Gå til innhold

Male panel som er lakket fra før


Gjest Nickeline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gode gamle 10na

Du må først og fremst "rubbe opp" lakken, evt. pusse den bort. Ellers vil ikke malingen få feste.

Du bør bruke en oljebasert maling, den gir best holdbarhet, finest overflate og finest glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er lurt å bruke heftgrunn først, så er du sikker på at malingen ikke begynner å flasse. Er enig i at det er finest med oljemaling på panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vask og puss (ikke bruk grønnsåpe)

bruk kvistlakk 2 ganger..

grunn (kan være lurt å grunne rett oppå kvistlakken første strøk.. da blir dne ekstra malt.. og vil ikke synes igjennom)

så kan du male

oljemaling er det beste

men du kan også bruke den nye vannfortynnet oljemalinga.. men denne liker ikke jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi malte panel som var lakka med kvistlakk fra før.

Fant ut ca når det var gjort og da var det ikke nødvendig å gå over igjen siden det var så lenge siden (mer enn 5 år), et lag med grunning og to strøk oljemaling. Det var beskjeden vi fikk fra butikken.

Nå er det et år siden og det er like fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

regner med at det var malt over kvistlakken også?

(hvis ikke så var det vel stygge mørker flekker der)

dersom det er lakka med kvislakk fra før..og malt over..så trenger man egentlig ikke å gjøre kvistlakkingen på ny... men det er best..

og dersom man skal male panel som ikke er malt fra før av.. uannsett alder,,, MÅ man bruke det.. treet lever og plutselig kommer det kvae ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var deg jeg tenkte på ja nella

..jeg leste det innlegget ditt som at panelet kun var lakket med kvistlakk (ikke noe over).. og da begynte jeg egentlig å lure litt... for det blir jo ikke noe pent.. da det blir brune flekker av kvistlakken..

men så lenge det er malt over..og grunnarbeidet er gjort..

så er det bare å male over på nytt..

Endret av IdaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...