Gå til innhold

Forkjølet og gravid. Greit med Paracet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i slutten av 2.trimester. Er blitt ordentlig forkjølet, og om kvelden er hodet og kroppen vond. Har lest at det ikke er helt bra for gravide å ta for mye Paracet, men en om dagen i den ganske korte perioden man er syk er vel greit? 
ja, vet at det bare en en telefon til legen, men spør her

Anonymkode: b55ab...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paracett er helt greit å ta i svangerskapet. Det er større mengder som kan være farlig, men ved behov for smertestillende er paracett ene og alene førstevalget uansett. 

Anonymkode: 403ef...8c5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor trenger du paracet ?   Har du smerter eller feber ?   Du kan nok ta en på kvelden , men hvis du klarer å la være er det  det beste.

Kamomille te med honning i er også lindrende og behagelig når man er forkjølet .

Håper du føler deg bedre snart 🌺

Anonymkode: f5abe...0e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En om dagen? Hvorfor det? Man skal unngå det. Kun hvis du må få ned feber eller har sterke smerter kan du unntaksvis ta en. Altså hvis du MÅ. 

Anonymkode: d3b9a...e86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En om dagen? Hvorfor det? Man skal unngå det. Kun hvis du må få ned feber eller har sterke smerter kan du unntaksvis ta en. Altså hvis du MÅ. 

Anonymkode: d3b9a...e86

Tull. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke andre medisinske spørsmål ville du stilt på KG? Hvor går grensen, før man burde prate med noen med relevant utdanning, bakgrunn og erfaring?

Jeg blir bare oppriktig nysgjerrig, for jeg hadde ikke stolt på KG-brukere for sånt. 

Anonymkode: 997ef...e42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke andre medisinske spørsmål ville du stilt på KG? Hvor går grensen, før man burde prate med noen med relevant utdanning, bakgrunn og erfaring?

Jeg blir bare oppriktig nysgjerrig, for jeg hadde ikke stolt på KG-brukere for sånt. 

:klo: eller så kan man bare søke opp i felleskatalogen.  Man må ikke mase på legen for sånne spørsmål

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her.

Ja, er faktisk enig. Men fint likevel å høre hva andre har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref artikkelen over. Jeg hadde nok valgt å ta Paracet om jeg hadde feber som nærmet seg 39 da det ikke er bra å bli for varm når man er gravid. Ellers ville jeg sjekket med lege/jordmor i morgen, og unngått det så langt som mulig. 

Anonymkode: 4819a...b65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ca. 2 paracet om dagen, 1 grams, grunnet sterk hodepine. Hvis jeg ikke tar det fungerer jeg ikke. Har forsikret meg med legen at det går bra. 

Anonymkode: 342c0...843

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har snakket med flere leger/jordmor mm. Det som har kommet av «bivirkninger» på foster er hos mødre som har tatt (mye) mer enn anbefalt dose (mer enn 3g om dagen) over en lengre periode.

Det er faktisk ganske trygt å ta intil 3 g om dagen hver dag hele graviditeten. det er faktisk mye mer skadelig for foster da spesielt morkake om mor er «syk» eller går med smerter. 

hilsen kroniker 

Anonymkode: 3ce5f...fd0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er gravid i slutten av 2.trimester. Er blitt ordentlig forkjølet, og om kvelden er hodet og kroppen vond. Har lest at det ikke er helt bra for gravide å ta for mye Paracet, men en om dagen i den ganske korte perioden man er syk er vel greit? 
ja, vet at det bare en en telefon til legen, men spør her

Det er helt i orden. Jeg var syk store deler av svangerskapet og måtte ta både paracet og paralgin over flere måneder. Fikk også morfin på sykehus. Så paracet i en kort periode går helt fint. 

Anonymkode: 737dd...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akutt mellomøre betennelse i uke 23. (med påfølgende hull i trommehinne)

Ble anbefalt av lege å ta så lite som mulig, men å heller ta en paracett og to, en å gå rundt å ha vondt da det kunne føre til stress hos foster og det var verre en at par paracett i en kort periode.

Anonymkode: 8537e...048

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ref artikkelen over. Jeg hadde nok valgt å ta Paracet om jeg hadde feber som nærmet seg 39 da det ikke er bra å bli for varm når man er gravid. Ellers ville jeg sjekket med lege/jordmor i morgen, og unngått det så langt som mulig. 

Anonymkode: 4819a...b65

Dette ☝🏻

Anonymkode: 639fc...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tar ca. 2 paracet om dagen, 1 grams, grunnet sterk hodepine. Hvis jeg ikke tar det fungerer jeg ikke. Har forsikret meg med legen at det går bra. 

Anonymkode: 342c0...843

Det går bra. Men du risikerer at barnet kan få sykdommer som adhd. Ikke det farligste som kan skje med andre ord men det er en risiko der

Anonymkode: 639fc...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var gravid, så fikk jeg vite at jeg kunne ta paracet (man kan ta opptil 8 stk i døgnet - 2 stk x 4 ganger). Dette fikk jeg vite av en lege. Den dosen var liksom null problem, hvis det var nødvendig som ved sykdom, feber, hodepine o.l. Jeg slet mye med ryggsmerter når jeg var gravid med nr 2 og nr 3 og måtte ta paracet pga det. 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (2 timer siden):

Når jeg var gravid, så fikk jeg vite at jeg kunne ta paracet (man kan ta opptil 8 stk i døgnet - 2 stk x 4 ganger). Dette fikk jeg vite av en lege. Den dosen var liksom null problem, hvis det var nødvendig som ved sykdom, feber, hodepine o.l. Jeg slet mye med ryggsmerter når jeg var gravid med nr 2 og nr 3 og måtte ta paracet pga det. 

Når du sier to stk så mener du vel to stk 500 mg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...