Gå til innhold

Julegave drama

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nesten litt vulgært å avtale pris på gaver og la det bli en diskusjon om hvem som sitter igjen med mest/ minst. 

Gir dere gaver for å få noe igjen? Eller fordi det er hyggelig å gi bort noe? 

Tenker alle må gi etter evne/ lyst. Også er det en ypperlig anledning til å minne seg selv på, og lære barna, at ikke alt handler om hva en selv får. Men hvordan man kan glede andre. 

Anonymkode: f927f...0ad

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har avtalt en ca-pris med min svoger og svigerinne, rett og slett for å vite hvilket nivå den andre legger seg på. Synes ikke det er så rart å gjøre. Ikke fordi noen har så mye bedre råd enn andre, men bare for å avklare hvilket nivå man ligger på. Jeg er jo litt der med venninner også jeg, liker å vite litt om hvor man legger lista....

Svoger er mannens bror, mannen har fire barn mens svoger har to. Det har aldri vært noen diskusjon rundt hvem som må kjøpe flere gaver enn den andre.

Men selvfølgelig, er det vanskelig økonomisk for henne å holde den prisen, så gir hun det hun har råd til! Det er jo ikke noe spørsmål engang! 

• Liker 3
Skrevet

Dette er ingenting å diskutere. 

Det er gaver. Det velger man selv. Hun kjøper hva og for hvor mye som hun vil / har mulighet til. Du gjør det samme. 

• Liker 3
Skrevet

Når det kommer til tantebarn så har vi avtalt rundt 200kr per barn. Mange barn så det er en helt grei sum og jeg syntes det er greit å avtale sånn at det ikke blir en veldig skjevfordeling. Passer på å kjøpe på tilbud men havner ofte på litt mer for å ikke kjøpe ræl. Ja, noen av de har mange barn. Men det bryr ikke jeg meg om, selv nå som vi er en familie på 5 som lever på 1 inntekt fordi NAV krangler. Jeg kjøper gjerne gaver til tantebarna mine. 
svigerinnen derimot har en annen «løsning» og mener at vi kan kjøpe en gave selv og si det er fra tanter og onkler, det blir virkelig helt idiotisk syntes jeg. Noe av gleden er jo å få kjøpe noe jeg tror tantebarna blir glad for. 

Anonymkode: 4e6f2...dc8

• Liker 1
Skrevet

Ting vil aldri bli likt på krona og denne diskusjonen blir litt som et regnskap. Hun har ett barn og dere har tre. Jeg tipper at hennes barn i mange sammenhenger er heldig fordi det er enebarn.

Hold dere til avtalen dere har, men om hun ikke har råd så gir hun det hun synes hun kan ha penger til.

Skrevet

Hver og en kjøper noe de tror hvert enkelt barn vil sette pris på. Og i en prisklasse som passer giveren. Kort og godt, man driver ikke regnskap på julegaver.

Anonymkode: 1a5d7...86f

• Liker 2
Skrevet

For det første: hvorfor i alle dager har dere avtalt pris på gaver? Hva skjedde med å kjøpe en av tingene barnet har på ønskelisten gjerne i en priskategori man tåler?

For det andre: mener du at hun skal bruke 900(!!!!) kroner på gaver til dine barn, når hun er alene og i tillegg sikkert har en hel haug av andre gaver å handle?!

Du er jo helt på bærtur!

Anonymkode: 5fa17...9dd

• Liker 9
Skrevet

Kan ikke hun kjøpe til sine egne fra deg da, også kjøper du til ditt fra henne? Barna vet da ikke hvem som har vært på butikken eller hvem som har skrevet på lappen. Så får hennes barn så mye hun orker, og deres det som passer dere at er fra henne liksom?

Anonymkode: 9ca79...d1c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke hun kjøpe til sine egne fra deg da, også kjøper du til ditt fra henne? Barna vet da ikke hvem som har vært på butikken eller hvem som har skrevet på lappen. Så får hennes barn så mye hun orker, og deres det som passer dere at er fra henne liksom?

Mente henne til sitt, og du til dine

• Liker 1
Skrevet

Bare er generelt spørsmål:

Hvorfor er det så galt at person A betaler 900 kr men helt greit for person B?

Synes i motsetning til endel andre her at det er helt innafor å legge merke til skjevfordelingen 🤷‍♀️

Vi er flere søsken, yngste får barn nå - og han har kjøpt gaver til 9 barn i type 15 år.

Veldig generøst er det ikke å gi litt ekstra tilbake til hans barn om man tenker litt

Men ja, støtter forslaget om at man kjøper det man føler man har råd til. 

Vi har aldri avtalt summer før, men nå gjør vi det slik at det blir likt til unger som feirer sammen fra ulike foreldre. (De har ønsket seg gavekort osv). 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er voksen uten barn, tjener ganske godt. Jeg bruker mye penger på mine tantebarn, men har overhodet ingen tanker om å få en gave som koster det samme jeg bruker på dem (og foreldrene) tilbake. Hadde jeg hatt mange barn og andre store utgifter så hadde det vært naturlig å dempe summen, og det samme tenker jeg andre må gjøre. Enhver må tilpasse julegavekjøpet til egen økonomi. Det er klart at noen som skal handle til 15-25 personer har et helt annet budsjett pr pers enn meg som handler til 9 totalt. I tillegg er vi aldri hos meg i julen, jeg er alltid på besøk hos andre, så for min del er det også en måte å si takk på å bruke mer på andres gaver. 

Konklusjon; enhver bruker det de har råd til og ønsker å bruke, og så må man lære seg å være glad for det man får. Et godt tips er at alle barn fører ønskeliste ila høsten med ting man ønsker i ulike prisklasser, så blir det lettere å handle og lettere å få noe man ønsker seg. 

Anonymkode: 605aa...6e4

• Liker 1
Skrevet

Hvis ts og søster feirer sammen tenker jeg det er lurt å ha sånn ca samme prisnivå, så det ikke blir forskjell mellom søskenbarna. Og her høres det ikke ut som et reelt problem, bare feil prioriteringer. 

Anonymkode: 4fb7c...4cd

Skrevet

Mannen min har mange søsken og han er yngst, der har hvert barn fått gave til verdi av 100 kr av de andre søskenbarna. Så de med flest barn ‘vant’. Våre barn er desidert yngst, en generasjon yngre enn de eldste men beløpet på 100 kr har vært stabilt. De ga gaver til konfirmasjonsalder. 

Selv har jeg en søster med 4 barn mens vi har 2. Vi gir ca 300 pr barn (hun har bestemt beløp). Mens jeg har ‘bestemt’ at vi ikke gir lenger enn til konfirmasjonsalder. Gir bursdagsgave etter samme regler selv om jeg mener man ikke trenger å gi gave dersom man ikke inviterer til familieselskap. Det har jeg også sagt, men hun har alltid gitt gave likevel. Så derfor ‘må’ vi også gjøre det. Jeg tipper det er fordi hun vet de ‘tjener’ på det. 

Går helt fint, jeg har aldri sagt noe, bortsett fra det med konfirmasjonsalder. At vi stopper der. Kun de to yngste hennes igjen nå. 

Anonymkode: 8b8c3...d3b

Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

Bare er generelt spørsmål:

Hvorfor er det så galt at person A betaler 900 kr men helt greit for person B?

Synes i motsetning til endel andre her at det er helt innafor å legge merke til skjevfordelingen 🤷‍♀️

Vi er flere søsken, yngste får barn nå - og han har kjøpt gaver til 9 barn i type 15 år.

Veldig generøst er det ikke å gi litt ekstra tilbake til hans barn om man tenker litt

Men ja, støtter forslaget om at man kjøper det man føler man har råd til. 

Vi har aldri avtalt summer før, men nå gjør vi det slik at det blir likt til unger som feirer sammen fra ulike foreldre. (De har ønsket seg gavekort osv). 

Jeg er helt enig! 

Skjønner godt at hun ikke vil bruke nesten 1000 kr mens dere bruker 300. Synes hennes forslag høres greit ut. 

Anonymkode: 227e3...fff

• Liker 5
Skrevet

I min familie har vi avtalt pris på gaver; 400,- Gir bare til barn, da. Og evt single søsken. 

I mannens familie er de veldig mange, og der gis det ikke gaver (eller, våre barn får ihvertfall ikke). Jeg synes det var veldig vanskelig til å begynne med, å ikke avtale noe. Blir det gitt gaver? Hvor mye er det vanlig å kjøpe gaver for i deres familie? Osv. Så jeg synes det er veldig ryddig å bli enige om et prisnivå, så sitter ingen med klump i magen for om de har gitt for mye/for lite. 

Anonymkode: 36821...436

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første: hvorfor i alle dager har dere avtalt pris på gaver? Hva skjedde med å kjøpe en av tingene barnet har på ønskelisten gjerne i en priskategori man tåler?

For det andre: mener du at hun skal bruke 900(!!!!) kroner på gaver til dine barn, når hun er alene og i tillegg sikkert har en hel haug av andre gaver å handle?!

Du er jo helt på bærtur!

Anonymkode: 5fa17...9dd

Du er på bærtur

Anonymkode: 6cb63...351

Skrevet

Mange mister hodet fullstendig når det gjelder rettferdighet og jul... 

Selv kjøper jeg gaver til 11 tantebarn, til beløp avtalt mellom søsknene, og sitter selv uten gaver på julaften. Da det er bestemt at det kun er barna som skal få gave. Jeg har egentlig litt lyst til å si fra, men det virker bare sært å be om gaver til seg selv, så jeg svelger den kamelen hver gang jeg drar kortet på alle gavene, og hver julaften. 

Anonymkode: 6a0dd...043

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes hun kan få kjøpe en gave til 100,- per unge, og så kjøper dere for 300,- til hennes. Det er virkelig ikke verdens undergang. Og det er noe helt annet å være alene med alt enn å være en hel familie. 

Anonymkode: 6bb2d...125

Dette 👌

Anonymkode: 14fdf...5a0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mange mister hodet fullstendig når det gjelder rettferdighet og jul... 

Selv kjøper jeg gaver til 11 tantebarn, til beløp avtalt mellom søsknene, og sitter selv uten gaver på julaften. Da det er bestemt at det kun er barna som skal få gave. Jeg har egentlig litt lyst til å si fra, men det virker bare sært å be om gaver til seg selv, så jeg svelger den kamelen hver gang jeg drar kortet på alle gavene, og hver julaften. 

Anonymkode: 6a0dd...043

Slik er det her også, bortsett fra at mannens eldste niese sørger for at vi får en liten gave fra akkurat den søskenflokken. Hun har en godt utviklet rettferdighetssans (for å si det mildt). De andre familiene gidder ikke engang å takke for gavene. Vi gir for ca 300 kr per barn under 18 år, i år blir det 12 stk.

Anonymkode: d7a0a...ee7

Skrevet

Jeg synes din tankegang er både grisk, grådig og uverdig, TS.

Min svigersønn behandler sin søster på samme måte som du gjør med din søster. Hans søster er alenemor og uføretrygdet i voksen alder etter en ulykke, og har derfor dårlig råd. Min datter og svigersønn har to inntekter og god råd.
Likevel forventer de at ved fellespresanger i familien skal søster betale like  alene som de sammen som par betaler.

Min datter har barn fra før med en annen mann, og søster til svigersønn fikk beskjed om å betale like mye til han (som hun ikke er tante til og hun kunne ikke  kommei selskap til da hun skulle i en annen konfirmasjon). Likevel ble det lagt massivt press på henne til å betale full pott på konfirmasjonsgaven til min dattes sønn. Usmakelig.

Min datters barn får jo presanger fra både far og mors familie, så om denne søsteren hadde betalt mindre hadde det ikke gjort noe som helst. Her er det noen som er blitt litt for griske.

Anonymkode: 8056f...dbb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...