Gå til innhold

Dose 3 eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har satt meg opp på dose 3 den 4 januar. Men jeg er egentlig livredd for at den skal ødelegge for eggløsningen den måneden. 

I utgangspunktet er jeg for vaksinen, jeg vil ikke risikere å bli alvorlig syk under graviditeten.

MEN mannen jobber offshore, og neste mulighet blir i mars. Vi har ingen barn fra før, og jeg har en AMH på 0,3 så vi har egentlig ingen tid å miste. Vi er begge 34 år og friske, så jeg vet ikke hvorfor AMH er så lav.

Jeg vet ikke om dose 1 og 2 påvirket eggløsningen sist, for da hadde jeg uregelmessige sykluser fra før. Nå har det endelig stabilisert seg.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 1bfc1...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spørsmål som ikke handler om det du spør om, men ved amh på 0.3 hvorfor har dere ikke fertilitetsbehandling da?

On topic: ble eggløsning påvirket av dose 1 og 2? Nei? Kjør på med tredje, tenker da jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvent. Jeg gjør det samme. Prøvd en stund nå, og vil ikke potensielt ødelegge en syklus nå. Korona har satt masse på vent. Sosialt liv, arbeid,/permitteringer, +++, det skal ikke ødelegge muligheten min å få barn. 

Anonymkode: 8e655...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha venta om jeg var i den situasjonen. Og når tok du forrige vaksine? Vent i hvert fall 5-6 måneder mellom doser 2 og 3. (ville jeg gjort..) 

Anonymkode: 8f0d4...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (9 timer siden):

Et spørsmål som ikke handler om det du spør om, men ved amh på 0.3 hvorfor har dere ikke fertilitetsbehandling da?

On topic: ble eggløsning påvirket av dose 1 og 2? Nei? Kjør på med tredje, tenker da jeg :)

Fikk akkurat påvist AMH på 0,3 hos gynekolog. Har time hos privat fertilitetsklinikk den 12. januar for fertilitetssjekk. Tipper vi starter med IVF i mars når han kommer hjem fra sjøen. Derfor jeg hadde et bittelite håp om naturlig graviditet i januar (har eggløsning hver måned, men med kun to follikler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 4.42):

Ville ha venta om jeg var i den situasjonen. Og når tok du forrige vaksine? Vent i hvert fall 5-6 måneder mellom doser 2 og 3. (ville jeg gjort..) 

Anonymkode: 8f0d4...ed1

Dose tre skal uansett tas minimum 20 uker etter dose to er tatt☺️

Anonymkode: f855c...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sånn at du kan velge time, så hadde jeg satt meg opp på time når du skal ha mensen i januar. Så kan du utsette dosen om du blir gravid. Det beste hadde jo vært om du kunne tatt den før du ble gravid, for da må du vente til andre trimester, og i disse tider er det stress å være gravid mtp å evt bli smittet 😅 

Pass hvertfall på å ta den før du begynner med ivf, for i det løpet vil man ha mesteparten på stell før man begynner 🤞

Anonymkode: d407e...783

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om det er sånn at du kan velge time, så hadde jeg satt meg opp på time når du skal ha mensen i januar. Så kan du utsette dosen om du blir gravid. Det beste hadde jo vært om du kunne tatt den før du ble gravid, for da må du vente til andre trimester, og i disse tider er det stress å være gravid mtp å evt bli smittet 😅 

Pass hvertfall på å ta den før du begynner med ivf, for i det løpet vil man ha mesteparten på stell før man begynner 🤞

Anonymkode: d407e...783

Jeg blir ikke gravid nå uansett, for mannen er på sjøen 😅

Jeg kan få time i starten av neste syklus (dag 3) så kaanskje det er tidlig nok til å ikke forskyve eggløsning?

Du har rett i at det kan være greit å få satt vaksinen før en eventuell IVF.. Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på at tråden her blit stengt, da snakk om mensen og syklusforstyrrelser går under «anti-vax» her på forumet.

Men som noen som har opplevd problemer seg etter vaksinene, så ville jeg nok kanskje ventet med boosteren. Alt etter om du selv er i en sårbarhetsgruppe eller ikke. Altså om korona vil være farlig for deg er nok vaksinen og syklustrøbbel bedre 😅 

Men om det ikke haster å få tatt den boosteren, så ville jeg utsatt den.

Anonymkode: 0adbd...026

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/22/2021 at 8:04 AM, AnonymBruker said:

Fikk akkurat påvist AMH på 0,3 hos gynekolog. Har time hos privat fertilitetsklinikk den 12. januar for fertilitetssjekk. Tipper vi starter med IVF i mars når han kommer hjem fra sjøen. Derfor jeg hadde et bittelite håp om naturlig graviditet i januar (har eggløsning hver måned, men med kun to follikler).

Hei, jeg går på IVF behandling og hadde et først forsøk som ble ikke noe av. Vi har et blasto på fryst så vi skal prøve med den en gang i løpet av februar/mars. Innimellom er jeg på en sånn "stand by" modus. Dvs uten medisiner eller hormoner. 

Jeg fikk tilbud til 3.dose nå i desember og jeg måtte spørre på Porsgrunn (hvor jeg får behandling) om jeg måtte vente med vaksine, og de anbefalte på det sterkeste å få den vaksine nå, jeg skal jo ha innsett om noen måneder så de mente at det var veldig bra å få den vaksinen nå, ingen risiko. Nå har jeg fått 3. dose 😀

Så jeg vil tro at det samme kunne gjelde deg? Siden du nevner at mannen din kommer tilbake i mars. Da er det en god stund som har gått mellom vaksine og når mannen din er her.

Ellers hadde jeg spør fertilitetsklinikken hvor du skal få behandling hvis jeg hadde vært deg, helt sikkert på at de skal gi deg det beste råd som tilpasser seg til din situasjon. 

Ønsker dere masse lykke til!!🥰

Anonymkode: 980de...864

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, jeg går på IVF behandling og hadde et først forsøk som ble ikke noe av. Vi har et blasto på fryst så vi skal prøve med den en gang i løpet av februar/mars. Innimellom er jeg på en sånn "stand by" modus. Dvs uten medisiner eller hormoner. 

Jeg fikk tilbud til 3.dose nå i desember og jeg måtte spørre på Porsgrunn (hvor jeg får behandling) om jeg måtte vente med vaksine, og de anbefalte på det sterkeste å få den vaksine nå, jeg skal jo ha innsett om noen måneder så de mente at det var veldig bra å få den vaksinen nå, ingen risiko. Nå har jeg fått 3. dose 😀

Så jeg vil tro at det samme kunne gjelde deg? Siden du nevner at mannen din kommer tilbake i mars. Da er det en god stund som har gått mellom vaksine og når mannen din er her.

Ellers hadde jeg spør fertilitetsklinikken hvor du skal få behandling hvis jeg hadde vært deg, helt sikkert på at de skal gi deg det beste råd som tilpasser seg til din situasjon. 

Ønsker dere masse lykke til!!🥰

Må også nevne at så lenge har vaksine ikke påvirket eggløsning eller mensen hos meg. Men skjønner godt hvis de har påvirket din på en eller annen måte. Derfor tenker jeg det beste er å ringe din gynekolog/fertilitetsklinikk for å få en mer kunnskapelig svar. Masse lykke til!🥰

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.12.2021 den 20.42):

Vær forberedt på at tråden her blit stengt, da snakk om mensen og syklusforstyrrelser går under «anti-vax» her på forumet.

Men som noen som har opplevd problemer seg etter vaksinene, så ville jeg nok kanskje ventet med boosteren. Alt etter om du selv er i en sårbarhetsgruppe eller ikke. Altså om korona vil være farlig for deg er nok vaksinen og syklustrøbbel bedre 😅 

Men om det ikke haster å få tatt den boosteren, så ville jeg utsatt den.

Anonymkode: 0adbd...026

Nei, det er det ikke.

Kun de som har opplevd menstrasjonsforstyrrelser etter dose 1 og 2 er anbefalt å vente med dose 3, de som ikke fikk noe slikt kan fint ta dose 3. 

Anonymkode: 95903...0dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...