Gå til innhold

Rart spørsmål til de som har spilt håndball, basket, volleyball etc

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, satt med en venninne i går og bladde i gamle bilder og la merke til at den gangen vi spilte håndball og basket, så brukte vi flere par sokker. Husker jo noen andre på laget som gjorde det også, men samtidig kan man jo fint bruke to (eller tre) par uten at det synes, så jeg bare lurer på, hvor vanlig var dette? Spesielt ettersom mine døtre i dag ikke bruker det, mens sønnen til min venninne bruker to par på håndballen. Ta gjerne med hva slags sokker dere brukte også eventuelt. Kanskje det bare var oss. Vi brukte oftest lange Champion og Nike med striper, men også lange H20 og korte Adidas og Nike. Min bror brukte tre par når han spilte basket. Hva gjorde du? Husker ikke om vi hadde noen grunn til det, bare at det liksom måtte til. 

Anonymkode: f034b...458

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette gjorde aldri jeg og det er noe jeg aldri har hørt om før.
Men det kan jo godt hende det er vanlig noen steder. Det høres bare ut som at det blir unødig mye klesvask.

Kanskje det var en slags form for overtro?
Man hører jo stadig historier om overtroiske idrettsutøvere som f.eks. bruker den samme uvaskede suspen hver kamp, som må ta på seg klærne i en bestemt rekkefølge osv.

Anonymkode: 8aa65...bf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, dette gjorde aldri jeg og det er noe jeg aldri har hørt om før.
Men det kan jo godt hende det er vanlig noen steder. Det høres bare ut som at det blir unødig mye klesvask.

Kanskje det var en slags form for overtro?
Man hører jo stadig historier om overtroiske idrettsutøvere som f.eks. bruker den samme uvaskede suspen hver kamp, som må ta på seg klærne i en bestemt rekkefølge osv.

Anonymkode: 8aa65...bf7

Hehe, ekstra sokker blir jo ikke så mye ekstra vask. Nei, tror ikke det var overtro, må innrømme jeg ikke husker. Min storbror brukte tre par, kanskje jeg lærte av ham. Men mange på laget gjorde det. Tror mest det skulle beskytte mot gnagsår egentlig. Har jo hørt at man skal ha to par om man skal gå mye også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri gjort og heller aldri hørt om. Kanskje for at skoen skulle sitte bedre?

Anonymkode: 35ac6...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri hverken gjort eller sett og har spilt håndball i 30 år. 

Anonymkode: 403f7...8f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt håndball i 10 år og har møtt en haug av andre håndballspillere, men har aldri hørt om å bruke fler enn ett par med sokker.

Anonymkode: bafda...820

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri gjort og aldri sett eller hørt om i regionen jeg spilte. Aldri sett på cup med lag fra andre regioner heller. Ei heller kretslag, regionslag eller lignende 

Anonymkode: 19293...4c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har jeg aldri hverken gjort eller sett og har spilt håndball i 30 år. 

Anonymkode: 403f7...8f7

Jøss, så rart, jeg har ikke spilt i 30 år, jeg sluttet vel i 2004 tror jeg det var. Men var ikke uvanlig da. Men absolutt ikke alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fra et lagbilde, ikke mitt lag, 2 par med Champion, slik brukte vi også. 

E39E6283-91C3-4C59-A7EC-815B9DB6C146.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei, satt med en venninne i går og bladde i gamle bilder og la merke til at den gangen vi spilte håndball og basket, så brukte vi flere par sokker

Jeg vet ikke. Men kan tenke meg tre grunner. Ene er at ekstra sokker kan være greit om skoen er litt for stor. Det andre er at ekstra sokker kan gi ekstra demping. Tredje er at en kjent basketballspiller/håndballspiller brukte ekstra sokker og det førte til at barna gjorde det samme. 

Anonymkode: 6cdc0...4ed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om. Kan det være at det var en greie for dere? Eventuelt for store sko? 

Anonymkode: 81a19...dbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke. Men kan tenke meg tre grunner. Ene er at ekstra sokker kan være greit om skoen er litt for stor. Det andre er at ekstra sokker kan gi ekstra demping. Tredje er at en kjent basketballspiller/håndballspiller brukte ekstra sokker og det førte til at barna gjorde det samme. 

Anonymkode: 6cdc0...4ed

Basketspiller var det vanlig, også i Norge. Husker noen av spillerne som brukte tre par også. Nå er det jo ikke så godt å se om det ytterste paret dekker paret under, men jeg vet at spillere på mange lag brukte mer enn ett par. I USA gjør mange det fortsatt. Så det er langt flere enn en basketspiller som bruker flere lag. Jason Terry er vel kjent for å bruke fire eller fem par. Færre gjorde det i håndball, men vi gjorde det der også. Noen av oss. Merkelig at ingen husker dette. Men mine barn gjør det ikke, så det har forsvunnet, jeg spilte på 90-tallet i all hovedsak, og litt ut på 2000-tallet. Basket har jeg sett doble sokker brukt av spillere fra Høybråten, Ammerud, Bærums Verk, Tromsø, Bodø, Harstad, Gimle, ja, jeg husker ikke hva alle lagene heter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei, satt med en venninne i går og bladde i gamle bilder og la merke til at den gangen vi spilte håndball og basket, så brukte vi flere par sokker. Husker jo noen andre på laget som gjorde det også, men samtidig kan man jo fint bruke to (eller tre) par uten at det synes, så jeg bare lurer på, hvor vanlig var dette? Spesielt ettersom mine døtre i dag ikke bruker det, mens sønnen til min venninne bruker to par på håndballen. Ta gjerne med hva slags sokker dere brukte også eventuelt. Kanskje det bare var oss. Vi brukte oftest lange Champion og Nike med striper, men også lange H20 og korte Adidas og Nike. Min bror brukte tre par når han spilte basket. Hva gjorde du? Husker ikke om vi hadde noen grunn til det, bare at det liksom måtte til. 

Jeg har spilt basketball så og si hele livet, og jeg begynte med doble sokker tidlig i tenårene. Når man trener ofte, så blir føttene lett såre. To par med gode sokker hjalp godt på dette. I tillegg synes jeg basketballskoen sitter bedre på foten med to par sokker. Da kan jeg stramme de mer uten at det er noe ubehagelig. Bruker aldri doble sokker når jeg løper eller trener på gymmen. Kun ved basketball 🙂

Dette var veldig vanlig blant mine lagkamerater og jevnaldrende spillere. Det er veldig vanlig blant NBA-spillere også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wade skrev (2 timer siden):

Jeg har spilt basketball så og si hele livet, og jeg begynte med doble sokker tidlig i tenårene. Når man trener ofte, så blir føttene lett såre. To par med gode sokker hjalp godt på dette. I tillegg synes jeg basketballskoen sitter bedre på foten med to par sokker. Da kan jeg stramme de mer uten at det er noe ubehagelig. Bruker aldri doble sokker når jeg løper eller trener på gymmen. Kun ved basketball 🙂

Dette var veldig vanlig blant mine lagkamerater og jevnaldrende spillere. Det er veldig vanlig blant NBA-spillere også.

Når begynte du å spille basket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Wade skrev (2 timer siden):

90-tallet.

Ja, det var da jeg spilte også. Helt vanlig da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...