AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Min søster har 1 barn og vi har 3 barn. hun ønsker at vi skal kjøpe julegaver for 300 kr til barna. Hun synes det er urettferdig at hun må kjøpe til 3 barn, mens jeg bare kjøper til 1 barn. hun er alenemor mens vi er to voksne i husstanden. hun mener hun skal gi mindre mens vi gir mer. vi har jo også mannen min sin familie ig barn på den siden vi kjøper til. føler det blir feil å sette regnskap på gaver. jeg mener at når vi er blitt enig om 300 så gjelder det pr barn, uavhengig om noen har flere barn enn andre. hun klager over dårlig råd, men det er få som reiser mer enn henne, nye dyre klær og er ute på byen. vi har bedre lønn enn henne men vi er også 5 i huset som skal ha mat klær og utstyr. Hun tror vi lever som konger fordi vi har to inntekter hva tenker dere her? skal jeg gi gave til hennes barn for 900 fordi hun gir samme sum til mine 3 til sammen? Anonymkode: 9222d...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Hun må selvfølgelig kjøpe billigere gaver om hun ikke har råd til 900kr i gaver, men du kan holde deg til de 300kr. Skulle vert rart å gi for 900kr til et tantebarn Anonymkode: 4f2cb...c91 39
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Jeg tenker at denne «dramatikken» legger dere bare lokk på. Fortell din søster at hun kjøper gave til deres barn for den summen hun har råd til, så gjør dere det samme for hennes barn. Dersom barna er små så spiller prislappen liten rolle, de kan bli like fornøyd av en boks med slim som de blir av et sett med Lego til 400,-. Anonymkode: 3dc8a...246 40
Mellion Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Helt klar nei, du skal ikke gi for 900kr. Vi har i alle år gitt til mange tantebarn og vi har et barn. Aldri tenkt den tanken engang at mitt barn skal få gave for høyere sum. 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 Mellion skrev (24 minutter siden): Helt klar nei, du skal ikke gi for 900kr. Vi har i alle år gitt til mange tantebarn og vi har et barn. Aldri tenkt den tanken engang at mitt barn skal få gave for høyere sum. Våre barn er store. Fra 13-17 så det blir gitt penger. Det blir helt feil å sitte å åpne sammen og se at de får ulike summer. vår bror har ingen barn og han har kjøpt til alle hver eneste år. Anonymkode: 9222d...3f1 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 Skjønner ikke hvordan det kan bli drama av en slik situasjon. Jeg hadde avsluttet diskusjonen med å si at hun kjøper det hun ønsket til barna dine, og du kjøper det du ønsker til hennes. Alternativ 2 er å droppe gaver i det hele tatt. Voila. Anonymkode: 0c625...e26 18
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 Jeg synes egentlig det er litt vulgært å drive prisavtaler på gaver. Da er det jo ikke gaver lenger, men en slags byttehandel. Gi det du har lyst å gi til dem du har lyst å gi til. Fører julaften til at du ikke har lyst å gi til de samme eller samme verdi neste år, så justerer du da. Anonymkode: 6632d...28b 32
Sunshineyellow Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Er riktig at beløpet er til hvert enkelt barn. Ja, dere har to inntekter, men også to flere barn. Om hun mener det er for dyrt, kan hun kjøpe noe til 150-200 kr til hvert barn. Men høres egentlig ut som om det handler om prioriteringer for hennes del.. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 Jeg synes hun kan få kjøpe en gave til 100,- per unge, og så kjøper dere for 300,- til hennes. Det er virkelig ikke verdens undergang. Og det er noe helt annet å være alene med alt enn å være en hel familie. Anonymkode: 6bb2d...125 21
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min søster har 1 barn og vi har 3 barn. hun ønsker at vi skal kjøpe julegaver for 300 kr til barna. Hun synes det er urettferdig at hun må kjøpe til 3 barn, mens jeg bare kjøper til 1 barn. hun er alenemor mens vi er to voksne i husstanden. hun mener hun skal gi mindre mens vi gir mer. vi har jo også mannen min sin familie ig barn på den siden vi kjøper til. føler det blir feil å sette regnskap på gaver. jeg mener at når vi er blitt enig om 300 så gjelder det pr barn, uavhengig om noen har flere barn enn andre. hun klager over dårlig råd, men det er få som reiser mer enn henne, nye dyre klær og er ute på byen. vi har bedre lønn enn henne men vi er også 5 i huset som skal ha mat klær og utstyr. Hun tror vi lever som konger fordi vi har to inntekter hva tenker dere her? skal jeg gi gave til hennes barn for 900 fordi hun gir samme sum til mine 3 til sammen? Anonymkode: 9222d...3f1 Jeg mener at man skal kjøpe likt til alle. MEN såklart om hun faktisk sliter økonomisk, så kjøper hun det hun klarer. Vi har selv hatt denne diskusjonen hos oss. Jeg er singel uten barn, jeg har et søsken som er gift med et barn. Vi ble enig om 400-500kr i gave. Men der jeg fikk høre at de tenkte at jeg skulle bruke det på alle 3 mens de samme sum på bare meg. Her slo jeg ned foten og sa at nei det går jeg ikke med på 😅 Jeg elsker å gi gaver, og vil ikke måtte kjøpe noe billig dritt. Jeg sa at jeg mener det er pr person. Altså jeg forventer ikke å få 3 gaver fra dem (av fra hver person), der hver gave har verdi 400-500kr. Men forventer 1 gave fra dem som en helhelt, mens de får 3 av meg. Joda det betyr at jeg må ut med mer penger. Jeg har bare en lønning å bruke, og kommer dårligst ut av det. MEN jeg virkelig mener at det skal være pr person. Synes ikke de skal straffes med billigere gave pr person bare fordi de er 3 stk, og jeg er bare 1. Anonymkode: 0f081...b09 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 Dere gir bare penger? Da må dere gi samme sum ja. Kan ikke dere heller gi 200 til hver person? Og hva er galt med gaver? Anonymkode: d9f55...09c 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 Man gir etter evne. Hvorfor er du grådig på veiene av barna dine? Om du har bedre råd enn henne så kjøper selvfølgelig du finere gaver til egne barn enn henne også kjøper hun hva hun har råd til og prioriterer eget barn mest. Anonymkode: efdd4...105 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 Jeg har en løsning! Hun kjøper en fellesgave, f.esk et spill til 300 kr. Da får de alle en gave til 300. Anonymkode: efdd4...105 19
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #14 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun må selvfølgelig kjøpe billigere gaver om hun ikke har råd til 900kr i gaver, men du kan holde deg til de 300kr. Skulle vert rart å gi for 900kr til et tantebarn Anonymkode: 4f2cb...c91 Enig i dette. Dere trenger ikke å lage mer drama enn nødvendig. Anonymkode: 879e8...533 3
Doktor Dyregod Skrevet 17. desember 2021 #15 Skrevet 17. desember 2021 Trenger dere sette noe pris? Kan ikke hver og enkelt kjøpe etter evne og hva de trenger? 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #16 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg synes egentlig det er litt vulgært å drive prisavtaler på gaver. Da er det jo ikke gaver lenger, men en slags byttehandel. Gi det du har lyst å gi til dem du har lyst å gi til. Fører julaften til at du ikke har lyst å gi til de samme eller samme verdi neste år, så justerer du da. Anonymkode: 6632d...28b Vi har en «avtale» på pristak og alle ligger rundt det samme, har aldri hatt noen stor samtale om det, men det har blitt sånn. Jeg regner ca 250-300kr per barn og per par, eller person om det er single. Noen år blir det mindre om jeg finner noe på tilbud og noen år blir det mer. Det er en ca sum og gir vi penger til barna er det gjerne 300kr til bursdag og 200kr + en liten ting til jul. Bursdagene er litt mer spredt.. Eneste grunnen er at det ikke skal bli så fryktelig forskjell og greit å ha noe å forholde seg til. Anonymkode: 92128...f43 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #17 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg synes hun kan få kjøpe en gave til 100,- per unge, og så kjøper dere for 300,- til hennes. Det er virkelig ikke verdens undergang. Og det er noe helt annet å være alene med alt enn å være en hel familie. Anonymkode: 6bb2d...125 Enig i denne. Anonymkode: b5184...05a 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #18 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg synes hun kan få kjøpe en gave til 100,- per unge, og så kjøper dere for 300,- til hennes. Det er virkelig ikke verdens undergang. Og det er noe helt annet å være alene med alt enn å være en hel familie. Anonymkode: 6bb2d...125 Det er også noe helt annet å ha utgifter til bolig, fritidsaktiviteter, klær, mat osv. til 3 barn enn til et. 🙄 Anonymkode: 3dc8a...246 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #19 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er også noe helt annet å ha utgifter til bolig, fritidsaktiviteter, klær, mat osv. til 3 barn enn til et. 🙄 Anonymkode: 3dc8a...246 For ikke å nevne ar TS og hennes familie i tillegg må kjøpe gaver til mannens familie, og deres barn. Anonymkode: 3dc8a...246 1
kri.star Skrevet 17. desember 2021 #20 Skrevet 17. desember 2021 Avtaler virkelig folk pris på gaver? Her har vi alltid kjøpt det vi har lyst å gi, og det som passer lommeboka. Da jeg var student, eller min søster arbeidsledig alenemor så ble det gaver deretter. Nå har vi begge meget romslig økonomi, og kjøper for det vi har lyst til. Når det gjelder barna har verken de, eller vi, tenkt på hva gaven kostet. Heller kost oss med det vedkommende har lyst til å gi og vært takknemmelig! 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå