Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 13. oktober 2005 #1 Skrevet 13. oktober 2005 Jeg er frustrert. Etter flere turbulente år vil jeg fullføre videregående, og komme meg ut i høyere utdanning. Men det viser seg være vanskelig. Jeg har grunnkurs og VK1, men ingen generell studiekompetanse. Har kontaktet fylkeskommune, men det virker så håpløst siden jeg ikke er født før 1978. (Definisjonen på voksenrett) Er det noen som har vært i samme situasjon, og kommet seg videre på tross av denne regelen? Evt andre som har noen tips? Jeg vil ikke bli værende i deltidsjobber resten av livet...
Gjest Hel Skrevet 13. oktober 2005 #2 Skrevet 13. oktober 2005 Du kan ta generell studiekompetanse gjennom NKS. Jeg holder på med det nå.
Gjest Milah Skrevet 13. oktober 2005 #3 Skrevet 13. oktober 2005 Min samboer er i samme situasjon. Og vi har kommet frem til at den enkleste og beste løsningen for han er at han tar generell studiekompetanse som privatist..
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #4 Skrevet 13. oktober 2005 Min samboer er i samme situasjon. Og vi har kommet frem til at den enkleste og beste løsningen for han er at han tar generell studiekompetanse som privatist.. ← Gjennom hvor? NKS er så dyyyrt!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #5 Skrevet 13. oktober 2005 Du kan ta generell studiekompetanse gjennom NKS. Jeg holder på med det nå. ← Uff, koster ikke det grasalt mye da? (Lena her!)
Gjest Hel Skrevet 13. oktober 2005 #6 Skrevet 13. oktober 2005 Neei, du trenger jo ikke å ta alle fagene på en gang. Et fag av gangen hvis du begynner med de billigste går vel greit
Gjest Milah Skrevet 13. oktober 2005 #7 Skrevet 13. oktober 2005 Gjennom hvor? NKS er så dyyyrt! ← Nei, han melder seg opp til de eksamnene han trenger på egenhånd, og leser på egenhånd. Helt gratis med unntak av det selve eksamen koster.
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2005 #8 Skrevet 13. oktober 2005 Du kan jo også følge undervisning gjennom skoler ala Folkeuniversitetet eller Aftenskolen, men detkoster jo noen kroner det også.....( ikke så rent få heller...) Her i Trondheim er det også flere skoler som tilbyr studiekompetanse til voksne, noen er skoler med eksamensrett, dvs du får standpunkt i alle fag og kommer opp i norsk +trekkfag. Kanskje det er noe lignede der du bor? Jeg har tatt Gk og VKI som privatist, gikk lære og tok fagbrev. Deretter tok jeg generell studiekompetanse og ernåpå høyskole. Det er absolutt mulig å gjennomføre utdanning selv om du ikke kommer under de "vanlige" regelene! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #9 Skrevet 13. oktober 2005 Nei, han melder seg opp til de eksamnene han trenger på egenhånd, og leser på egenhånd. Helt gratis med unntak av det selve eksamen koster. ← Jeg er helt tett her:) Men hvor melder han seg opp? Har allerede kontaktet fylkeskommunen, en skulle tro at de hadde foreslått dette her!
Gjest Gjest_malin_* Skrevet 13. oktober 2005 #10 Skrevet 13. oktober 2005 Noen som kan fortelle meg hva nks går ut på? titter på siden dems, men bare sånn kjapt så jeg kjønner hva det går ut på?
Gjest Hel Skrevet 13. oktober 2005 #11 Skrevet 13. oktober 2005 Noen som kan fortelle meg hva nks går ut på? titter på siden dems, men bare sånn kjapt så jeg kjønner hva det går ut på? ← Du får oppgaver og bøker tilsendt deg i posten og sender inn en og en til læreren du har fått 'tildelt'. H*n setter karakter på oppgaven og sender den tilbake til deg. Når du har sendt inn alle oppgavene tar du eksamen på en lokal skole.
Gjest Gjest_malin_* Skrevet 13. oktober 2005 #12 Skrevet 13. oktober 2005 kan man velge hvor lang tid man vil bruke på kursene? Hvor krevende syns du det er? Har du tid til å ha en jobb ved siden av?
Gjest Hel Skrevet 13. oktober 2005 #13 Skrevet 13. oktober 2005 kan man velge hvor lang tid man vil bruke på kursene? Hvor krevende syns du det er? Har du tid til å ha en jobb ved siden av? ← Du kan jobbe helt i ditt eget tempo, når enn du ønsker. Så du har tid til jobb ja!
Gjest Gjest_malin_* Skrevet 13. oktober 2005 #14 Skrevet 13. oktober 2005 Når du er ferdig med kursene har du studiekompetanse da eller er det noe mer som kreves? annet enn å ta disse fagene mener jeg.
Gjest Hel Skrevet 13. oktober 2005 #15 Skrevet 13. oktober 2005 Når du er ferdig med kursene har du studiekompetanse da eller er det noe mer som kreves? annet enn å ta disse fagene mener jeg. ← Etter du har tatt eksamen for alle fagene kreves det ingenting mer
Gjest Gjest_malin_* Skrevet 13. oktober 2005 #16 Skrevet 13. oktober 2005 oi så bra! så da kan man bare søke rett til universitet da? det er jo supert! men kan jeg få spørre deg om hvordan dine karakterer er eller var på ungdomskolen o.l i forhold til nå? jeg har nemlig veldig dårlige karakterer å er redd jeg ikke vil greie å få bra nok karakterer til å kunne ta den utdannelsen jeg ønsker... så lurer bare for sammenligning om du skjønner..
Gjest Hel Skrevet 13. oktober 2005 #17 Skrevet 13. oktober 2005 oi så bra! så da kan man bare søke rett til universitet da? det er jo supert! men kan jeg få spørre deg om hvordan dine karakterer er eller var på ungdomskolen o.l i forhold til nå? jeg har nemlig veldig dårlige karakterer å er redd jeg ikke vil greie å få bra nok karakterer til å kunne ta den utdannelsen jeg ønsker... så lurer bare for sammenligning om du skjønner.. ← Mine karakterer var kjempedårlige på ungdomsskolen. Jeg skulka masse og gjorde aldri lekser og sånt. Men nå gjør jeg det som trengs og får ganske bra karakterer. Jeg har bare tatt et fag så langt, engelsk, og har fått to 5ere og to 5+. Det er ganske lette oppgaver i engelsk. Vet ikke hvordan det er med de andre da.
Gjest Gjest_malin_* Skrevet 13. oktober 2005 #18 Skrevet 13. oktober 2005 tusen takk for svar cocopuff! setter stor pris på det! kanskje jeg skal tørre å prøve meg på dette jeg og... hm.... er nødt til å få gode karakterer...
Gjest Hel Skrevet 13. oktober 2005 #19 Skrevet 13. oktober 2005 Bare hyggelig det! :-D Du kommer ikke til å angre hvis du prøver. Og hvis det blir for vanskelig har du ingen forpliktelse til å fortsette der.
Nella Skrevet 13. oktober 2005 #20 Skrevet 13. oktober 2005 Jeg har tatt det på kveldstid. Alle fylkeskommuner skal ha et tilbud om det (tror jeg). Vi gikk uavhengig av alder. Det er som å gå på videregående, bøkene koster, du får elevstatus og eksamen blir trekkfag. Utrolig bra. Det er billigste løsningen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå