Gå til innhold

Professor Hans Petter Graver: Ikke gjør de uvaksinerte til syndebukker

Tunique

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Tussa84 said:

Punkt 1 er ikke aktuelt for meg nei, men de som har lyst må gjerne vaksinere seg hver 4 måned. 

Punkt 2 - ja og kutt helt ut nedstenginger, isoler kun de svakeste slik tidligere beredskapsplaner beskriver.

Hva er en akseptabel cutoff for hvem som må isolere seg da? 1% sjanse for sykehusinnleggelse ved smitte? 3%? 5%

Endret av gjest:)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gjest:) skrev (3 minutter siden):

Hva er en akseptabel cutoff for hvem som må isolere seg da? 1% sjanse for sykehusinnleggelse? 3%? 5%

Det må da stå noe om dette i tidligere beredskapsplaner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (1 time siden):

Så du mener at sykehusene skal bytte ut de etiske retningslinjene de har i dag, med din egen hjemmesnekrede etikk basert på moralsk forargelse.

Jeg ser at du har stort behov for å lese igjen det jeg skrev. 

Men hvis du referer til andres etiske retningslinjer og samtidig gjør uetiske valg selv, så er det noe som skurrer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (1 time siden):

Det er ingen automatikk der gitt.
Blir man skikkelig syk, smitter man svært få, for da blir man liggende i senga og treffer i beste fall et familiemedlem eller en sykepleier.
Blir man derimot nesten ikke syk er man fullt i stand til å farte rundt på jobb og butikk og fest og det som måtte være og har anledning til å smitte svært mange.

Ikke det at det nødvendigvis er fælt, men det er en helt annen diskusjon.

Hvor i ditt resonnement er faktum at uvaksinerte produserer mange flere partikler å smitte andre med hvis man sammenligner med vaksinerte hvor immunforsvaret aktiveres raskt fordi viruset er kjent fra før og mengde partikler å spre er vesentlig redusert? For det er et kjent faktum at jo flere partikler du får i deg, jo sykere blir du og en uvaksinert vil dermed produsere og spre flere og på denne måten smitte flere.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (4 timer siden):

Buzzfeed hadde akkurat juleselskap i New York, der alle hadde fått 3. dose, de brukte coronasertifikat og munnbind under feiringen. Likevel fikk de smitteutbrudd på julebordet. Jeg vet ikke hva vi kan lære av dette, annet enn at vaksiner, munnbind og koronapass kan gi en falsk trygghet mot sykdom, selv om tiltakene gjelder mot alvorlig sykdom.

https://www.mediaite.com/entertainment/buzzfeed-nyc-holiday-party-becomes-a-covid-superspreader-event-several-employees-infected-insider/

Hvorfor snakker du bastant om sykdom generelt når problemet ligger i alvorlig forløp som krever intensivbehandling? :vetikke:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Drizzt said:

Hvorfor snakker du bastant om sykdom generelt når problemet ligger i alvorlig forløp som krever intensivbehandling? :vetikke:

Fordi dette er den nye tromma uvaksinerte slår på, selv om de selv smittes 3-4 ganger mer enn vaksinerte.

Neste uke går de sikkert tilbake til utlendinger, underliggende sykdommer eller at Bill Gates er ute etter verdensherredømme igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (Akkurat nå):

Fordi dette er den nye tromma uvaksinerte slår på, selv om de selv smittes 3-4 ganger mer enn vaksinerte.

Neste uke går de sikkert tilbake til utlendinger, underliggende sykdommer eller at Bill Gates er ute etter verdensherredømme igjen.

Og fyller intensivavdelingene verden rundt.

De lider av faktafobi. Trist at den andre tråden om hjerteinfarkter forsvant mens jeg skrev et innlegg med spørsmål til TS om hvordan det skal være mulig at toppidrettsutøvere har dødt av hjerteinfarkt også før covid-19 eller vaksinene mot covid-19 ble til. Jeg får vel aldri svar på spørsmålet ... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Drizzt said:

Og fyller intensivavdelingene verden rundt.

De lider av faktafobi. Trist at den andre tråden om hjerteinfarkter forsvant mens jeg skrev et innlegg med spørsmål til TS om hvordan det skal være mulig at toppidrettsutøvere har dødt av hjerteinfarkt også før covid-19 eller vaksinene mot covid-19 ble til. Jeg får vel aldri svar på spørsmålet ... 

Jepp. Noen ganger er desverre moderatorene raskere enn oss alle, så da får vi ikke så mye moro med folk som poster thing fra www.i-am-sure-this-is-science-myaunt-told-me.com og faktisk tror på det som står selv.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (1 time siden):

Det er ingen automatikk der gitt.
Blir man skikkelig syk, smitter man svært få, for da blir man liggende i senga og treffer i beste fall et familiemedlem eller en sykepleier.
Blir man derimot nesten ikke syk er man fullt i stand til å farte rundt på jobb og butikk og fest og det som måtte være og har anledning til å smitte svært mange.

Ikke det at det nødvendigvis er fælt, men det er en helt annen diskusjon.

ingen har sagt noe om automatikk, eller hva akkurat du gjør når du er syk. Løft blikket litt. Dette handler om de store tallene på samfunnsnivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (1 time siden):

Kanskje det er derfor det har vært så mange tilfeller blant vaksinerte. De blir ikke så syke, kanskje knapt uten symptomer, bare veldig smittsomme. 

vaksinerte blir ikke veldig smittsomme. Det er riktig at de kan bli smittet. Det betyr ikke at de står for stor smittespredning selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussa84 skrev (2 timer siden):

Av en eller annen grunn har det nå blitt prisverdig å ønske at uvaksinerte ikke skal få helsehjelp ved covid infeksjon. Kanskje man da også burde klappe i hendene hvis andre man ikke har bruk for begår selvmord for eksempel. For et varmt og inkluderende samfunn vi har fått. Jeg merker at jeg jeg får veldig lyst til å ofre meg for dette nye vidunderlige fellesskapet.

at to personer på KG har sagt noe sånn betyr ikke at det er en utbredt oppfatning i befolkningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (2 minutter siden):

at to personer på KG har sagt noe sånn betyr ikke at det er en utbredt oppfatning i befolkningen. 

Det at endel folk i befolkningen, utenom KG sier dette, betyr imidlertid at det er en oppfatning som deles av mange. Folk som høylytt ikke aksepterer andres valg pm ikke å vaksinere seg er dessverre en bidragsyter til det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Det at endel folk i befolkningen, utenom KG sier dette, betyr imidlertid at det er en oppfatning som deles av mange. Folk som høylytt ikke aksepterer andres valg pm ikke å vaksinere seg er dessverre en bidragsyter til det.

det at noen løker har den meningen er en bagatell dere får tåle. Det er bare en mening, som aldri kommer til å bli gjennomført. Og for the record - det er en mening jeg er dypt uenig i.

Endret av Lucille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (Akkurat nå):

det er en bagatell dere får tåle. Det er bare en mening, som aldri kommer til å bli gjennomført. Og for the record - det er en mening jeg er dypt uenig i.

Det er en oppfatning du bidrar til med din fremtoning, uansett om du er uenig i den.

Men ja, man bør absolutt tåle den, og heller bare argumentere imot idiotien.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det er en oppfatning du bidrar til med din fremtoning, uansett om du er uenig i den.

Det har jeg ingen problemer med. Det er ikke et mål for meg at de uvaksinerte skal føle seg komfortable med sitt valg.

Endret av Lucille
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Drizzt skrev (3 timer siden):

De færreste av de innlagte med covid-19 er der på grunn av underliggende sykdommer. Veldig få faktisk. De aller fleste er der fordi de har tatt et egoistisk og personlig valg om egen helse som går utover helsevesen, samfunn, stat og alle andre på en veldig brutal måte. Dette er fakta. Hva med å begynne å diskutere basert på fakta?

Så bra at du tar ansvar og sier fra deg intensivplassen hvis du blir alvorlig syk. Det er prisverdig at du vil heller være hjemme og håpe at det går over av seg selv. Tommel opp. Men hvor mange frivillig uvaksinerte er som deg og vil ta samme valg hvis smittet og har behov for intensivbehandling på sykehus?

Jeg sier mer enn gjerne fra meg retten til en intensivplass ved alvorlig covid, på lik linje med at jeg heller ikke ønsker gjenopplivning ved akutte hendelser, eller livsforlengende behandling ved terminale sykdommer. Strengt tatt ønsker jeg vel særs lite behandling generelt i livet, utenom ev lindrende (i enkelte tilfeller), og det kan i de aller fleste tilfeller administreres utenfor sykehusene. 

Men, kanskje jeg heller burde kjempe for muligheten til å selge retten/kvoten min til intensivbehandling...? Jeg har jo tross alt betalt for den.. Og i disse dager, så vil jeg tro at markedet hadde vært relativt greit for denslags..😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, PetterKanin said:

Så da er vaksineskepsis noe du bidrar til med din fremtoning da, siden det er sånn det funker.

Endret av Anonio
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Hvor i ditt resonnement er faktum at uvaksinerte produserer mange flere partikler å smitte andre med hvis man sammenligner med vaksinerte hvor immunforsvaret aktiveres raskt fordi viruset er kjent fra før og mengde partikler å spre er vesentlig redusert? For det er et kjent faktum at jo flere partikler du får i deg, jo sykere blir du og en uvaksinert vil dermed produsere og spre flere og på denne måten smitte flere.

Det er ikke med fordi det er irrelevant for poenget, som er at hvis man er syk nok til at man må holde senga får man ikke smittet så mange. Helt uavhengig av vaksinestatus og antall viruspartikler i lufta.

Påstandene dine er forøvrig heller ikke udiskutable fakta, tvert om har det kommet til dels motstridende påstander om begge fra faglig hold.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...