Gå til innhold

Jeg syns ikke strømmen er dyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har bodd i et gammelt hus uten noe spesielle greier i som gulvvarme eller noen ting sånt de siste 5 årene, men bodde alene og brukte knapt strøm. Hadde aldri på strøm i 2 etg f.eks, verken varme eller noen ting. Jeg brukte kun 1 etasjen.  Jeg fikk regninger på 4000 kroner i mnd på vintern. Jeg bruker like mye strøm nå i leiligheten jeg bor i på 45 kvm i Oslo, sikkert siden flaten her er like stor som den ene etasjen jeg brukte i huset. Det er en leilighet fra 1800 tallet så den er ikke akkurat varmeeffektiv. Nå har jeg i november og desember fått 1500 kroner i strømregning. 

Hva kommer det av da? Skjønner meg ikke på dette jeg. 

Anonymkode: 02ade...8b6

Har ikke lest hele tråden, men får du kanskje splittet faktura siden du nå bor ett annet sted, slik at du får faktura for forbruket fra en leverandør og nettleie på en annen leverandør? Det gjør vi ihvertfal,  kommer på to forskjellige regninger fra to forskjellige leverandører helt uavhengig av hverandre. 

Anonymkode: f516c...f65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du egen vvb nå og hvor gammel var vvb i den forrige boligen? Størrelsen på vvb? Samme hvitevarer? Hadde du egen brønn eller kommunalt vann i den forrige boligen? Isoleringen er vel heller ikke samme i de to du sammenligner.  Boarealet i den forrige boligen og der du bor nå er vel heller ikke det samme? Du hadde vel heller ikke naboer over, under eller ved siden av? Har du det nå?

Du må jo se på hvor mange kWh du brukte i samme periode, samt utetemperatur spiller også inn.

Anonymkode: 7f506...d7d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, strømmen er ikke dyr sammenlignet med andre land. Ser man kun på normalen her er den dyrere enn vanlig, men det kan løses enkelt for de fleste ved å skru ned på varmen og skru av lys, noe nordmenn tydeligvis ikke er vant til å møtte gjøre lengre. Å ha lys på hytta 24/7 er ingen menneskerett. Slikt må nok oljedopa nordmenn venne seg til, nå når det går mot dårligere tider økonomisk.

Anonymkode: 50a15...0e0

"Åååh vi har så billig strøm i forhold til andre land" er et vanlig argument dere strømmafialakeier bruker. Dere utelukker med vilje en rekke variabler, som skiller Norge fra andre land.

Jeg spør igjen, HVA får dere ut av dette? Dere jobber jo døgnet rundt.

Anonymkode: e8be8...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jaa jeg har bare onde hensikter og vil bare plage folk og forvare at folk blir blakke 😈 fy faen så sjukt paranoide dere er 😂 når en bitteliten overskrift som er skrevet uten egentlig å tenke så nøye gjennom den blir så overtolket og dramatisert så er det freaky. Ro ned, ærlig talt. 

Du er blitt satt grundig på plass av flere andre her i tråden. Regnestykket ditt går ikke opp. Du laget denne tråden fordi du har til hensikt å forsvare strømmafiaen. Hvorfor gjør du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor i en leilighet nå, med naboer på alle kanter som sikkert varmer det opp litt for deg. Når du bodde i enebolig måtte du bruke mye mer strøm på vinterstid.

I boligen jeg bor i nå, bruker jeg mer strøm på kalde dager pga termostat. Når strømmen er så hinsides dyr som nå merkes det.

Anonymkode: a2933...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Strømmafiaen 🤣 strøm i Norge er billig. Vi er bare vant til at den er billigere. 
at noen sliter kommer av større forskjeller, at lønnsveksten til lavtlønnede, pensjonister osv ikke øker i takt med generell prisvekst samt at vi har vent oss til at strøm er superbillig så vi tenker det er en selvfølge og gå inne i t skjorte i Norge på vinteren. Strøm i Norge er fortsatt billig, men noen har veldig dårlig økonomi. 
jeg merket heller ikke så stor forskjell på strømregningen, men jeg er forsiktig med strømbruk da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har boliger under deg, vil du feks få endel varme nedenfra. Det kan føre til at termostater slår seg oftere av. Evnt flere led lys? Tv ol mer av? 

Anonymkode: 2bfcd...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg verken lyver eller er dum i hodet.

Anonymkode: e26db...1c0

Du er jo det hvis du for det første tror det å holde en enebolig varm igjennom en vinter er det samme som å holde en leilighet å 45 kvm varm, og spesielt når du tror at det er lyspærene som drar strøm.

At strømmen er dyr er fakta. Det er ikke noe du kan synes noe om på noen måte, tall er tall. Alt du ikke forstår hvordan strøm fungerer og hvordan en bolig varmes opp har ikke noe med om du synes strømmen er dyr eller ikke. Du mangler bare forståelse, rett og slett.

Anonymkode: d4363...ff9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Du er blitt satt grundig på plass av flere andre her i tråden. Regnestykket ditt går ikke opp. Du laget denne tråden fordi du har til hensikt å forsvare strømmafiaen. Hvorfor gjør du dette?

Det finnes ingen strømmafia, det er bare i hodet ditt. Seriøst, nå må du slappe av. 

Ja, prisene er veldig høye sammenlignet med i fjor. Nei, prisene er ikke veldig høye sammenlignet med 10 år siden, da er de på samme nivå. 

Uansett har regjeringen allerede sagt at de skal dekke "topper" av strømregningen. Så det blir ingen dommedag, du kan finne deg en annen hobby nå. 

Anonymkode: 03409...aca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen er billig. Betalte 49 øre pr kwh i november, synes ikke det er noe å klage på. Bruker strøm med god samvittighet 🙂🙂

Anonymkode: 5461d...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er jo det hvis du for det første tror det å holde en enebolig varm igjennom en vinter er det samme som å holde en leilighet å 45 kvm varm, og spesielt når du tror at det er lyspærene som drar strøm.

At strømmen er dyr er fakta. Det er ikke noe du kan synes noe om på noen måte, tall er tall. Alt du ikke forstår hvordan strøm fungerer og hvordan en bolig varmes opp har ikke noe med om du synes strømmen er dyr eller ikke. Du mangler bare forståelse, rett og slett.

Alt dette ordner seg om du bare viser forståelse for hvem du siterer og hva du mener jeg har påstått.

Anonymkode: e26db...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det var derfor jeg også forventet det. Hvem er det som følger med på sånt lurer da jeg på... - ts 

Folk som sjekker regninga følger med på sånt... 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg har ikke noe interesse av å følge med på det og jeg vet ikke hva det vil si og jeg har heller ikke interesse av å sette meg inn i det så lenge jeg har råd til regningene jeg får. 

Jeg er uansett overrasket over regningene. Jeg forventet sånn 5000. 

Til å ikke ha interesse av din egen strømforbruk er det svært fascinerende at du likevel har valgt å opprette tråd og diskutere nettopp ditt eget strømforbruk. God tidsutnyttelse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 20.01):

Siden du nå bor i leilighet har du kanskje naboer både over, under og på begge sider? Få yttervegger og naboer som ikke liker å fryse gjør underverker for varmetapet i boligen din. Jeg tror altså ikke på at strømbruket ditt er det samme i leilighet som i enebolig.

Anonymkode: 7ca36...e2a

Har ingen under fordi jeg bor 1 etg. Under meg er der kun en gammel kald kjeller med boder. Så jeg varmer nok mer for den over siden varmen går oppover. Men fra to av sidene er det leiligheter ja, og de to andre sidene er yttervegger med store vinduer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 20.46):

Har ikke lest hele tråden, men får du kanskje splittet faktura siden du nå bor ett annet sted, slik at du får faktura for forbruket fra en leverandør og nettleie på en annen leverandør? Det gjør vi ihvertfal,  kommer på to forskjellige regninger fra to forskjellige leverandører helt uavhengig av hverandre. 

Anonymkode: f516c...f65

Nei. Får alt på en faktura. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis du har boliger under deg, vil du feks få endel varme nedenfra. Det kan føre til at termostater slår seg oftere av. Evnt flere led lys? Tv ol mer av? 

Anonymkode: 2bfcd...ce8

Har en kald kjeller under meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

JGrrrundig på plass ! ☝ 

Forsvare strømmafiaen, hva er en strømmafia? 😂😂 Du høres bare gal ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 12/14/2021 at 4:45 PM, AnonymBruker said:

Det har jeg ikke sjekket, men jeg bruker like mange strømkilder og samme ovn som sagt. 

Da har du ikke skjønt det. Du bor i leilighet, hvordan varmes varmtvannet. Er det fjernvarme? Osv

I huset du bodde før  frøys det til i annen etasje? Om ikke brukte du energi på den og 

Anonymkode: 45c41...28a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg var faktisk nesten aldri hjemme i den eneboligen, jeg trivdes ikke der og jeg jobbet mye og var ellers hos venner og sånt. Derfor fikk jeg sjokk av at jeg fikk over 4000 i strømregninger når jeg knapt hadde slått på en eneste bryter. Var bare varmekablene på badet som stod på og jeg hadde aldri varme eller noen ting i når jeg var borte fordi jeg er kjempe redd for brann. 

I leiligheten her er jeg mye hjemme fordi jeg trives sykt mye bedre. 

Jeg brukte uansett kun denne ENE oven i eneboligen og den ENE ovnen i leiligheten. Samme ovnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da har du ikke skjønt det. Du bor i leilighet, hvordan varmes varmtvannet. Er det fjernvarme? Osv

I huset du bodde før  frøys det til i annen etasje? Om ikke brukte du energi på den og 

Anonymkode: 45c41...28a

Altså... jeg bor ikke i nord, jeg bodde i Østfold og nå i Oslo  og det er vel ikke mange dagene det har mulighet for å faktisk fryse til inne i en bolig på denne kanten av landet 😛 er jo varmegrader omtrent hele vinteren både her og der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2021 den 22.06):

Jeg var faktisk nesten aldri hjemme i den eneboligen, jeg trivdes ikke der og jeg jobbet mye og var ellers hos venner og sånt. Derfor fikk jeg sjokk av at jeg fikk over 4000 i strømregninger når jeg knapt hadde slått på en eneste bryter. Var bare varmekablene på badet som stod på og jeg hadde aldri varme eller noen ting i når jeg var borte fordi jeg er kjempe redd for brann. 

I leiligheten her er jeg mye hjemme fordi jeg trives sykt mye bedre. 

Jeg brukte uansett kun denne ENE oven i eneboligen og den ENE ovnen i leiligheten. Samme ovnen. 

De varmekablene jobbet jo på høygir hele tiden for å holde det du hadde satt dem på fordi hele resten av huset var så kaldt at det kom kulde inn fra alle kanter.

Anonymkode: 6ac51...07d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...