Gå til innhold

Mellom to stoler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok det faget jeg manglet (manglet et fag som går over tre år for å få studiekompetanse) over internett og det fungerte bra. Krevde mye selvdisiplin da, spesielt siden jeg jobbet 110% vedsiden av. Men nå har jeg blitt student :)

http://www.sonans.no/sonans_nettgymnas

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med Nella. Jeg har også gjort det, men tok det på dagen. Jeg er 23 og kom fint inn. Den regelen om at du må være født før 1978 tror jeg er mest på papiret.

Bare husk at du må oppfylle 23/5 regelen. Altså være 23 år og ha jobbet i 5 år (100 % stilling) for å komme inn på høyskole/universitet.

Skrevet
Jeg har tatt det på kveldstid. Alle fylkeskommuner skal ha et tilbud om det (tror jeg). Vi gikk uavhengig av alder. Det er som å gå på videregående, bøkene koster, du får elevstatus og eksamen blir trekkfag.

Utrolig bra.

Det er billigste løsningen :)

Ritktig at alle fylkeskommuner har tilbud om dette. Men jeg vet i allefall at her i Oslo er det så mange som etterspør dette tilbudet, at de har valgt å prioritere de eldste. De som er yngre velger som regel en løsning der de tar de obligatoriske fagene på ett år på privatskoler slik som på Bjørknes.

Kjenenr ei som i fjor gjennomførte dette på Bjørknes. Ble mange eksamener rett etter hverandre på våren, men med gode lærere gikk det fint. Og ja, det koster penger, men hvis man har jobb skulle det jo være mulig?

Lykke til :)

Skrevet

Hva er det du ønsker å studere da Malin, siden du trenger så gode karakterer?

Skrevet

Her i Bergen kan en gå på Katedralskolen hvis en ikke har studiekompetansen, og på Danielsen intensivgymnas hvis en har kompetanse, er ferdig med yrkesfag, vil ta ekstra fag osv. En har jo også sonans her, men i forhold til intensivgymnaset så er det svindyrt!

Skrevet

Jeg tok allmennfaglig påbygning som privatist... Det var egentlig kjempe greit. Alt du trenger å gjøre er å gå til den videregående skolen, melde deg opp til eksamen i de fagene du mangler for å få studiekompetanse (norsk, matte, naturfag, enkelsk mm). Det kostet meg ca. 300 per fag tror jeg.... Så leser du til fagene på egenhånd, og tar eksamen.

Ps. hvis du melder deg opp som privatist på en skole har du rett til å få pensum liste av faglærer, slik at du vet hva du skal lese på...

Lykke til :klem:

Skrevet

jeg går på attføring, og er egenlig et år for ung til å få rett på betalt utdannelse fra aetat, men jeg klarte å få det til, og nå betaler aetat 3 år utdanning for meg, istedet for 2 år fra neste år, mens jeg måtte ha betalt selv det første året. Nå tar jeg studiekompetanse på NKI og jobber 50% ved siden av.

Alternativet mitt for i år hadde vært å melde meg opp til eksamen som privatist, men følge undervisning i en påbyggingsklasse på videregående. Da hadde jeg bare måtte betale bøkene og eksamensavgiften selv. Hadde faktisk kontaktet skolen på stedet og fått plass i klassa, men så fikk jeg plutselig ja fra aetat til dekt utdannelse, og da valgte jeg nki slik at jeg kunne jobbe ved siden av. Jeg jobber kun for attføringspengene mine, men tar jobben som en del av den utdannelsen jeg skal ta, siden jeg jobber med det jeg skal bli!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...