Gå til innhold

Sunday Sweater - justere antallet masker


maritamsol

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg prøver meg på å strikke min første Sunday Sweater fra PetiteKnit. Befinner meg nå på ermer og har et spørsmål til oppskriften. Jeg strikker i str. L og vil dermed ende på oddetall da jeg skal starte på ribben. Det står i oppskriften at det skal justeres om nødvendig til et partall. Hva og hvordan gjør jeg det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke strikket den, (men skal snart!) men regner med du bare øker en maske (google «øke maske», flere måter å gjøre det på etter smak og behag) før du starter ribben, det må være partall for at ribb skal gå opp siden man strikker annenhver rett og vrang. 

Endret av Zwish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zwish skrev (7 minutter siden):

Har ikke strikket den, (men skal snart!) men regner med du bare øker en maske (google «øke maske», flere måter å gjøre det på etter smak og behag) før du starter ribben, det må være partall for at ribb skal gå opp siden man strikker annenhver rett og vrang. 

Ok. Ja, vet det må være partall til ribben, men greia før er å halvere maskeantallet og dermed ender jeg på oddetall. Så da kan jeg bare gjøre det og så legger jeg opp en maske før jeg starter på ribben? Har jeg forstått deg riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maritamsol skrev (11 minutter siden):

Ok. Ja, vet det må være partall til ribben, men greia før er å halvere maskeantallet og dermed ender jeg på oddetall. Så da kan jeg bare gjøre det og så legger jeg opp en maske før jeg starter på ribben? Har jeg forstått deg riktig? 

Ja, tror det er sånn jeg ville gjort det. Uten at jeg har satt meg inn i oppskriften. Når halverer du?
Evt kan du justere maskeantallet til partall der du halverer. En maske er jo ikke så mye either way. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville strikket to masker sammen, slik at du får en maske mindre. Dermed har du fått partall. 

Anonymkode: cef1e...86a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maritamsol skrev (14 minutter siden):

Ok. Ja, vet det må være partall til ribben, men greia før er å halvere maskeantallet og dermed ender jeg på oddetall. Så da kan jeg bare gjøre det og så legger jeg opp en maske før jeg starter på ribben? Har jeg forstått deg riktig? 

Har ikke strikket akkurat Sunday sweater - men om hun ikke skriver eksakt øke eller felle en maske så kan du velge. Jeg hadde lagt opp en maske på slutten eller starten av pinnen. 

Anonymkode: 05700...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zwish skrev (8 minutter siden):

Ja, tror det er sånn jeg ville gjort det. Uten at jeg har satt meg inn i oppskriften. Når halverer du?
Evt kan du justere maskeantallet til partall der du halverer. En maske er jo ikke så mye either way. 

Halverer etter å ha strikket selve armen (altså glattstrikk delen), da fra 70 masker, og dermed ender jeg på 35. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville strikket to masker sammen, slik at du får en maske mindre. Dermed har du fått partall. 

Anonymkode: cef1e...86a

Hvor ville du da ha strikket to masker sammen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke strikket akkurat Sunday sweater - men om hun ikke skriver eksakt øke eller felle en maske så kan du velge. Jeg hadde lagt opp en maske på slutten eller starten av pinnen. 

Anonymkode: 05700...a28

Nei, hun skriver bare «Juster om nødvendig til et partall». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maritamsol skrev (21 timer siden):

Nei, hun skriver bare «Juster om nødvendig til et partall». 

 

maritamsol skrev (21 timer siden):

Halverer etter å ha strikket selve armen (altså glattstrikk delen), da fra 70 masker, og dermed ender jeg på 35. 

Ok, men da vil jeg bare sørget for å ha 34 eller 36 masker der du halverer- skjønner det sånn at det er rett før ribben/der ribben starter nederst på ermet, altså bare strikk 2 sammen mindre er kanskje det enkleste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...