AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #1 Del Skrevet 16. desember 2021 Jeg skal på begravelsen til bestefaren min i morgen, og dette er første gang jeg drar på begravelse noensinne. Har ikke kontakt med foreldrene mine så vet ingenting om begravelsen bortsett fra dato og tidspunkt det starter. Var ikke sånn kjempe nære bestefaren min, men så han et par ganger i året. Det er litt flaut siden jeg er en voksen person på 28 år, men jeg tenkte ikke over at man skal gi blomster til begravelsen. Vet egentlig ikke helt hva det er man skal gjøre og hva som skjer i forhold til begravelsen. Er det for sent å kjøpe blomster nå? Hva slags blomster kan jeg eventuelt kjøpe (så litt på nettet og det virket som at de fleste blomstene lå på rundt 2000kr, som er litt vanskelig å betale egentlig..)? Skal jeg komme nøyaktig kl 12? Er veldig usikker på hvordan ting fungerer og hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 07802...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #2 Del Skrevet 16. desember 2021 Det normale er at det er en krans, samlet fra alle barnebarn, gjerne festet rett ved båren. Jeg har ikke vært borte i at enkeltpersoner gir bårebuketter på den måten. Det tar også noen dager å bestille, så du er nok litt sent ute. Har du noen som har vært involvert i planleggingen som du kan spørre? Om ikke hadde jeg nok bare latt det være. Anonymkode: b9e12...966 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minmorsbarn Skrevet 16. desember 2021 #3 Del Skrevet 16. desember 2021 Det er jo også vanlig at barnebarn deltar i begravelsen med å bære kiste, holde minneord og ansvarsområder i.f.m minnestund etterpå . Har dere ikke kontakt med hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #4 Del Skrevet 16. desember 2021 Om den begynner kl 12, burde du være 15 min før i alle fall. Anonymkode: 315e3...4e0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #5 Del Skrevet 16. desember 2021 Hvorfor er det vanskelig å betale for en krans? Man betaler vel bare på vanlig måte? Men ja.. Det viktigste er nok at du kommer i begravelsen og ikke hva du har med deg. Du kan jo kjøpe en krans å ta med som du kan legge ved siden av noen av de andre blomsterkransene. Eventuelt kan du kjøpe et par roser du kan legge på kista (om det er kiste). Det kan jo hende at bestemoren din syns dette hadde vært hyggelig. Men det er ikke det som er det viktige. Om det står at begravelsen starter kl.12, bør du komme litt før ja. Det er ofte vanlig at man står litt utenfor først og prater før man går inn og setter seg ned. Men om du ikke har kontakt med slekten, ønsker du kanskje ikke dette. Anonymkode: 5c7c1...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 16. desember 2021 #6 Del Skrevet 16. desember 2021 Man møter opp i god tid, for eksempel 20 minutter før. Blomster er det nok litt sent å ordne med nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 16. desember 2021 #7 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det vanskelig å betale for en krans? Man betaler vel bare på vanlig måte? Men ja.. Det viktigste er nok at du kommer i begravelsen og ikke hva du har med deg. Du kan jo kjøpe en krans å ta med som du kan legge ved siden av noen av de andre blomsterkransene. Eventuelt kan du kjøpe et par roser du kan legge på kista (om det er kiste). Det kan jo hende at bestemoren din syns dette hadde vært hyggelig. Men det er ikke det som er det viktige. Om det står at begravelsen starter kl.12, bør du komme litt før ja. Det er ofte vanlig at man står litt utenfor først og prater før man går inn og setter seg ned. Men om du ikke har kontakt med slekten, ønsker du kanskje ikke dette. Anonymkode: 5c7c1...51e Jeg tolket det som at vedkommende kanskje ikke har de 2000 kr. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 16. desember 2021 #8 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg skal på begravelsen til bestefaren min i morgen, og dette er første gang jeg drar på begravelse noensinne. Har ikke kontakt med foreldrene mine så vet ingenting om begravelsen bortsett fra dato og tidspunkt det starter. Var ikke sånn kjempe nære bestefaren min, men så han et par ganger i året. Det er litt flaut siden jeg er en voksen person på 28 år, men jeg tenkte ikke over at man skal gi blomster til begravelsen. Vet egentlig ikke helt hva det er man skal gjøre og hva som skjer i forhold til begravelsen. Er det for sent å kjøpe blomster nå? Hva slags blomster kan jeg eventuelt kjøpe (så litt på nettet og det virket som at de fleste blomstene lå på rundt 2000kr, som er litt vanskelig å betale egentlig..)? Skal jeg komme nøyaktig kl 12? Er veldig usikker på hvordan ting fungerer og hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 07802...ca3 De siste begravelsene jeg har vært i så har det vært felles krans fra barnebarna. Men noen nære venner av den avdøde har bidratt med en egen krans eller en bukett. Det kan jo du også, om du vil, men jeg tenker at du ikke skal føle deg tvunget til å bruke 2K på det. Vet ikke hvordan han døde, men like fint eller nyttig kan det være å gi et bidrag til et lag eller en organisasjon som var viktig for han. Det er vanlig at familien møter en stund før begravelsen begynner, men jeg skjønner at forholdet ditt til familien er lott annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #9 Del Skrevet 16. desember 2021 Først av alt - kondolerer. Jeg tenker at det er veldig rart om andre som er til stede i begravelse sjekker hvem som har gitt krans og dømmer eller ser ned på de som eventuelt ikke har gitt. Joda, man kikker jo på kransene og sånn, men det er rart å henge seg opp i hvem som eventuelt ikke har gitt. Det er en stor sum hvis man er alene om den også. Full forståelse for at ikke alle kan bruke det! Så hvis det ikke er viktig for deg med krans - så synes jeg ikke du skal tenke så mye mer på det. Det er ikke et krav liksom. Du kan eventuelt kjøpe noen enkle roser å legge på kista. Om du vil. Mine tips: Kle deg pent, men gjerne litt enkelt og nøytralt. Det vanligste er å ha mørke klær i begravelse. Kom gjerne litt før, hvis seremonien starter klokka 12 er det greit å komme 15-20 minutter før. Så får man funnet en plass i ro og mak og kjent litt på hvordan det er å være der. Kan være litt ubehagelig å komme inn når alle har satt seg. Anonymkode: 485a0...ddf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #10 Del Skrevet 16. desember 2021 Takk for råd folkens. Da møter jeg opp sånn 15-20 minutter tidligere, også tar jeg det som det går. Skal heldigvis dra med lillesøsteren min og det er noen andre venner jeg kjenner som også drar, så kommer ikke til å være der alene. Har ikke noe/særlig kontakt med de fleste på den siden av familien, som har gjort det litt vanskelig å ta kontakt å spørre masse detaljer og slikt. Anonymkode: 07802...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 16. desember 2021 #11 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for råd folkens. Da møter jeg opp sånn 15-20 minutter tidligere, også tar jeg det som det går. Skal heldigvis dra med lillesøsteren min og det er noen andre venner jeg kjenner som også drar, så kommer ikke til å være der alene. Har ikke noe/særlig kontakt med de fleste på den siden av familien, som har gjort det litt vanskelig å ta kontakt å spørre masse detaljer og slikt. Anonymkode: 07802...ca3 Lykke til! ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #12 Del Skrevet 16. desember 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at det er veldig rart om andre som er til stede i begravelse sjekker hvem som har gitt krans og dømmer eller ser ned på de som eventuelt ikke har gitt. Joda, man kikker jo på kransene og sånn, men det er rart å henge seg opp i hvem som eventuelt ikke har gitt. Det er en stor sum hvis man er alene om den også. Full forståelse for at ikke alle kan bruke det! Anonymkode: 485a0...ddf Kjenner jeg de folka rett, så er de absolutt den typen folk som kommer til å gjøre dette... Men jeg bryr meg egentlig ikke om hva de tenker og sier, så det får bare være. Anonymkode: 07802...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 16. desember 2021 #13 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner jeg de folka rett, så er de absolutt den typen folk som kommer til å gjøre dette... Men jeg bryr meg egentlig ikke om hva de tenker og sier, så det får bare være. Anonymkode: 07802...ca3 Hvis ingen inviterte deg til å være med på felles krans, så trenger de heller ikke kritisere deg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #14 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Først av alt - kondolerer. Jeg tenker at det er veldig rart om andre som er til stede i begravelse sjekker hvem som har gitt krans og dømmer eller ser ned på de som eventuelt ikke har gitt. Joda, man kikker jo på kransene og sånn, men det er rart å henge seg opp i hvem som eventuelt ikke har gitt. Det er en stor sum hvis man er alene om den også. Full forståelse for at ikke alle kan bruke det! Så hvis det ikke er viktig for deg med krans - så synes jeg ikke du skal tenke så mye mer på det. Det er ikke et krav liksom. Du kan eventuelt kjøpe noen enkle roser å legge på kista. Om du vil. Mine tips: Kle deg pent, men gjerne litt enkelt og nøytralt. Det vanligste er å ha mørke klær i begravelse. Kom gjerne litt før, hvis seremonien starter klokka 12 er det greit å komme 15-20 minutter før. Så får man funnet en plass i ro og mak og kjent litt på hvordan det er å være der. Kan være litt ubehagelig å komme inn når alle har satt seg. Anonymkode: 485a0...ddf Man sjekker ikke kranser. Man går rolig bort og setter seg på sin plass, og lar familien som sitter i front få ro frem til seremonien er over. På alle begravelsene jeg har vært i har jeg aldri sett noen svirre rundt foran i kirka, da tror jeg faktisk presten eller begravelsesbyrået ville tatt grep. Det er imidlertid vanlig at noen av de pårørende, eller presten, leser opp alle kranser som en del av seremonien. Anonymkode: b9e12...966 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 16. desember 2021 #15 Del Skrevet 16. desember 2021 Det jeg noen ganger gjør, er rett og slett å kjøpe en bukett i matbutikken. Nå er det jo mye tulipaner i butikkene. Hvis du har råd, kjøp en sånn bukett og et enkelt kort med eks lys/lyse blomster på. Skriv: En siste hilsen og undertegn med navnet ditt. Den buketten leverer du til de som står ved døra der du går inn og familien får kortet etterpå. Er det bisettele, så går alle blomster rett i søpla. Ved begravelse legges blomstene på grava. Her jeg bor, så er det ikke vanlig at det leses opp som Anonymkode: b9e12...966 skriver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #16 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man sjekker ikke kranser. Man går rolig bort og setter seg på sin plass, og lar familien som sitter i front få ro frem til seremonien er over. På alle begravelsene jeg har vært i har jeg aldri sett noen svirre rundt foran i kirka, da tror jeg faktisk presten eller begravelsesbyrået ville tatt grep. Det er imidlertid vanlig at noen av de pårørende, eller presten, leser opp alle kranser som en del av seremonien. Anonymkode: b9e12...966 Jeg tenkte mest på nærmeste familie ja. De er jeg vant til at tar en runde før alle andre kommer og ser på kranser. Og så er jeg vant til at det blir lest opp under seremonien. Beklager at det var uklart formulert fra min side, jeg er heller ikke vant til at alle driver å «svirrer rundt foran i kirka» altså. Men poenget mitt står seg - det er rart å henge seg opp i hvem som ikke har gitt krans og bli «fornærmet» over det. Enten man er nær familie eller ei. Anonymkode: 485a0...ddf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #17 Del Skrevet 16. desember 2021 Jeg ser en bårebukett til 499 her. Mulig det fortsatt er tid til å bestille den, om det kan være aktuelt? Eventuelt kjøpe en eller flere blomsterbuketter og sette sammen noe lignende selv? https://www.interflora.no/barebukettdekorasjon.6327965-250452.html?gclid=Cj0KCQiA5OuNBhCRARIsACgaiqXB3ibkv4UHZrr39NKwUKOyLoQtvnyLIlHzAQtAhWcuuNyJzpl02ucaAoXEEALw_wcB Anonymkode: a9b01...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #18 Del Skrevet 16. desember 2021 Jeg har vært i tre begravelser siste året og da har alle kranser og bæreraketter blitt lest opp høyt i kirken av presten. Anonymkode: 908f6...853 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #19 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har vært i tre begravelser siste året og da har alle kranser og bæreraketter blitt lest opp høyt i kirken av presten. Anonymkode: 908f6...853 Jeg skulle ønske flere begravelser hadde raketter 😇 Anonymkode: 041c4...b06 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #20 Del Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skulle ønske flere begravelser hadde raketter 😇 Anonymkode: 041c4...b06 Ups gikk litt fort med autocorrect der 😅 Anonymkode: 908f6...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå