Gå til innhold

Ble hjemme med sykt barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ett barn med hjemmeskole i karantene, og ett ganske så sykt barn som bare gråter dagen lang. Pappaen er sykemeldt fra jobben sin og dermed hjemme, men det er ikke forkjølelse eller lignende han er sykemeldt for, men en langtids sykemelding. 

Da jeg kom hjem fra jobb i dag var alle helt utslitte og han eldste kjempe sulten og helt utafor fordi han tapte i ett spill han spilte, den yngste bare gråt og gråt. Pappaen har gjort så godt han kan, men var helt kake. Det ble lite søvn i natt også pågrunn av yngste. Tviler på at det blir særlig annerledes i kveld. Eldste har ikke fått gjort det han skulle gjort på hjemmeskole, og pappaen hadde ikke mulighet for å hente verken bøker eller iPad i dag. Eldste har test time i morgen min arbeidstid, yngste hater bilkjøring. Skal pappen ta med eldste må han ta med yngste og det blir garantert ikke noe særlig. 

Hva skal jeg gjøre? Har samfunnskritisk jobb. Vill gjerne jobbe, da jeg er glad i jobben min og vet det merkes at jeg ikke er tilstede, men det gjør det jo jaggu meg her hjemme også. Får veldig vondt av å dra fra familien min i denne tilstanden.. 

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 62943...9c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vært hjemme med barna? Mannen er jo sykemeldt, han er ikke hjemme for gøy. 

Hilsen gravid og sykemeldt, her får mannen fint ta sykt barn-dager. 

Anonymkode: 97c28...d29

• Liker 20
Gjest Trolltussa
Skrevet

« Yngste hater bilkjøring så det blir ikke noe særlig» og « den eldste helt utafor for han tapte i et spill»?? Tenk på kollegaene dine som sikkert ikke får det noe særlig hvis de må gjøre din jobb når du er borte. Hvis mannen din ikke er pleietrengende og sengeliggende så må vel han klare å ta seg av barna? 

Skrevet

Langtids sykemelding kan være så mangt, men det virker ikke som om mannen har kapasitet til å ta vare på barna alene akkurat nå.

Du kan være hjemme med sykt barn med god samvittighet når situasjonen er som den er.

Anonymkode: 3aee3...dab

• Liker 16
Skrevet

Jeg hadde sagt bli hjemme og ment det om du var kollegaen min. 

Jeg har en samfunnskritisk jobb selv, og syns det er utrolig vanskelig når man blir dratt mellom familien og jobben og det ikke kjennes helt åpenbart hva en skal gjøre. Sånn i første omgang tenker jeg en går på jobb hvis partneren ikke er for syk til å ta seg av barna. Men han er tross alt sykemeldt, og når det blir snakk om flere dager, blir belastningen større. Det høres ut som at de trenger deg hjemme i morgen. Og da kan du bruke en omsorgsdag med god samvittighet. 

Anonymkode: 91023...76d

• Liker 2
Gjest Trolltussa
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde sagt bli hjemme og ment det om du var kollegaen min. 

Jeg har en samfunnskritisk jobb selv, og syns det er utrolig vanskelig når man blir dratt mellom familien og jobben og det ikke kjennes helt åpenbart hva en skal gjøre. Sånn i første omgang tenker jeg en går på jobb hvis partneren ikke er for syk til å ta seg av barna. Men han er tross alt sykemeldt, og når det blir snakk om flere dager, blir belastningen større. Det høres ut som at de trenger deg hjemme i morgen. Og da kan du bruke en omsorgsdag med god samvittighet. 

Han er jo ikke sykemeldt fra sine egne barn.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvordan mannen evner å ta vare på barna. Han er sykemeldt fordi han er syk, ikke fordi han skal være husmor. 

Mangt man kan være langtidssykemeldt for, så dette må dere jo nesten bare vurdere. 

Er han syk på en sånn måte at han ikke kan ta seg av barna på en adekvat måte, eller at dette går ut over hans tilhelning, så må du bli hjemme. 

Det kan være du bare ordlegger seg litt rart, men ja "at det ikke blir noe særlig", det tenker jeg ikke er grunn nok. Det er jo ikke noe særlig å henge hjemme med syke barn, men man kan ikke alltid være to hjemme av den grunn. 

Du nevner at det ene barnet var sultent. Klarer ikke far sørge for mat? Det er grunn nok for deg å bli hjemme. 

Men at ungen blir sur for at han taper i kortspill, kvalifiserer ikke. 

Osv. 

Dere må gjøre en helhetsvurdering. Og det kan bare dere gjøre som kjenner til grunnen til mannens sykdom og hvilke utfordringer han evt. ikke klarer med barna. 

Anonymkode: 6f7ff...ac8

• Liker 6
Skrevet
Trolltussa skrev (1 minutt siden):

Nei, og enkelte sykemeldingsårsaker vil ikke ha noe som helst innvirkning på hvordan man klarer å ivareta egne barn. Men når man ikke er i stand til å være i jobb i det hele tatt, har en oftest noen vanskeligheter med å ivareta barna også. Jeg vet jo ikke, men det høres ut på TS sitt innlegg som at det er tilfelle hos dem nå. Og jeg hadde stolt på hennes vurdering av det om hun var min kollega. 

• Liker 8
Skrevet

Hvis han ikke er i stand til å ta seg av barna må du selvfølgelig være hjemme, sånn er det bare. 

Men enig i at ”det er ikke noe særlig” er litt tynt, ja. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at hvis faren ikke er i stand til å ta seg av og følge opp barna på grunn av egen sykdom, så kan mor være hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: f8b53...3bf

• Liker 5
Skrevet

Bli hjemme. Syk barnepasser er jo gyldig fravær. 

Anonymkode: 10d35...15f

• Liker 11
Skrevet

Bli hjemme! 

Anonymkode: 65882...ba2

Skrevet

Syk barnepasser er jo gyldig grunn til å bli hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: 0020f...328

• Liker 3
Skrevet

Dere kommer til å få mange utfordringer om dere gir etter for alt ungene ikke liker (tape i spill, kjøre bil).  Mange ting bare gjør man bare.

Anonymkode: b4fb0...414

• Liker 9
Skrevet
Trolltussa skrev (2 timer siden):

Nå er jeg ikke med.

Tenker du at alle syke har omsorgskapasitet? For barn eller for den saks skyld seg selv? 

Anonymkode: e8916...2c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde vært hjemme med barna? Mannen er jo sykemeldt, han er ikke hjemme for gøy. 

Hilsen gravid og sykemeldt, her får mannen fint ta sykt barn-dager. 

Anonymkode: 97c28...d29

«Sykt barn dager» heter egentlig «sykt barn/barnepasser» av en grunn ☺️

• Liker 3
Skrevet
Trolltussa skrev (2 timer siden):

Er en grunn til at det heter «sykt barn/barnepasser». 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bli hjemme. Syk barnepasser er jo gyldig fravær. 

Anonymkode: 10d35...15f

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Syk barnepasser er jo gyldig grunn til å bli hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: 0020f...328

Foreldre regnes ikke som barnepasser med mindre de er i foreldrepermisjon. Det er ingen aktivitetskrav til den andre forelderen når man tar sykt-barn-dag, men det blir feil å føre opp "syk barnepasser" på melding til jobben da det faktisk er barnet som er sykt. Er den andre forelderen også for syk til å ta seg av barnet er ikke det relevant, det er fremdeles omsorgsdag for sykt barn, ikke syk barnepasser. Syk barnepasser er hvis forelder i foreldreperm er syk, eller om dagmamma eller liknende fast barnepasser er syk. 

Anonymkode: d0c7a...d51

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er eldste barnet? Hvorfor spilte han spill i stedet for skoleoppgaver? Er han ikke stor nok til å finne seg mat?

Kunne du ikke hente ipad osv på vei hjem fra jobb? Eller var skolen stengt da? Er det lang vei? Kunne ikke minstemann holde ut den lille turen?

Hva er mannen sykemeldt for? Hva jobber du som?

Anonymkode: c58ac...f80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...