Gå til innhold

Kondens på soveromsvinduene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake flyttet vi inn i et nytt hus. Jeg ser at det dannes veldig mye kondens på alle soveromsvinduene, er dette vanlig? Jeg er veldig flink til å lufte, vinduene står åpne nesten hele dagen. Hvorfor dannes det kondens, og hvordan kan jeg bli kvitt det? Betyr det at det er fukt i huset..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det betyr at det er fukt i huset. Det er ganske vanlig med kondens på soveromsvinduet siden soverommet er kaldere enn resten av huset samtidig som man puster ut vanndamp. Lufter du om natten også? Kan hende det hjelper, eller så kan du prøve på sette på en panelovn eller noe under vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår veranda-dør står åpen hele natta, og om morgenen er det mye kondens på ruta...Da har den stått på vidt gap hele natta...Har selv lurt litt på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet og har også lurt på hva dette kan skyldes. Vi har flyttet hit for ca 1 år siden. Tidligere bodde vi et par hunder meter lenger unna (i en litt mindre bolig). Der hadde vi ikke dette problemet. Har derfor vanskelig for å tro at det kan skyldes temperaturforholdene.

Følger spent med i tråden din videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er kondens på inni vinduet er det punktert. Er kondensen på utsiden av glasset skyldes det fuktigheten i lufta. Jo lavere temperatur i lufta, jo mindre vanndamp kan den holde på, det er derfor det kondenserer på vinduene. På soverom blir det ekstra fuktig fordi man oppholder seg der så lenge av gangen og som kjent puster man ut vanndamp. Samtidig er det kaldere på soverom enn i resten av huset derfor kondenserer det oftere der. For å unngå kondens må enten den fuktige lufta transporteres ut av soverommet gjennom god ventilasjon eller så må vinduene(og lufta) varmes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest, trådstarter..

Kondensen er på innsiden av ruta, ikke inni glasset liksom. Vi har aldri på varme på soverommet, så det kan godt være derfor. Som sagt lufter jeg med en gang vi står opp, og det forsvinner selvsagt da. Men vi kan jo ikke ha på varme på soverommene nå? Vi har det ikke på vineren heller, og vi orker ikke sove med vinduene åpne. Så da finnes det kanskje ikke noen løsning på problemet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjesten over sier dreier det seg om luftfuktigheten og luftens evne til å holde på fuktigheten. Denne evnen synker med lavere temperaturer. Dugg på vinduet betyr 1) at det er høy luftfuktighet i rommet og 2) at temperaturen på vindusflaten er for lav til at luften på overflaten kan holde denne fukten. Det kan derfor bety at vinduene du har burde byttes ut med noen som isolerer bedre, dvs er ikke blir så kalde på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...