikke lest siden til linken). Folk må lære seg å skille, så vi ikke får mer restriksjoner.

Ytringsfriheten må beskyttes. Ikke knebles. Det må gå an å tåle uenigheter, men man trenger ikke bevisst å gå inn for å såre andre heller.

Endret av Villfisker
Skrevet

Jeg leste bare meldingene som var avbildet, og kan være enig at det er frekt, men politi og dom er alt for mye for en sak som denne.

• Liker 2
Skrevet

Å slenge dritt til noen på den måten er selvfølgelig noe annet enn å ytre en mening om en sak offentlig og noe som ikke vernes av ytringsfriheten. Den slags skal selvfølgelig ikke aksepteres, men jeg er litt overrasket over at det er både fengsel og bot for å si noe slemt til noen. Personlig ville det ikke falt meg inn å anmelde noen for noe sånt om de så slang dritt på gata, men ut fra det som vises i artikkelen er det helt klart en håndfull personer (med enda flere brukernavn) her inne som fort kunne røket på en fengselsstraff om en anmeldte. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg håper den dommen blir anket til lagmannsretten. Og at lagmannsretten gjør om. Her er det gått for langt. Det skal ikke være straffbart å kalle noen en pervers mannsgris eller gubbe.

Om det er ufint, bla bla bla, men straffbart mener jeg det ikke er. Å kalle en cismann pervers mannsgris og gubbe er helt innenfor loven. Jeg mener dette er en 100% viktig prinsippsak.

• Liker 7
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (7 timer siden):

[...]men jeg er litt overrasket over at det er både fengsel og bot for å si noe slemt til noen. Personlig ville det ikke falt meg inn å anmelde noen for noe sånt om de så slang dritt på gata[...]

Det gjelder ikke alle så klart, men jeg har inntrykk av at mange transer har lett for å være mer hårsår enn andre. Jeg har sett det flere ganger av forskjellige grunner.

Lurer på om noen sosionomer eller noe har forsket på om det er sant eller ei

Endring: sosiologer mener jeg vel

Endret av hvaskaljeghete?
  • Liker 1
Skrevet
ops2 skrev (19 minutter siden):

Sammenligner du holocaust med at en transkvinne fikk vondt i følelsene? 🙄

Ytringsfrihet

• Liker 2
Skrevet
Just now, Blitz21 said:

Ytringsfrihet

Jeg er en slik person som skriver mer enn et ord.

Holocaust-benektelse er forbudt i flere land. Den loven har klare betingelser for hva som er ulovlig å si. Med andre ord så er det klare retningslinjer.

I denne transkvinne-saken, har en overivrig woke politiadvokat funnet tre likesinnete dommere i tingretten, og har begynt å se mer på hva som har såret transkvinnen, enn hva som er straffbart. Vondt i følelsene og krangel på internett skal plutselig være straffbart, helt etter hvor woke retten er.

Hm, jeg lurer på om dommen var enstemmig, eller om det var dissens.

Er det noe sted i norsk lov nevnt at det er straffbart å kalle en transkvinne pervers eller gubbe?

Hvis den dommen blir stående, så er det tragikomisk.

• Liker 5
Skrevet
ops2 skrev (2 timer siden):

Vi har fått en ny blasfemi-paragraf

• Liker 4
Skrevet
ops2 skrev (2 timer siden):

Jeg er en slik person som skriver mer enn et ord.

Holocaust-benektelse er forbudt i flere land. Den loven har klare betingelser for hva som er ulovlig å si. Med andre ord så er det klare retningslinjer.

I denne transkvinne-saken, har en overivrig woke politiadvokat funnet tre likesinnete dommere i tingretten, og har begynt å se mer på hva som har såret transkvinnen, enn hva som er straffbart. Vondt i følelsene og krangel på internett skal plutselig være straffbart, helt etter hvor woke retten er.

Hm, jeg lurer på om dommen var enstemmig, eller om det var dissens.

Er det noe sted i norsk lov nevnt at det er straffbart å kalle en transkvinne pervers eller gubbe?

Enig med deg!

Skrevet
CAPS LOCK skrev (4 minutter siden):

Vi har fått en ny blasfemi-paragraf

Jepp.

Vel rent teknisk har vi vel flere.

Skrevet

Det er sant, men det er også de som roper hets fordi de blir kritisert.

Dette er selvsagt ikke tilfelle her. 

• Liker 1
Skrevet

Syns det spøker for fremtiden for friheter vi en gang hadde.

Nei, utspillene i linken er selvsagt ikke akseptable, men at de er straffbare og gir domfellelse er ikke naturlig. At idioter slenger rundt seg med spydigheter må vi tåle - det er på mange måter kostnaden for å ha ytringsfrihet.

Det begynner å bli veldig mange krefter som har innskrenking av tanker og utsagn som eneste formål.

Husk: Frihet kan man bare miste. Og verner ikke vi om den, er det mange som mer enn gladelig tar den fra oss.

• Liker 6
Skrevet
A-hunter skrev (5 timer siden):

Syns det spøker for fremtiden for friheter vi en gang hadde.

Nei, utspillene i linken er selvsagt ikke akseptable, men at de er straffbare og gir domfellelse er ikke naturlig. At idioter slenger rundt seg med spydigheter må vi tåle - det er på mange måter kostnaden for å ha ytringsfrihet.

Det begynner å bli veldig mange krefter som har innskrenking av tanker og utsagn som eneste formål.

Husk: Frihet kan man bare miste. Og verner ikke vi om den, er det mange som mer enn gladelig tar den fra oss.

Veldig gode poenger.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...